Wat is er nieuw

150cm van Hans en Pauline (Diesel1610)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Diesel1610
  • Startdatum Startdatum
D

Diesel1610

Guest
Hallo,

Hierbij dan het beloofde album, deels voor ons zelf maar ook om ervaring op te doen en ideeen uit te wisselen.

Zoals eerder gezegd in het voorstel topic zijn we geen leken, maar kunnen enkel nog heel veel leren 😉
Na samen een 60cm en 80 cm gezelschapsbakje te hebben leek het ons leuk eens groter te gaan. Niet alleen omdat er dan echt een item in je woonkamer staat maar vooral omdat we het leuk vinden.
Na ons hier een paar weken geleden geregistreerd te hebben en een hoop info rijker te zijn hebben we de stap gemaakt.

Er kwam een 150x60x50 aquarium.

Na lang speuren er 1 op internet tegen gekomen, en nog bij ons om de hoek ook ! Alles erop en eraan,een hoop extra's,goede staat en gelijk af te halen. En daar was het probleem.....
Hij was van een ciclide fanaat die er echt de mooiste vissen(17) en de mooiste inrichting (maanstenen)in had. Dus op een avond opgehaald en thuis geinstalleerd( t werd 05.15 uur en we moesten gewoon weer aan het werk 🙂 )
We hebben het (oude) filter uit ons oude 80cm bakkie gehaald ( een eheim 2213) en direct aangesloten.Ons visbestandje over gezet en zijn cicliden voor 1 nacht in ons 80cm bakkie. Dag erop de cicliden netjes afgeleverd bij onze LFS (die was er blij mee, en ik snap waarom 😉 ) om vervolgens de 80cm netjes schoon te maken voor een evt. Qbak.
Visbestand tot nu toe zijn 3 discussen,12 corydorassen en een l nummer. Deze zijn we drukdoende aan het uitbreiden. Gister naar een paar kwekers geweest en helaas niks gevonden. Vandaag wederom een kweker bezocht en iig een 2tal mooie stukken grillig kienhout gekocht. Morgen komt er bij deze kweker/hobbyist een nieuwe lading binnen en we weten zeker dat er voor ons wat bijzit.Het worden iig 3 bleu diamond, welke mooi bij de andere 3 zullen kleuren en hopenlijk passen.
De quarantaine bak draait iig !

Ik denk dat het het voor nu even zo is, kan enkel een paar foto's laten zien van toen,gister en nu nietwaar.....

Wij vonden de maansten erg mooi, enkel kon het helaas niet met ons bestand dus,
img-20140326-wa0002.jpg

Dat was maandag, maar na wat terechte kritiek was onze bak gister zo,
img-20140326-wa0000.jpg

Niet echt wat we voor ogen hadden maar na wat speurwerk van Pauline hebben we 2 stukjes hout gevonden en geplaatst en nu begint het erop te lijken 🙂

774278_0_82_20140326_011256.jpg

Water is nog wat troebel en de vissen nog erg geschrokken van mijn grote handen en stukken hout dus ik laat ze met rust voorlopig 😉

Opbouwende kritiek altijd welkom 😉

Leuk bakje is het hoor.
de vissen zitten nog achter de "bomen" verstopt 😉

Ziet er goed uit! Vind alleen zo'n plak achterwand nooit zo geweldig, maar smaken verschillen gelukkig 😀

De inrichting met het hout vind ik veel mooier dan met die maanstenen! Verder denk ik dat de bodem wat dik lijkt?

stukken beter zo met het hout! denk dat vallisneria in deze bak zeker niet zou misstaan 🙂

Ziet er heel mooi uit nu met deze stukken hout. :thumbs:
Ik zou inderdaad de plakplaat er achter weg halen, leid af en de vissen en planten komen niet mooi uit, je zou er nog beter een zwarte vuilniszak(als dat past 😀 ) achter kunnen doen, of iets anders zwarts, maar dat is natuurlijk mijn mening. 😉
Verder vind ik het heel erg mooi hoor. :thumbs:

ik zou ook voor een andere achtergrond gaan. (mijn mening natuurlijk). heb zelf bij de Hubo zwart plakfolie gehaald en achter mn bak geplakt, werkt prima en kostte me 12 euro.

Toch maar weer van alles aangepast en heeeeel langzaam vinden wij het in ieder geval wat worden, deze kant willen we op!
Bodem deels verwijderd en "opgeschoven"naar achter zodat je als het ware een glooi�ng naar achter krijgt.

Gister nog eerst maar eens 8 corydorassen julli erbij gehaald wat het totaal op 20 maakt. Dat willen we zo houden.
Dinsdag naar een kweker/hobbyist om te kijken of er nog 3 mooie discussen zijn ( vast wel, ik ken hem al langer 😉 )Daarmee zou het totaal op 6 komen.Tevens de achterwand proberen te verbloemen met vers gekochte platen.Vallisneria hebben we zeker overwogen maar dat is toch niet echt ons ding. Dat van die plastic vuilnis zak vind ik een top optie!Plakfolie ( plakt) en dat krijgen we er nooit meer achter, ik denk dat we een dikke cm speling hebben......
Afgelopen woensdag het hout iets anders neergezet waardoor er nu ook een stuk schaduw/schuilplek komt voor de discussen.
Vanmiddag ( net voor het licht aangaat) weer onze 2 dagelijkse waterwissel doen en natuurlijk geld dit ook voor de quarantainebak 🙂

Het licht van de bak komt de foto niet te goede, maar eens kijken wat we daaraan kunnen doen 😉
961769_0_82_20140327_223557.jpg

Nog maar eentje....
272797_0_82_20140327_223722.jpg

De Red turqoise en de turgoise beginnen qua tekening steeds meer op elkaar te lijken. Ze zijn nog jong dus we kunnen nog alle kanten op 🙂
883477_0_82_20140327_223704.jpg

De andere liet zich niet fotograveren, word vervolgd dus.

Mooi aquarium en mooie vissen 🙂
Jammer dat jullie de achterwand poster niet meer kunnen vervangen.
Door het zwart komt de inrichting en de vissen meer naar voren dan nu.

wauwwwww grote spinnen in de bak! gaaaaf

Toch weer wat veranderd dus een update waard 🙂

Die poster is pleite, vervangen door zwart plastic en ik moet zeggen: jullie hebben er verstand van! oogt veel lekkerder!
Dat hout is inderdaad top, al vind ik het jammer dat de zaagsnedes nog zichtbaar zijn. Ik denk dat ik er van de week een plantje op plant....
Verder nog een brilliant turquoise en 2 bleu diamonds toegevoegd

Ik heb getracht wat foto's te maken maar met een galaxy s3 en 6 super fanatieke schijfjes valt dat nog niet mee 🙂

De kleinste van het stel 🙂 een Brilliant turqouise van ongeveer 7cm
385944_0_82_20140417_195235.jpg

Een Tefe nakweek. Groeit als kool! Nu zo'n 9cm (mmmmm, gekke krassen op mijn beeldscherm? )
915865_0_82_20140417_195357.jpg

Hier de BT met zijn grote broer van ook ongeveer 9 cm
423431_0_82_20140417_195531.jpg

Geen idee wat ik met dit plaatje wil zeggen.....
683443_0_82_20140417_195335.jpg

Met zijn allen bij elkaar
886372_0_82_20140417_195118.jpg

Totaaltje. Heb wat met de instellingen van het licht proberen te doen, maar zo fel als op de foto is het niet gelukkig...
149288_0_82_20140417_202859.jpg

Voorlopig laten we alles zo. Dagelijks 7 keer voeren.Elke 2 dagen wel verversen,wekelijks snoeien,maandelijks filters nakijken en dan eind mei maar eens kijken wat we met foto 2 en 4 kunnen 😉

Wordt weer vervolgd
😛

mooie discussen! :thumbs:
en beter zo hoor, zonder die poster 🙂

Thx !

Net even artemia eieren gehaald( word me langzaam tegek elke dag iets levends te geven, maar vind het zoooo leuk 🙂 )
Opstelling gemaakt met 2 petflessen en beluchtingslangen gekit in de dop. Even laten drogen. Straks het water testen want door de vele uitwerpeselen ben ik langzaamaan wel een beetje bang voor de waterwaardes ondanks het vele verversen!
Erna weer verversen natuurlijk. Woensdag is er een gup( heb er nog 5 inzitten) bevallen. Dacht dat de discussen gek werden van genot, maar zie dat er nog 5 het overleefd hebben. De andere 2 vrouwtjes hebben nog een dikke buik maar hoop niet dat er straks teveel guppen in de bak zitten maar dat zal wel niet....
Dan binnenkort weer even naar nhamunda want mijn voer raakt op 😛

Kan je niet ook diepvriesvoer geven? Stuk goedkoper dacht ik zo maar.

Ow dat word ook zeker gedaan, maar wij vinden afwisselend voer gewoon enorm belangrijk. Ze krijgen natuurlijk 6 keer pd eten. Meestal smorgens en tussen de middag granulaat,rond 1400 uur mosselvlees(diepvries) rond 1600 uur de kwekers discusmix ( kalkoenhart,mysis,artemia,krill,spinazie,vitamine en spoorelementen ook diepvries ) rond 1800uur levende have,en savonds nog een 2 tot 3 keer ( zowel levend als diepvries) Wij werken waar we wonen, dus dat voordeel hebben we 🙂

Het granulaat en mosselvlees( voor een betere darmflora zullen we maar zeggen) eten ze het slechts daarom dat we daarmee beginnen. De rest eten ze echt als een stel koeien! Zal er eens een filmpje van maken,gewoon lachwekkend en of ze nooit wat te eten krijgen 😉
Maar Artemia is volgens velen gewoonweg goed voor ze, en als ik op deze manier het altijd voor handen kan hebben en er geld mee bespaar ben ik natuurlijk zo gek als een deur als ik het niet doe :petjeaf:

Mooie bak en vissen hoor.
Ik zou bijna denken dat je vissen beter te eten krijgen dan menig mens zeg 😉

Mooie bak en heule mooie visjes! En knap dat je de verantwoordelijkheid neemt om ze zo vaak te voeren en ook die water wissels. Hoort er natuurlijk bij.

Ik wilde op eem dag als k wat ervarener ben en wat meer tijd heb ook discussen, maar als ik zo lees hoeveel tijd erin gaat zitten, wacht ik toch maar even tot ik gepensioneerd ben of zo.

Ik zie dat je, net als ik, ietwat een mistje in je bak hebt, ik vond dat toch wat storend voor de showbak in de huiskamer.

Dat kan ook haast niet anders, met dat vele voeren en waterverversen

De oplossing hiervoor is simpel, een uv-c lamp tussen de persleiding van je pomp......Probleem opgelost.

Gr. Rob.

Wat een mooie zonnig aquarium hebben jullie. Mooie vissen ook.
Je kan ook proberen om het rechter stuk hout zoals die nu staat op te hangen aan de stabilisator-stang in het midden van de bak, als deze aanwezig is. Er ontstaat dan een ruimte waar de vissen onder kunnen gaan zitten. Bij mij "sliepen" de discusvissen altijd onder stukken hout.

Maar ik zou nog wachten met het rommelen in de bak, laat je vissen eerst maar eens tot rust komen. Zoals het nu is staat ook heel erg mooi.

Hoi! Hoe is het met de nieuwe discussen?? Foto? :foto:

Dank jullie wel allemaal !

@Joshua. Wij hebben momenteel deze discussen zo klein simpelweg omdat we de tijd er voor hebben. Pauline heeft ook nog de zorg voor 44 paarden thuis, dus er is altijd iemand. Met een normale baan is dit bijna niet te doen.We gaan eerdaags 5 dagen weg, en ik zit nu al in de stres 🙂
Wij hebben ook geleerd met vallen en opstaan. Maar met een goeie wil, de beste bedoelingen en het AF is er echt wel iets van te maken 😉
Gister waren we even bij Ed ( nhamunda) om wat voer te kopen. Tevens afgesproken met iemand van het AF die onze 80cm bak wel wilde hebben. Wij dachten 2 vliegen in een klap! Tot onze grote schrik zagen we ineens een stel pigeon checkerbaord's zwemmen. Daar waren we al ff naar op zoek dus 2 meegenomen 🙂
Totaal nu 8 jonge discussen zwemmen dus dat is een mooi aantal. Volgende stap is een groter filter( heb ze met uv lamp gezien) dus dat word even kijken voor hoe en wat.

Speciaal voor Sascha 🙂
699691_0_82_20140421_201502.jpg

Grapje 🙂
Maar we hebben de vissen in het donker over gezet, zal vanavond eens kijken 😉

Haha mooie zakken hoor 😉 We gaan vanavond de 80cm inrichten, net al een hoop plantjes uit mijn 80cm geplukt. Lekkere troebele bende nu 🙄

Maar ik weet zeker dat je vriendin er blij mee is! Altijd leuk toch mensen blij maken 😉

!Vreemd! We hebben eitjes van de tefe en de brilliant turquoise !
Op zich een goed teken natuurlijk maar ware het niet dat de discussen pas een maand of 5 oud zijn! Nu weet ik dat het wel eens voorkomt dat de vrouwen op die leeftijd wel eieren leggen ( zeldzaam ) maar de mannen zijn pas vruchtbaar na een jaar !
Wij denken dat als ze gewoon eten ( en dat doen ze! Ze gaan het eten naar binnen schrokken en bewaken vervolgens weer het nest ) we het nest gewoon laten zitten, wat denken jullie ?

Zijn de eitjes ook bevrucht?

Diesel1610 zei:
!Nu weet ik dat het wel eens voorkomt dat de vrouwen op die leeftijd wel eieren leggen ( zeldzaam ) maar de mannen zijn pas vruchtbaar na een jaar !

Mascha&Ivo zei:
Zijn de eitjes ook bevrucht?

Geen idee, dat zie je pas na een aantal dagen. Wel is het zo dat allebei er met het onder lichaam over heen schuren als het ware. ( lekkere uitleg he 🙂 ) Dit doen ze nu al ongeveer een uur of 5. Heb het gedrag bij deze 2 al wel vaker gezien, maar nog nooit echt eitjes.
De eitjes zijn afgezet op de kitnaad rechtsvoor, dus een foto is echt onmogelijk helaas.

Haha, eitjes zijn er nog steeds 🙂 Doen het beide erg netjes! Ff wisselen voor het voeren enzo 🙂 Gewoon erg leuk om te zien! Alleen wel balen dat het onze waterwissels in de war schopt zo :stom:

Wil ze nu ook niet storen eerlijk gezegd....

899159_0_82_dsc_0124.jpg

Ze zitten dus in de linkervoor hoek op de kitnaad. Moest dus 150cm overbruggen voor de foto 🙂

24-4-2014 waren de eitjes wel weg, maar ze beginnen sinds vandaag weer opnieuw. Zelfde ritieel, leuk om te zien!
Onze bak is wel weer veranderd en dit is wel ongeveer wat we voor ogen hadden! Vissen doen het allemaal erg goed,groeien als kool en eten als varkens 😉 Waterwissels houden we nog steeds vol, en dat vinden ze zichtbaar fijn ! Alles is de laatste maand grofweg een cm gegroeid, dus dat is prima. Waterwaarden blijven stabiel( meten wekelijks) en ondanks ons ververs en voer schema slaan de planten aan. Hebben een paar weken bijgemest maar dat resulteerde in alg, nu de gulden middenweg aan het zoeken 🙂

pigeon checkerboard: kleur schakeling moet nog verder het lijf optrekken
265885_0_82_dsc_0121.jpg

Bleu Turquoise is nu een cm of 9 inmiddels
238658_0_82_dsc_0122.jpg

Ons eierleggend koppel. Bleu Turquoise en een nakweek Tefe
188467_0_82_dsc_0126.jpg

Brilliant Turquoise
813999_0_82_dsc_0135.jpg

839736_0_82_dsc_0120.jpg

Totaaltje
196398_0_82_dsc_0118.jpg

Deze vissen leggen eitjes? Zijn nog erg jong,toch.

Mondeo zei:
Deze vissen leggen eitjes? Zijn nog erg jong,toch.

Klopt, zijn pas een paar maand oud( het blijft schatten) Maar de man is pas na een jaar vruchtbaar, dus er kan niks gebeuren. Wel leuk om te zien 🙂
Als ze er niet onder lijden( dus niet meer gaan eten ) laat ik ze gaan en hou er een beetje rekening mee met verversen e.d.

De groei wordt minder bij mijn weten,na ei afzetting.

Dat is dus niet de bedoeling. Beter de eitjes direct weghalen dan ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan