180l Bak van Tommie1


T

Tommie1

Guest
De bak is nog niet geleverd, maar ben al begonnen met wat plantjes, en het hout.
Gisteren wat levermos gehaald, en de yoghurt methode geprobeerd op mijn spiderwood.

En dan ook wat zaadjes van Ali in een paar bakjes gezaaid. Ben alvast benieuwd wat daar gaat uit komen.

673B588F-07E1-4E8B-B6DE-615E33253177.jpeg


746A67AB-7DF6-4027-AF97-F336168BFDD3.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben benieuwd, succes in ieder geval.
 
Die bakjes met zaad staan te nat, dat gaat schimmelen/rotten en niet uitkomen. Slimste is heel licht nat maken en dan plastic folie eroverheen en in de vensterbank zetten en op je handen gaan zitten.
 
Ik heb al wat water afgesopt, en voorlopig staan ze open, dan kan het nog wat verdampen.

Komt goed !
 
Het beste ken je denk de levermos rondom doen als het dan groeit blijft het waarschijnlijk wel zitten.
Die losse plukjes gaan er af vallen doordat levermos zich niet vast hecht zoals b.v. javamos.
 
Vandaag moest ik in Rotterdam zijn, en op de terugweg even langs de Hornbach en 30kg van dat beroemde mooie zand ingeslagen.
 
Het beste ken je denk de levermos rondom doen als het dan groeit blijft het waarschijnlijk wel zitten.
Die losse plukjes gaan er af vallen doordat levermos zich niet vast hecht zoals b.v. javamos.

We zien wel wat het geeft. In de winkel wist ik het verschil niet tussen java en levermos, en heb het potje maar mee genomen.
Verder heb ik wat tegenstrijdige berichten gelezen over dat aanhechten. Soms schijnt het te lukken.

Nu... op dit moment kost me dat weinig moeite om het verder te proberen. Elke dag een paar keer water over sproeien is niet moeilijk.
Met die yoghurt plakt het er toch goed aan. Het mos spoelt in elk geval niet weg als wat te enthousiast spuit.
 
Eerste zaadjes kiemen al.
514FFBF8-BA30-4E03-92DA-CAF9F7287426.jpeg
 
Weet je ook wat er uit al die soorten zaadjes moet komen?
 
Je hebt ook een soort die veel op levermos lijkt en er zijn verschillen. Stukje van Aquaplantsonline:

Deze twee plantjes lijken wel wat op elkaar, maar er zijn wel wat verschillen:

Monosolenium tenerum: Levermos
Lomariopsis lineata: Varen

Monosolenium tenerum: er loopt een lichte streep midden door het mos
Lomariopsis lineata: egaal groen

Monosolenium tenerum: heeft een soort worteltjes
Lomariopsis lineata: heeft geen worteltjes

Monosolenium tenerum: breekt heel makkelijk
Lomariopsis lineata: is iets compacter en blijft beter bij elkaar.
 
Weet je ook wat er uit al die soorten zaadjes moet komen?

Zaadjes komen van Ali Wish, en waren nog geen 2€ (incl verzending). In elk geval een gokje waard. Op de foto's stonden meestal kleine grasachtige plantjes.
Bij aankomst van de zaadjes kregen we 4 zakjes, maar zonder enige beschrijving of naam.
Nu ja, voor die prijs....
Als het lelijke planten zijn, dan gaan ze de compost op, en in elk geval zit er geen eendekroos in. Daar ben ik allergisch aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kiempjes komen goed uit. Heb net nog wat water gegeven. Bakjes staan open, en zand was nogal droog.
Ik denk dat ik wat witte schimmel heb op mijn hout. 2 dagen de folie er af gehad, en dat lijkt niet zo goed te zijn voor het mos.

8CFB666A-0152-49F0-9047-582AA8C46DC6.jpeg
2204481F-52F5-46BD-A71F-0C0269B29614.jpeg
B6C2BEC0-25F0-4882-8480-11AA1556F2FE.jpeg
 
Plantjes groeien echt wel goed.
Zou ik die bakjes onder water durven te zetten?

Mos op hout met de yoghurt methode beschouw ik als mislukt. Ofwel droogt het uit, ofwel krijg ik schimmel.

61625BCD-B727-4241-9684-3D6B50B0AC3D.jpeg

9E6CBC98-740F-4C71-9CD3-D4ED8E548421.jpeg
 
Mooi! Heb zelf de 120cm versie, echt een prachtige bak!
Veel plezier met ‘t opstarten
 
Voila, paar plantjes er in. De kleinste zijn de ali plantjes, de rest opgehaald bij een andere hobbyist.
Op de stenen wat mos gekleefd, en ook op het hout.

Er moeten nog wat plantjes bij natuurlijk, en misschien ook wat groter hout.

P
69A0C0C6-B06D-4328-84EA-FA693BB79240.jpeg
890EDE75-BEB7-4681-B755-94345B097166.jpeg
BCDD203F-78A2-4132-8B5B-1C3766A679A8.jpeg
 
Vandaag plantjes en mijn Co2 diffuser geleverd gekregen, en ook nog een groter stuk hout.

Dus wat zitten planten en de CO2 opgestart met soda en citroenzuur.

En dan even balen.. diffusor gebroken. Heb er maar direct een nieuwe besteld. Wel kon ik het buisje nog net er over schuiven.
Bak ziet er al wat helderder uit, maar het groot stuk hout moet nog zinken.

7132B8C8-D158-46D7-9D76-ABA60AEDA94B.jpeg


02005EE0-73E4-4A5B-B40D-799BF707D1B2.jpeg
 
Nitriet net gemeten. Ik zit tussen 0,05 en 0,1 mg/l. Bak draait 6 dagen. Zou dit het begin van de stijging zijn?
Ammoniak was 0, en pH 7,5.

Het hoornblad zie ik gewoon groeien. Denk dat er vandaag 5cm bij gekomen is.
 
Leuk begin Tommie en nu de bak rustig laten indraaien en dan gaan de bacterien hun werk wel doen en de no2 omzetten naar nitraat.
 
Leuk om te zien dat die zaadjes van wish het ook daadwerkelijk doen. Ik was er een beetje skeptisch over want je weer maar nooit met wish.
 
Leuk begin Tommie en nu de bak rustig laten indraaien en dan gaan de bacterien hun werk wel doen en de no2 omzetten naar nitraat.
Ik vind die NO2 eigenlijk heel laag. Ik lees dat sommigen 10mg meten, dat is 100 keer zo veel.
 
Plantjes groeien echt wel goed.
Zou ik die bakjes onder water durven te zetten?

Mos op hout met de yoghurt methode beschouw ik als mislukt. Ofwel droogt het uit, ofwel krijg ik schimmel.

Bekijk bijlage 280135
Bekijk bijlage 280136

Dat is mogelijk helemaal geen schimmel. Doordat bacterieën, door zuurstof kontakt, die in het hout zitten een afbraakproces op gang zetten creëren zij een restproduct wat eruit ziet als schimmel maar na een aantal weken vanzelf verdwijnt.
 
Die HN is echt zo mooi. Op een paar dagen heb ik nu al 2 bladeren die bijna aan de oppervlakte hangen.
 
Weet iemand wat dit is?
Het zijn precies kleine stukjes wit spul, kalk of zo?

Er zitten nog geen bewoners in.
 
8589BB82-B1E9-4FE2-814A-F02D8EB2026E.jpeg
 
Wormpjes lijkt t op.
 
Zo lijkt het, maar er beweegt niks.
 

Terug
Bovenaan