Het weer zal op de nitraat weinig invloed hebben denk ik en het verversen en minder voeren zal er wel debet aan zijn dat de waarde nu stukken lager is.
NO3 uit de kraan zat tussen de 10 en 20mg/l toen heb ik na gekeken wat dit zou moeten zijn in de omgeving en dat is rond de 14,8 dit is overigens een gemiddelde dus het kan lager of hoger zijn uit mijn kraan. Alsnog is dit aardig hoog.
Na uitzoeken wat de waarde hoort te zijn in mijn omgeving, kwam dit uit op een gemiddelde van 14,8mg/l volgens het water bedrijf.Ik vind 10 mg/l in kraanwater super veel en vraag mij af of die test juist is gedaan. Ik heb zelf nog nooit nitraat in kraanwater kunnen meten maar goed dat kan natuurlijk lokaal zo zijn.
Jawel, zo simpel is het. Daar komt nog iets bij (planten gebruiken ook wat) maar zou ik op jouw visbestand verwaarloosbaar willen noemen. Met dit voer, en deze manier van voeren produceer je dus over x tijd 10 mg/l nitraat.Nu vraag ik mij af ongeveer hoeveel mg/l er nu werkelijk geproduceerd word in m'n bak.
Neem aan dat het niet zo simpel is als 20-10=10
Dat is eigenlijk wel goed nieuws.Jawel, zo simpel is het. Daar komt nog iets bij (planten gebruiken ook wat) maar zou ik op jouw visbestand verwaarloosbaar willen noemen. Met dit voer, en deze manier van voeren produceer je dus over x tijd 10 mg/l nitraat.
Dat is eigenlijk wel goed nieuws.
Want het water uit de kraan is dik 10mg/l het zou dus ook 11,12, 13 of 14 zijn daar is de test te onnauwkeurig voor..
Dus theoretisch zou met 14mg/l uit de kraan er maar 6mg/l vanuit de bak komt.
Nu hopen dat de waarde in de bak morgen ook nog op 20mg/l staat.
Ja indd daar heb je gelijk in.Je lijkt de factor 'tijd' te vergeten. 6 mg/l per tijdseenheid. Als het 6 mg/l per dag is, loopt het toch aardig op na een tijdje, want dat is 42 mg/l per week. Maar het zou best 6 mg /l per dag kunnen zijn. Dat valt goed tegen te gaan met wekelijkse waterwissel.
Dank je.Netjes Mike.
Hmm het omhoog gaan van de nitraat begrijp ik ondertussen..Super dat voor nu de situatie er beter uitziet.
Hopelijk blijft het zich positief ontwikkelen. Het zou mooi zijn als de productie en het gebruik van fosfaat en nitraat wat in evenwicht gaan komen.
Dank je.
Hmm het omhoog gaan van de nitraat begrijp ik ondertussen..
Maar hoe fosfaat ontstaat heb ik nog geen flauw idee.
Volgens mij was het goed als m'n nitraat steeg dat m'n fosfaat dat ook deed.
Dit is een lastige vraag en zal per aquarium en per persoon verschillen. Ik ben zelf niet zo van het omwoelen van een bodem en al het vuil er uit zuigen ik laat een bodem vaak z'n ding doen. Het zal ook per aquarium verschillen hoeveel vuil er op of in de bodem zit. Zoek maar eens op 'mineralisatie', een interessant onderwerp als je wil weten wat er met het afval in je aquarium gebeurd. Wel zal ik tijdens het wekelijkse waterverversen indien nodig losse deeltjes van de bodem zuigen. Soms is er een plekje waar het ophoopt en dat haal ik dan weg. Een ander gaat elke week met zo'n bodem stofzuiger al het vuil er uit halen.Vandaag staat verversen en schoonmaken in de planning..
Hoe vaak is het schoonmaken van de bodem nodig?
Normaal zou ik 1x per week m'n bak verversen en 1x per maand de bodem.
Wanneer zijn 'alle waardes goed'? We meten natuurlijk lang niet alle waardes die van belang zijn. Vaak meet je (sommige) macro voeding, zoals fosfaat en nitraat maar de meeste micro voedingsstoffen meet je meestal niet (zoals ijzers). Ik vind het dan ook lastig om te zeggen 'Ja nu kun je alleen nog maar co2 toevoegen'. Ik heb altijd in al mijn aquaria zonder extra co2 gewerkt en dat gaat nog altijd prima. Het is een kwestie van balans opzoeken tussen licht en voedingsstoffen, en natuurlijk ook deels het type planten.Ook vraag ik mij af als alle waardes nu goed zijn maar mijn planten het nog niet goed doen.
Is de oorzaak dan de hoeveelheid CO2 in mn bak?
Kan ik dit meten als ik niets anders toevoeg als vloeibaar CO2?
Wat kan ik hier aan doen zonder een CO2 systeem aan te schaffen.
Ik zwaai ook altijd erg enthousiast naar de garnalen op de bodem. Dat doet veel stof opwaaien dat ik ook afzuig tijdens het verversen. Werkt erg goed en de kans is wat kleiner dat ik garnalen mee zuig dan wanneer ik met de slang vlak over de bodem zou gaan.Zelf kom ik ook zelden in de bodem en wapper met de hand over de bodem tijdens het verversen en zo krijg je los vuil wel mee met het water wat je afzuigt. De bodem kun je beter zo min mogelijk verstoren.
hoe kan ik er achter komen welke te korten ze zouden hebben? Zonder dat ik überhaupt over co2 ga nadenkenVaak meet je (sommige) macro voeding, zoals fosfaat en nitraat maar de meeste micro voedingsstoffen meet je meestal niet (zoals ijzers).
dit doe ik in principe ook nuwapper met de hand over de bodem tijdens het verversen en
ik heb een zeef voorop mijn handpomp daar kunnen ook geen garnalen door heen.Overigens ververs ik altijd met een shrimp
Zo'n eenvoudige vraag.. maar het antwoord is iets ingewikkelder.hoe kan ik er achter komen welke te korten ze zouden hebben? Zonder dat ik überhaupt over co2 ga nadenken
Dit is de weg die ik ook neem, ik zie wel veranderingen maar weet dan niet wat ik moet doen.2) Kijken naar je planten. Zie hoe ze groeien, welke kleuren ze krijgen en indien er wat mis gaat, wat dan precies. Aan al die dingen kun je conclusies verbinden en bijsturen in de voeding die je geeft. Dit is de methode die ik zelf ook probeer toe te passen al ben ik nog lang geen expert hier in. Het voordeel is dat je minder plantenvoeding geeft, minder water moet verversen (wat bij een low-tech bakje een pluspunt is want te veel water verversen is slecht voor de balans). Er zijn verschillende websites die je kunnen helpen bij het ontdekken welke voedingsstoffen er missen. Hieronder een website, toevallig dezelfde website als bij punt 1) maar een ander artikel.
Ik had er nog een linkje bij gezet naar een website waar precies staat wat je moet doen bij welke verschijnselen.Dit is de weg die ik ook neem, ik zie wel veranderingen maar weet dan niet wat ik moet doen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.