180l Bak van Tommie1


Ik denk dat ik mogelijk de oorzaak weet, je twee kokosnoten, daarin staat het water stil en dat water gaat dan rotten, grote kans dat dat de oorzaak is
 
Sorry ik wist niet dat de dosering al gebasseerd is op EI methode. Maar de waterwissel is dan dus wel zeker te weinig.
TS houd zich welliswaar niet aan die dosering, maar 1,5 keer de voorgeschreven dosering is dan teveel, bij een volle EI dosring is de waterwissel te weinig idd.
@Tommie1 , hoeveel doseer je precies wekelijks?
 
Ik denk dat ik mogelijk de oorzaak weet, je twee kokosnoten, daarin staat het water stil en dat water gaat dan rotten, grote kans dat dat de oorzaak is
Naah, zou het? er zijn bakken genoeg met enorme stapels stenen, dan zou dat ook problemen moet geven?
 
Wat vervelend Tommie. Ook ik zeg doe eens een grote waterwissel, of meerdere de komende tijd.
 
Naah, zou het? er zijn bakken genoeg met enorme stapels stenen, dan zou dat ook problemen moet geven?
Een stapel stenen is iets heel anders daar zit geen water in, kokosnoten zijn hol van binnen en daar blijft het water in stilstaan, zo bedoel ik het
 
TS houd zich welliswaar niet aan die dosering, maar 1,5 keer de voorgeschreven dosering is dan teveel, bij een volle EI dosring is de waterwissel te weinig idd.
@Tommie1 , hoeveel doseer je precies wekelijks?
60 ml, en de temp is 24 graden
 
Een stapel stenen is iets heel anders daar zit geen water in, kokosnoten zijn hol van binnen en daar blijft het water in stilstaan, zo bedoel ik het
De Corys zitten dikwijls in te rommelen, en dus wordt dat water wel eens ververst.
 
Micro's kan je beter verdelen over twee keer per week, extra ijzer is vaak niet nodig dit zit ook al in de micro's namelijk.
Hoelang brand je verlichting en hoe sterk is ie?
Verlichting gaat tot max 80% van de originele balk van Aquatlantis (3600lm op volle kracht), en ik geef vol locht van 14-22h plus telkens 45 min op en afbouw.
 
Hi tommie, ben ik weer. Ik denk dat je algen even op de 2e plaats komen. Je vissen hebben hulp nodig. In tegenstelling tot wat ik veel mensen zie opperen is dat hun reactie een feit is en daarmee pretenderen dat je daar naar moet handelen. Ik zou altijd op mijn eigen gevoel af gaan en een eigen afweging maken. Jij kent tenslotte de voorgeschiedenis van je handelen het beste. Je voegt een overschot aan viseen toe in verhouding tot je filtercapaciteit. Althans op dit moment. Je voegt EI voedingstoffen toe die zorgen voor een overschot. Die 50% verversing dient om het overschot te reduceren. Als je minder gaat verversen krijg je laag op laag aan voeding. Plus de nitraten en fosfaten die meekomen met je voeding en uitscheiding van je vissen afbraak van organisch materiaal etc. Ik had die bladeren eruit gehaald en 50% max. Geen 80 zoals eerder genoemd. Met kwetsbare vissen moet je niet ineens de omstandigheden drastisch veranderen.

Wat ik had gedaan op basis van je info. Ik had drijfplanten gekocht om je verhoudingen beter uit te balanceren. Licht demping en opname van overtollige voedingstoffen, goeie concurent voor je algen. Inderdaad zo snel mogelijk 50% ververst. Niet aan je filter gezeten. Minder gaan voeren (komende 3 dagen niks bijvoorbeeld), zorgen voor een goeie co2 distributie in je bak. Dus goeie waterverplaatsing. En misschien opschroeven, al had ik dit wel in kleine stappen gedaan. Elke week iets meer. Ten aller tijden vissen in de gaten houden. Bij de vissen kan het ziekte zijn, parasitair of wat anders. Ben geen vissendokter. Maar als meerdere soorten vissen kwalen vertonen dan is de kans groot dat het iets met je bak is. Zelf denk ik wel dat je, je filter overbalast is en dat je hoge waarden van ammonium hebt waar je algen op gedijen. Algen nemen makkelijker ammonium op dan nitraten. Ik denk door inderdaad je co2 geleidelijk op te voeren je de ph wellicht iets kan reduceren zodat dit invloed heeft op je nh3/nh4 ratio. Conclusie: Ik denk dat er wel sprake is van een dermate ammoniak gehalte dat het schadelijk is voor je vissen. En het ammonium invloed heeft op je algengroei. Wat ik probeer duidelijk te maken is dit verhaal is dat alles met elkaar samenhangt.
 
NH3 en nitriet heb ik gemeten. Allebei 0 gisterenavond.
 
Hi tommie, ben ik weer. Ik denk dat je algen even op de 2e plaats komen. Je vissen hebben hulp nodig. In tegenstelling tot wat ik veel mensen zie opperen is dat hun reactie een feit is en daarmee pretenderen dat je daar naar moet handelen. Ik zou altijd op mijn eigen gevoel af gaan en een eigen afweging maken. Jij kent tenslotte de voorgeschiedenis van je handelen het beste. Je voegt een overschot aan viseen toe in verhouding tot je filtercapaciteit. Althans op dit moment. Je voegt EI voedingstoffen toe die zorgen voor een overschot. Die 50% verversing dient om het overschot te reduceren. Als je minder gaat verversen krijg je laag op laag aan voeding. Plus de nitraten en fosfaten die meekomen met je voeding en uitscheiding van je vissen afbraak van organisch materiaal etc. Ik had die bladeren eruit gehaald en 50% max. Geen 80 zoals eerder genoemd. Met kwetsbare vissen moet je niet ineens de omstandigheden drastisch veranderen.

Wat ik had gedaan op basis van je info. Ik had drijfplanten gekocht om je verhoudingen beter uit te balanceren. Licht demping en opname van overtollige voedingstoffen, goeie concurent voor je algen. Inderdaad zo snel mogelijk 50% ververst. Niet aan je filter gezeten. Minder gaan voeren (komende 3 dagen niks bijvoorbeeld), zorgen voor een goeie co2 distributie in je bak. Dus goeie waterverplaatsing. En misschien opschroeven, al had ik dit wel in kleine stappen gedaan. Elke week iets meer. Ten aller tijden vissen in de gaten houden. Bij de vissen kan het ziekte zijn, parasitair of wat anders. Ben geen vissendokter. Maar als meerdere soorten vissen kwalen vertonen dan is de kans groot dat het iets met je bak is. Zelf denk ik wel dat je, je filter overbalast is en dat je hoge waarden van ammonium hebt waar je algen op gedijen. Algen nemen makkelijker ammonium op dan nitraten. Ik denk door inderdaad je co2 geleidelijk op te voeren je de ph wellicht iets kan reduceren zodat dit invloed heeft op je nh3/nh4 ratio. Conclusie: Ik denk dat er wel sprake is van een dermate ammoniak gehalte dat het schadelijk is voor je vissen. En het ammonium invloed heeft op je algengroei. Wat ik probeer duidelijk te maken is dit verhaal is dat alles met elkaar samenhangt.

Er zitten mosselplantjes in en de Hydrocleys heeft ook tal van bladeren die aan de oppervlakte zitten.
Ik schat dat 50% van de oppervlakte bedekt is met bladeren.
CO2: ik geef CO2 van 13h tot 21h, dat is 1h verschoven tov van het licht, en de dropchecker is mooi groen, niet lichtgroen.

Wat de filter betreft: ik heb uit de interne filter vanaf dag 1 het bakje met kool er uit gehaald en vervangen door een extra zakje met keramische buisjes.
Voor de rest zit er nog een grote blauwe spons in, en witte filterwatten.
De buisjes en de blauwe spons heb ik in de eerste week moeten uitspoelen omdat ze vol wit slijm zaten, en nu ca 2 weken geleden eens goed uitgeschud in afgeheveld water.
De witte filterwatten spoel ik 2 keer per week uit omdat er nogal wat zweefvuil in komt te zitten en die goed vol zit. De blauwe spons ziet er wat bruin uit, maar niks overdreven.
 
en de dropchecker is mooi groen, niet lichtgroen.
Bij mijn weten mag een dropchecker limoen-groen zijn van kleur. Hieronder een afbeelding afkomstig van CO2ART.eu:
drop-checker_2048x.progressive.jpg



Ik heb even een limoen naast het plaatje gehouden op mijn scherm en dan moet ik zeggen dat die limoen donkerder is van kleur dan het optimale groen op het plaatje. :)
 
De mijne zit ergens tussen het groen en blauw, geel heb ik nog niet gezien.
Eén keer heb ik de CO2 wat verder open gedraaid, en toen ging het naar lichtgroen, maar ik zag de Cory's af en toe naar lucht happen, dus snel veranderd.
 
Het hangt er ook nog vanaf welke vloeistof je gebruikt want er is een 20 en een 30mg versie. Bij de 30mg zul je dus veel meer co2 moeten toevoegen wil je hem lichtgroen krijgen.
 
Verlichting gaat tot max 80% van de originele balk van Aquatlantis (3600lm op volle kracht), en ik geef vol locht van 14-22h plus telkens 45 min op en afbouw.
Dus je zit rond de 20 Lm/L dat moet wel voldoende zijn en ook zeker niet teveel, geen idee waar die algen dan vandaan komen.
 
Dus je zit rond de 20 Lm/L dat moet wel voldoende zijn en ook zeker niet teveel, geen idee waar die algen dan vandaan komen.

Dit weekend ga ik een algenjacht organiseren.
Sowieso ruiten kuisen, en van de snelgroeiende planten knip ik gewoon alle bladeren af waar te veel algen aan zitten.

Maar voor de Echinodora kan ik dat niet, want dan blijft er niks over.
Nu las ik iets van planten algenvrij maken in bleek (plantenverkoper zette dat bij zijn advertentie).
Hoe doe je dat? Welke concentratie, en hoe lang mogen ze er in?

Dat ik ze nadien goed moet spoelen lijkt me evident.

Een paar planten de bak uit halen, en behandelen is vrij snel gebeurd denk ik.
 
Er zitten mosselplantjes in en de Hydrocleys heeft ook tal van bladeren die aan de oppervlakte zitten.
Ik schat dat 50% van de oppervlakte bedekt is met bladeren.
CO2: ik geef CO2 van 13h tot 21h, dat is 1h verschoven tov van het licht, en de dropchecker is mooi groen, niet lichtgroen.

Wat de filter betreft: ik heb uit de interne filter vanaf dag 1 het bakje met kool er uit gehaald en vervangen door een extra zakje met keramische buisjes.
Voor de rest zit er nog een grote blauwe spons in, en witte filterwatten.
De buisjes en de blauwe spons heb ik in de eerste week moeten uitspoelen omdat ze vol wit slijm zaten, en nu ca 2 weken geleden eens goed uitgeschud in afgeheveld water.
De witte filterwatten spoel ik 2 keer per week uit omdat er nogal wat zweefvuil in komt te zitten en die goed vol zit. De blauwe spons ziet er wat bruin uit, maar niks overdreven.
Verminderd je uitstroom dan dermate dat je 2 keer per week je filter stillegt om die watten schoon te spoelen? Want dat werkt niet bevorderlijk voor je bacteriecultuur. Voor de algen zou je een carbokuur kunnen overwegen. Blijf het allemaal een lastig verhaal vinden. Ik denk echt dat de meeste problemen bij je filter weg komen. Wat betreft de alg... Ik heb een 200 liter bak met 2xt5 TL, Voeg EI voeding toe, 10 ml macro en micro per week en ververs zo'n 40 liter per 3 weken. De enige alg die ik heb is wat groene puntalg. Maar ik ben begonnen met een veel lagere visbezetting. Zit na 9 weken nog steeds op 1 ancistrus en 9 serpae's. En als ik de hoeveelheid ontlasting nog zie op de bodem dan weet ik zeker dat ik mijn bodem moet gaan reinigen in de derde week. Het filter ga ik pas schoonmaken als ik zie dat er niet genoeg waterdistributie in de bak is door een verminderde uistroom.

Anyway ook mijn reactie is geen feit.
Ohja het bleek verhaal, ik had me daar niet aan gewaagd maar daar zijn ook meningen over verdeeld. Ik had nu niet je planten eruit gehaald en de bodem weer ontwricht. Had de slechtste bladeren weggeknipt en een carbo kuur gedaan. Hier een topic waar uiteraard John van de partij is.
 
Verminderd je uitstroom dan dermate dat je 2 keer per week je filter stillegt om die watten schoon te spoelen? Want dat werkt niet bevorderlijk voor je bacteriecultuur. Voor de algen zou je een carbokuur kunnen overwegen. Blijf het allemaal een lastig verhaal vinden. Ik denk echt dat de meeste problemen bij je filter weg komen. Wat betreft de alg... Ik heb een 200 liter bak met 2xt5 TL, Voeg EI voeding toe, 10 ml macro en micro per week en ververs zo'n 40 liter per 3 weken. De enige alg die ik heb is wat groene puntalg. Maar ik ben begonnen met een veel lagere visbezetting. Zit na 9 weken nog steeds op 1 ancistrus en 9 serpae's. En als ik de hoeveelheid ontlasting nog zie op de bodem dan weet ik zeker dat ik mijn bodem moet gaan reinigen in de derde week. Het filter ga ik pas schoonmaken als ik zie dat er niet genoeg waterdistributie in de bak is door een verminderde uistroom.

Anyway ook mijn reactie is geen feit.
Ohja het bleek verhaal, ik had me daar niet aan gewaagd maar daar zijn ook meningen over verdeeld. Ik had nu niet je planten eruit gehaald en de bodem weer ontwricht. Had de slechtste bladeren weggeknipt en een carbo kuur gedaan. Hier een topic waar uiteraard John van de partij is.
Uitstroom bij intern filter is nog prima, maar die watten zijn dan zo bruin en vettig dat ik ze liever even uitspoel.
dat is toch ook een manier om rottend materiaal uit de bak te halen.

Ik heb de planten er nog niet uit gehaald. Ik overweeg alleen om het te doen met de echinodora. Ofwel spuit ik er wat peroxide over.
 
Uitstroom bij intern filter is nog prima, maar die watten zijn dan zo bruin en vettig dat ik ze liever even uitspoel.
dat is toch ook een manier om rottend materiaal uit de bak te halen.

Ik heb de planten er nog niet uit gehaald. Ik overweeg alleen om het te doen met de echinodora. Ofwel spuit ik er wat peroxide over.
Opzich maar een filter dat nog maar zo kort draait 2 keer in de week stilleggen is gewoon niet raadzaam.
 
@Rubz
Het is een intern filter, ik kan die watten er vanboven gewoon uithalen terwijl die draait.
 
Nu las ik iets van planten algenvrij maken in bleek (plantenverkoper zette dat bij zijn advertentie).
Hoe doe je dat? Welke concentratie, en hoe lang mogen ze er in?
Dat kan, maar dan alleen met de stevigere planten, ik deed dat weleens met mijn Anubias, chloor waterverhouding 1:20 en dan maximaal 2 minuten.
Tegenwoordig doe ik het met waterstofperoxide (3%) dit doe ik een een klein verstuivertje en spuit daar de plant mee in buiten de bak.

Waterstofperoxide is in kleine hoeveelheden totaal niet schadelijk voor je aquarium in tegenstelling tot chloor.
 
Ik heb de gok gewaagd. Paar planten er uit gehaald en een halve minuut in de bleek.
eens kijken of de algen dat overleven.
 
Dat kan, maar dan alleen met de stevigere planten, ik deed dat weleens met mijn Anubias, chloor waterverhouding 1:20 en dan maximaal 2 minuten.
Tegenwoordig doe ik het met waterstofperoxide (3%) dit doe ik een een klein verstuivertje en spuit daar de plant mee in buiten de bak.

Waterstofperoxide is in kleine hoeveelheden totaal niet schadelijk voor je aquarium in tegenstelling tot chloor.
Op deze manier doe ik het ook. Ik hou dan wel aan dat ik van deze oplossing maar 1 ml per liter mag gebruiken per dag dacht ik.

Ik heb de gok gewaagd. Paar planten er uit gehaald en een halve minuut in de bleek.
eens kijken of de algen dat overleven.
Nee dat overleven ze waarschijnlijk niet. Je kunt bij baardalg goed zien dat het heeft gewerkt als de baardalg wit begint uit te slaan als je de plant terug in de bak zet.
 
maar 1 ml per liter mag gebruiken per dag dacht ik.
Dat is al behoorlijk hoog, ik heb gelezen dat het 50 ml op 100 liter mag zijn, maar zolang je het buiten de bak doet en afspoelt maakt dat niet uit natuurlijk.
 
Dat is al behoorlijk hoog, ik heb gelezen dat het 50 ml op 100 liter mag zijn, maar zolang je het buiten de bak doet en afspoelt maakt dat niet uit natuurlijk.
Dat zou ook heel goed kunnen. Het is inmiddels alweer een tijdje geleden. Ik controleer gelukkig zelf altijd het recept voor ik aan de slag ga. :)
 
Kijk uit met de slappere planten, die kunnen daar niet tegen namelijk (weet ik uit ervaring)
Een Ludwigia is de ondergrens.
 
Ik heb het gedaan met belgisch groen, echinodoras en de rode Alternantera.
Ik zag gisterenavond al wat algen wit uitslaan, dus we zien wel.

Ik wou binnenkort toch nog wat plantjes bijkopen/vervangen. Op een plantje extra steekt het dan niet.
Als ik maar van die algen af geraak.
 
Als ik kijk naar wat ik tot nu toe gelezen heb van je nieuwe bak, is dat je in 6 weken al meer met je bak hebt gedaan dan wij het hele eerste jaar.

Dat is niet slecht, ieder het zijne en iedereen doet dingen op zijn eigen manier.

Wel is wat je hebt een enorme sloot water die zich moet aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
En in mijn beleving geef jij je aquarium die tijd niet.

Na een week indraaien koop je al de eerste garnalen en vissen, een week of 2 weken later gaat de volgende plons vissen er al in. Je plant planten en haalt ze, weer weg. Je plaatst pods en haalt ze weer weg. Je meet nitriet en bent verbaasd dat na weken nog vissen doodgaan, en nu heb je alg.

Je bak staat nog geen 2 maanden nu? Of net?

En je doet je planten nu al in de chloor om in paniek van alg af te raken, ondanks advies dat met deze (zachtere) planten niet te doen.

Je gaat constant tegen advies in en bent dan verbaasd als het resultaat niet goed is.

Veel algen heb je in de eerste maanden, het eerste half jaar zelfs, omdat je aquarium nog niet in balans is. Met alle aanpassingen is het ook lastig voor je bak om in balans te komen.

Met chloor kom je niet van je alg probleem af.

Mijn advies is om eerst eens na te denken wat je wil met je aquarium, qua licht en beplanting, en daar je beleid op aan te passen. En geef veranderingen in beleid de tijd om hun werk te doen.
Wanneer je iets hebt aangepast, heeft het vaak weken nodig of langer om het resultaat ervan te zien. Wanneer je dan ondertussen alweer andere dingen gaat aanpassen weet je nooit of het werkt.

Een aquarium is geen kraslot, en zelfs geen pannenkoek.

 
@GCJ
De allereerste vissen zijn er bij toeval in gekomen omdat een buur er mee aan de deur stond.
Ik heb toen eerst het nitriet getest, en niks gemeten, dus heb ik die vissen (2 kleine ancistrus en 20 garnalen) maar van de vuilbak gered, ook met de gedachte die kunnen de bak al proper houden.

De rest van de vissen zijn misschien wel snel gekomen, maar ja, tot dan had ik geen nitriet.

Die pods moest ik wel verwijderen omdat ze rotten. Iets wat rot haal je toch uit je bak.

En de behandeling met bleek heb ik ook hier op het forum gevonden, en heb ik heel omzichtig toegepast. De echinodorus zag er heel slecht uit met al die algen op de oudere bladeren. Dat er minder algen op de nieuwe bladeren zitten beschouw ik al als een goed teken.
Als er nu planten beginnen te rotten of verslijmen haal ik ze er wel uit.

En ik ga inderdaad geen vissen meer toevoegen tot ik gedurende minstens een maand of 3 geen enkel sterfgeval meer heb, meer garnalen, en de algen onder controle.
 
@GCJ
De allereerste vissen zijn er bij toeval in gekomen omdat een buur er mee aan de deur stond.
Ik heb toen eerst het nitriet getest, en niks gemeten, dus heb ik die vissen (2 kleine ancistrus en 20 garnalen) maar van de vuilbak gered, ook met de gedachte die kunnen de bak al proper houden.

De rest van de vissen zijn misschien wel snel gekomen, maar ja, tot dan had ik geen nitriet.

Die pods moest ik wel verwijderen omdat ze rotten. Iets wat rot haal je toch uit je bak.

En de behandeling met bleek heb ik ook hier op het forum gevonden, en heb ik heel omzichtig toegepast. De echinodorus zag er heel slecht uit met al die algen op de oudere bladeren. Dat er minder algen op de nieuwe bladeren zitten beschouw ik al als een goed teken.
Als er nu planten beginnen te rotten of verslijmen haal ik ze er wel uit.

En ik ga inderdaad geen vissen meer toevoegen tot ik gedurende minstens een maand of 3 geen enkel sterfgeval meer heb, meer garnalen, en de algen onder controle.


Ah, ja, onlangs gaf je aan de garnalen gekocht te hebben.

Je hebt het nu over echinodorus, met alg op de oudste bladeren. Als dat het enige punt is, waarom dan je Belgisch groen in de chloor? Waarom dan niet die paar oude bladeren verwijderen?
Wanneer je handelingen uitvoert die je planten beschadigingen, ook zonder dat ze doodgaan, zullen ze toch een tijd meer afval gaan geven in de tijd waarin ze moeten herstellen, wat weer meer kans op alg geeft.
Als je de algen wil verwijderen is het handiger bij snelgroeiende planten de aangetaste stukken weg te knippen, en alleen traag groeiende planten te behandelen buiten de bak.

Verder zeg ik niet dat je niets aan je aquarium kan veranderen. Dat is niet de strekking van mijn verhaal.
De strekking van mijn verhaal is, dat je beter met meer beleid dingen in je aquarium kan doen, en dat het helpt het aquarium tijd te geven de aanpassingen op te pakken en in balans te komen.

Je kan gips om een gebroken arm doen, maar dan heeft het nog steeds weken nodig om te herstellen.


Wat ik zeg is niet als aanval bedoeld. Ik heb geen reden om je aan te vallen. Dat zou ik hebben als je deze dingen deed in ons aquarium :)

Het is bedoeld als (wellicht wat onhandig geformuleerd) algemeen advies waarbij de genoemde voorbeelden niet meer dan illustratief zijn.

Ik wens je erg veel plezier toe met je mooie aquarium.
 

Terug
Bovenaan