Wat is er nieuw

120L bak met NO3 problemen

MikeE

Well-known member
Lid geworden
22 april 2020
Leeftijd
36
Hallo,

Ik ben Mike en net 1,5 maand bezig met mijn aquarium.

Ik heb een 120L aquarium die niet helemaal lekker loopt.

Dit heb ik aan vissen: 4 sluier danios, 2 albino pantser meervallen, 2 gewone pantser meervallen, 4 panda meervallen, 1 panda algen eter, 2 dwerg corydoras, 25 cardinal tetras en een verdwaalde guppy.

De vissen doen het allemaal goed en heb ik niets over te zeggen behalve dat het er misschien te veel zijn, dat komt straks verder voor in mijn verhaal.

Dit aan planten: 3 echinodorus, 1 microsorum pteropus, 20 strengen bacopamonniere, 2 bosjes gras, 3 snel groeiers waar ik de naam niet van weet en 1 cryptocoryne.

De planten groeien vanuit het hart goed maar krijgen heel snel bruine randen en het ziet er niet echt mooi uit.

Ik gebruik een sera quick test.
Daar uit blijkt dit.
Ph = 7
KH = 5 a 6
GH = 7
NO2 = altijd 0
NO3 = 75/100

Nu komen we bij het probleem.
NO3 is bij mij altijd veel te hoog, wat dus voor het probleem zorgt bij de planten neem ik aan?

Dit zou kunnen door te veel vissen te hebben in de bak in combinatie van te veel voeren.
Is het zo dat ik te veel vissen heb?

Wat doe ik niet goed aan mij bak?

Wat doe ik niet goed aan mij bak?

Meest waarschijnlijke: je meetmethode. Teststrips zijn snel, maar zeer onbetrouwbaar. Dit kan dus ook zo 20/30mg zijn ipv 75. Een testsetje op druppels kan ik je van harte aanraden. Voor 3 tientjes heb je al een degelijke set(wespro testkoffer).

Hoevaak en hoeveel water ververs je?

Dat je planten het niet goed doen heeft andere oorzaken. Planten hebben voeding nodig. Zowel nitraat, fosfaat, CO2, spoorelementen en natuurlijk licht. Als deze uit balans zijn gaat het mis. Heb je een foto van de bak? En van de planten?

all in one test-strips zijn ook naar mijn mening niet zo denderend. afzonderlijke tests zijn inderdaad een stuk beter(ongeacht of dat druppels of strips zijn), maar bedenk dat elke test slechts indicatief is met een zekere onzekerheidsmarge.

Je problemen met planten kunnen twee dingen zijn:
1, als je planten nieuw zijn en net gekocht is het meest waarschijnlijk dat ze aan het omschakelen zijn van emers(bovenwater) naar submers( onder water) potjes aquariumplanten worden in veel gevallen bovenwater gekweekt. Deze bladeren worden in het aquarium vrij snel lelijk en sterven af, maar als de nieuwe groei gezond is is dat geen probleem. de nieuwe onderwaterbladeren zien er vaak ook net iets anders uit.
2 een tekort aan voedingstoffen zorg voor gebreksverschijnselen, bruine randen kan bijv molybdeen tekort zijn, dit soort tekorten laten zich prima oplossen met wat vloeibare aquariumplantenvoeding.

Welke voeding geef je aan je planten? Of beter gezegd wat voeg je allemaal toe aan je aquarium?
Ook is de afmeting van het aquarium, welke lamp je hebt, het aantal uren licht en welke filter je gebruikt mogelijk relevant.

Hoe completer het beeld is des te gerichter er geadviseerd kan worden. :petjeaf:

Bedankt voor de reactie al.

De planten de er in staan zijn op een bosje na allemaal onderwaterplanten ze hebben een half jaar in een kleine bak gestaan waar ze goed groeide.
Ik voeg vloeibare mest toe van jbl 3 druppels per dag..
Ik voeg 5ml easyCarbo toe
De verlichting gaat om 11 uur aan en om 20:00 uit waarna nog 3 uurtjes een heel zwak led lampje brand zodat we de bak nog kunnen zien.

Ik ga dan maar is kijken voor de andere test methodes en zien of dit al een verschil geeft in de NO3 waarde.

Ik zal proberen een foto toe te voegen.

Ik deed elke week 30% water verversen maar dat heb ik nu alweer na 3 dagen gedaan.
Er hangen 2 tl-lampen boven de bak, waarbij mijn kennis ophoud.

Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is.

Bijlagen

• 1587619316941.jpg
    1587619316941.jpg
    214.4 KB · Weergaven: 172
  • 1587619463897.jpg
    1587619463897.jpg
    238.5 KB · Weergaven: 174
Waarom heb je een luchtpompje op de bak want zo verdrijf je veel co2 en als ik goed kijk zie ik wat algen op de bladranden. Kun je de waterwaarden laten testen bij een lfs met druppels? Nitraat en fosfaat zijn ook erg belangrijk voor de planten ent als genoeg co2.

Waarom heb je een luchtpompje op de bak want zo verdrijf je veel co2 en als ik goed kijk zie ik wat algen op de bladranden. Kun je de waterwaarden laten testen bij een lfs met druppels? Nitraat en fosfaat zijn ook erg belangrijk voor de planten ent als genoeg co2.

Met een luchtpomp kan je co2 verdrijven wanneer je het toevoegt. Wanneer je geen co2 toevoegt is dat niet het geval. Dan kan het hooguit zijn dat het natuurlijk niveau sneller hersteld wordt bij gebruik.

Ik heb het pompje er in op aanraden van de winkel toen ik ben begonnen, plus het ziet er leuk uit.

Voor de rest snap ik niet wat je bedoeld.

Door de lucht in je bak te brengen zul je meer oppervlaktebeweging hebben waardoor er co2 kan ontsnappen. Ik zie nu dat je geen co2 toevoegt dus dan is dat minder aan de orde maar de meerwaarde van een luchtpompje zie ik niet en die gebruikt men vaak bij bv een medicatiekuur.

Met een luchtpomp kan je co2 verdrijven wanneer je het toevoegt. Wanneer je geen co2 toevoegt is dat niet het geval.

Ik had dus carbo gelezen ipv co2 😉. Maar goed een luchtpompje zal weinig toegevoegde waarde hebben.

Door de lucht in je bak te brengen zul je meer oppervlaktebeweging hebben waardoor er co2 kan ontsnappen. Ik zie nu dat je geen co2 toevoegt dus dan is dat minder aan de orde maar de meerwaarde van een luchtpompje zie ik niet en die gebruikt men vaak bij bv een medicatiekuur.
Effectief voeg je juist CO2 toe met een luchtpomp, als je geen fles of Bio CO2 toevoegt.
Zeker aangezien de CO2 concentratie overdag rond de 0-1 ppm zal liggen, gaat zo'n pomp echt wel helpen om ietsje meer CO2 toe te voegen. Alle kleine beetjes helpen, geldt dan.

Ja ik weet niet hoeveel dat verschil zal zijn maar in de regel adviseert men om die pompjes alleen te gebruiken bij bv medicatie. Als je dmv je filter een klein beetje oppervlakte beweging hebt dan lijkt me dat voldoende om te zorgen voor een goede gasuitwisseling.

Ja ik weet niet hoeveel dat verschil zal zijn maar in de regel adviseert men om die pompjes alleen te gebruiken bij bv medicatie. Als je dmv je filter een klein beetje oppervlakte beweging hebt dan lijkt me dat voldoende om te zorgen voor een goede gasuitwisseling.
Ja dat is waar, maar 'men' heeft over het algemeen geen verstand van CO2 ;-)
Voor gasuitwisseling (met als doel CO2 toevoeging) geldt simpelweg: hoe meer hoe beter.
Als ik een low-tech bak zou hebben zonder CO2-toevoeging, zou ik denk ik met een bazooka diffuser to veel mogelijk lucht toevoegen om de CO2 te verhogen. Hoewel, heb natuurlijk geen 2-3 bar aan luchtdruk. Dan kom je toch op bruisteentjes aan.

Je kunt daarmee de CO2 opkrikken van 0 naar 6-7 ppm

Effectief voeg je juist CO2 toe met een luchtpomp, als je geen fles of Bio CO2 toevoegt.
Zeker aangezien de CO2 concentratie overdag rond de 0-1 ppm zal liggen, gaat zo'n pomp echt wel helpen om ietsje meer CO2 toe te voegen. Alle kleine beetjes helpen, geldt dan.

Leuke stelling. Ik weet niet of het ook klopt. Even een berekening. De lucht bevat 400ppm of 0.04% CO2. Bij 24H beluchten, met een luchtpomp van 100l/h komt er dus 2400 liter lucht in je aquarium. Bij volledige oplossing van de toegevoegde CO2 komt er dus 0,0004x2400=0,96l CO2 in je bak(optimale scenario). of wel 0,96l/22,4L/mol=0,043mol ofwel 0,043mo x 44g/mol 1,88 gram CO2--> 1880mg/120liter=15,66mg CO2 per liter als het direct is toegevoegd/opgelost is. Maar feitelijk doseer je het in 24h, dus je voegt 0,65mg/L CO2 per uur in je bak. Ik denk dat je bak zelf meer CO2 produceert of meer CO2 zal gaan verdampen door het gebruik van een luchtpomp die de wateroppervlakte beweegt, dan dit aan CO2 toevoegt. Maar dit weet ik natuurlijk niet zeker. Eigenlijk zou iemand dit eens moeten testen met behulp van een precieze pH elektrode.. Een x aantal liter osmose water beluchten en niet beluchten en kijken wat de pH doet. Het is dat ik voorlopig niet in het lab mag komen.....

Leuke stelling. Ik weet niet of het ook klopt. Even een berekening. De lucht bevat 400ppm of 0.04% CO2. Bij 24H beluchten, met een luchtpomp van 100l/h komt er dus 2400 liter lucht in je aquarium. Bij volledige oplossing van de toegevoegde CO2 komt er dus 0,0004x2400=0,96l CO2 in je bak(optimale scenario). of wel 0,96l/22,4L/mol=0,043mol ofwel 0,043mo x 44g/mol 1,88 gram CO2--> 1880mg/120liter=15,66mg CO2 per liter als het direct is toegevoegd/opgelost is. Maar feitelijk doseer je het in 24h, dus je voegt 0,65mg/L CO2 per uur in je bak. Ik denk dat je bak zelf meer CO2 produceert of meer CO2 zal gaan verdampen door het gebruik van een luchtpomp die de wateroppervlakte beweegt, dan dit aan CO2 toevoegt. Maar dit weet ik natuurlijk niet zeker. Eigenlijk zou iemand dit eens moeten testen met behulp van een precieze pH elektrode.. Een x aantal liter osmose water beluchten en niet beluchten en kijken wat de pH doet. Het is dat ik voorlopig niet in het lab mag komen.....

Het was eigenlijk geen stelling, maar gewoon een feit ;-)

Je maakt het te moeilijk, rekenen is niet nodig.
-CO2 uit de lucht is de voornaamste CO2 bron voor je aquarium overdag.
-Bij geen gasuitwisseling: CO2 zal 0 ppm zijn overdag (met verlichting en planten aanwezig). Alles wordt direct verbruikt.
-Bij Extreem veel gasuitwisseling: CO2 kan maximaal 6-7 ppm worden, dat is de evenwichtsconcentratie tussen omgevingslucht en het aquariumwater.

Meer realistisch: hoe meer gasuitwisseling, hoe meer je van die 0 richting de 6-7 ppm gaat.

Eigenlijk zou iemand dit eens moeten testen met behulp van een precieze pH elektrode.. Een x aantal liter osmose water beluchten en niet beluchten en kijken wat de pH doet. Het is dat ik voorlopig niet in het lab mag komen.....
De uitkomst daarvan staat al vast. Je gaat geen verschil zien. In beide gevallen heeft het water al de evenwichtsconcentratie (6-7 ppm) van CO2. Je moet er dus wel planten in zetten om de CO2 eerst naar 0 te krijgen.
Als je het experiment uitvoer mét planten, dan zul je bij meer gasuitwisseling theoretisch een iets lager pH zien, waarbij het wel de vraag is op de pH elektrode gevoelig genoeg is om een verschil tussen 0 en 6 ppm CO2 te detecteren.

Laatst bewerkt:
-CO2 uit de lucht is de voornaamste CO2 bron voor je aquarium overdag.

Dit weet ik dus niet zeker. Je bent het vast met mij eens dat een filtermedium van vers stromend water moet worden voorzien, net als je bodem. Anders krijg je bodemrot/filter problemen tgv gebrek aan bacterien. Je aerobe bacterien in je filter/bodem. Dit betekent dus dat er zuurstof nodig is voor deze bavterien en er dus dissimilatie plaatsvindt; CO2 productie. Hoeveel dit is weet ik echter niet?

Heb je een bron die kan bevestigen of de lucht de voornaamste is? Ik zou er graag wat meer over lezen 🙂

Ik zie nu veel reacties over de Co2, maar heeft dit ook effect op de NO3 waarde?
Ik kan ook niet 1 2 3 een nieuwe test set halen omdat ik zelf in een winkel werk en alles dicht is als ik klaar ben.
Gister avond zaten de NO3 op 100mg
Nu keek ik van ochtend weer en zat het op 50/75
Ik snap helemaal niets van al deze waardes

Dit weet ik dus niet zeker. Je bent het vast met mij eens dat een filtermedium van vers stromend water moet worden voorzien, net als je bodem. Anders krijg je bodemrot/filter problemen tgv gebrek aan bacterien. Je aerobe bacterien in je filter/bodem. Dit betekent dus dat er zuurstof nodig is voor deze bavterien en er dus dissimilatie plaatsvindt; CO2 productie. Hoeveel dit is weet ik echter niet?

Heb je een bron die kan bevestigen of de lucht de voornaamste is? Ik zou er graag wat meer over lezen 🙂
Bij een hele hoge visbelasting zou er misschien genoeg CO2 uit de vissen zelf kunnen komen, maar dat zijn dan weer net de aquaria waar het meer om de vissen dan de planten gaat vaak.
Hoeveel er uit een filter komt: geen idee. Dat er zuurstof gebruikt wordt wil niet per se zeggen dat er ook CO2 gevormd wordt, maar het zou goed kunnen hoor. Echter, waar komt de koolstofbron dan vandaan? Dat zou uit visvoer of afgebroken plantenresten moeten komen.
Maar dan nog, de CO2 in je aquarium zal 0 ppm zijn dus het loont om extra gasuitwisseling te hebben.

Nee ik heb geen bron, anders dan dat de 6-7 ppm evenwichtsconcentratie vaak gehanteerd wordt op de amerikaanse fora en daar als vanzelfsprekend wordt gezien. Op aquaforum zijn wat minder techneuten en ligt de focus meer op de vissen.

Ik zie nu veel reacties over de Co2, maar heeft dit ook effect op de NO3 waarde?
Ik kan ook niet 1 2 3 een nieuwe test set halen omdat ik zelf in een winkel werk en alles dicht is als ik klaar ben.
Gister avond zaten de NO3 op 100mg
Nu keek ik van ochtend weer en zat het op 50/75
Ik snap helemaal niets van al deze waardes
Nee weinig. Excuus, we dwalen helemaal af. Mijn schuld.

Die schommelingen zijn gewoon variatie in jouw testresultaten. de werkelijke waarde zal wel ergens tussen de 50 en de 100 liggen. Dat blijft (te) hoog.

Laatst bewerkt:
Bij Extreem veel gasuitwisseling: CO2 kan maximaal 6-7 ppm worden, dat is de evenwichtsconcentratie tussen omgevingslucht en het aquariumwater.
Ik ben geen scheikundige en vraag me af hoeveel milligram er eigenlijk in de lucht zit aan co2 want de co2 in onze bakken zal in balans komen met dat wat in de lucht zit toch?

We dwalen inderdaad af (;

De meest effectieve manier om nitraat te verminderen is om eens een forse water wissel te doen(50%). Met een hoge visbezetting mag er meer worden ververst

Die schommelingen zijn gewoon variatie in jouw testresultaten. de werkelijke waarde zal wel ergens tussen de 50 en de 100 liggen. Dat blijft (te) hoog.

Ja dat is zeker te hoog, ik weet alleen niet wat ik kan doen om dit te verlagen?
Voeg ik een NO3 verlagen toe (weet helemaal niet of dit goed is)
Moet ik iets aanpassen aan mijn bak qua licht, planten of vissen.

We dwalen inderdaad af (;

De meest effectieve manier om nitraat te verminderen is om eens een forse water wissel te doen(50%). Met een hoge visbezetting mag er meer worden ververst

Zelfs bij veel water verversen blijft de waarde rond de 50
Toen de bak net nieuw was zat ik op 20

Ik ben geen scheikundige en vraag me af hoeveel milligram er eigenlijk in de lucht zit aan co2 want de co2 in onze bakken zal in balans komen met dat wat in de lucht zit toch?

Precies, in de lucht zit tegenwoordig (stijgt uiteraard door klimaatverandering) zo'n 400 ppm. In evenwicht met water krijg je 6-7 ppm CO2 in het water. In de woonkamer kan het overigens flink oplopen. Als wij (veel) bezoek krijgen zitten we zelfs rond de 2200 ppm. Dat ga je merken (hoofdpijn etc).

Zelfs bij veel water verversen blijft de waarde rond de 50
Toen de bak net nieuw was zat ik op 20
Dan nog een keer verversen. en méér verversen. Als je dat structureel doet, houd je de NO3 laag.
Met verversen kun je de NO3 totaal onder controle houden, kwestie van genoeg verversen.

Bij teveel no3 is verversen de makkelijkste optie. Maar ik zou alles eens met druppels laten testen als ik jouw was.

Het heeft met elkaar te maken, maar het ligt ook aan hoe "fijn" een gas het vind om in water te zijn. Zo zal CO2 veel liever in water bevinden dan bijvoorbeeld butaangas. Dus de concentratie in de lucht maakt uit, maar vooral stofeigenschappsn

Dan nog een keer verversen. en méér verversen. Als je dat structureel doet, houd je de NO3 laag.
Met verversen kun je de NO3 totaal onder controle houden, kwestie van genoeg verversen.

Dan zal ik nog meer gaan verversen, het lijkt me alleen niet de bedoeling dat ik permanent om de 3 dagen water ga verversen van meer als 30%.

Wat zijn redes dat de NO3 waarde zo snel omhoog kan schieten?

Ik ga nog een andere test halen, welke zijn aan te raden?

Dan zal ik nog meer gaan verversen, het lijkt me alleen niet de bedoeling dat ik permanent om de 3 dagen water ga verversen van meer als 30%.

Wat zijn redes dat de NO3 waarde zo snel omhoog kan schieten?

Ik ga nog een andere test halen, welke zijn aan te raden?
Als het nodig is... dan is het nodig. Verversen gaat in ieder geval helpen.
Redenen zijn: alles wat jij er in gooit aan visvoer, wordt uiteindelijk (door je vissen) omgezet in poep en dat wordt weer NO3, even simpel gezegd.

Als een bak is ingedraaid en je voert normaal dan zijn dit erg hoge waarden dus ik vertrouw strips niet zo en zou zsm een druppeltest halen.

Als het nodig is... dan is het nodig. Verversen gaat in ieder geval helpen.
Redenen zijn: alles wat jij er in gooit aan visvoer, wordt uiteindelijk (door je vissen) omgezet in poep en dat wordt weer NO3, even simpel gezegd.

Dit ga ik dan ook zeker doen.
Wat ik hier ook uit begrijp is dat ik minder moet voeren, eventueel vissen minderen.

Ik las ergens anders op het forum dat er planten zijn die meer NO3 opnemen als anderen.
Weet iemand welke ik het beste kan nemen en heeft dit ook daadwerkelijk nut?

over het algemeen is het zo dat snelle groeiers meet nitraat opeten. vervelende is dat ze niet op alleen NO3 leven, maar ook andere bouwstoffen nodig hebben. Jouw voorraad NO3 is groot zat, maar grote kans dat je voorraad CO2 niet voldoende is om de groei van snelgroeiers te ondersteunen. Net als je bij brand drie dingen nodig hebt om de brand in stand te houden, heb je alle voedingsstoffen nodig voor groei. Haal je een van de benodigdheden weg, dan stagneert de groei

over het algemeen is het zo dat snelle groeiers meet nitraat opeten. vervelende is dat ze niet op alleen NO3 leven, maar ook andere bouwstoffen nodig hebben. Jouw voorraad NO3 is groot zat, maar grote kans dat je voorraad CO2 niet voldoende is om de groei van snelgroeiers te ondersteunen. Net als je bij brand drie dingen nodig hebt om de brand in stand te houden, heb je alle voedingsstoffen nodig voor groei. Haal je een van de benodigdheden weg, dan stagneert de groei

kan ik dan de co2 aanvullen met een Carbo booster?
Of werkt dit niet zo.
Waardoor ik de bak meer in balans krijg.
Uiteraard heb ik dan meer planten nodig.
Als ik naar mijn bak kijk heb ik maar 1 soort snel groeier die het zeer slecht doet.
ik voeg nu per dag 5ml Carbo booster toe.

Carbo is heel iets anders dan co2 en vanuit de carbo komt amper co2 wat ze kunnen gebruiken. Sommige planten kunnen er ook nogeens slecht tegen omdat het een chemisch middel is.
Kijk ik hoor over te hoge waarden en tekorten in co2 maar zolang je met strips meet denk ik dat we weinig weten en daarom dat ik aanraad om druppels te gaan halen.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan