Wat is er nieuw

170x40x60 zelfbouw van Hiëronymus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hiëronymus
  • Startdatum Startdatum
Update visbestand!

Momenteel:
22x kardinaaltetra
6x corydora schwartzi
2x apistogramma macmasteri (M,V)
1x L137
1x pterygoplichthys (dacht eerst pleco, maar dankzij het forum blijkbaar een pterygoplichthys)
4x platy
6x paarse appelsak
En de laatste aanwinst...
8x Pterophyllum Sp. Rio Nanay

Uiteindelijk zal het visbestand worden:
8x Pterophyllum Sp. Rio Nanay
30?x kardinaaltetra
8-10x corydora schwartzi
1x L137
1x pterygoplichthys (welke zal verhuizen eens die te groot wordt)

Terug van weggeweest maar niet stilgezeten!

Jammer genoeg zijn er in de tussentijd 3 maanvissen uitgevallen.
1 met infectie, 2 door vechten.
Er zwemmen er nog 5 gezond rond. Rangorde lijkt grotendeels bepaalt..

Momenteel ben ik bezig met de kast verder af te werken:
- Handvaten gemonteerd
- Kabels iets beter gebonden en de ballasten anders gehangen
- Scheiding gemaakt tussen de 3 compartimenten zodat de filter en kabels niet zichtbaar zijn bij het openen van de linkse en rechtse deur. De middelste deur gaat tenslotte enkel open bij onderhoud aan de filter.
- LED licht in de kasten gehangen (Licht gaat automatisch aan bij beweging en als het geen beweging meer detecteert na 10 sec. automatisch uit. Lekker gemakkelijk)

Van de vorige situatie heb ik geen foto genomen omdat ik er in een plotse bui aan begonnen was. Wel tijdens en na. Aquarium staat ondertussen weer netjes tegen de muur.

2015-04-08_21.21.54.jpg

2015-04-09_16.52.08.jpg

2015-04-09_17.35.31.jpg

2015-04-09_17.35.25.jpg

Hiervoor moest ik altijd bijlichten, overdag ging het nog maar 's avonds was het een ramp. (op de rommel niet letten, wordt mooi op schabben gezet)

2015-04-13_18.41.09.jpg

2015-04-13_18.41.18.jpg

2015-04-13_18.44.02.jpg

Nog te doen (voorlopig):
- Schabben zagen en monteren in het rechtse compartiment
- LED licht onder de schabben hangen
- Zak filterzand bijhalen en de bodem op sommige punten iets dikker leggen
- Planten beter aan de praat krijgen

De planten zijn stilletjes achteruit aan het gaan. De bak wordt kaler en kaler..
Valisineria groeit niet meer, maar maakt heel soms nog een uitloper.
De bleheri's verliezen regelmatig blad maar maken ook nieuwe aan.
Echter worden ze niet hoger dan 15-20 cm. De bleheri's zouden veel groter en voller moeten worden dan dat. Ze zijn aangekocht op een 45-50 cm hoogte. Toch zijn er geen opmerkelijk veranderingen gebeurt in de waterwaarden en verlichting.

Recentste aankoop/bestelling op plantengebied: gebogen plantenschaar, JBL kleiballetjes en JBL Proflora M602.
Bij elke plant is reeds een kleiballetje geplaatst.

Co2 waarde ligt momenteel op 1,6 - 2,4 mg/lt (KH 5, PH 7,8 - 8)
Deze hoop ik rustig naar een 20 - 25 mg/ltr brengen (PH wordt dan 6,8)

Ook nogmaals geprobeerd om drijvers te houden, deze doen het momenteel redelijk. Wetende dat ik in de Juwel elke week een emmer moest uitscheppen...

Setje komt hopelijk deze week nog binnen, dus dan volgt een nieuwe update!

Leuke bak hoor. Bij mij is drijfplanten ook altijd ruk haha. Daar ben je niet alleen in

Richvio zei:
Leuke bak hoor. Bij mij is drijfplanten ook altijd ruk haha. Daar ben je niet alleen in

Haha, ik lees regelmatig problemen met drijfplanten. Wat ik wel meen te herinneren is dat het echte nitraatvreters zijn en graag in lichtstromend tot stilstaand water staan. In men Juwel groeiden ze letterlijk de bak uit. Sinds ik deze bak heb willen ze niet meer precies. Maar de aanhouder...

Crash zei:
Mooi gedaan hoor en mooie oplossing met de "deurtjes". Heb je wel klei of voeding bolletjes bij de echinodorussen?
Vallisnerisa mag graag wat krijt bij de wortels hebben.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1114564

Moet zeggen dat ik dat hier niet heb, maar heb ook een andere bak dan jij.

Bedankt, echte deurtjes zitten me te hard in de weg. Zeker bij het onderhoud aan de filter.
Bij elke plant (echinodorus) zit reeds een JBL kleiballetje (zie vorige post).
Maakt de kalk in het krijt het water niet harder? De KH is nu 5 en deze zit redelijk goed denk ik? M'n PH daarentegen is 7,8 a 8. Dit is op het randje als ik het internet mag geloven. Eens ik op een Co2 gehalte zit van 20 - 25 mg/ltr zakt de PH naar 6,8. Ik hoop dat de combinatie van meer Co2 en zuurder water op zich ook al helpt?

Jouw bak is prachtig beplant btw! Ik zie graag een mooie plantenbak, echter hou ik het zelf op iets minder.
Zoals het nu is, is het natuurlijk ook niets dus daar hoop ik verandering in te brengen.

Zwits zei:
blijft een mooie bak!
ik vind hem erg sfeervol

Bedankt Zwits. Ik vindt dat sinds de planten achteruit gaan, het sfeertje ook meer en meer verdwijnt..
Nu toont de bak zo kaal en levenloos. Als de planten terug aanslaan en hopelijk een 50 tal cm bereiken zal de sfeer ook wel terug zijn. De schaduw van de planten dragen hier veel aan bij.

Jouw bak heeft ook een mooie verandering ondergaan blijkbaar!

2 updates deze keer!

Gisteren de postbode op bezoek:
2015-04-15_17.53.05.jpg

En meteen ge�nstalleerd :book: :
2015-04-15_21.21.48.jpg

Gisteren laten inlopen met 10 bellen per minuut. Vandaag opgeschroefd naar 15/min.
Ik blijf rustig opvoeren tot ik aan het gewenste Co2 gehalte van 20-25 mg/ltr zit. Zo kunnen de vissen wennen.

Resultaat van de Continutest na enkele uren..:
2015-04-15_21.21.02.jpg

2de update van vandaag :foto: !
2015-04-16_18.01.08.jpg

2015-04-16_18.00.50.jpg

Iemand nog goede tips hieromtrent?

Totaaltje van vandaag, hopelijk binnen een aantal weken al wat voller!
2015-04-16_19.05.56.jpg

Heel mooi!
Als suggestie: je zou iets van een plant die op hout of stenen groeit op een zuignap vast kunnen binden en deze op de achterwand plakken. Dan ziet de achterwand er net wat minder kaal uit 🙂

Bedankt voor het compliment en de tip Laurens.
De achterwand is inderdaad, wat kaal vanaf 1/3 hoog. Hopelijk groeien de echinodorussen snel!

Misschien dat ik hier en daar nog een stengel cabomba toevoeg, hier had ik in m'n vorige bak een redelijke ervaring mee. Deze groeide snel en hoog.
Misschien een afwisseling van groen en rood (caroliniana - piauhyensis)? Al betwijfel ik of ik met mijn lichtsterkte de rode kan houden.

Deze bak is een juweeltje! Voor mij nogmaals het bewijs dat de combo Maanvissen en Kardinalen prachtig is in een donkere bak.

Wat zijn jouw ervaringen met deze combo? Lusten de Manen af en toe een Kardinaaltje, of blijven ze er af?

Fraai 😀

Hi�ronymus zei:
Al betwijfel ik of ik met mijn lichtsterkte de rode kan houden.
Als ik het me goed herinner uit het boek van Kasselman is voldoende voeding bij de piauhyensis belangrijker dan het licht.

Wat denk je van Lilaeopsis brasiliensis als bodembedekker/grasje?

~ Ivo

Heel mooie bak. Fijne sfeer!

Jammer dat je wat maantjes hebt verloren.
Als je planten aan de groei zijn en evt wat meer hout hebt toegevoegd zou je er aan kunnen denken om je groep weer wat aan te vullen. Je bak is er ruim genoeg voor.

Otto77 zei:
Deze bak is een juweeltje! Voor mij nogmaals het bewijs dat de combo Maanvissen en Kardinalen prachtig is in een donkere bak.

Wat zijn jouw ervaringen met deze combo? Lusten de Manen af en toe een Kardinaaltje, of blijven ze er af?
Dankje!
De kardinalen zaten er lang in voordat de maanvissen er in kwamen.
Tot hiertoe is er nog geen enkel slachtoffer gevallen dat ik weet.. Ik tel ze niet elke dag 😀

Mascha&Ivo zei:
Fraai 😀

Hi�ronymus zei:
Al betwijfel ik of ik met mijn lichtsterkte de rode kan houden.
Als ik het me goed herinner uit het boek van Kasselman is voldoende voeding bij de piauhyensis belangrijker dan het licht.

Wat denk je van Lilaeopsis brasiliensis als bodembedekker/grasje?

~ Ivo

Bedankt!
Waar zou je die ongeveer plaatsen?
Vandaag bij de LFS geweest om te kijken of er nog mooi hout lag, maar helaas.

Aan de praat geraakt en vertelt over de situatie. Hij raadde me een ander soort echinodorus aan (vraag niet dewelke, door al het gebabbel ben ik het vergeten.. En er zat geen kaartje bij). Eens kijken of die het wel goed wil doen. Deze stond ook in de show bak met pterophyllum scalare manacapure (als ik me niet vergis) en was mooi groot. Wel iets smaller van "bouw".

Tevens heb ik een stekje van een zuid amerikaanse waterlelie meegekregen! Hopelijk slaat het aan.
Op 1/3 van de linkerkant geplaatst in vol licht met een half kleibolletje eronder.

Tevens raadde hij mij aan om toch nog een lamp bij te plaatsen.
Ik had uitgerekend een 0,32 watt/l bruto. Beetje weinig dus. Ik had nog lampen liggen en een van de ballasten kan 2 lampen aansturen. Nu heb ik dus 0,42 watt/l bruto. Zou op het minimum van 0,5 watt/l netto moeten komen.
Nog steeds apart geschakeld behalve de laatste 2 dus.

In volgorde geschakeld:
Lamp 1: T8 827
Lamp 2: T8 840
Lamp 3 & 4: T8 830 + 865

Hiervoor:
Lamp 1: T8 827
Lamp 2: T8 830
Lamp 3: T8 830

Moet zeggen nu het licht iets witter/blauwer is (door de 840 en 865) de kleuren wel mooier en frisser zijn.
Het blauw van de Rio Nanay komt zo mooi uit nu!

peterdenhaag53 zei:
Heel mooie bak. Fijne sfeer!

Jammer dat je wat maantjes hebt verloren.
Als je planten aan de groei zijn en evt wat meer hout hebt toegevoegd zou je er aan kunnen denken om je groep weer wat aan te vullen. Je bak is er ruim genoeg voor.

Zeer jammer inderdaad, nooit fijn zoiets.
Lukt dit zonder problemen? Je leest regelmatig dat dit de nodige stress en tumult met zich meebrengt.
Jongere exemplaren bij oudere plaatsen is ook geen probleem? De zelfde leeftijd zal moeilijk worden denk ik.
Moest dit toch allemaal overroepen zijn vul ik ze later graag terug aan tot 8 exemplaren.

@M&I: Net gebeld met de LFS. Zou een echinodorus peruensis zijn.

Net de waterwaarden eens gemeten, ongeveer 2u voor het licht aangaat.

PH= 7,3
KH= 5
Co2= 8mg/l
No2: 0,05 - Kraanwater meet dezelfde waarde
Po4= <0,02
No3= 5
Fe= <0,02
GH= 8

Het legsel van de maanvissen was 's ochtends verdwenen. Volgende keer beter.

Inmiddels de inrichting iets aangepast. 1 stuk hout van de rechterkant heb ik in het midden gezet zodat de zichtlijn hopelijk iets gebroken wordt en het hangende hout is ook verplaatst. Het toont al iets voller. Nu de planten nog aan de groei krijgen.

De nieuwe echinodorus peruensis vertoont veel bladverlies. Enkele nieuwe blaadjes zijn wel in de maak.
Aan de waterlelie zie ik nog geen verandering.

Mooie bak! Ik vind het geheel wel iets hebben. Heb je misschien foto's van de nieuwe planten?

Ik heb zelf de Lilaeopsis brasiliensis, die Ivo aanraadde. Groeit erg goed bij mij en is volgens mij niet echt een moeilijke plant. Geen bijzonder harde groeier, maar wel een van de weinige voorgrondplantjes die het bij mij wil doen.

Als plantjes niet willen groeien, raad ik aan om gewoon eens wat andere planten te proberen. Je criteria iets verbreden, waardoor je meer keuze krijgt en meer kan proberen.

Ik hoop om van het weekend terug mooie foto's te schieten.
Er zijn nog steeds geen foto's van de manen gepost.. Ze zijn ondertussen al 12-15 cm.
Maar de camera van men telefoon krijgt de kleuren niet goed op de foto.

Ik geef ze nog een kans om te laten zien hoe groot ze kunnen worden. Lukt het dan niet ga ik opzoek naar andere echinodorussen. Deze heb ik het liefst, erg mooie planten (eens ze groeien 🙂 )

Eerste aanvulling van het visbestand is een feit.
Net 25 xl-kardinalen gaan bijbestellen! Volgende week donderdag kan ik ze gaan afhalen.

Volgende uitbreiding zullen de cory's gaan worden.

Dat is een mooi geheel hoor :thumbs: .
Misschien zou je met deze grote bak voordelig er 2 kilo fles co2 kunnen gebruiken. Dan is het vullen in de regel een stuk goedkoper en je fles hoef je minder snel te laten vullen.
Maar dat even terzijde dus 😉.

Bedankt John, de fles van 2kg zou morgen moeten aankomen.
Had deze al gevraagd aan een vriend (werkende in de sector). Dan kan de 500g fles de tijd overbruggen die nodig is om de 2kg te vullen. Zit ik niet zonder Co2.

Al loopt het verbruik niet de spuigaten uit, ik zit momenteel op 45 bpm en een Co2 gehalte van ca. 20mg/l.
Moet het systeem nog wel fijn afstellen want qua waarde zit ik goed maar men vissen vertellen me iets anders..
De maanvissen en sommige kardinalen ademen wat aan de snelle kant.
Gisteren de stroming iets meer richting wateroppervlak gericht in de hoop dat het beter wordt.

Qua planten zaten er enkel echino's in.
Sinds gisteren ook een beetje cabomba om meer zuurstof in het water te brengen.
De aanwezige Co2 zal misschien niet optimaal opgenomen worden en hierdoor zuurstofgebrek?
De Ph blijft wel constant.

Gisteren al kunnen aanluiten.
Jaarvoorraad aan Co2 😀

2015-04-24_22.47.28.jpg

Mooie bak hoor. De kast die je eromheen hebt gemaakt ziet er ook top uit! :thumbs:

Bedankt Bart!

Er zijn blijkbaar 2 koppels gevormd... Er zijn 2 legsels van 2 verschillende koppels, op hetzelfde moment!

Verleden week donderdag m'n bestelling gaan afhalen. De man kon er maar 21 meegeven, maar wat een verschil zeg! Veel meer leven in de brouwerij.

Vandaag naar de opendeurdag van een dierenwinkel geweest... Terug gekomen met een Co2 direct druppeltest en 19 kardinalen. Nu zwemt er een heuse school van ong. 60 kardinalen rond. Prachtig om te zien!

Volgens de direct druppeltest is er 20mg/l aanwezig. De continutest blijft echter donkerblauw aangeven.. Van de week maar eens de vloeistof vervangen.

Lijkt me prachtig om te zien, een school van 60 kardinalen in jouw bak... tijd voor een :foto:

U vraagt wij draaien :foto:

_dsc0035wtf.jpg

Cory Cave:

_dsc0007wtf.jpg

Gelijk even een paar foto's gemaakt van de maanvissen:

_dsc0001.jpg

_dsc0041wtf.jpg

_dsc0042wtf.jpg

_dsc0027wtf.jpg

_dsc0044wtf.jpg

Paar totaaltjes:

_dsc0015wtf.jpg