Bedankt Roy,
Heb de automaat ingesteld op 3x daags en geef zelf 3x diepvries. Hopelijk groeien ze mooi rond 😀.
Verlichting.. Niet mijn ding..
Ben al een tijdje met de verlichting bezig om het naar mijn zin (en die van de fauna en flora) te krijgen.
Gisteren geprobeerd om een 865 bij te plaatsen om de kleuren van de vissen mooier te laten uitkomen en het daglicht meer na te bootsen...
PATS.. Licht uit.. 2 Lampen gesprongen, van het dubbele voorschakel apparaat. Omdat ik nu toch nieuwe lampen moest halen meteen het internet op om te zoeken welke lampen ik best kon kiezen.
Uitgekomen op het volgende:
Philips 827: 2700 kelvin/ gelijk aan Juwel Warm Lite
Philips 840: 4000 kelvin/ gelijk aan Juwel Nature en JBL Tropic
Philips 865: 6590 kelvin/ gelijk aan Juwel Day Light
En een Arcadia Colour Light.
Lampen gaan in deze volgorde aan en omgekeerd weer uit. De 865/Color zijn gelijk geschakeld.
Zo hoop ik om een min of meer correct lichtspectrum na te bootsen.
Op het eerste zicht is het zoals ik me had voorgesteld. Niet te geel (zoals met de 830) en niet te wit (zoals met de 865), maar mooi natuurlijk licht die de kleuren van de vissen zeer mooi doet uitkomen. Hopelijk vinden de planten het ook fijn. Aan de vissen heb ik nog niets gemerkt.
Ik heb vooral de indruk dat de combinatie 865/Color een meerwaarde biedt aan het lichtspectrum en zeer natuurlijk is aan de ogen.