120 cm aquarium - Jacob


Het begint ergens op te lijken. Het hout moet nog even inwateren en dan maar eens inrichten.
50893D36-4345-48F1-B0B8-3A15BD478E23.jpeg
De techniek is ook goedgekeurd.
3319E9DC-EA73-4C3A-9934-DC9B5266216D.jpeg
 
Daar is hij dan eindelijk. 1.20 meter aan uitdaging en genot. Hij blijft hier niet op staan, er wordt momenteel een meubel voor gemaakt.
Ik denk dat ik hem eerst maar op de grond in de garage zet zodat er water in kan en het hout kan inweken.

Nog een paar weekjes geduld en dan kan ik eindelijk echt los. Nu eerst nadenken over welke planten er gaan komen, en de definitieve keuze maken voor het vissenbestand.

Bekijk bijlage 306902
Het rechter stuk zat bij het aquarium, hij past er wel in, maar hij staat wel tegen de achterwand aan. Ik weet nog niet of ik daar helemaal happy mee ben.
Bekijk bijlage 306903


mooi hoor..

:love::love:
 
De meeste stukken hout zijn inmiddels ingewaterd, dus vandaag de pomp maar eens opgestart. Die bromt echter als een mallešŸ˜‘

Heeft iemand een idee hoe ik dat verhelpen? Ik moet de slangen nog inkorten.
 

Bijlagen

  • trim.E167159D-AC32-4319-BDAB-0F26CEAC0801.MOV
    15.8 MB
De meeste stukken hout zijn inmiddels ingewaterd, dus vandaag de pomp maar eens opgestart. Die bromt echter als een mallešŸ˜‘

Heeft iemand een idee hoe ik dat verhelpen? Ik moet de slangen nog inkorten.
Ik zie geen edit knop, dus een reactie op mijzelf. Het probleem lost zich op als ik hem uit de kast haal en gewoon op de grond zet. Kortom, het hout resoneert. Dat gaan we dus maar eens aanpakken.
Daarnaast lekt hij een klein beetje. Morgen maar opnieuw opbouwen en kijken of hij dan beter sluit.
 
Ik zie geen edit knop, dus een reactie op mijzelf. Het probleem lost zich op als ik hem uit de kast haal en gewoon op de grond zet. Kortom, het hout resoneert. Dat gaan we dus maar eens aanpakken.
Daarnaast lekt hij een klein beetje. Morgen maar opnieuw opbouwen en kijken of hij dan beter sluit.

ffies met een penseeltje beetje zuurvrije vaseline op het afdicht rubber..
en vierkant dicht klikken, links en rechts tegelijk , en voor en achter tegelijk
 
ffies met een penseeltje beetje zuurvrije vaseline op het afdicht rubber..
en vierkant dicht klikken, links en rechts tegelijk , en voor en achter tegelijk
Voor zekerheid.. Je bedoelt gewoon beiden voor tegelijk en beiden achter tegelijk?
En de zuurvaste vaseline kan je vast wel bij de drogist krijgen.
 
Zuurvrij.. dat is wel een klein detail haha

dan tast het rubber niet aan, komen er geen droogte scheurtjes in en ze blijven langer soepel oftewel..
De levensduur gaat een paar keer over de kop als je dit bij het onderhoud iedere keer even doet
Minimale moeite, maximale voordelen
 
Zuurvrij.. dat is wel een klein detail haha

dan tast het rubber niet aan, komen er geen droogte scheurtjes in en ze blijven langer soepel oftewel..
De levensduur gaat een paar keer over de kop als je dit bij het onderhoud iedere keer even doet
Minimale moeite, maximale voordelen
Dus dat tubetje van de trekpleister gaat niet helpen ben ik bang šŸ˜¦
 
Neen..

Die is voor jouw velletje, zuurvrij haal je bijv. bij de fietsenmaker, al zal een goeie drogist of apotheek het ook wel hebben
 
Niet dat vaseline nou goed voor je huid is, het sluit namelijk af. Precies de eigenschap waar je hier ook gebruik van wilt maken. Had het inmiddels gevonden op een zeilforum. Lekkage is inmiddels verholpen door een beetje filtermateriaal uit te halen, waardoor hij nu beter sluit.

Nu de resonantie nog uit de kast zien te krijgen.
Ik las iets over een tegel op foam leggen en daar de filter op plaatsen. Iemand daar ervaring mee?
 
Zo, vandaag de hele dag bezig geweest met een mooi resultaat. Er zullen ongetwijfeld nog planten doodgaan, niet willen groeien of te goed groeien. Natuurlijk ging er ook nog het een en ander drijven wat niet hoorde te drijven. De waterpest staat er puur voor de start in. Verder heb ik de planten zoveel mogelijk uitgezocht op low toch. Ze krijgen all-in-one van the planted box en Tetra Crypto tabletten als voeding in combinatie met 8 uur licht per dag.
8EBC870A-A7D0-4051-90D4-8E57A5B3437D.jpeg
 
Ziet er mooi uit. Hopelijk kun je snel de stenen van het hout weghalen. Ik zou bang zijn dat ze vallen.
 
Zo, vandaag de hele dag bezig geweest met een mooi resultaat. Er zullen ongetwijfeld nog planten doodgaan, niet willen groeien of te goed groeien. Natuurlijk ging er ook nog het een en ander drijven wat niet hoorde te drijven. De waterpest staat er puur voor de start in. Verder heb ik de planten zoveel mogelijk uitgezocht op low toch. Ze krijgen all-in-one van the planted box en Tetra Crypto tabletten als voeding in combinatie met 8 uur licht per dag.
Bekijk bijlage 312073
Ziet er goed uit, benieuwd als alles een beetje is dichtgegroeid
 
Ziet er mooi uit. Hopelijk kun je snel de stenen van het hout weghalen. Ik zou bang zijn dat ze vallen.

En anders een zakje vullen met zand/grind en dat erop leggen. Mocht het eraf vallen, beschadig je iig niks


Snap ik, ze liggen heel stabiel, geen beweging in te krijgen.
Zakje heb ik aan gedacht, maar hij ging pas na een tijdje weer drijven, en we moesten echt weg, dus dit was de snelste oplossing.
 
Ziet er goed uit, benieuwd als alles een beetje is dichtgegroeid
Ik ook, als het goed gaat wordt het aan de achterkant mooi goed vol met verschillende groentinten en hopelijk ook wat rood. Ik wil er nu alleen wat drijfplanten bij hebben eigenlijk.
 
Inmiddels zijn we een weekje verder en heeft de eerst HN het oppervlak bereikt. De meeste planten lijken het vooralsnog goed te doen.

IMG-5601.jpg
IMG-5604.jpg


Ik heb wel een beetje last van algen op het uiteinde van het hout zoals te zien. Ik ben van plan dat morgen weg te plukken.

IMG-5605.jpg


Daarnaast vraag ik mij af of de stroming zo goed is. Ik zie deeltjes door de bak vliegen van rechtsboven (waar de spraybar zit) naar links, dan naar beneden gaan en weer terug anaar rechts vliegen en omhoog komen bij het hout. De planten daar rechts van zie ik wel bewegen.
Mijn drijfplanten verzamelen zich links in een hoek en er ligt een klein beetje een laagje op het water.



 
Weer een goede week verder, de meeste planten doen het goed, alleen mijn drijfplanten hebben er weinig zin in. Ivm draadalg heb ik de hoeveelheid en duur van de verlichting aangepast.
1FB2D483-006E-41CE-BE11-3A4466297426.jpeg
De planten in de achtergrond beginnen ook door te komen. De HN groeit als een malle.
 
Weer een week verder. Nog een paar javavaren, anubias en drijfplanten toegevoegd. Bijna alles groeit prima. Hopelijk meet ik deze week wat nitriet en nitraat. Filter draait sinds 3 november, water is ververst op 14 november en toen is ook het grootste gedeelte van de planten geplaatst. Ik voeg reeds een beetje voer toe sinds 3 november.

A20C8897-C743-4AD8-8D6B-6D49ADA49912.jpeg
 
Alweer een week voorbij, tijd voor een nieuwe foto. Grootste verandering is dat ik nog steeds dezelfde waterwaardes meet, op eentje na, NO3 is lichtroze, schat het zelf op ongeveer 5 in. Daarnaast lijkt het erop dat de draadalg enigszins lijkt te verdwijnen.
aqua 17-12.png
 
Hi Jacob,

ik ben zojuist gestart met mijn 120cm bak. Op het moment alleen het hout en de stenen erin en een eerste aanzet tot de inrichting
 

Bijlagen

  • 040A6DBF-C072-4346-BDA7-16E7D31700F1.jpeg
    040A6DBF-C072-4346-BDA7-16E7D31700F1.jpeg
    311.5 KB · Weergaven: 77
Hi Jacob,

ik ben zojuist gestart met mijn 120cm bak. Op het moment alleen het hout en de stenen erin en een eerste aanzet tot de inrichting
Leuk, succes. Uiteindelijk vind ik het inrichten eigenlijk de leukste fasešŸ™ˆ
 
Weer een weekje later. Terugkijkend zijn de planten behoorlijk gegroeid. De eerste bewoners zitten er ook in, een heel aantal vuurgarnalen, en 18 amano garnalen. Waterwaardes blijven prima. Komende week op zoek naar een leuke school corydoras.
7EC9DDCE-8601-4DF3-89EB-BAAA4FEEFEC5.jpeg
b907c701-7e2b-48c2-8a4c-5e134e497445-jpeg.315188
 

Bijlagen

  • B907C701-7E2B-48C2-8A4C-5E134E497445.jpeg
    B907C701-7E2B-48C2-8A4C-5E134E497445.jpeg
    269 KB · Weergaven: 853

Terug
Bovenaan