180l Bak van Tommie1


Iedereen leert van zijn eerste aquarium.
Sommige mensen kopen nog steeds een kom en doen daar goudvissen in en verversen 100% water per week.

Mijn advies een aquarium draai je 6 tot 8 weken in zonder dieren.
Ik heb 11 aquariums met verschillende tere garnalen en die hebben 12 weken ingedraaid zonder dieren.
Wachten is het moeilijkste in deze hobby!!

Tommy doet het op zijn manier en komt er achter dat het ander had gekund, maar leert hier wel van en durft dat met ons te delen.
Dat vind ik goed van Tommy
 
Iedereen leert van zijn eerste aquarium.
Sommige mensen kopen nog steeds een kom en doen daar goudvissen in en verversen 100% water per week.

Mijn advies een aquarium draai je 6 tot 8 weken in zonder dieren.
Ik heb 11 aquariums met verschillende tere garnalen en die hebben 12 weken ingedraaid zonder dieren.
Wachten is het moeilijkste in deze hobby!!

Tommy doet het op zijn manier en komt er achter dat het ander had gekund, maar leert hier wel van en durft dat met ons te delen.
Dat vind ik goed van Tommy
Iedereen heeft zijn mening klaar en dat is duidelijk.
We kunnen vingertjes wijzen naar de fouten de we ook zelf hebben gemaakt toen we net nieuw waren in onze hobby.

Ik vind jou post wel heel mooi en goed beschreven!

Mijn advies aan tommy,

Laat je aquarium nu zoals het even is. vul even niks aan ( vissen/garnalen etc)

Wellicht iets meer waterwissels te doen.

kijk even of je wat kan met een regenton bv om water voor te bereiden of osmose.

en kijk het dan een aantal weken aan hoe het dan gaat.
 
Strategie voor mij is nu simpel:
- wekelijks 40l water verversen, waarvan 10-20l regenwater omdat ik hard kraanwater heb
- ik blijf EI toevoegen (50ml) wekelijks, maar ga wel nog eens nitraat en fosfaat meten. (ik post de resultaten voor ik nog iets verander)
- algen verwijderen met de hand en misschien met wat peroxide (max 20ml à 3% per dag)
- witte filterwatten die voor de rest zitten wekelijks uitspoelen omdat er toch nogal wat detritus door de cory's opgeworpen wordt en dat wil ik er op een zachte manier uit halen
- rest van de filter niet aankomen
- geen vissen toevoegen
- drijfplanten deels verwijderen zodra ze meer dan 50% bedekken
- voorlopig planten gewoon snoeien als ze bovenaan komen, maar niks nieuws er bij

Vooral veel "niet" doen, en vuil en overtollige plantengroei verwijderen als het er is.

In elk geval bedankt voor de aanmoedigingen en het advies.
Ja, ik heb fouten gemaakt, maar ik probeer snel bij te leren. Als ingenieur ben ik een beetje misvormd in het feit dat ik een probleem snel wil aanpakken en oplossen.
 
Als ingenieur ben ik een beetje misvormd in het feit dat ik een probleem snel wil aanpakken en oplossen.
Tja en als je iets nodig hebt in de aquariumhobby is het geduld :D :D Is ook niet iedereen even sterk in hoor (myself included)
 
Tommie,

Probeer een 50% waterwissel elke week, ik denk dat de 40 ltr niet 50% van je aquarium is?
Ik gebruik ook EI op mijn RIO 180 en doe echt een 50% waterwissel en daar knappen je vissen zo van op.

Strategie voor mij is nu simpel:
- wekelijks 40l water verversen, waarvan 10-20l regenwater omdat ik hard kraanwater heb
- ik blijf EI toevoegen (50ml) wekelijks, maar ga wel nog eens nitraat en fosfaat meten. (ik post de resultaten voor ik nog iets verander)
- algen verwijderen met de hand en misschien met wat peroxide (max 20ml à 3% per dag)
- witte filterwatten die voor de rest zitten wekelijks uitspoelen omdat er toch nogal wat detritus door de cory's opgeworpen wordt en dat wil ik er op een zachte manier uit halen
- rest van de filter niet aankomen
- geen vissen toevoegen
- drijfplanten deels verwijderen zodra ze meer dan 50% bedekken
- voorlopig planten gewoon snoeien als ze bovenaan komen, maar niks nieuws er bij

Vooral veel "niet" doen, en vuil en overtollige plantengroei verwijderen als het er is.

In elk geval bedankt voor de aanmoedigingen en het advies.
Ja, ik heb fouten gemaakt, maar ik probeer snel bij te leren. Als ingenieur ben ik een beetje misvormd in het feit dat ik een probleem snel wil aanpakken en oplossen.
 
Tommie,

Probeer een 50% waterwissel elke week, ik denk dat de 40 ltr niet 50% van je aquarium is?
Ik gebruik ook EI op mijn RIO 180 en doe echt een 50% waterwissel en daar knappen je vissen zo van op.
Probleem is het water hier.
Kraanwater bevat nogal wat kalk, en sporen van chloor. Dus ik tap 20l-30l van de kraan in emmers en vul aan met 10-20l regenwater, en laat dat een tijdje staan.
Dat is haalbaar. 80l in de keuken zetten is zo'n boeltje.
 
Je zou voor 40 euro een osmose filter kunnen aanschaffen.
Dan het osmosewater kunnen miniraliseren met GH en KH+ naar de waarde die jij wil.
Dan heb je altijd de juiste waarde.
Chloor is niet iets wat je in je aquarium wil hebben.
Of gebruik een prime om je water vrij te maken van die vervelende stoffen.

Probleem is het water hier.
Kraanwater bevat nogal wat kalk, en sporen van chloor. Dus ik tap 20l-30l van de kraan in emmers en vul aan met 10-20l regenwater, en laat dat een tijdje staan.
Dat is haalbaar. 80l in de keuken zetten is zo'n boeltje.
 
Geef toe... Osmose is een heel gedoe.
Ik heb niet direct een plaats waar ik die filter nabij een afvoer kan zetten, want je hebt nogal wat verlies dacht ik te begrijpen.
 
jep. 2/3 is verlies. 1/3 is osmose.

Ook hier is dit een gemiddelde. er zijn efficientere apparaten beschikbaar maar die zijn wel weer kostbaarder.
 
Tommy

Kan je niet zo iets gebruiken
1574342969153.png


Dit is dan 100L
en die vul je zeg maar 1 dag van te voren en bewerk je die en dan je aquarium vullen ermee?

is dat geen idee?
 
@Keesvd Dan wordt ik levend gevild thuis...

Maar waar zet je zoiets...
Als het binnen staat moet je die osmose continu in de gaten houden dat het niet overloopt.
Buiten ... kan het vriezen, en dat zit ik met 100l koud water, plus ik moet het nog van dit vat in de bak krijgen.

Ik heb er aan gedacht, maar het is omslachtig (die 40€ stoort me niet) en er zijn nogal wat praktische dingen rond. Als ik een garage had, dan zou ik het meer overwegen.
 
@Keesvd Dan wordt ik levend gevild thuis...

Maar waar zet je zoiets...
Als het binnen staat moet je die osmose continu in de gaten houden dat het niet overloopt.
Buiten ... kan het vriezen, en dat zit ik met 100l koud water, plus ik moet het nog van dit vat in de bak krijgen.

Ik heb er aan gedacht, maar het is omslachtig (die 40€ stoort me niet) en er zijn nogal wat praktische dingen rond. Als ik een garage had, dan zou ik het meer overwegen.
nee gewoon kraanwater? maar dan bewerk je die met waterconditioner enz. en stromingspompje en een heater. dan heb je goed water op temp voor de volgende dag
 
wat een gedoe tommie poel slakjes halen hier bij men veel kalk uit het water moet ze wel elke week weg zuigen en zou je niet met een doseer pomp kunnen gaan werken om niet zoveel water te hoeven verversen of het water verversen automatiseren met de doseer pomp
 
Veel algen heb je in de eerste maanden, het eerste half jaar zelfs, omdat je aquarium nog niet in balans is.
Het complete verhaal wat bij het bovenste stukje tekst hoort ben ik met je eens, maar dat algen erbij horen de eerste maanden is niet helemaal waar.
Ik heb dit jaar 2 bakken opgestart, de eerste had alleen wat bruinalg in de tweede en derde week, het tweede (garnalen) bakje is vanaf de opstart algvrij tot op de dag van vandaag.
 
Oei, als dat maar goed gaat
Belgisch groen reageert prima. Alle algen weg.
op de echinodora staat er nog een kussentje, maar het is wat bleker.

De althernanthera groeide al niet, en ziet er nu iets properder uit.
wat wel raar is.... hun wortels groeien wel, maar de planten niet.
 
wat een gedoe tommie poel slakjes halen hier bij men veel kalk uit het water moet ze wel elke week weg zuigen en zou je niet met een doseer pomp kunnen gaan werken om niet zoveel water te hoeven verversen of het water verversen automatiseren met de doseer pomp
Ik heb helenas, vind poelslakjes vies.
 
Belgisch groen reageert prima. Alle algen weg.
De algen zijn wel weg maar straks de plant zelf misschien ook, het scheelt dat je maar 30 seconden hebt gebleekt.
De meeste althernanthera's staan bekent als moelijke planten, vaak vinden ze voeding in de bodem ook wel fijn.
 
De algen zijn wel weg maar straks de plant zelf misschien ook, het scheelt dat je maar 30 seconden hebt gebleekt.
De meeste althernanthera's staan bekent als moelijke planten, vaak vinden ze voeding in de bodem ook wel fijn.
ik heb ook geen pure bleek gebruikt hé. Het was een dikke scheut in een halve emmer.
ik heb voedingsbolletje van tuinkabouter in de bodem zitten.
 
Het complete verhaal wat bij het bovenste stukje tekst hoort ben ik met je eens, maar dat algen erbij horen de eerste maanden is niet helemaal waar.
Ik heb dit jaar 2 bakken opgestart, de eerste had alleen wat bruinalg in de tweede en derde week, het tweede (garnalen) bakje is vanaf de opstart algvrij tot op de dag van vandaag.

Wanneer wij bakken starten gebeurt hier eigenlijk altijd ongeveer hetzelfde. Na een week of 3 lichte bruinalg, daarna met lichte overlap lichte zachte groene alg, beide gaan vanzelf binnen enkele weken weg. Ergens rond die tijd ook een heel lichte kaamlaag.
Wat daarna komt is hier bijna altijd co2 gerelateerd. Het begin van draadalg (groene knoopjes), en als we dat negeren dan krijgen we op enig moment flarden draadalg en komt er ook baardalg. Wanneer we onze co2 aanpassen valt dit weg.

Maar, ik lees hier vaak van andere mensen dat dat wat je het eerste half jaar aan algen hebt, je gewoon moet negeren, omdat het vanzelf weggaat na verloop van tijd. Ook draadalg en baardalg.
Dat is niet mijn eigen ervaring, maar ik heb het ook nooit zover laten komen, misschien is het waar.

Wat wat mij betreft in elk geval een feit is, is dat het aquarium in elk geval wel een half jaar nodig heeft om echt een goed evenwicht te vinden qua water en bacteriën. Voor die tijd kan het alle kanten opgaan, en kan je ook makkelijk overreageren.

Wat betreft de de waterwissels van topicstarter. Ik kan me goed voorstellen dat hij niet zit te wachten op osmose. Wij zouden het zelf ook niet willen.

Ik heb begrepen dat er nog een andere optie zou zijn, met harsen, waarmee je demi-water zou maken. Maar ik heb daar zelf absoluut geen kennis van. Er was hier onlangs wat te doen op het forum over die optie, verder gaat mijn kennis niet.

Topicstarter geeft all in one, de 30ml optie. En wisselt daarbij rond de 30%?

Wij gebruiken all in one op basis van 20ml per week, gecombineerd met profito bijna de volle weekportie. Beide verdeeld over 3 momenten per week.
Wij wisselen soms 50%, maar lang niet altijd. Geregeld doen we ook maar 20 a 30%. En hier geeft dat geen problemen met vissen en/of algen. Ik denk dat vooral met een redelijke beplanting en aantal snelgroeiende drijfplantjes de hoeveelheid voedingsstoffen niet zo snel oploopt normaal. Een gedeelte zal sowieso geabsorbeerd worden door een meer/mindere groei van de drijfplantjes.
Ik zou er wel voor kiezen in elk geval 1x per maand een waterwissel van tenminste 50% te doen, maar niet direct ivm de voedingsstoffen.

Wat ik zelf eerder eng zou vinden is het gebruik van ongefilterd/onbehandeld regenwater. Maar dat is gevoelsmatig. Misschien is het een prima optie.

Ik zelf zou kiezen voor de optie van een waterverbeteraar boven het laten luchten. Dat ivm praktische overwegingen plus evt bijkomende voordelen zoals bij jbl de bescherming van de sljjmhuid. Maar dat zijn keuzes die ieder voor zich kan maken.

Wat betreft algen, wij gebruiken ze vooral, net als de toestand van de verschillende planten, om te zien wat de situatie van de bak is. En per soort alg kijken we of we willen reageren of niet.
 
Mijn garnalenbakje in de schuur is wel uniek wat dat betreft denk ik dan, geen Co2, geen alg, zelfs geen bruinalg gehad :juggle:
Wel een licht kaamlaagje, maar dat was het dan ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Gisteren dik 45l gewisseld, en ik zie gewoon al dat de algen minder worden.
De echinodora is nu mooi algvrij, groeit goed en heeft een mooie kleur.

ik denk dat het komt omdat er veel meer drijfplanten zijn. De mosselplantjes vermeerderen zich zeer snel, en dat dempt licht. Daarbij ook de bladeren van de hydrocleys, en ik denk dat er gewoon te veel licht was in verhouding tot de rest.

wat voeding betreft, ik ga nu eerder 20ml/100l doseren om te vermijden dat nitraat op loopt, vermits ik geen 50% ververs.
 
Mijn Montecarlo plantje groeit goed, maar ik denk dat die vol bruine alg zit? Of wat is dit?

DEEEC1FA-39F7-456C-BE1C-F25153AA7FF1.jpeg
 
moeilijk te zien zou het gewoon proberen weg te zuigen met een lucht slangetje
 
moeilijk te zien zou het gewoon proberen weg te zuigen met een lucht slangetje
Lukt niet echt, lijkt me eerder bruine alg te zijn, of vezeltjes van detritus die vast hangen. Ik heb geprobeerd af te hevelen, maar dan komt de plant mee.
 
Is het geen baardalg?
Ik vind het er absoluut niet uitzien als bruinalg. En wanneer het detritus zou zijn, zou je het er zo vanaf krijgen wanneer het water daar in de buurt maar een beetje beweegt.
 
Kan, maar ik heb wat baardalg op een andere plant, en dat ziet er veel donderder en dichter uit.
Er is een blad dat altijd voor de uitstroom zit, en daarop groeit de baardalg als kool.
 
Ik ga meelezen wat andere mensen er over zeggen. Ik heb iets wat er op lijkt, en ik ging er vanuit dat het baardalg zou zijn.

Ik zat net de denken het in onze plantenbak te zetten voor een behandeling met easy carbo :)
 
Ik durf niet te zeggen wat het is want daarvoor is het niet scherp genoeg. Lukt het niet om een close up te maken van een klein deel met alg?
 
Ik ga proberen vanavond.
 
Even een update.
ik ben superblij over hoe het met de algen gaat. Groen alg, baardalg, draadalg.... weg.
nog een beetje bruine alg op mijn Motecarlo.

Maar wat in de laatste dagen gebeurde verwonderde mij. Ineens viel hoornblad uit elkaar. Bijna alle blaadjes er af, kale stengels....

Ondanks dat ik EI toe pas, en 50ml per week toevoeg van planted box meet ik maar 5 mg nitraat, en 0,5mg fosfaat. Verversen deed ik op vrijdag, en toen zijn de macros er bij gegaan, gisteren de micros, en vandaag het ijzer.

Zouden mijn mosselplanten dan alle nitraat opvreten? Die exploderen zowat.


image.jpg
image.jpg
 

Terug
Bovenaan