180 liter bak waterwissels


GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Berichten
202
Leeftijd
19
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik veel geleerd op dit forum en ben ik van een 54 L bak overgegaan op een 180 L voor mijn sluiers. Ik heb twee sluierstaarten en heb er gister nog een derde bijgekocht. Over 5 weken zullen ze ongeveer in de 180 L bak gaan aangezien het nu nog moet indraaien.
Ik heb 2 Eheim 2213 filters waarvan ik eerst ga starten met 1 om te zien hoe dat gaat. Verder zijn de vissen nu nog maar 4-6 cm groot en voer ik ze gemiddeld 10 korreltjes per dag. Ik ben van plan veel planten in het grote aquarium te gaan plaatsen.

Ik vraag me nu alleen dus af hoevaak en hoeveel water ik zal moeten gaan verversen wekelijks. Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen!! šŸ˜Š
 
Dus nu zitten er 3 goudvissen in 54 liter? sorry dat ik het zeg maar dat is niet je meest slimme actie, dat gaat heel snel problemen geven
Klopt, maar ik was gister met mijn moeder bij een aquariumshop en ik wist gewoon dat dit mijn visje moest worden. Ze zitten in die bakken daar nog veel slechter, dus ik snap dat jullie dit slecht vinden enzo maar het is maar voor een paar weekjes.
 
Verschilt per bak. Ik raad aan om een testkoffer te kopen voor het meten van de waterkwaliteit, dan weet je wanneer het nodig is, later zal je dat steeds meer zelf kunnen inschatten.ik zou zeggen minstens de helft per week.

10 korreltjes per vis per dag is niet genoeg als je wil dat ze lekker gaan groeien. Maar misschien voor nu ze nog zo klein zitten beter, om de waterwaarden acceptabel te houden. Ik zou nu dan ook zeer regelmatig water verversen.
1 eheim 2213 filter is zeker niet genoeg, maar 440 liter per uur. Ik zou ze sowieso allebei gelijk in gebruik nemen.
 
Verschilt per bak. Ik raad aan om een testkoffer te kopen voor het meten van de waterkwaliteit, dan weet je wanneer het nodig is, later zal je dat steeds meer zelf kunnen inschatten.ik zou zeggen minstens de helft per week.

10 korreltjes per vis per dag is niet genoeg als je wil dat ze lekker gaan groeien. Maar misschien voor nu ze nog zo klein zitten beter, om de waterwaarden acceptabel te houden. Ik zou nu dan ook zeer regelmatig water verversen.
Bedankt voor de reactie! Ik ververs nu ook elke twee dagen, omdat ik in de gate heb dat de waterwaarde in deze bak niet goed zullen zijn. Ik ga zo snel mogelijk een testsetje kopen!! Voor nu hou ik het voeren dan inderdaad nog zo en later zal ik ze meer geven. Hoeveel raad je ongeveer aan?
 
Klopt, maar ik was gister met mijn moeder bij een aquariumshop en ik wist gewoon dat dit mijn visje moest worden. Ze zitten in die bakken daar nog veel slechter, dus ik snap dat jullie dit slecht vinden enzo maar het is maar voor een paar weekjes.
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.mov
    6.6 MB
Leuke vissen, die kunnen zeker nog meer voer gebruiken, maar dat is beter voor de 180 liter bak.
Hmm lastig in te schatten hoeveel precies.
Voor jonge vissen zou ik zelf, als ik ze mooi wil laten groeien, echt wel 4 keer per dag eten geven. Dus vier keer per dag 10 korreltjes per vis per dag (hele grove schatting, weet niet precies wat je voert). En sws afwisselen met soms wat diepvriesvoer of ander soort voer.
 
dus ik snap dat jullie dit slecht vinden enzo maar het is maar voor een paar weekjes.
In ieder geval ben je al begonnen om verbetering voor je vissen te bewerkstelligen :thumbs:
Ik ga zo snel mogelijk een testsetje kopen!
Deze zou b.v. al voldoen en is niet duur,
 
En als je dan lekker veel ververst en alles netjes schoon houdt zal je zien hoe snel ze mooie joekels worden! (Als dat is wat je wil natuurlijk)
 
Leuke vissen, die kunnen zeker nog meer voer gebruiken, maar dat is beter voor de 180 liter bak.
Hmm lastig in te schatten hoeveel precies.
Voor jonge vissen zou ik zelf, als ik ze mooi wil laten groeien, echt wel 4 keer per dag eten geven. Dus vier keer per dag 10 korreltjes per vis per dag (hele grove schatting, weet niet precies wat je voert). En sws afwisselen met soms wat diepvriesvoer of ander soort voer.
Bedankt voor de tip! šŸ˜„
 
In ieder geval ben je al begonnen om verbetering voor je vissen te bewerkstelligen :thumbs:

Deze zou b.v. al voldoen en is niet duur,
Yes! Ook hartstikke bedankt. Ga ik die bestellen (y)
 
En ik zou zeggen, hou ons op de hoogte, dan kunnen we je waar nodig advies geven!
 
Gewoon per voedingsbeurt wat ze in 5 min naar binnen kunnen werken.
Voor 2 van de 3 sluierstaarten zou dat inderdaad kunnen, maar ik heb 1 telescoopoog en dat gaat toch een stuk lastiger. Gelukkig heb ik daar nu een manier voor gevonden en zet hem tijdens het voeren in een soort aparte bak (binnen het aquarium) waar hij rustig kan eten zonder dat de anderen het al opeten. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik doe het op een rustige manier waardoor hij geen stress heeft. Wanneer ze in de grote bak zitten zal ik kijken of deze 5 min inderdaad werkt. Bedankt!
 
Ik ben van plan veel planten in het grote aquarium te gaan plaatsen.
Wacht daarover even de adviezen van de experts hier af, veel planten zijn niet erg geschikt voor je sluiers, het zijn nog al slopers ;))
Hetzelfde geldt voor de bodem en verdere inrichting, lees je ook eens goed in via de stickys aan het begin van het goudvissen gedeelte, succes.
 
Planten kan, maar dikwijls een uitdaging. Alleen als ze super goed doorvoed zijn zullen ze er misschien iets minder snel aan gaan knabbelen, maar dan nog gebeurt het vaak.
Robuuste soorten als javavaren en anubias (nooit in bodem zetten, maar bijv vastmaken met visdraad aan je houtdecoratie) doen het vaak wel redelijk.
Voor bodem: goudvissen zijn echt grote vervuilers. Zeker in de bodem komt heel snel allerlei vuil te zitten, wat weer een negatieve invloed kan hebben op de waterkwaliteit. Ik weet niet of je al een bodem had uitgekozen maar het liefst iets wat ademt en waar vuil op blijft liggen. Dus liever geen (grof) grind. Bijvoorbeeld een dun laagje filterzand is dan aan te raden (specifiek filterzand en niet zomaar zand). Zou echt maar een dun laagje doen dat de bodem net goed bedekt. Dun laagje betekent minder kans op vuilophoping en meer liters inhoud voor je vissen.
 
Gelukkig heb ik over de planten me al goed ingelezen en ook in mijn 'kleine' aquarium nu heb ik ongeveer 7 soorten Anubias zitten waar ze tot nu toe helemaal vanaf blijven. Gister heb ik javavarens gekocht voor in het grote aquarium en ook vallisneria gaat erg goed. De meeste planten heb ik op decoratiemateriaal en stenen vastgemaakt of ik heb de wortelstok niet in de bodem gestopt. Ook wat betreft de bodem heb ik me goed verdiept, want ik heb gister filterzand besteld. Dit is een 25 kg zak dus dat moet zeker voldoende zijn als ik er maar een dunne bodem in doe. Qua bodem en planten zit ik denk ik dus wel goed! šŸ¤­
 
Als je de 180 liter al heb staan waarom niet de 3 meteen in het nieuwe verblijf? Oude filter erbij in. Als waardens nu in de 54 liter oplopen of in de 180 liter. De 180 liter zal minder snel oplopen dan de 54 liter. Wil niet zeggen dat je niet moet meten en verversen hoor!!
 
Gewoon per voedingsbeurt wat ze in 5 min naar binnen kunnen werken.
5 minuten onbeperkt eten kost bij mij dan 2 kilo voer per voer beurt :DD Meerdere malen kleine beetjes zodat ze allemaal wat korrels hebben. ik denk z on 30 seconden als het fitte sluiertjes zijn:unsure:
 
5 minuten onbeperkt eten kost bij mij dan 2 kilo voer per voer beurt :DD Meerdere malen kleine beetjes zodat ze allemaal wat korrels hebben. ik denk z on 30 seconden als het fitte sluiertjes zijn:unsure:
Hahah oke, maar die van jou hebben ook wel hele grote bekken. Bij hele kleine visjes, die hebben echt wel moeite om veel naar binnen te werken in 5 min
 
En dan meteen een bosje Waterpest erbij inzetten ( gewoon laten drijven, zonder loodje), daarop verzamelt zich heel snel biofilm ( nitrificerende bacterien). Het neemt ook ammonium en nitraat op en geeft zuurstof af. Bovendien kunnen je vissen hier van snacken zoveel ze willen, dan kunnen je planten mooi doorgroeien ondertussen.
 
Hahah oke, maar die van jou hebben ook wel hele grote bekken. Bij hele kleine visjes, die hebben echt wel moeite om veel naar binnen te werken in 5 min
misschien zijn mijne daarom wel zo groot geworden omdat ze 40 seconden de tijd kregen:LOL: Gewoon kijken hoeveel ze eten. Beetje logisch denken als je na 3 minuten nog een half zakje over heb moet er een belletje gaan rinkelen misschien toch iets teveel. Ik tel ook geen korreltjes hoor. Ik kijk of iedereen wat binnen heeft en dan is het over met het feest.
 
Als je de 180 liter al heb staan waarom niet de 3 meteen in het nieuwe verblijf? Oude filter erbij in. Als waardens nu in de 54 liter oplopen of in de 180 liter. De 180 liter zal minder snel oplopen dan de 54 liter. Wil niet zeggen dat je niet moet meten en verversen hoor!!
De filter die nu in de kleine bak zit is een Superfish Aquaflow 50 šŸ˜¬ Echt niet goed dus... Moet ik dan niet juist zorgen dat de nieuwe filters zo goed mogelijk worden ingedraaid? Of juist omdat deze filter veel te weinig doet is het beter om de vissen al wel in de nieuwe bak te laten? Zonder indraaien krijg ik toch een extreme nitrietpiek? Ik hoor het graag!
 
Ook al zitten er in je kleine bak in het water weinig bacteriƫn - water, vissen en filter Superfish waar wel bacteriƫn in zitten overzetten naar de 180 liter. Zeer goede verbetering voor de vissen.!

Eerst elke dag, elke 2 dagen waterwissel een 50% en tussendoor water testen.
Dat zou ik aanraden al heb ik ook veel te verbeteren voor mezelf, echt veel.
 
Laatst bewerkt:
De filter die nu in de kleine bak zit is een Superfish Aquaflow 50 šŸ˜¬ Echt niet goed dus... Moet ik dan niet juist zorgen dat de nieuwe filters zo goed mogelijk worden ingedraaid? Of juist omdat deze filter veel te weinig doet is het beter om de vissen al wel in de nieuwe bak te laten? Zonder indraaien krijg ik toch een extreme nitrietpiek? Ik hoor het graag!
In die kleine bak ga je ook nitrietproblemen krijgen door overbevolking, dan maar beter je vissen verhuizen naar de grote bak met je nieuwe filters en hopen op het beste, het is gewoon een erg onslimme actie geweest er een derde vis bij te steken. En je argument datie in de winkel slechter zit raakt kant noch wal, want die bak waar die inzat zwemt allang weer een andere goudvis, je moet jezelf in d ehand leren houden en niet aan je impulsen toegeven, zometeen is je grote aquarium ook overbevolkt met dit koopgedrag
 
Nicolientje, je punt is nu wel gemaakt toch?
Topic starter is 15 jaar, en heeft in ieder geval super goed gehandeld door een groot genoeg aquarium te regelen en hier vragen te stellen.
Er zijn denk ik maar weinig leden hier die vroeger beter zouden hebben gehandeld. Uiteindelijk zijn we bijna allemaal wel een beetje verkeerd begonnen.
 
Ook al zitten er in je kleine bak in het water weinig bacteriƫn - water, vissen en filter Superfish waar wel bacteriƫn in zitten overzetten naar de 180 liter. Zeer goede verbetering voor de vissen.!

Eerst elke dag, elke 2 dagen waterwissel een 50% en tussendoor water testen.
Dat zou ik aanraden al heb ik ook veel te verbeteren voor mezelf, echt veel.
Oke, dus toch alles al naar de grote bak begrijp ik. Bedankt voor de tip. Ik ga ermee aan de slag!!
 
In die kleine bak ga je ook nitrietproblemen krijgen door overbevolking, dan maar beter je vissen verhuizen naar de grote bak met je nieuwe filters en hopen op het beste, het is gewoon een erg onslimme actie geweest er een derde vis bij te steken. En je argument datie in de winkel slechter zit raakt kant noch wal, want die bak waar die inzat zwemt allang weer een andere goudvis, je moet jezelf in d ehand leren houden en niet aan je impulsen toegeven, zometeen is je grote aquarium ook overbevolkt met dit koopgedrag
Er kunnen drie sluierstaarten in een 180 L aquarium en ik zal daarom ook echt niet nog meer vissen kopen. Ik snap dat je het vervelend vindt, maar ik doe echt mijn best... Aangezien ik ze nu gelijk in de grote bak zal zetten hebben ze het op korte termijn al een stuk beter.
 
Ik ben heel benieuwd naar je 180 l bak straks, en naar je nieuwe Sluier natuurlijk. 3 Sluiers is een mooi aantal, dat zie ik hier aan die van mij ook. Goed filteren, goed meten en waterwissels erbij... fijn dat je zo snel actie hebt ondernomen.
 
Ik ben ook echt super benieuwd naar je nieuwe bak! Leuk! Ik hoop dat je een foto topic aan maakt!
Heeft je nieuwe vis al een naam gekregen?

De filter die nu in de kleine bak zit is een Superfish Aquaflow 50 šŸ˜¬ Echt niet goed dus... Moet ik dan niet juist zorgen dat de nieuwe filters zo goed mogelijk worden ingedraaid? Of juist omdat deze filter veel te weinig doet is het beter om de vissen al wel in de nieuwe bak te laten? Zonder indraaien krijg ik toch een extreme nitrietpiek? Ik hoor het graag!
In dit geval is het inderdaad verstandiger om al je vissen in je grotere bak te zetten.
Wat je zegt over het indraaien klopt helemaal. Je zegt hele verstandige dingen.
Wat je grote bak als pluspunt heeft ten opzichte van je kleinere bak, is het aantal liters water. Vergelijk het met een glas limonade. Als je 20ml siroop in een glaasje van 150ml doet, dan heb je een veel sterkere limonade dan wanneer je 20ml in een pul van een halve liter doet.
Dan nu de iets smerigere vergelijking ;) : als je vissen hun behoefte doen in 54 liter water, dan is dat veel minder verdund dan wanneer ze dat doen in 180L.
Door je filter in je 180L te zetten heb je weliswaar naar verhouding minder nuttige bacteriƫn, maar wel meer water. En dat helpt om het tekort aan filtervermogen van je bacteriƫn wat op te vangen. Omdat de stikstofcyclus nog niet in balans is (te weinig bacteriƫn voor het aantal liters en het aantal bewoners) zul je nog ergens 'handmatig' moeten ingrijpen om de waterkwaliteit goed te houden tot je bactericultuur goed is. En dat is: wat vaker water verversen, zodat je eigenlijk voorkomt dat er een piek ontstaat omdat je je water zo veel mogelijk verdund houdt van die afvalstoffen.

Dit is een beetje wat ik de afgelopen maanden hier op het forum geleerd heb (dus high five mede 'groentje' ;))
Ik vind het top van je dat je dit allemaal voor je vissen geregeld hebt. Je vissen hebben mazzel met je.
 
Ik ben ook echt super benieuwd naar je nieuwe bak! Leuk! Ik hoop dat je een foto topic aan maakt!
Heeft je nieuwe vis al een naam gekregen?


In dit geval is het inderdaad verstandiger om al je vissen in je grotere bak te zetten.
Wat je zegt over het indraaien klopt helemaal. Je zegt hele verstandige dingen.
Wat je grote bak als pluspunt heeft ten opzichte van je kleinere bak, is het aantal liters water. Vergelijk het met een glas limonade. Als je 20ml siroop in een glaasje van 150ml doet, dan heb je een veel sterkere limonade dan wanneer je 20ml in een pul van een halve liter doet.
Dan nu de iets smerigere vergelijking ;) : als je vissen hun behoefte doen in 54 liter water, dan is dat veel minder verdund dan wanneer ze dat doen in 180L.
Door je filter in je 180L te zetten heb je weliswaar naar verhouding minder nuttige bacteriƫn, maar wel meer water. En dat helpt om het tekort aan filtervermogen van je bacteriƫn wat op te vangen. Omdat de stikstofcyclus nog niet in balans is (te weinig bacteriƫn voor het aantal liters en het aantal bewoners) zul je nog ergens 'handmatig' moeten ingrijpen om de waterkwaliteit goed te houden tot je bactericultuur goed is. En dat is: wat vaker water verversen, zodat je eigenlijk voorkomt dat er een piek ontstaat omdat je je water zo veel mogelijk verdund houdt van die afvalstoffen.

Dit is een beetje wat ik de afgelopen maanden hier op het forum geleerd heb (dus high five mede 'groentje' ;))
Ik vind het top van je dat je dit allemaal voor je vissen geregeld hebt. Je vissen hebben mazzel met je.
Ik moet zeggen dat je goed hebt opgelet en een wijs advies overdraagt aan de volgende generatie hobbyisten! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan