180l Bak van Tommie1


Ik denk dat ik mijn licht nog wat ga verminderen. Kan niet anders dan dat de voedingsbehoefte van de planten zo hoog is.

En nu even water getest.
nh3=0
no2 0
no3 vrijwel 0 amper gekleurd
po4 1,5
KH 13
GH 20
ph 7

Nitraat is dus terug bijna op 2 dagen na het toevoegen. En de hardheid is hoog...

iemand tips?
 
Ja raar dat je no3 nog steeds zo snel op 0 staat. Had je al met een emmer water getest hoeveel er nou daadwerkelijk wordt toegevoegd met deze bemesting? Moet je wel osmose bij gebruiken omdat er ook al vaak nitraat in je kraanwater zit.
 
Ik gebruik geen osmose, 50/50 regenwater en belgisch kraanwater.

de bemesting komt van plantedbox, dat moet toch goed zitten....
 
Ik gebruik zelf de poeders van aquariumbemesting.nl dan zou je toch de nitraat wat kunnen opvoeren? Ik ben hier zelf nog maar een beginneling in dus zou even wachten wat iemand anders er van vind
 
Ik heb gewoon dezelfde poeders, maar blijkbaar vreet er iets mijn nitraat weg. Verlichting gaat nu nog tot 60%. Dat zou de groei wat moeten vertragen, en zowel de nood aan voeding als co2 moeten verlagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Als je met poeders werkt zou ik toch testen of je niet iets fout doet bij het aanmaken van de nitraat.
 
Even een korte update.

Garnalen kweken als de malle, draadalgen zijn wat minder, maar zeker niet weg.
ik voeg zelfs meer dan de standaard EI toe, en nog zit ik niet aan 10 mg/l No3. Licht wat gminderd, planten blijven goed groeien, en ik heb zelfs meerder Hydrocleys die uitlopers maken.

Vandaag toch een klein harempje Apisto Cacatuoides toegevoegd. Ze gaan af en toe wel eens achter een garnaal aan, maar ik zie ze er geen pakken. Garnalen zijn snel genoeg, en als ze af en toe een kleintje opeten, dan is dat goed om de kolonie wat in bedwang te houden. Af en toe gaan de pareldanios zelfs naar de Apistos, beetje plagen denk ik.

Binnenkort verjaar ik, en ik denk er meer en meer aan om een buitenfilter te kopen. Ik denk vooral aan de JBl 902 Of de Sunsun hw 702.
De filterpomp heeft nu 6w vermogen, en ik denk dat 15w genoeg moet zijn.
 
Buitenfilter is een goed idee.
Pittige visjes die cacatuoides, ben benieuwd naar het vervolg met je garnalen.
 
Binnenkort verjaar ik, en ik denk er meer en meer aan om een buitenfilter te kopen. Ik denk vooral aan de JBl 902 Of de Sunsun hw 702.
De filterpomp heeft nu 6w vermogen, en ik denk dat 15w genoeg moet zijn.
Je kijkt niet naar stromingssnelheid of begrijp ik deze verkeerd? Niet elk filter met dezelfde l/uur heeft toch ook hetzelfde wattage? Anders heb ik nu wat bijgeleerd :)
 
Die 2217 is op papier niet slecht, maar behoorlijk omslachtig in onderhoud, en bovendien een pak duurder. Nu steekt het me niet op 50€, maar die slangen met een hendeltje afkoppelen lijkt me toch supermakkelijk.
 
Nee niet echt. Ik heb wat sponzen bovenin en de onderste helft gevuld met Siporax. Dus ik spoel de ene keer de sponzen een beetje uit en de andere keer haal ik deze er even uit en giet de siporax in een bakje om dit wat af te spoelen en het kan terug. Dmv de kranen kun je makkelijk alles dan loskoppelen. Nu kan dat bij de 901 ook makkelijk natuurlijk.
 
Buitenfilter is een goed idee.
Pittige visjes die cacatuoides, ben benieuwd naar het vervolg met je garnalen.

Voorlopig gaat het goed. Ze zwemmen wel eens naar een garnaal toe, maar meestal springen die dan weg. Dat ze eens een speldenkopje meepikken zal wel gebeuren, maar eerlijk, de pareldanio’s doen dat ook. Die duiken af en toe echt het mos in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Een nieuw totaaltje.

A10FE091-6546-4B85-A383-D6EB2DB9282A.jpeg


De combi Apisto, Sterbai en garnalen gaat eigelijk goed.
Er is natuurlijk nog geen nestje, maar de Sterbais storen zich helemaal niet aan de dwergcicliden. Veel garnalen krijgen ze niet te pakken denk ik. Ik blijf overal zowat garnalen zien in alle maten.
9859EF72-D485-429A-9E65-137687480D04.jpeg

185AA16A-808B-40B3-9938-9FF4624469A5.jpeg

De algengroei lijkt wat trager te gaan. Ondanks de inline reactor blijft de dropchecker tussen groen en blauw.
Op de laatste foto zie je ook een ontluikende rode lotus. Gekocht als bolletje, en nu na een week staan er toch al wat blaadjes op.
De filter draait lekker, maar ondanks dat ik toch wat witte filterwatten heb toegevoegd blijft er wat zweefvuil. Dat wordt hopelijk nog beter.
 
Het ziet er mooi uit hoor Tommy. Mocht je dropchecker ergens tussen groen en blauw blijven hangen mag je meer CO2 toevoegen aan je bak. Fijn dat de algengroei wat langzamer gaat. Mocht je de CO2 toevoer gaan verhogen houd er dan rekening mee dat je meer plantenvoeding moet gaan toevoegen omdat daarmee de vraag naar plantenvoeding wat meer omhoog gaat. Mocht je geen CO2 willen verhogen zou ik je ook adviseren om wat meer plantenvoeding toe te gaan voegen en te kijken of je op deze manier de algengroei stil kunt leggen.
 
Ik ben misschien een beetje bang om de Co2 kraan iets te ver open te draaien. Ik heb het een keer tijdens het weekend meegemaakt dat alle garnalen bovenin zaten, en dat de Sterbais om de beurt naar boven lucht gingen happen. Dropchecker was wat gelig.

Gelukkig was ik thuis, en kon ik Co2 dicht zetten en voor wat extra waterbeweging zorgen.
 
iets meer osmose/ proper regenwater gebruiken bij het verversen zodat je kh lager wordt tot 4-6 kh
je huidige weekdosis planten voeding aanhouden maar dagelijks 1/7 doseren
 
Horrormoment.

Ik kom thuis, staat de CO2 volop te borrelen. ik had gisteren de kraan een beetje open gezet, maar blijkbaar kleefde het terugslagventiel. Dat moet losgeschoten zijn.

Resultaat.... alle vissen aan de oppervlakte.
ik heb direct water afgetapt, ca 50%, en vervangen door kraanwater. Nu bijgevuld tot onder de spraybar zodat er extra zuurstof in komt en de CO2 kan ontsnappen.
Er zijn een paar garnalen omgevallen, 3 ancistrussen en 4 Espeis hebben het niet gehaald.
De Sterbais hingen met de buik omhoog, maar lijken het nu wel te halen. Ook de Apistos en de pareldanios lijken het te halen.
Fingers crossed voor de rest.

Ik ga nu voor 24h geen co2 meer geven, en niet verder bijvullen. Zuurstofkuur maar even, en algen ... so be it.
Vandaag maar niet voeren om de vissen niet extra te belasten.
 
Jeetje! Dat is shit zeg, flink balen voor de vissen die hebben het zwaar gehad. Hopen dat de rest kan herstellen
 
Een uur of 2 later....

Geen lijken meer gezien. De Apistos beginnen terug rond te zwemmen, en de pareldanios doen alsof er niks gebeurd is. De Sterbais zijn een pak rustiger dan normaal.
Van mijn Espeis heeft er maar 1 van de 7 het gehaald...

nog nooit zo’n gele dropchecker gezien....
 
Een uur of 2 later....

Geen lijken meer gezien. De Apistos beginnen terug rond te zwemmen, en de pareldanios doen alsof er niks gebeurd is. De Sterbais zijn een pak rustiger dan normaal.
Van mijn Espeis heeft er maar 1 van de 7 het gehaald...

nog nooit zo’n gele dropchecker gezien....
Sterkte, ik hoop dat het met de rest wel weer goed zal gaan.
 
Jakkes wat vervelend, wat voor CO2 systeem heb je?
Het ligt absoluut niet aan het CO2 systeem zelf (Soda - Citroenzuur), maar aan het terugslagventiel van de JBL Proflora reactor.
Dat schijnt af en toe te blijven plakken, dan draai je het naaldventiel open, en komt er nog maar 50 bpm door.
Maar na een uurtje of zo schiet het los, en dan krijg je ineens 500 bpm ...

Deze morgen even in het schemer gekeken, en ik zag toch wat visjes vrolijk rond zwemmen...
 

Terug
Bovenaan