Wegens compleet gaat geen voortgang vandaag. Drukke week op het werk gehad, vandaag wel vroeger naar huis maar mijn dochter had haar kinderfeestje dus een huis vol stuiterballen (5/6 jarigen).
Klein rondje bouwmarkt voor de laatste spullen (nieuw blik witte verf, blik blanke lak, scharnieren) en dan morgenvroeg het laatste schilderwerk doen. In de middag balken zagen en dan kan de buffetkast hopelijk in de avond in elkaar.
Dan kan ik komende week beginnen met het aquarium meubel (zondag loop ik in de dierentuin, dus dan gaat er weinig gebeuren) en dan als alles meezit eind deze maand de bak bestellen zodat ik in mijn zomervakantie alles in orde kan maken qua aansluiten en de eerste inrichting.
Mijn idee is om de hele bak aan te sluiten en voor de inrichting erin komt eerst een volle week laten draaien met enkel kool in het filter zodat eventuele reststoffen van het kitten en transport eruit zijn, ook om zeker te zijn dat de PVC leidingen niet lekken. Daarna de bioloog opbouwen, bodem en hout/steen in de bak en de planten gaan bestellen.
Hoewel ik best grote plannen qua planten ga ik het toch simpeler doen. Een stuk of 5 javavarens op het hout binden, 1 of 2 bosjes crypto's en wat mossen, plus uiteraard drijfplanten.
De bodem word filterzand of iets in die richting, met daar overheen een laag bladeren (catapa, eiken, beuken, alles wat ik maar kan vinden en wat het houd in water, eigenlijk).
Hout zal mangrove hout worden met een aantal stukken spiderwood voor de vertakkingen enzo, waarmee ik hoop schuilplaatsen te maken voor de Paro's

Groepen stenen om datzelfde te bereiken wil ik bij het tuincentrum voor gaan shoppen, die zijn goedkoper dan de speciaalzaken. Eventueel kan ik nog een hand grind uit mijn tuin halen om over de bodem te verspreiden, maar dat zie ik dan wel weer.
Realistisch gezien moet het mogelijk zijn om in oktober de eerste vissen in het aquarium te hebben, als alles gaat zoals ik wil, maar mijn doel is voor het eind van het jaar helemaal te draaien. Of het visbestand dan al helemaal klaar is, is een tweede. Er zitten wat soorten bij die niet veel verkocht worden dus die besteld moeten worden.
Sundadanio Axelrodi staat hoog op mijn verlanglijstje, evenals de Parosphromenus Nagyi, die heeft niet iedere LFS zomaar rondzwemmen.
Trichogaster Leeri en Desmopuntius Pentazona dan weer wel, dus daar zal ik mee beginnen. Die kunnen ook net wat meer hebben, dus daar wil ik mee beginnen.
Zoals altijd als ik een opstart doe begin ik met een groepje vissen, dus de Penta's komen eerst, daarna de Leeri's en dan zien hoe lang het gaat duren om de Sundadanio's te pakken te krijgen.