15Watt groeit naar 144Watt door 15Watt


De Echinodorussen die ik zo'n 5-6 weken geleden gekocht heb waren aan een verjonging toe. Ik heb ze "ge-de-emerst". Nu heb ik eindelijk de planten die ik gekocht had.
Ik heb ze nu ook kunnen groeperen, want toen ik de drie verschillende soorten uitgepakt had zag ik helemaal geen verschil meer.... Nu wel.
 
Eerst maar een een paar foto's van vóór het klusje:

427669_0_82_dsc_3936.jpg


622928_0_82_dsc_3942.jpg


894354_0_82_dsc_3948.jpg


745985_0_82_dsc_3950.jpg


731798_0_82_dsc_3953.jpg
 
Het volgende viel me op: Laurel & Hardy?

757871_0_82_dsc_3957.jpg


444573_0_82_dsc_3959.jpg


Heeft "De Dikke" een probleem? Kan ze haar kuit niet kwijt? Of gewoon bijzonder goed gegeten en heeft "De Dunne" een probleem?
 
Even een update van de inmiddels kleurende maanvissen.
93596215watt_0_82_dsc_4020.jpg


93844515watt_0_82_dsc_4021.jpg


Nog niet allemaal, maar dat komt wel.
62854915watt_0_82_dsc_4025.jpg


Vandaag een bonus.
Ik had me helemaal voorbereid op groot onderhoud. Omdat ik een sterkere algenmagneet moest kopen, had ik als geheugensteuntje mijn oude (te zwakke) magneet pontificaal op de voorruit laten zitten.
Toen ik hem wilde weghalen zag ik net dat een maanvis erlangs zwom en begon te waaieren. Na goed kijken inderdaad eitjes.
73859315watt_0_82_dsc_4029.jpg


32397915watt_0_82_dsc_4030.jpg


95337615watt_0_82_dsc_4031.jpg


Legbuis beetje zichtbaar.
11953915watt_0_82_dsc_4032.jpg



Ik denk echter dat het een hormonale vergissing is, want ik heb nog helemaal geen paarvorming ontdekt.
Er is ook geen ander vis met geslachtskenmerk, dus moet ik betwijfelen of de eieren wel bevrucht zijn.
Het is inmiddels wel zo dat er enkele witte eitjes tussen zitten. Normaal betekent dat dat ze onbevrucht zijn. Is de rest dan tóch bevrucht?
We wachten rustig af. Helaas moet ik twee dagen op reis en zal dus de eventuele larfjes missen...



Nog wat tantes en ooms.
91557915watt_0_82_dsc_4033.jpg


18149415watt_0_82_dsc_4034.jpg
 
Ja Cédric, het zijn inmiddels flinke en statige vissen.
Ze zijn duidelijk aan het puberen en dagen elkaar regelmatig uit.
Het is ook net of ze door de eitjes allemaal een hormonenstoot hebben gekregen. Ze zullen het misschien ruiken, of merken aan gedrag van moeder?
 
Net terug van zakenreis en inmiddels zijn alle eitjes...:
1) verschimmeld en opgegeten
2) opgegeten
3) uitgekomen en larfjes opgegeten
Wel vreemd dat de omgeving nog steeds verdedigd wordt. Ingesleten gewoonte bij moeder, of voorbereiding op het volgende legsel?
We zullen zien wat er komende dagen gebeurt.
 
Het is nu zover dat alle vissen elkaar uitdagen om zich met de anderen te meten. Een echte "alpha" is er niet (merkbaar).
Wel heeft zich nu wel een koppel gevormd dat bivakkeert aan de rechter kant en daarmee is het aquarium voor de overige 9 min of meer gehalveerd.
 
Ik heb flink gesnoeid en wat meer zwart grind erin gedaan. Vandaar dat het water wat troebel is.
Snoeien moet ik voortaan misschien iets meer spreiden, want de plantenmassa wordt telkens behoorlijk gereduceerd. Misschien elke week een soort of zo.

Langzaamaan wil ik ook het aantal soorten terug brengen zodat er denk ik een rustiger beeld ontstaat.
 
Vandaag 5 van de 11 maanvissen verkocht.
Er waren inmiddels 3 koppels die regelmatig gelijktijdig eieren hadden. De rest werd dus alsmaar heen en weer "gepingpongd".
Nu hoop ik iets meer rust in de bak te krijgen, hoewel het daar niet naar uit ziet nu het overgebleven koppel weer eitjes heeft....

Het viel op dat de vissen tijdens het vangen erg trouw bleven aan "hun" plant in het aquarium, wat het sorteren per koppel wel gemakkelijk maakte.
 
Inmiddels is het aquarium "zuiver" Zuid Amerikaans. Alle planten die elders vandaan komen zijn eruit.
Een uitzondering is een heel klein veldje Marsilea hirsuta dat uit Australië komt. Omdat mijn petekind onlangs heeft besloten daar naartoe te emigreren, gun ik mezelf dat enige "vuiltje".
 
Nee Daan, dat is nog niet gelukt.
Misschien nu het niet meer zo druk is in de bak zou het kunnen lukken.
Gisteren vlak voor het vangen was er een koppel aan het afzetten, maar het waren veel minder eieren dan normaal. Vanmorgen zijn ze weer veel eieren aan het bij leggen, dus die zijn gisteren duidelijk gestoord in hun afzet.
Ze hebben een wat ouder blad uitgezocht dat met alg begroeid is en het lijkt dat de eitjes daar niet goed op hechten. De kardinaal tetras vieren aan de onderkant een feestje...
 
Klopt Ludger, kwam er ook achter dat die inderdaad van Corydoras zijn.
Die zetten overal op de ruiten maar lukraak af. Verder geen bescherming of zorg.
Met al die eitjes van Corydoras en maanvissen weet ik in ieder geval dat "het klopt" in m'n aquarium. Alleen jammer dat het voor de torenslakjes ook héél erg klopt.....
 
Lang geleden, maar daar ben ik weer eens.
Van de eitjes die inderdaad van Corydoras waren heb ik zowaar een jong visje overgehouden. Gewoon in het aquarium.
Maanvissen hebben er geen erg in gehad.
Tijdens het verplaatsen van een stuk hout bleek ik ook nog steeds een garnaal over te hebben, waarvan ik dacht dat die ruim vóór dat ik de maanvissen kreeg (aug. 2016) al allemaal overleden waren... Hij weet zich blijkbaar in holtes in het hout goed te vermaken en in leven te houden.

Een paar weken geleden heb ik ook 3 Clown Pleco's toegevoegd, die het hout mooi schoon hebben gemaakt (maar het water iets troebeler helaas).
Het lijkt inderdaad dat ik nu meer zweefvuil heb, dus zal de in- en uitstromen van de twee filters eens heroverwegen. Ik denk dat ik moet optimaliseren door ze meer samen te laten werken zodat er een duidelijke stroming richting inlaat ontstaat.
Dat heb ik eerder juist bewust niet gedaan, omdat maanvissen en bijlzalmen niet zo van de stroming zijn. De pleco's juist weer wel, dus dat wordt even een denkspelletje.
 
Net even het topic gelezen en veel ervaringen van jou kom ik ook bij mij tegen.
Mooie bak :thumbs:

Je hebt er ook Paracheirodon axelrodi in zitten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad Ton, volledige bestand:

Paracheirodon axelrodi (35-40)
Otocinclus vitatis (6)
Corydoras aeneus (9)
Carnegiella strigata (12)
Panaque maccus (3)
Pterophyllum scalare Red Shoulder Rio Manacapuru F1 (6)
Hyphessobrycon megalopterus (1)
"Haring" (1)

De inrichting is afgelopen weekend veranderd en nu nog een beetje kaal (hierdoor scholen de kardinalen wel mooier). Ik zal nog eens een foto plaatsen.
 
Ik heb op het vernieuwde forum nog geen foto's toegevoegd.
Als simpele gebruiker, loop ik vast. Snap niet wat er van me verwacht wordt.
Geen foto's dus....
 
Bij reactie plaatsen staat er gewoon een knop 'upload bestand'. Als je die aanklikt kun je je foto's uploaden en direct plaatsen. Een kind kan de was doen :)
 
Die knop had ik nog niet gezien Ben. Dat kon wel eens een waardevolle tip zijn... :thumbs:
Ik ga het meteen proberen.
 

Terug
Bovenaan