Wat is er nieuw

170x40x60 zelfbouw van Hiëronymus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hiëronymus
  • Startdatum Startdatum
Inderdaad een bak voor enkele HN planten...net een 3 tal verkocht vanavond hiervan.
Groeien mn bak weer eens uit.

En Braziliaanse klimop werkt ook prima als drijfplant inderdaad.

Ben al eens op zoektocht geweest maar helaas..
Moest er iemand zijn die HN heeft in de omgeving provincie Antwerpen (Belgi�) die me kan helpen.. Graag!

Zeer zeker!
Ze zitten er net in..

Hangen momenteel nog wel bij elkaar in de hoek.

Net enkele foto's proberen te maken (met de smartphone):

img_1053-1.jpg

maanvissen.jpg

En een totaaltje met de citroen tetra's.

citroen_totaal_1.jpg

citroen_totaal_2.jpg

Afzonderlijk zijn ze nogal moeilijk om op foto te krijgen, maar als ik meer tijd heb waag ik me er eens een namiddagje aan.

Uiteindelijk wel zeer blij met de citroen tetra.
Het zijn redelijk actieve visjes die een leuk zwempatroon hebben. Ze zwemmen door de hele bak maar scholen toch aardig.

Visbestand:
5 Pterophyllum Sp. Rio Nanay
8 Corydora schwartzi
40 Hyphessobrycon pulchripinnis
1 L137
1 pterygoplichthys
4 appelslakken

De apistogramma is helaas gaan hemelen.
Dit geeft me wel de mogelijkheid om de corrydora's te gaan uitbreiden..

Prachtig je overzichtsfoto 🙂 Kan hier echt blij van worden Jeroen

Dat zijn kwaliteitsfoto's voor een smartphone echt prachtig

OOh wat zwemmen ze mooi bij elkaar!
En inderdaad hele mooie foto's! weet je zeker dat het een smartphone is, en geen professionele camera met een touchscreen? 😛

Prachtige bak! mag ik vragen waar je het hout vandaan hebt?

Bedankt allemaal!

Indien je een beetje met de instellingen van je smartphone speelt krijg je er ook aardige resultaten mee..

@rickie94: Ik heb ze van bij een aqua winkel in Geel (Belgi�).

Heb hier wat gemist! Prachtige foto's Jeroen. Ziet er mooi uit. Citroen tetra vindt ik een erg opgewaardeerd vis. Ze zijn namelijk prachtig!

Bedankt allen!

@Peter Hartman:
Ik ben opzoek naar HN en eventueel een drijver.

In het verleden limnobium gehad en deze groeide gewoon de bak uit. Echter in deze bak doen ze het bijlange zo goed niet..
Hopelijk doet de HN het beter in deze bak, als ik eraan geraak 😀 .

Het is tenslotte een foto-album h� 😀

img_1080_l_nummer.jpg

Prachtige foto Jeroen! 1 Puntje.. 1 nieuwe foto is niet voldoende voor een foto album 😉

Hoi Jeroen,

Prachtig sfeertje wat je neer hebt gezet, helemaal mijn smaak.

Mbt de inrichting zijn er een paar dingen die me opvallen;
- links rechts symmetrie, 3 wortels zowel links als rechts. Geeft een venster idee, bak lijkt groter als het verschillend is. De planten houders zetten in hun aquarium ook niet twee keer dezelfde groep planten neer 😉
- wortels komen op hetzelfde nivo uit de oeverwand, op 2/3 van de bak. Ik zou hier persoonlijk in vari�ren. Net als de variatie in formaat, nu zie ik veel dezelfde wortel qua lengte en dikte. De kleinere stukken hout hangen en de grote staan.

Doe er mee wat je wilt en blijf vooral foto's uploaden

Bedankt iedereen!

@M.altispinosus - Ronald:
Bedankt.
Opbouwende commentaar kan ik zeker waarderen, dat is namelijk de reden dat ik me heb aangemeld op het forum.

- Mag ik je vragen wat jij zou veranderen? Kan het door iets kleins te wijzigen of zou je eerder de bak compleet omgooien en voor een andere opstelling gaan?
- Qua planten ben ik nog steeds een beetje opzoek. Het liefst zou ik nog een HN of twee toevoegen aan de bak.
- Qua hout ben ik dan weer gelimiteerd tot wat de LFS me te bieden heeft. Ik kom er niet zo heel vaak en echt goedkoop is het hier ook niet.

Hoi Jeroen,

Het heeft even geduurd maar hier is mijn idee, tekening zegt toch net iets meer.

981515m.altispinosus_0_85_picture.jpg

Rechterkant zoals je die nu hebt ingericht, geeft nu een goede diepte werking doordat je (onder)door de boog kijkt. Wat dacht je van een veldje Echino tenellus onder de boog door. Breed tegen de voorruit en smal weg lopend tegen de achterwand.

Toelichting op tekening: Maak gebruik van diagonale kijklijnen, hierdoor lijkt het aquarium dieper. click > Lijnperspectief

tav linkerkant; zet een dikkere stam dicht tegen de voorruit en daarachter in het verlengde 2 of meerdere steeds kleiner wordende. Je zou de wortels kunnen ophangen en laten zweven in het water. Wortels worden kleiner en lijken verder weg te staan.

Ik gebruik zelf de gulde snede; 2 sterke punten. Een heb je nu al dmv de "boog". In mijn voorbeeld heb ik op het andere sterke punt een stuk hout gebruikt maar je zou ook kunnen denken aan een enkele grote steen of een groepje stenen, grote echinodorus of een HN op dat sterke punt.

Aan de rechterkant zou ik beginnen met een klein stukje hout tegen de voorruit en naar achter breed uitlopend.

Erg bedankt voor de moeite die je hebt genomen om alles duidelijk en met tekening uit te leggen!
Hier kan ik wel wat mee denk ik.

De bak is maar 40 cm diep dus echte diepte zal ik (volgens mij) nooit echt krijgen.
Maar ik ga hier eens rustig over nadenken hoe ik dit best uitwerk met de stukken hout die ik heb en zonder de complete bak op de shop te zetten.

Het eerste wat momenteel op de planning staat is om de HN te vinden 😀 .
De plaatsing hiervan zal op het punt zijn dat jij hebt aangehaald, links op de tekening.

Er vroeg iemand om aandacht :foto:

img_1082_maanvissen_1.jpg

img_1083_maanvissen_2.jpg

img_1084_maanvissen_3.jpg

Mooi model!

Prachtig.
Wat zijn maanvissen toch mooi en statig, wij hebben helaas geen plek voor een aquarium met de maten die zij nodig hebben.

Vandaag langs de aquariumzaak gereden.
Deze sluit binnenkort de deuren dus vele kortingen en 50% korting op levende dieren.

Er was al veel verkocht maar toch nog 20 citroentetras kunnen kopen.
Bij thuiskomst bleken het er 24 te zijn.
Nu zwemmen er 64 citroentetras door de bak.. Zalig! 😀
Van links naar rechts en omgekeerd.

Ik was in gesprek met iemand voor HN maar deze was net voor m'n neus verkocht/opgehaald.
Er zou opnieuw contact worden gelegd zodra er weer stekjes zijn..
In afwachting maar een drijfplantje gekocht. Salvinia natans.
Hopelijk doet deze het beter als de limnobium!

dat zijn erg fraaie foto's!

Heel mooi aquarium, prachtige foto's !

HN is toch wel te krijgen via MP?

Edit: en hier zijn ze ook regelmatig te vinden in de verkoophoek. Gebruik anders de zoekfunctie eens en vraag aan een paar mensen of ze nog HN hebben liggen.

Bedankt allemaal!

@ Jeppo: Bedankt voor de tip.
Hier op het forum staat al enige tijd een zoekertje van me dat vraagt om HN. Helaas nog geen antwoord.
Zelfstandig contact opgenomen met een paar mensen maar niemand die op dat moment wat over had.
Het is dan ook een frequent gevraagd plantje.. :daisy:

Gisteren maar eens MP geopend (woon immers in Belgi�) en er zit een aanbieder heel dicht bij de grens!
Gisterenavond nog contact opgenomen met die persoon. Ben wachtende op een reply 😀

Vandaag was het dan zover.. De lang gezochte HN is eindelijk gevonden en opgehaald.

Even de grens over en langsgegaan bij een zeer vriendelijke man welke me kon voorzien van 7 plantjes!
Altijd gezellig om bij iemand langs te gaan met dezelfde hobby..

Een klein praatje geslagen en eens terug thuis heb ik ze snel in het aquarium gezet. De stengels hangen nog wat kris/kras door elkaar maar eens ze hun vaste plaats krijgen gaan we hier op proberen te letten.
Door het planten is de bak redelijk troebel dus hopelijk eerstdaags enkele foto's!

Net een point en shoot foto gemaakt, wel iets overbelicht.

De bak toont meteen anders in mijn ogen..

img_1345.jpg

Nu begin ik te twijfelen of ik de inrichting niet zou aanpassen...
Iets meer variatie zou fijn zijn. Zoals eerder aangehaald door M.altispinosus.

Als ik andere bakken van dit formaat zie heb ik de indruk dat deze langer tonen.
Bij een eventuele herinrichting van de bak zou ik ditmaal rekening willen houden met de "gulden snede" en andere perspectieven.

Na een dag of 2 alles te laten bezinken ben ik dan toch redelijk tevreden met de inrichting.

Een aantal plantjes hebben een andere plaats gekregen of zijn enkele cm's verschoven.
De HN maakt nieuwe stengels/bladeren aan die een 10-15cm per dag lijken te groeien.

De vissen vinden de nieuwe planten geweldig.
De citroentetra's zwemmen mooi tussen de stengels door en de maanvissen laten zich veel meer zien.
De planten staan zodanig dat deze zoveel mogelijk de zichtlijnen breken.

En omdat het een foto album is:

img_1374.jpg

img_1406.jpg

img_1382.jpg

img_1386.jpg

img_1393.jpg

Totaaltje:

img_1407.jpg

En een totaaltje vanaf de bank:

img_1395.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.