Wat is er nieuw

170x40x60 zelfbouw van Hiëronymus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hiëronymus
  • Startdatum Startdatum
Nou, bedankt allemaal! Het is wel een heel ander zicht zo van 20 naar 60 stuks 😀

Vandaag nog eens even langs de LFS geweest voor een voederautomaat.
Het is de Wave Autofood Deluxe geworden. Trekt verdacht veel op Eheim en Superfish.
Tot 5 schema's in te stellen.

Reden is dat het licht om 13.00u aangaat maar ik gaan werken ben.
Omdat ik met opgroeiende vissen zit krijgen ze nu al 2 keer droogvoer voor ik thuis ben. Eenmaal thuis, wordt er 3 keer bijgevoerd met diepvriesvoeder.

Te laat om het voorgaande bericht nog te bewerken..

Of zou ik een half uurtje voor het uitgaan van het licht (22.00u) de automaat nog eens laten voeren?
Het zou dan 2 keer granulaat, 2-3 diepvries en 1 keer granulaat worden. In het totaal 6 keer voederen dus?

Lekker bakkie! Leuke vissies ook 😉

Je kan gewoon nog voeren voor het licht uit gaat hoor 😉 6x op een dag voeren is niks te veel met (jonge) maanvissen.

Bedankt Roy,
Heb de automaat ingesteld op 3x daags en geef zelf 3x diepvries. Hopelijk groeien ze mooi rond 😀.

Verlichting.. Niet mijn ding..
Ben al een tijdje met de verlichting bezig om het naar mijn zin (en die van de fauna en flora) te krijgen.
Gisteren geprobeerd om een 865 bij te plaatsen om de kleuren van de vissen mooier te laten uitkomen en het daglicht meer na te bootsen...

PATS.. Licht uit.. 2 Lampen gesprongen, van het dubbele voorschakel apparaat. Omdat ik nu toch nieuwe lampen moest halen meteen het internet op om te zoeken welke lampen ik best kon kiezen.

Uitgekomen op het volgende:
Philips 827: 2700 kelvin/ gelijk aan Juwel Warm Lite
Philips 840: 4000 kelvin/ gelijk aan Juwel Nature en JBL Tropic
Philips 865: 6590 kelvin/ gelijk aan Juwel Day Light
En een Arcadia Colour Light.

Lampen gaan in deze volgorde aan en omgekeerd weer uit. De 865/Color zijn gelijk geschakeld.

Zo hoop ik om een min of meer correct lichtspectrum na te bootsen.

Op het eerste zicht is het zoals ik me had voorgesteld. Niet te geel (zoals met de 830) en niet te wit (zoals met de 865), maar mooi natuurlijk licht die de kleuren van de vissen zeer mooi doet uitkomen. Hopelijk vinden de planten het ook fijn. Aan de vissen heb ik nog niets gemerkt.

Ik heb vooral de indruk dat de combinatie 865/Color een meerwaarde biedt aan het lichtspectrum en zeer natuurlijk is aan de ogen.

Mooie foto's en leuk om te zien dat er steeds meer manenliefhebbers zijn te vinden hier!! :thumbs:

Bedankt!

Maanvissen zie ik al lang graag maar doordat ik begonnen ben met een 60 cm en dan overgegaan ben naar een Vision 180 heb ik ze nooit kunnen houden.

Dan ben ik beginnen zoeken naar een grotere maat (je weet hoe dat gaat 😀) om toch eens maanvissen te kunnen houden.

Nu hebben we voor de 4de keer een legsel van de maanvissen..
Is het mogelijk om deze toch uit te laten groeien in de huidige bak?

Terug van weggeweest..
Lang niet gepost maar niet stilgezeten!

Een hele tijd geleden pech gehad.. Witte stip in de bak.
Aan het visbestand en inrichting was niets veranderd en de waterverversingen gebeur(d)en met regelmaat. Ben er nog steeds niet uit hoe het gekomen is.

Enfin, alle zichtbare slachtoffers in een quarantainebak en behandelen.

Van de 10-15 aangetaste kardinalen heeft 1 het overleeft..
Ook de cory met het gezwel en de apistograma M is heengegaan.
De school kardinaaltetra's is dus niet meer volledig en moet worden aangevuld.

Hier heb ik een tijdje mee gewacht en gekeken hoe de bak evolueerde.
Tot op heden (touch wood) ziet het er goed uit.
Binnenkort maar weer eens winkelen!

De Co2 doet behoorlijk z'n best.. De planten zien er gezonder en voller uit.
Van de echino's knip ik regelmatig de oude en lelijke bladeren af.
2 hiervan blijven klein en krijgen de groei nog niet te pakken ondanks de kleibolletjes die er nu toch al enkele maanden bijsteken.

De bak ziet er niet heel anders uit, buiten wat voller qua plantengroei en extra neerhangend hout.
Foto's houden jullie nog van me gegoed!

Sooo... Het wordt er niet makkelijker op om dit up to date te houden..

2de poging:
Sinds vorige post is de school kardinaaltetras aangevuld tot ongeveer een 35-40 tal.

Na een korte verlofperiode van een paar dagen zijn we thuis gekomen en ontdekt dat heel de school kardinalen opnieuw besmet was.
Temperatuur opschroeven bracht weinig soelaas, dan maar naar de LFS om medicatie te halen.
Jammer genoeg te laat, ze waren al behoorlijk aangetast en de nieuwe exemplaren waren ook nog behoorlijk klein.
Hierdoor geeft geen enkele het overleeft.

Nu zijn we aan het twijfelen om opnieuw een grote school kardinalen te introduceren of voor een compleet andere insteek te gaan?
Gezien er momenteel geen kardinalen meer rondzwemmen is het de ideale moment om iets anders toe te voegen.

Momentele bestand:
5 Pterophyllum Sp. Rio Nanay
8 Corydora schwartzi
1 L137
1 pterygoplichthys
1 apistogramma macmasteri (V)
Leger aan appelslakken

Foto's houden jullie nog van me tegoed.

Jammer van je kardinalen!
Hoe heb je je verlichting aangesloten op de zelfbouw kap? Met een bepaald armatuur?

Hoi Christian,

De lampen zijn aangesloten op ballasten van Arcadia.
De ballasten hangen in de onderkast en de lampen rusten op de trekstrip van de aquarium.
Ik heb dit zo gedaan, omdat bij een groot onderhoud de volledige kap er wel eens afgenomen wordt.
Zo blijft da bak toch verlicht tijdens tijdens eventuele werken en onderhoud.

Eindelijk.. Foto's!

Sinds de uitval van de kardinalen maar ineens besloten om een groot onderhoud uit te voeren.
Zo is de bak volledig in orde voor de nieuwe vissen (?) en bezorgen we ze geen onnodige stress.
(Moesten er voorstellen zijn om het huidige bestand uit te breiden, graag)

onderhoud.jpg

Planten en stenen eruit. Het hout heeft eens iets andere compositie gekregen maar verschilt niet veel van het origineel.

mistig.jpg

De mist is weggetrokken. Zo zien we beter wat we aan het doen zijn.

tadaa.jpg

Het eindresultaat met het volgende bestand:
5 x Pterophyllum Sp. Rio Nanay
8 x Corydora schwartzi
1 x L137
1 x pterygoplichthys
1 x apistogramma macmasteri (V)
Leger aan appelslakken

5 x echinodorus
Misschien dat ik er nog wat braziliaanse klimop bijplant, beetje de hoogte inwerken?

5 x Pterophyllum Sp. Rio Nanay
8 x Corydora schwartzi
1 x L137
1 x pterygoplichthys
1 x apistogramma macmasteri

zou je Corydoras aanvullen naar 12-15
je Apistogramma 1 man en vrouw bij (behalve als je er niks mee hebt)

Verder kun je ook eens kijken naar een Killi in plaats van een school vis. Denk hierbij aan Simpsonichthys of andere

Mooi update weer 🙂

Mooi hoor, het is zeker wel mijn smaak.
Alleen ik zou het donkerder maken, volgens mij vinden de vissen dat ook wel beter.

Heel mooi! Wat betreft uitbreiden zou ik in ieder je corydorassen tot 15 en ondanks je slechte ervaring met de kardinalen zou een mooie grote groep erg mooi zijn. Of anders de simulans. Misschien wat bijlzalmpjes erbij.

Bedankt allemaal!

@mss: De man van deze apistogramma is overlaatst overleden.
Deze wordt niet mee aangevuld.

@mss en bartman: De corydora zijn net uitgebreid van 5 naar 8, misschien dat ik inderdaad nog wel verder kan uitbreiden..
De bodem is nu wel meer open dan voorheen. Wel nog oppassen voor de apistogramma, is nogal territoriaal.

@MaestroCygni: Momenteel wordt de bak verlicht met 3 TL lampen.
1 x Plant Color (roze) - deze ligt volledig achteraan en wordt gedeeltelijk gedempt.
1 x 830
1 x 840
Zodra de lampen aanspringen probeer ik foto's te maken van de verschillende fases.
Ik heb reeds verschillende keren geprobeerd om het licht te dempen met drijfplanten (limnobium laevigatum) maar de ene keer groeien ze (letterlijk) de bak uit en de andere keer willen ze totaal niet.
Ik wil best nog wel eens proberen met een andere drijfplant.

M.b.t de uitbreiding van bestand maak even een nieuwe topic aan:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1824014

Bedankt Ludger.
Het is er voor mijn gevoel ook alleen maar rustiger op geworden..

Net even geprobeerd om de verschillende verlichtingsfases vast te leggen:

licht_1.jpg

Fase 1

licht_2.jpg

Fase 2

licht_3.jpg

Fase 3

Fase 2 heb ik zelf ook dus kies daarvoor. Is net licht genoeg om de kleuren van je maantjes te zien maar niet te licht

Net 4 zakjes rooibos op 1,2L laten trekken, afkoelen en in de bak gedaan.
Zo hoop ik een iets natuurlijker effect te krijgen en zal de belichting ook minder fel zijn.

Effect is alleen nog niet wat het moet zijn dus van de week maar eens overdoen.
Nu laat ik de vissen even wennen 😀.

Binnenkort een nieuwe drijver in en we zijn weer vertrokken!
Zijn er nog die braziliaanse klimop gebruiken als drijver?

Hi�ronymus zei:
Zijn er nog die braziliaanse klimop gebruiken als drijver?
Ja, werkt prima!

aquapjotr zei:
Je kan je water ook donkerder krijgen met elzenproppen.
Jup, maar geeft wel een andere kleur dan rooibos. Is natuurlijk kwestie van smaak wat beter bevalt ;-)

Inderdaad, maar ik vindt het rood-bruine effect wel wat hebben..

@Mascha&Ivo: Kan het kwaad dat de lampen maar een goeie 3 cm van het water hangen?
Verbranden de planten dan niet?

ps: net even je topic nog eens bekeken om een voorbeeld van de klimop te vinden als drijver maar na het zien van de foto met de HN moet ik hier toch ook maar eens werk van maken 😀!

Als we morgen thuis zijn bekijken we dat even, tenminste hoe veel ruimte er bij ons is.
Tegen water (evt. condens) dat op de bladeren valt kunnen ze v��l beter dan andere drijplanten, het zijn immers planten die ook volledig onder water kunnen.
Overigens is er bij ons ook wel wat groei boven water zo af en toe, en dat verbrandt eigenlijk alleen van aanraking met de TL-buizen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan