120 cm aquarium - Jacob


Jacob_

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2020
Berichten
233
Leeftijd
39
Locatie
Assen
Via dit topic wil ik jullie meenemen in mijn reis naar een nieuw mooi aquarium.

Het gaat een aquarium worden van 120 cm breed. De reden is dat de kast die er naast staat ook 120 cm breed is en dat samen mooier staat :)
Vanmiddag ben ik bij Utaka geweest om verdere inspiratie op te doen. Hier viel mij onder andere op hoe veel mooier (mijn mening) de aquaria van Eheim zijn. Ik ben dus nu op zoek naar een mooie tweedehands bak van Eheim, in de kleur wit (voorkeur vrouw, happy wife equals happy life ;)) Mocht die zich in de komende weken/maand niet aan dienen, dan koop ik er nieuw eentje.
Voor mijn werk rij ik het hele land door, dus dat biedt mogelijkheden.

De plek in huis wordt ongeveer midden in het huis, we hebben een lange muur van 14 meter, dus direct zonlicht zal er niet op komen te staan.

Type vissen ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik neig momenteel naar bak gericht op Zuid-Amerika. Ik vind dwergcichlides erg mooie vissen, en ook heb ik een zwak voor bepaalde L-nummers. Aan de andere kant vind ik gourami's ook weer heel mooi om te zien. Kortom, ik ben er nog niet helemaal over uit.

De volgende stappen zijn nu eerst een aquarium vinden en verder inlezen.
 
Aangezien dit een fotoalbumtopic is hier een paar foto's die ik nog vond van mijn vorige aquarium. Je ziet gelijk dat er vrij weinig van klopt. Er zwommen namelijk ook nog sumantranen in het aquarium...
DSCF0218.JPG
DSCF0217.JPG
DSCF0220.JPG
 
Ik denk toch dat het een op Zuid-Amerika gericht vissenbestand wordt, momenteel heb ik dit in mijn hoofd:

- harem apistogramma cacatoides
- school diamantzalmpjes (20 stuks)
- school corydoras (10 stuks)
- 1/2 fraaie L-nummers

Hoe klinkt dit?
 
Je aquarium komt op een aquariumkast? Of op een gewone kast die je al hebt?
Alles moet nog aangeschaft worden, dus ik denk dat ik het gewoon ook in 1 deal wil kopen. Probleem met veel aquariumkasten is dat de kast zelf zo lelijk is. Er zijn gelukkig wel wat mooiere zoals die van Eheim.

En ik zit mij ook net te bedenken dat de kap ook het gewicht van een kat moet kunnen verdragen, die gaat er geheid op liggen.
Zit er nog een bepaalde reden achter je vraag?
 
Klinkt goed, met L-nummers is het belangrijk dat je ze schuilplekken geeft (liefst een leghol) anders ploegen ze je hele bak om

Komt goed:)
Zit ik qua aantallen ook goed of zou ik bv de school nog groter kunnen maken?
 
Die is er ja; lang niet alle 'gewone' kasten zijn geschikt voor het gewicht van een aquarium, want dit is zeker op dit formaat al een heleboel. Meubels kun je wel eens in wisselen, 120 is een redelijk standaard maar dus wellicht heeft een ander merk een mooier meubel. Hier destijds ook met mijn dubai gedaan, meubel van juwel vond ik mooier dus die gehaald ipv die van ferplast. Juwel zit over de hele breedt, die van ferplast toen niet
 
Ik was ook eerst van plan om hem op een bestaande ikea kast te plaatsen, maar dat werd mij al afgeraden, dus dat plan is al de prullenbak in. De wand is ook lang genoeg voor een extra kast van 120 cm, dus dat komt goed.

Het plan is nu om half september te starten, en dan hoop ik voor eind oktober alles draaiende te hebben.
 
Komt goed:)
Zit ik qua aantallen ook goed of zou ik bv de school nog groter kunnen maken?
De middenzone is goed gevuld zou ik niet groter maken, je groep corydoras kun je uitbreiden naar 15 stuks eventueel, hoe groter de groep hoe prettiger ze zich voelen hoemeer ze zich zullen laten zien, qua L-nummers zou ik het niet te gek doen en laag beginnen met 1-2 stuks
 
We zijn inmiddels toe aan het volgende hoofdstuk, welk aquarium te kopen.

Via MP kan ik een aquarium overnemen voor rond de € 300,-
Hier zitten de volgende zaken bij:
Aquarium 120x40x64 met deksel
1x Sera Seramic PH controller
1x Jbl e 1502 filter met spraybar
1x Jbl E500 Heater
1x Co2 installatie met drukregelaar en 2KG fles
1x Jbl Co2 diffusor
3x led tube nature
1x led tube plant
1x Eheim skimmer
Jbl testset.

Een andere optie, ook via MP komt op ongeveer €175,- uit. Daar komen de volgende zaken bij mee:
120x40x50 incl deksel met ledverlichting
buitenfilter tetra 800 plus
Achterwand die ik zelf wel mooi vind

Nog een keer via MP, een Jewel 240 incl Ledverlichting en buitenfilter van Superfish voor rond de € 200,-

Ik vind het prijsverschil behoorlijk tussen de bovengenoemde opties. Zijn de extra's die €100 waard, wanneer je eigenlijk van plan bent te starten zonder Co2?
 
Die co2 installatie kun je altijd doorverkopen, ik zou de bakken eerst bekijken qua beschadigingen op het glas en al voordat je een beslissing neemt
 
Ik ben eruit, het wordt het aquarium van 120x40x64, ongeveer 300 liter dus. Een in mijn ogen goede prijs kunnen bedingen zonder de co2 set. Mocht ik dit in de toekomst toch willen, dan biedt Marktplaats zat opties.

Eerst deze maar eens ophalen in de komende week. Deze bak geeft ook de mogelijkheid om maanvissen te houden als ik mij goed heb ingelezen. Is dit aan te raden voor een beginner of beter van niet?
Iets meer liters geeft natuurlijk ook nog iets meer mogelijkheden voor het vissenbestand, dus daar ga ik nog even goed over nadenken.

Daarnaast nog een vraag, hoeveel kilo filterzand heb ik hier ongeveer voor nodig? Is 25 kg genoeg?
 
Maanvissen, mits je je goed inleest en met goede vissen begint, zouden een prima optie wezen, zo moeilijk zijn ze niet te houden.

 
Maanvissen, mits je je goed inleest en met goede vissen begint, zouden een prima optie wezen, zo moeilijk zijn ze niet te houden.


2x top! Ik vind dat namelijk erg sierlijke vissen.
 
Dat is een inkoppertje daar ik zie dat je uit Assen komt welke dicht bij een grote en zeer goed bekende maanvis kweker uit Emmen is, neem even contact op met @Jos Hut zou ik zeggen.

Dat is toch al snel 45 min rijden, is dat wel aan te raden met het vervoeren van vissen?
En is de makkelijkste manier om met hem in contact te komen via het forum aangezien hij geen website heeft volgens mij.
 
Dat is toch al snel 45 min rijden, is dat wel aan te raden met het vervoeren van vissen?
En is de makkelijkste manier om met hem in contact te komen via het forum aangezien hij geen website heeft volgens mij.
Makkelijk. Ik doe dr een half uurtje over. Hij heeft transportzakken en zuurstof. Hij brengt ze zelf ook naar Nijmegen of Woudenberg. En ze komen zelfs uit België, drie kwartier kan makkelijk.
 
Dat is toch al snel 45 min rijden, is dat wel aan te raden met het vervoeren van vissen?
En is de makkelijkste manier om met hem in contact te komen via het forum aangezien hij geen website heeft volgens mij.

45 minuten is niks, echt totaal geen probleem.

Als vissen worden geïmporteerd zitten ze 24-48uur in een zak :))
 
Daar is hij dan eindelijk. 1.20 meter aan uitdaging en genot. Hij blijft hier niet op staan, er wordt momenteel een meubel voor gemaakt.
Ik denk dat ik hem eerst maar op de grond in de garage zet zodat er water in kan en het hout kan inweken.

Nog een paar weekjes geduld en dan kan ik eindelijk echt los. Nu eerst nadenken over welke planten er gaan komen, en de definitieve keuze maken voor het vissenbestand.

WhatsApp Image 2020-09-05 at 19.18.59 (1).jpeg

Het rechter stuk zat bij het aquarium, hij past er wel in, maar hij staat wel tegen de achterwand aan. Ik weet nog niet of ik daar helemaal happy mee ben.
WhatsApp Image 2020-09-05 at 19.18.59 (2).jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-05 at 19.18.59.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-05 at 19.18.59.jpeg
    65.4 KB · Weergaven: 82
Ben persoonlijk een grote liefhebber van
eucalyptus/corbowood. Veel detail en richting. Daarmee vergeleken is het grote stuk hout wel heel veel groter maar veel minimalistischer en simpeler van vorm. Het kan wel bij elkaar passen maar ik vind het ook nog een zoektocht waard. Er is beter te vinden.
 
Zou het stuk denk ik draaien en in de hoek linksachter plaatsen en naar voren laten komen. Wat nu rechtsvoor op de bodem ligt linksachter naar boven laten steken, hoop dat je snapt wat ik bedoel?
 
Ben persoonlijk een grote liefhebber van
eucalyptus/corbowood. Veel detail en richting. Daarmee vergeleken is het grote stuk hout wel heel veel groter maar veel minimalistischer en simpeler van vorm. Het kan wel bij elkaar passen maar ik vind het ook nog een zoektocht waard. Er is beter te vinden.

Zoals ik er nu over denk gaat dat grote stuk eruit. Die kreeg ik ook bij het aquarium en was nooit gebruikt. Ik snap nu waarom, het past net niet mooi. Het andere stuk ben ik wel fan van. En dan maar verder zoeken naar nog een mooi stuk.
 
Vandaag begin ik met de bouw van het meubel. Zijn er afgezien van een stevig frame nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?
 
Vandaag begin ik met de bouw van het meubel. Zijn er afgezien van een stevig frame nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zorgen dat je er vanaf de bovenkant nog bij kunt voor onderhoud en zo :DD

Jij bent vast geen timmerman aan je schuur te oordelen? ;)
Gaaf project wel; ben benieuwd!
 
Zorgen dat je er vanaf de bovenkant nog bij kunt voor onderhoud en zo :DD

Jij bent vast geen timmerman aan je schuur te oordelen? ;)
Gaaf project wel; ben benieuwd!

Onderhoud, wat is dat?:unsure:

Mijn oom heeft een bouwbedrijf dus ik bouw hem samen met hem, dan kan ik ook al zijn gereedschap gebruiken, dan gaat het een stuk makkelijker en sneller.
 
Progressie

6390AA5D-0D5C-4021-B6AC-4851712BCF36.jpeg
De volgende stap is de elektra netjes aanleggen, vervolgens alle gaatjes netjes afwerken en in de verf zetten.
 

Bijlagen

  • E8E64228-8A2B-4893-A84C-962EFEB64EC9.jpeg
    E8E64228-8A2B-4893-A84C-962EFEB64EC9.jpeg
    60.9 KB · Weergaven: 90
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan