180 liter bak waterwissels


Yes, dankjewel. We gaan opzoek naar de juiste!
Ik kan je de kraan adapter van Gardena erg aanbevelen. Ik gebruik deze zelf al een jaar of drie-vier en heb er vorig jaar een tweede bij gekocht voor in de badkamer. Het wisselen van water is hierdoor kinderspel geworden. Ik rol de tuinslang uit vanaf het aquarium naar de badkamer, daar laat ik het aquarium leeglopen. Vervolgens sluit ik de slang aan op de kraan en laat het aquarium weer vol lopen met water. Ik heb een mengkraan maar weet inmiddels hoe ver ik de koud- en warmwater kraan open moet draaien om de gewenste temperatuur te bereiken. Idealer is een thermostaatkraan lijkt mij.

Ik zag de betreffende adapter te koop bij CoolBlue: https://www.coolblue.nl/en/product/860224/gardena-adapter-for-faucets.html
Het gaat mij niet persé om CoolBlue, maar dit is wel de adapter die ik zelf bedoel. :petjeaf:

Het voordeel van deze adapter ten opzichte van een adapter die vast op de kraan geschroefd wordt is dat deze eenvoudig los te halen is en de kraan dan weer functioneert als een normale kraan.
 
Nee ik heb geen kogelkraan aan het einde van de slang zitten. Ik hang de slang in de bak alvorens ik de kraan opendraai. :juggle:
Een waardig alternatief voor een kogelkraan dat ik lange tijd gebruikt heb maar wat in mijn optiek overbodig lijkt te zijn is een sproeistuk. Gewoon de sproeier van de tuinslang dus.
 
Bij het leeg laten lopen van een aquarium middels een (tuin)slang zou ik ten alle tijden een shrimp guard aanbevelen. Deze zorgt er voor dat er geen vissen, garnalen of andere kleine levende dieren meegezogen worden het aquarium uit. En tot slot zijn veel tips die hierboven gegeven zijn ook terug te vinden door eens te zoeken op het forum of het Handige Tips Topic eens door te lezen: https://aquaforum.nl/threads/handige-tips-om-te-onthouden.165951/
 

Ik moet echt zeggen dat je geweldig goed bezig bent. Supergeweldig zelfs!

Ik heb ook een juwel Rio 180. Ik herken op de foto het rechthoekje in het midden van de klep vooraan.
De verlichting ontbreekt inderdaad ook het binnenwerk in de lichtkap en dus waarschijnlijk ook de stroomaansluiting

. Dus dan is het voor de planten en de vissen goed om te zoeken naar een oplossing daarvoor en natuurlijk kijk je dan voor jezelf naar een passend budget als je dat wilt.

Zelf heb ik nog een ledverlichting 742 mm over van mijn vorige aquarium met 2 draagbeugels die op marktplaats staat. Maar zo zijn er meer voorbeelden mogelijk. De originele lichtkap heet een multilux.

En de filters zullen je water zuiver maken wat waterbeweging van het oppervlak helpt daarbij mee.
Het filmpje is bij mij duidelijk zichtbaar.
Bedankt weer voor de info! Gelukkig werd ik vanochtend wakker met al een veel minder troebel aquarium. Ik verwacht dat het morgen weer helemaal 'normaal' is. Ik ga dan zeker even op marktplaats op zoek.
 
Ik kan je de kraan adapter van Gardena erg aanbevelen. Ik gebruik deze zelf al een jaar of drie-vier en heb er vorig jaar een tweede bij gekocht voor in de badkamer. Het wisselen van water is hierdoor kinderspel geworden. Ik rol de tuinslang uit vanaf het aquarium naar de badkamer, daar laat ik het aquarium leeglopen. Vervolgens sluit ik de slang aan op de kraan en laat het aquarium weer vol lopen met water. Ik heb een mengkraan maar weet inmiddels hoe ver ik de koud- en warmwater kraan open moet draaien om de gewenste temperatuur te bereiken. Idealer is een thermostaatkraan lijkt mij.

Ik zag de betreffende adapter te koop bij CoolBlue: https://www.coolblue.nl/en/product/860224/gardena-adapter-for-faucets.html
Het gaat mij niet persé om CoolBlue, maar dit is wel de adapter die ik zelf bedoel. :petjeaf:

Het voordeel van deze adapter ten opzichte van een adapter die vast op de kraan geschroefd wordt is dat deze eenvoudig los te halen is en de kraan dan weer functioneert als een normale kraan.
Oke, dan ga ik kijken naar een soortgelijke adapter. Bedankt! Ik ben nu druk bezig met het lezen van het forum en alle hadige tips (y)
 
Nog weer even een vraagje. In mijn kleine aquarium ververste ik altijd door met emmers heen en weer te gaan, maar dat gaat natuurlijk nu niet meer. Vandaar nu dus ook de vraag naar de kraanstukken enzo. Nu weet ik alleen niet goed hoe het werkt met het water uit het aquarium zuigen. Dat gaat met een soort pomp volgens mij, maar waar kan ik die vinden?
 

Ik heb zo'n ding. Aanzuigen met mond en voordat het water eruit stroomt bij de slang prop ik em snel in m'n doorzichtige pvc slang die naar een lage afvoer loopt, (bijv. Wc). Na oefening werkt dat perfect. Je kan ook een opvoerpompje kopen en daar gelijk een afvoer slang aan koppelen, dat gaat sneller aangezien je dan niet alleen gebruik maakt van de zwaartekracht, maar waarschijnlijk wel iets hogere kosten aan verbonden.

Er zijn verschillende manieren om het te doen dus, veel leden doen het weer net iets anders.
 

Ik heb zo'n ding. Aanzuigen met mond en voordat het water eruit stroomt bij de slang prop ik em snel in m'n doorzichtige pvc slang die naar een lage afvoer loopt, (bijv. Wc). Na oefening werkt dat perfect. Je kan ook een opvoerpompje kopen en daar gelijk een afvoer slang aan koppelen, dat gaat sneller aangezien je dan niet alleen gebruik maakt van de zwaartekracht, maar waarschijnlijk wel iets hogere kosten aan verbonden.

Er zijn verschillende manieren om het te doen dus, veel leden doen het weer net iets anders.

Zelf heb ik deze. Zou het hiermee ook werken?
 

Bijlagen

  • 2021-02-21 (1).png
    2021-02-21 (1).png
    278.8 KB · Weergaven: 116
Die heb ik ook, alleen past die niet op m'n afvoerslang. Deze gebruik ik alleen voor m'n kleine aquarium. En die dunne slang wordt ook wel snel dichtgeknepen en is erg kort.

Ik zou er eentje met een stevigere lange slang kiezen, niet per se die link die ik stuurde.
 
Zelf heb ik deze. Zou het hiermee ook werken?
Ik heb deze ( de mijne heb ik gewoon bij de LFS op de hoek gekocht) en zet de hevelklok van de bodemzuiger op de tuinslang.


 
De meeste keukenkranen hebben een ¾" buitendraad waar de adapter op gedraaid kan worden. Dan is het ff kijken lengte slang en diameter. De tuinslang kan dan met de adapter die erbij hoort worden aangesloten. (½" tuinslang)
 
Die heb ik ook, alleen past die niet op m'n afvoerslang. Deze gebruik ik alleen voor m'n kleine aquarium. En die dunne slang wordt ook wel snel dichtgeknepen en is erg kort.

Ik zou er eentje met een stevigere lange slang kiezen, niet per se die link die ik stuurde.
Bij mij werkt het! Net even uitgetest en het lukt best wel goed. 😅 Bedankt voor de tip om het met dat ding te doen ipv een pomp aan te schaffen (y)
 
Nog weer even een vraagje. In mijn kleine aquarium ververste ik altijd door met emmers heen en weer te gaan, maar dat gaat natuurlijk nu niet meer. Vandaar nu dus ook de vraag naar de kraanstukken enzo. Nu weet ik alleen niet goed hoe het werkt met het water uit het aquarium zuigen. Dat gaat met een soort pomp volgens mij, maar waar kan ik die vinden.
Je kunt bijvoorbeeld op de slang van de hevelklok een T-stuk er tussen zetten en daarbij ook een kraantje met een slang naar de tuin bijvoorbeeld.
 
Nog weer even een vraagje. In mijn kleine aquarium ververste ik altijd door met emmers heen en weer te gaan, maar dat gaat natuurlijk nu niet meer. Vandaar nu dus ook de vraag naar de kraanstukken enzo. Nu weet ik alleen niet goed hoe het werkt met het water uit het aquarium zuigen. Dat gaat met een soort pomp volgens mij, maar waar kan ik die vinden?
Dit kan met een opvoerpomp. (tip van @michelle1, het scheelt echt enorm).

Ik heb deze: https://www.aquastorexl.nl/sicce-syncra-pomp-10-950-l-h.html
Maar anderen werken ook.

Wat je doet: tuinslang aan de pomp (gewoon de 'kale' slang). Die doe je in je aquarium. De andere kant van je tuinslang doe je bij je afvoer (bij mij is dat de gootsteen in de keuken). Dan prik je de stekker van de pomp in het stopcontact en that's it.
Terug vullen doe ik met een gardena koppelstuk aan mijn keukenkraan, water op temperatuur (dat doe ik al terwijl de slang in de wasbak leeg stroomt zodat ik de temperatuur op gevoel kan matchen, heb geen thermostaatkraan). Pomp uit aquarium loskoppelen en er uit halen, slang terug het aquarium in, tuinslang in de keuken aankoppelen en vullen maar!
Hoe sterker de pomp, des te sneller de tank leeg loopt.

Wat betreft je lamp, daar heb je inderdaad een lege middenbalk, dat is jammer! (en dank je wel voor de foto's!)
Misschien is er op marktplaats een vervangende balk te vinden voor een zacht prijsje, van iemand die bijvoorbeeld over gegaan is op led, maar de T5 armatuur over heeft.
 
Dit kan met een opvoerpomp. (tip van @michelle1, het scheelt echt enorm).

Ik heb deze: https://www.aquastorexl.nl/sicce-syncra-pomp-10-950-l-h.html
Maar anderen werken ook.

Wat je doet: tuinslang aan de pomp (gewoon de 'kale' slang). Die doe je in je aquarium. De andere kant van je tuinslang doe je bij je afvoer (bij mij is dat de gootsteen in de keuken). Dan prik je de stekker van de pomp in het stopcontact en that's it.
Terug vullen doe ik met een gardena koppelstuk aan mijn keukenkraan, water op temperatuur (dat doe ik al terwijl de slang in de wasbak leeg stroomt zodat ik de temperatuur op gevoel kan matchen, heb geen thermostaatkraan). Pomp uit aquarium loskoppelen en er uit halen, slang terug het aquarium in, tuinslang in de keuken aankoppelen en vullen maar!
Hoe sterker de pomp, des te sneller de tank leeg loopt.

Wat betreft je lamp, daar heb je inderdaad een lege middenbalk, dat is jammer! (en dank je wel voor de foto's!)
Misschien is er op marktplaats een vervangende balk te vinden voor een zacht prijsje, van iemand die bijvoorbeeld over gegaan is op led, maar de T5 armatuur over heeft.
Voor nu heb ik dus de oplossing met de hevelklok, maar ik snap nu in ieder geval hoe het werkt! Wellicht voor later kan ik dit toch aanschaffen, want het gaat natuurlijk wel sneller.

Ik zal op marktplaats zoeken naar wellicht een vervangende balk, maar kon tot nu toe nog niet veel vinden. Met wat geduld misschien over een tijdje wel!
 

Deze heb ik, die is ietsje goedkoper.

Als is de adapter van hoogheid ook wel goedkoper te krijgen online
Ik schreef dan ook dat het mij niet persé om CoolBlue ging maar dit wel de adapter is die ik bedoelde. Natuurlijk zijn ze ook in andere webshops (goedkoper) te verkrijgen. :petjeaf:

En dan heb je nog zo'n ding nodig (ook wel goedkoper te krijgen):

Als slang gebruik ik een doorzichtige pvc slang, maar tuinslang werkt hetzelfde
Goed opgemerkt van je! Het slangstuk is onmisbaar als je de tuinslang wilt kunnen aansluiten inderdaad. :DD
 
als je ooit een opvoer pomp koop moet je wat krachtoge nemen. Des te meer liter per uur des te sneller het gaat.

Maar gezien je al veel heb uitgegeven en de opvoerpomp ws even moet wachten kun je ook gewoon een tuinslang gebruiken. Ene eind in aquarium wel vast zetten met iets, klem of steen erop, en zorgen dat je vissen er niet bij kunnen want anders worden ze erin gezogen of een onderddeel (bijv een oog). Het andere eind rol je naar wasbak of wc en dan even met de mond wat lurken. Als water eenmaal stroomt is dit hetzelfde als de opvoerpomp. Des te dikker je slang is des te sneller het eruit is.

Erna even tanden poetsen ;))
 
Als ik mijn waterwissel doe, gebruik ik de hevelklok aan de slang om het proces op gang te brengen, daarna haal ik hem er tegenwoordig even af om de losse "anaconda's" op te zuigen. Ik pak ook de bos waterpest en zuig met de slang de losse troep er uit. Ben ik klaar dan gaat de hevelklok weer aan de slang en veeg ik met het rubberkwastje de losse rommel tussen de stenen vandaan, ook uit Bessie's hol. Terwijl ik de slang met de hevelklok de laatste beetjes water wegzuig speel ik ondertussen met de vissen. Zolang ik met de slang zuig houd ik hem vast, zodat er geen vis bij de zuigopening komt. Pas bij het vullen zet ik de slang vast, met het uiteinde in een glazen kan.
 
Bedankt weer voor het delen van jullie ervaringen. Ik kan op dat gebied voorlopig wel even vooruit!
Nu is er wel nog een ander ‘probleem’. De vissen eten niet goed. Kan dit komen doordat ze moeten wennen aan de nieuwe bak?

Cleo at normaal echt wel goed en ook van de bodem. Hij eet nu wel vanuit het water maar zodra het op de bodem ligt niet meer... wat vervolgens heel slecht is voor mijn waterwaarden. Ik zie Cleo ook weleens op voer van de bodem sabbelen en dan vervolgens weer terug spugen.

Olaf is natuurlijk sowieso nieuw, maar ondanks dat at hij in de kleine bak redelijk goed. Doordat hij een klein bekje heeft ging het soms wat lastig, maar over het algemeen kon hij genoeg voer te pakken krijgen. Ook hij eet nu zo goed als niet meer. Af en toe pakt hij wel vanuit het water, maar zelfs dat ook niet altijd. De bodem is ook geen optie voor hem.

Abu is vanaf het begin al een geval apart. Door zijn bolle oogjes is hij veel te traag om eten normaal te pakken. In mijn kleine bak had ik een hele mooie oplossing door hem tijdelijk te scheiden van de rest. Hierbij zorgde ik natuurlijk voor zo min mogelijk stress, maar in dit grote aquarium is dat geen optie meer. Ik moet er nu dus maar op vertrouwen dat hij wat eet vanaf de grond, maar ook dat zie ik hem amper doen. Ik zou niet weten welke manier ik voor Abu kan gebruiken.

Tips zijn altijd welkom!!
 
Je keus in vissen doet me denken aan oud lid Goud, die had ook een 1 meter aquarium met drie vissen:
toen ze er net inzaten:
Vissen26-02-2012045.jpg

Amper 2 jaar later:
SAM_0746_zpsa461d1b7.jpg

:DD:DD
Die van jou gaan ook lekker groeien in de nieuwe bak.
 
Tussendoor zal ik even een filmpje uploaden van de nieuwe bak! :giggle:
Mooi hoor! Hele leuke visjes, alledrie. Ze moeten natuurlijk nog even wennen, daarom zitten ze ook nog in een hoekje bij elkaar denk ik. Als je voert, moet je dat nu steeds een heel klein beetje per keer doen, zodat ze alles opeten. Zulke jonge vissen voer je twee of zelfs drie keer per dag, maar zo dat er niets blijft liggen. Goed blijven meten en waterwissels, dan zul je zien dat de bak zometeen kraakhelder wordt. Ze zullen snel wennen en meer gaan eten en groeien. Ik moet hier ook de boel spreiden vanwege de Ancistrus, dus ik ga met mijn hand in de bak om het voer op verschillende plekken te kunnen geven. Dat kun je bij Abu ook doen.
 
Mooi hoor! Hele leuke visjes, alledrie. Ze moeten natuurlijk nog even wennen, daarom zitten ze ook nog in een hoekje bij elkaar denk ik. Als je voert, moet je dat nu steeds een heel klein beetje per keer doen, zodat ze alles opeten. Zulke jonge vissen voer je twee of zelfs drie keer per dag, maar zo dat er niets blijft liggen. Goed blijven meten en waterwissels, dan zul je zien dat de bak zometeen kraakhelder wordt. Ze zullen snel wennen en meer gaan eten en groeien. Ik moet hier ook de boel spreiden vanwege de Ancistrus, dus ik ga met mijn hand in de bak om het voer op verschillende plekken te kunnen geven. Dat kun je bij Abu ook doen.
Bedankt!! Ik merk nu al dat ze wat minder schuw worden door de dag heen. Hopelijk blijven ze het goed doen :giggle:
 
Hoi allemaal,

Even over de verlichting. Vanaf welke lengte is een lichtbalk geschikt voor mijn aquarium? De lengte van mijn bak is ongeveer 94 cm. Ik heb nu een balk van 28 cm gezien, maar vraag me af of dit voldoende zal zijn.

Ik hoor het weer graag!! Fijne avond in ieder geval :LOL:
 
Ik heb ook een blinde telescoop. Dat zijn of worden ze bijna allemaal. Ik gooi aan de andere kant van het aquarium waar de telescoop niet zit wat voer. De snellere haaien vliegen daar heen en ik gooi dan wat voer gericht op de kop en de grondelroute van deze ook een lijntje. Als hij straks wat snuggerder is dan heeft hij door aan de andere vissen dat er voer komt en gaat hij achter eentje aan grondelen en dan waaierd die met de vinnen zo de brokjes voor zijn neus of recht de bek in. Hij gaat zich vanzelf aanpassen aan de situatie. Als je hem telkens apart zet leerd hij dit niet. Als je de brokjes op zijn kop of gooi dan voelt hij dat.
 
Hoi allemaal,

Even over de verlichting. Vanaf welke lengte is een lichtbalk geschikt voor mijn aquarium? De lengte van mijn bak is ongeveer 94 cm. Ik heb nu een balk van 28 cm gezien, maar vraag me af of dit voldoende zal zijn.

Ik hoor het weer graag!! Fijne avond in ieder geval :LOL:

Bij jouw juwel aquarium hoort een passende flappen set met lichten. Een andere flap/lichtbalk zal er niet in passen. Dit is echt het juwel systeem. Dan zit je vast aan spullen voor dat type aquarium. Zo te zien heb je een oudere vision soort. Die heeft weer andere flappen dan de rio systeem.

Kijk hier eens naar plaatjes dan heb je een beetje idee wat er allemaal is. Spotjes, onderwater led lichten en veel meer. Je deksel/flappen hoever er niet perse op. Bovenkant open laten is ook prima. De sluiers zullen er niet uit springen. De led balkjes onder water is misschien ook leuk voor je. Die zijn ook niet zo duur.

 
Bedankt!! Ik merk nu al dat ze wat minder schuw worden door de dag heen. Hopelijk blijven ze het goed doen :giggle:
Ik heb even gekeken naar je filmpje en ik zie dat het er goed uitziet voor 4 bewoners. ;):)

Btw vergelijk het maar met bijvoorbeeld naar een andere school gaan. Dan heb je ook een nieuwe omgeving waar je aan moet wennen.

*Edit*
Als oud agrariër kan ik je vertellen dat het scheelt dat de vissen elkaar al kennen. Dat heb ik jaren gezien bij tomen biggen van een zelfde samenstelling.
 
Laatst bewerkt:
Bij jouw juwel aquarium hoort een passende flappen set met lichten. Een andere flap/lichtbalk zal er niet in passen. Dit is echt het juwel systeem. Dan zit je vast aan spullen voor dat type aquarium. Zo te zien heb je een oudere vision soort. Die heeft weer andere flappen dan de rio systeem.

Kijk hier eens naar plaatjes dan heb je een beetje idee wat er allemaal is. Spotjes, onderwater led lichten en veel meer. Je deksel/flappen hoever er niet perse op. Bovenkant open laten is ook prima. De sluiers zullen er niet uit springen. De led balkjes onder water is misschien ook leuk voor je. Die zijn ook niet zo duur.

Dan zal ik vanaf nu mijn telescoopoog niet meer apart zetten. Ik merkte gister dat hij eindelijk wel van de grond af begon te eten! Hopelijk leert hij het inderdaad met de tijd en heb ik er straks minder problemen mee.

Jammer dat niet alle verlichting in mijn bak kan. Dan denk ik dat ik of voor een open bak ga, of voor verlichting onder water. Bedankt voor de tips!
 

Terug
Bovenaan