180l Bak van Tommie1


De galaxys waren gisteren idd nog schuw. Vandaag scholen ze al en er zijn er zelfs al een paar aan het baltsen.

Wat me opvalt bij het voederen van vlokvoer is dat ze steevast de rode vlokken laten liggen of drijven. Af entoe spuwen ze die zelfs terug uit, en dat doen al mijn vissen.
Herkent iemand dit? Het gaat om rubin flakes van tetra.
 
Eén galaxy heeft het niet gehaald, zat de eerste dag al steeds boven, at niet, en zwom al schommelend. Toen hij begon te tuimelen en vastzat tegen de filter heb ik hem naar de vissenhemel verzonden. Spijtig, maar zal een zwakke vis geweest zijn. De rest is heel actief, eet goed en schoolt mooi.

Ik wil nog wat veranderen aan mijn plantjes.

Ik zoet nog iets dat mooi blijft op de bodem, en waarmee ik een tapijtje kan maken.
Daarnaast zou ik nog een achtergrondplant willen die rood blijft, maar niet al te moeilijk is.
Iemand suggesties?
 
ik heb nog 2 probleempjes.
Algen en bruine aanslag op mijn stenen, en sommige planten groeien te dun. De plant rekt zich uit, stelen blijven dun, en de blaadjes staan zo ver van elkaar.

ik voeg nitraat en fosfaat toe, en er staat co2 op.
laatste meting nitraat was 10 mg/l, fosfaat was 1.
25357C62-9621-444F-BED9-296E255D0559.jpeg

909E17C6-4F28-4B31-B617-50457414594C.jpeg
 
Ik heb even een paar waterwaarden gemeten.
nh3=0
ph=7.5
no2=0,25 (blijft stabiel, maar zakt ook niet)
no3=5

Ik heb dus toch maar nitrivec toegevoegd.
geeft direct een dikke witte waas in de bak. Morgen nog eens nitriet meten.
had toch wel verwacht dat die nitriet nu echt weg zou zijn.
 
Ik heb even een paar waterwaarden gemeten.
nh3=0
ph=7.5
no2=0,25 (blijft stabiel, maar zakt ook niet)
no3=5

Ik heb dus toch maar nitrivec toegevoegd.
geeft direct een dikke witte waas in de bak. Morgen nog eens nitriet meten.
had toch wel verwacht dat die nitriet nu echt weg zou zijn.
Wat als je nu 50% of 25% wissel doet?
 
Ik doe elk weekend een waterwissel. Vorig we gemeten voor en na de wissel, en gewoon hetzelfde nitriet. Ik wissel met half regenwater en half leidingwater

zaterdag nog eens een wissel doen.
 
mooie samenstelling planten.
Benieuwd wat je als tapijt gaat kiezen.

Wellicht combi van Dwerggras en Monte Carlo? :)
 
Waar ik me nog meer over verheug is dat de groei van algen zowat stil gevallen is.
Nu kan ik morgen bij de verversing eens deftig snoeien, en dan de blaadjes en stengels die goed vol staan gewoon weg knippen. Overal de algen af halen is toch niet te doen.

Mini garnaaltjes heb ik nog niet gezien, maar ik zie wel resten van vervellingen, en af en toe een garnaal die kleiner is dan volwassen terwijl ik ze er 6 weken geleden in gedaan heb. Toen heb ik er 20 gekocht, en heb er maar een keer een dode op de bodem gehad.
Als ik nu de zichtbare tel kom ik regelmatig tot 15, maar denk dus dat ik er meer heb, want ze kunnen zich goed verstoppen.

Nog een meevaller is dat ik een uitloper heb van mijn hydrocleys. Dik 20cm van de moederplant ineens een scheut omhoog.
 
Mooi dat het de goede kant opgaat Tommie en het zijn inderdaad goede verstoppers die garnalen en al helemaal in zo n grote bak.
 
Mijn echte naam is niet Joeri, en ook niet Tommie.
Eén van mijn zonen heet Tommie, en ik gebruik dat wel eens als alias.

Dat filmpje van Joeri is al een kleine 10 jaar oud. Mijn dochter heef toen met een paar klasgenoten hun leraar latijn overtuigd om een Joeri imitatie te maken (toen liep er iets op de belgische TV gespeeld door Jan Van Looveren), en toen waren filmcamera's nog niet zo populair dat iedereen dat met zijn telefoon kon doen.
Ik was de vrijwillige cameraman.
 
Nieuw totaaltje.
wel gemerkt dat mijn kegelvlekjes niet goed gaan. Ik kon er maar 9 tellen van de 15.....
en dan is er nog eentje dat bovenaan in de bak hangt.
nitriet =0, phca 6,7
Ik zie er nog een die een witte vlek op zijn neus heeft.

Die ph is wel sterk gezakt na een paar waterwissels met 50% regenwater. Ga vandaag maar eens met kraanwater wisselen.
 
En hier dan de fotos. Eerst de kegelvelk met witte neus, maar onscherp, dan een totaaltje, en dan een van mijn hoogzwangere garnalen.
 

Bijlagen

  • 49CF7596-101A-4238-BED8-5114849E4C58.jpeg
    49CF7596-101A-4238-BED8-5114849E4C58.jpeg
    53.1 KB · Weergaven: 147
  • 652E24B7-854C-4C21-9A40-54B08C50BB4D.jpeg
    652E24B7-854C-4C21-9A40-54B08C50BB4D.jpeg
    60.7 KB · Weergaven: 154
  • 7E517D32-635B-4FB2-A469-BFDFC7A96AF4.jpeg
    7E517D32-635B-4FB2-A469-BFDFC7A96AF4.jpeg
    26.7 KB · Weergaven: 149
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Het lijkt alsof er meer alg begint te ontstaan. Wat voeg je toe aan plantenvoeding? Ik zou proberen dit wat te verhogen en dan te bekijken of de hoeveelheid alg afneemt.
Ik doseer volgens EI van planted box. Meer dan wat daar in staat durf ik niet te geven...
Planten groeien wel heel goed, behalve die rode.
 
Gezien de algen geef je duidelijk te weinig plantenvoeding. Lees de vierde zin van dit artikel maar eens. Dat komt van de website van Planted Box zelf.

Er staat daar letterlijk: "Het uitgangspunt van de Estimative Index is eigenlijk heel eenvoudig: je voegt voedingstoffen toe aan je aquarium tot je een overschot krijgt."

Dus wat ik je zou adviseren is om nu de hoeveelheid die je geeft x1.5 op te schroeven en te bekijken hoe het dan gaat. Je voert dus wel wekelijks een waterwissel van 50% uit? Want ook dat is onderdeel van de EI-methode. Ik kan je aanraden om het artikel even door te lezen dat ik hierboven heb gelinkt. :)
 
Dat artikel ken ik.
Ik wissel 30% (40liter op een bak van bruto 180l), en dat wekelijks.
Vrijdag heb ik zoals gewoonlijk ververst, en voor de tweede keer voeding toegevoegd. Vrijdag de macro's, zaterdag de micro's en zondag het ijzer.
 
Gaat niet goed hier.... Nu een Rasbora Galaxy met een dikke witte vlek aan een kant. Zwemt onregelmatig en houdt zich aan de kant.... Shit toch he.

En hier wat fotos.
Totaaltje
33362FBC-D95C-462F-B040-3B86524678DC.jpeg

Een paar van de overblijvende Espeis. Zijn mooi actief en aten goed.
A24F8899-6A03-42CF-8B77-641D642A95C7.jpeg

Zwangere garnaal tegen een drijfplantje.
97FBC95C-49B9-41A4-B855-69C436D3442B.jpeg

De algenmiserie.

58C1E874-52EF-4AE6-8A36-BC8525A41259.jpeg


en de zieke Pareldanio
E2AA3E3A-509D-48FA-84BC-BB25A0B11165.jpeg
 
Vervelend voor je hoor!

Begin met een enorme waterwissel. Die mag wel 80% zijn. Je moet die week dan niet je filter schoonmaken. En ga per direct meer plantenvoeding toevoegen aan je aquarium. 1,5x de voorgeschreven hoeveelheid is niet absurd veel. Mocht je ons advies willen natrekken stuur dan vanavond nog een mailtje naar PlantedBox en stuur ze een link naar dit topic zodat ze er foto's bij hebben en het verhaal duidelijk beschreven is.
 
en voor de tweede keer voeding toegevoegd. Vrijdag de macro's, zaterdag de micro's en zondag het ijzer.
Micro's kan je beter verdelen over twee keer per week, extra ijzer is vaak niet nodig dit zit ook al in de micro's namelijk.
Hoelang brand je verlichting en hoe sterk is ie?
 
Toch wel, de dosering is al gebaseerd op de EI, nog meer is dan echt niet nodig.
Daarnaast voert TS maar een waterwissel van 30% uit.
Sorry ik wist niet dat de dosering al gebasseerd is op EI methode. Maar de waterwissel is dan dus wel zeker te weinig.
 

Terug
Bovenaan