Wat is er nieuw

170x40x60 zelfbouw van Hiëronymus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hiëronymus
  • Startdatum Startdatum
Mooie bak hoor, even wat anders dan wat er eerst stond😉
Meubel is ook mooi geworden

Kwam ik vandaag thuis van het werk en wat zag ik bij het binnenkomen..

2014-10-20_17.03.30.jpg

Jawel! Stuk hout was al gezonken.. 😀. Wel recht op de echinodorus natuurlijk 😳

Ben een plaatsje beginnen zoeken maar vond geen geschikte plaats.
Het is dan ook een stuk van 110cm lang en er zat altijd wel iets in de weg.. Dus maar even kijken of ik er iets aan kon doen.

2014-10-20_18.45.36.jpg

2014-10-20_18.23.48.jpg

Eerste opstelling van het grote stuk hout en de kat die komt keuren..

2014-10-20_19.07.25.jpg

2014-10-20_20.28.22.jpg

Zo staat het er voorlopig bij, de vallisneria moet nog geplant worden en ligt momenteel in de bak te drijven. De echinodorus staat voorlopig wel geplant.
De stenen moeten ook nog terug gelegd worden.
Dit is een eerste opstelling, alles kan nog veranderen. Ben er nog niet overtuigd hoe het er nu bijstaat. Als jullie opmerkingen of suggesties hebben.. Het is de moment 😛.

ik vind dat het er topp bij staat.!! Alleen 1 of 2 HN zouden niet misstaan 😛

Belooft wederom veel goeds!

Maar, opmerkingen en suggesties zijn welkom zeg je, dus ga ik ervoor: het 110cm-stuk hout heeft aan een uiteinde een heel markante 'krul' die ik altijd zou proberen te benutten in de scape.

~ Ivo

Mmmh.. Volgens mij had ik hier gisteren al op gereageerd..

@Hein..V: Bedankt! Staat op men verlanglijstje maar het seizoen is blijkbaar gedaan en moet ik wachten tot volgend jaar om ze te bestellen 🙁 .

@Seabait en Zwits: Wederom bedankt! Er staat nog een volle emmer ronde stenen en vallisineria te wachten om er in te gaan.

@Ivo: Zeker! Twee ogen zien meer dan ��n (spreekwoordelijk) 😉 . Hoe zou jij hem dan plaatsen? Het stuk is vrij breed ook door die krul en men bak is maar 40cm breed.

Net even bezig geweest met de inrichting verder af te werken.
Een paar stukjes hout net iets anders gezet en de echinodorus verplaatst.

Zoals jullie kunnen zien heb ik rekening gehouden met de opmerking van Jelle Touwen en de stukken meer de hoogte in gebracht.
Ook 2 kleinere stukken die van boven naar beneden hangen.

Het water is nog een beetje troebel door de werken maar eens alles terug helder is zal ik betere foto's plaatsen.

Lichtelijk overbelicht maar zo kan je de opstelling wel beter zien.

_dsc0114.jpg

En iets sfeervoller

dsc0115.jpg

Mooie bak!

Mijn ervaring met een mooie groep manen is dat ze het heerlijk vinden om zich te kunnen onttrekken aan elkaar indien nodig (geruzie, koppelvorming plus ei-afzetting). Met andere woorden (haags) pleurt er nog maar wat hout bij 😉
En wat opgaande planten.

Bedankt Peter, ik zou jou album ook eens moeten lezen van het begin..

Nog hout bijpleuren (juiste vervoeging?) 🙂 ? Ik vindt het nu al vrij vol. Gelet op wat ik hiervoor gewoon was dus misschien verandert dat nog in de toekomst.

Als de opstelling definitief is ga ik wat tabletten bij de vallisineria steken. Dan krijg ik hopelijk terug van die lange bladeren die ik in het begin had. De linkerhoek staat vol vallisineria, wel niet goed zichtbaar op foto, dus daar kan ik nog wat mee spelen.. Een HN komt er sowieso ook nog in maar dan zoek ik wel te stoppen met planten 🙂.

Ik vind het er erg mooi uitzien. Als de valissineria straks de hele achterwand vullen heb je daar ook wat schuilplaatsen aan. De echinodorussen zijn bleheris? In dat geval zou ik daar ook wat klei bij doen, want die kunnen nog wel een stuk groter worden. Wat vind jij van bladeren in je bak? als je wat losse op de bodem gooit en wat bebladerde takken van boven er in laat hangen, zou de bak voor mij helemaal klaar zijn.

Bedankt, het zijn inderdaad de bleheri. Er hebben altijd al tabletten bijgestoken maar ze groeien voornamelijk in de breedte ipv in de hoogte.. Daarom moet ik ze regelmatig uitdunnen. 1 heb ik redelijk dik laten staan en de andere zijn flink gesnoeid. In andere bakken zie ik soms hoge planten van 60 a 70cm. Hier komen ze niet veel boven de 30 uit.

Bladeren heb ik er reeds ingehad (is ergens te zien op de vorige pagina) maar hier bleef heel veel vuil onderzitten en ze werden altijd naar 1 kant gedreven door de stroming. Daarom heb ik ze er niet opnieuw ingelegd.Een bebladerde tak heb ik hier ook nog liggen.. Die wil ik nog wel eens proberen. Maar is dat dan niet onnatuurlijk als er geen bladeren op de bodem liggen?

Hi�ronymus zei:
Bedankt Peter, ik zou jou album ook eens moeten lezen van het begin..

Nog hout bijpleuren (juiste vervoeging?) 🙂 ? Ik vindt het nu al vrij vol. Gelet op wat ik hiervoor gewoon was dus misschien verandert dat nog in de toekomst.

Als de opstelling definitief is ga ik wat tabletten bij de vallisineria steken. Dan krijg ik hopelijk terug van die lange bladeren die ik in het begin had. De linkerhoek staat vol vallisineria, wel niet goed zichtbaar op foto, dus daar kan ik nog wat mee spelen.. Een HN komt er sowieso ook nog in maar dan zoek ik wel te stoppen met planten 🙂.

Vind jouw bak echt fraai!

Bijpleuren is perfect vervoegd 😉

Je zou bij de Vallisneria wat stukjes wit schoolbordkrijt bij de wortels kunnen steken. Ze houden van wat kalk bij de wortels.

Na een periode van afwezigheid weer terug aan het lezen.
Wat een mooie bak is het geworden. Als de bak wat langer draait wordt hij vanzelf stabieler en mooier. Zelf hou ik meer van een planten bak met veel verschillende vissen er in.
Bekijk mijn album maar eens.

Gr. John. :petjeaf:

Heb je zoveel stroming in de bak dan? gaat die alleen over de bodem of overal? Dat is namelijk wel iets om in de gaten te houden met maanvissen. Als je een stapel bladeren in een hoek hebt liggen, zullen de apistogramma en corydoras er denk ik geregeld een kijkje nemen, daardoor komt het vuil dan wel weer vrij. Bij mij ligt de hele bodem vol "vuil". Met name de apistogramma vinden het heerlijk, die happen er veel in op zoek naar voedsel. Ik heb het idee dat de A. barlowi voornamelijk leeft van de detritus, veel minder van gewoon voer. Een echte zuid amerika bak is wat mij betreft zeker niet schoon.

Veel stroming zou ik niet zeggen. Mijn bak wordt gefilterd door de Fluval FX6 buitenfilter. Deze geeft een pompcapaciteit van 3500l/h.
Eens gevuld met filtermateriaal en een paar maanden draaien zal die al wel serieus afnemen.
De filter staat wel niet op volle kracht omdat de stroming dan te hard is.

De in- en uitroom staan beide aan de rechterkant. Zo stroomt het water tegen de klok in en na 1a2 dagen liggen de meeste bladeren aan de rechterkant van de bak.

Ik heb gezorgd voor een zeer lichte stroming zodat het water net overal komt. Ik ben me ervan bewust dat maanvissen niet tegen harde stroming kunnen en zich meer laten meedragen.

Bedankt 013!

Van het weekend met de waterwissel nog eens geconfronteerd met de erge kalkaanslag van de aquarium.
Aquarium zelf was tweedehands gekocht en de vorige eigenaar heeft het waterpeil wat laag laten staan blijkbaar.
Zo een dikke 10 cm te laag...

2014-10-25_13.49.17.jpg

Van het weekend bij de waterwissel eens proberen of ik dit eraf krijg.
Iemand tips om de hardnekkige kalk te verwijderen zonder de fauna en flora te storen?
Ik heb reeds geprobeerd met natuurazijn op een doek en goed wrijven, maar dit werkt niet. Normaal laten ze dit een uurtje of 12-24 trekken maar doordat ik de bak niet wil leegmaken zal dit niet gaan.

Erg mooi aquarium en inrichting hoor 😀
Alleen inderdaad erg jammer van de kalkaanslag maar zie je dit ook als het volledig onder water staat?
Kun je dit ook niet voorzichtig verwidjeren met een krabbertje? 🙂

Kalk kun je heel gemakkelijk met PH- verwijderen. Beetje op een schoon sorbo schuursponsje doen aan de zachte kant. Mooie bak formaat. 🙂

natuurazijn, ph- op een spons kan werken, maar ff krabbertje is het beste..
ik had ook een aquarium met veel kalksporen, kreeg het er helaas niet af/uit. maar als het met een krabbertje (lees: verfkrabber, scherp stanleymesje etc) niet wil, kan je het wel vergeten en zit het in het glas.

Van de week even bezig geweest met de kalksporen op de bovenste rand van de bak.
Azijn op een doek en inwrijven helpt niet en een nieuw ruitenkrabbertje kreeg de sporen ook niet van het glas.
Hopelijk is het nog niet te laat en is het nog niet ingevreten.. Al weet ik niet hoe lang de bak al leeg stond.

Heeft er nog iemand een idee dat kan werken? Eerst stoorde me de rand niet zo erg omdat eens de lichten aanstaan het niet zo opvalt maar nu ik het weet zie ik er altijd naar en begint het me wel te storen 🙂.
Er werd vertelt dat verdund zoutzuur nog wel is kan werken.. Tast dit het glas niet aan? En hoe zou ik dit kunnen gebruiken zonder dat de fauna en flora er last van heeft/kan krijgen? De vissen tijdelijk verplaatsen en de bak legen kan ik niet..

Voor de rest heb ik de lampen wat hoger gehangen van een 5cm naar 10cm van het oppervlak, het relatief grote stuk kienhout aan de linkerkant eruit gehaald en de grote bleheri verplaatst zodat de kleinere nu wat meer licht heeft en hopelijk wat beter groeit.
Men l-nummer heeft zich ook voor het eerst laten zien maar voor ik de camera kon nemen was hij alweer weg 🙂. Ik heb hem nog altijd niet kunnen bewonderen 🙁.
Van het weekend post ik nog enkele foto's.

Als het zelfs met een ruitenkrabber niet werkt, is het in mijn ogen een afgelopen zaak. met zoutzuur heb ik geen ervaring.

we wachten op de foto's :thumbs:

Hi�ronymus zei:
Van de week even bezig geweest met de kalksporen op de bovenste rand van de bak.
Azijn op een doek en inwrijven helpt niet en een nieuw ruitenkrabbertje kreeg de sporen ook niet van het glas.
Probeer het eens met PH-.

Vraag een glazenwasser naar spul om ramen te etsen 😉 Ben zelf glazenwasser, maar ken ff niet op de naam van die zooi komen. Verdunt zoutzuur of ph min zou ook moeten werken, als het maar flink wat zuurder is dan azijn. Gewoon handschoenen aan een schuurspons met een witte schuurkant, beetje spul op de schuurkant en zachtjes over het glas schuren. Dan ff in laten trekken en schoonspoelen.

Je kan het altijd proberen, maar als het met een ruitenkrabbertje al niet werkt, gaat ph- ook niet werken. ik heb het toen zelfs met HG ontkalker geprobeerd en dat was ook zinloos.

Het kan er zeker af hoor. Ph- en hg ontkalker is niet te vergelijken met het spul dat wij gebruiken om ramen kalkvrij te maken. En met zoutzuur gaat het er ook zeker af. Ik kan wel eens opzoeken hoe het spul heet, maar is alleen door bedrijven te bestellen, of je moet een schoonmaakgroothandel weten die aan particulieren verkoopt. Maar ik begrijp dat de bak niet leeg gaat dus is het eigenlijk geen optie 😉

Een ruitenkrabber werkt vaker niet dan wel tegen kalk. Vaak trekt het in het glas dus heb je spul nodig om het er uit te bijten.

Ik weet zeker dat het met een stanley-mes zo eraf is .
Pas ook nog gedaan met geheel wit glas van de kalk, zo gepiept . Nadien zelfs terug gelijmd .
Zeker als je het water pas laat zakken voor je er aan begint (kan natuurlijk ook ander water gedaan worden)

Toch al even snel een paar foto's genomen 🙂.
Ik wil nog wel de bovenkant iets voller hebben.. Ik heb 4 bleheri's staan maar die willen enkel in de omtrek groeien ipv in de hoogte heb ik de indruk..
Daarom ga ik misschien nog wat klein hout van boven naar onderen hangen. De drijfplanten vermeerderen ook maar zeer traag en hebben kleine blaadjes vergeleken met het begin. In de Juwel moest ik om de 2 weken een emmer uitscheppen... Dat is ook een reden waarom ik de lampen wat hoger heb gehangen, hopelijk helpt het.

De volste bleheri, op de plaats van het blok kienhout
_dsc0062.jpg

De kleinste bleheri, staat nu in het midden en zal wel wat voller worden
_dsc0061.jpg

_dsc0059x.jpg

_dsc0060.jpg

_dsc0057x.jpg

Kijk eens wie ik gisteren tegenkwam 😀
2014-11-18_16.41.48.jpg

Ook nog even een totaalfoto genomen.. Wel met de telefoon want de camera is er even niet.
Sorry voor de kwaliteit maar hij kan wel prima voor een spelletje gebruikt worden 🙂.
Rara, wat is de volgende update die ik plaats 😎 ?
2014-11-17_22.38.28.jpg

Je laatste totaalplaatje, die met de telefoon dus...vind ik verreweg de mooiste! Heb je daar ook ander licht dan op de foto's ervoor?
In verband met de komst van een nieuw aquarium begin volgend jaar, ben ik al bezig met zgn. 'inspiratie-totaal-fotos' aan het sparen op mijn computer en ik ben zo vrij geweest om jouw laatste totaalfoto erbij te zetten :thumbs:

Bedankt John!

@ChrisN: Dat is leuk om te lezen, voel me echt vereerd!
Die foto is genomen met het ochtend/avondlicht. Deze brandt een half uurtje voor het aan/uitgaan van de andere lampen.
Als de camera terug is kan ik wel eens proberen om de 3 verschillende lichtsterktes die door de dag plaatsvinden op foto te zetten als je dat wil?

Iemand al een idee op de quizvraag hierboven 😀?
Het is moeilijk te zien maar er is toch al een grote update gebeurt, al dan niet de grootste.. 😉.
Als de camera terug is zal ik hem verduidelijken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan