180x60x60 van ChrisBresser


Achja soms lopen die dingen zo, maar er lag wat hout/stenen en was het potfilter aangesloten .

Inderdaad, dingen lopen zoals ze lopen. Kan me er best iets bij voorstellen hoor...
Maar gezien het formaat van je bak vermoed ik dat je nooit echt 100% kon vergeten dat hij er stond. ;))

Had je er dan ook iets van leven (visjes/planten) in of enkel hardscape?


Dit zijn inderdaad namaak stenen en zijn van binnen hol en van piepschuim.

Mooie kwaliteit! Zien er zeer realistisch uit. (y)
Mooi geplaatst/opgehangen ook: de duistere hoeken (door de schaduw én donkere bodem) zorgen voor een leuke sfeer!
De kleinere steen net onder de waterlijn is een leuk detail! (Minder evident met echte stenen zoiets)

Met hardscape, verlichting en groene, levende planten ziet het er op slag totaal anders uit, goed bezig!!
Kan me inbeelden dat de impact van deze transformatie voor jullie (na al die tijd) gigantisch is.
Volgens mij is:
"OMG! It's alive! And it's kicking!!"
het eerste dat door je hoofd schiet wanneer je de kamer betreedt. :cooll:

Ik heb maar één bedenking...
Als het gepermitteerd is natuurlijk? (Zo niet gelieve onderstaande tekst te negeren... ;)))
Soit, hier komt ie!!
De (echte?) kleinere stenen rond het hout vind ik persoonlijk niet zo goed passen bij je grote rotsen/bij het geheel.
Zowel qua kleur als qua textuur.
Daardoor trekken ze (mijn) aandacht teveel naar zich toe imho...
Ik weet niet welke steensoort je precies hebt gebruikt maar ik vermoed dat iets als Seiryu steen, grey mountain stone of landscape stone veel beter zou matchen bij de grote rotsen en zo voor meer balans, samenhang in de scape kan zorgen.

Hopelijk vat je dit niet op als kritiek: het is maar een detail en bovendien slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.
 
Wat een mooie herintreding! Ik vind je filtersysteem erg knap gemaakt.
Mooie hardscape en fijn al die planten. Wat een luxe!
Heel veel plezier en succes.
 
De (echte?) kleinere stenen rond het hout vind ik persoonlijk niet zo goed passen bij je grote rotsen/bij het geheel.
Zowel qua kleur als qua textuur.
Daardoor trekken ze (mijn) aandacht teveel naar zich toe imho...
Ik weet niet welke steensoort je precies hebt gebruikt maar ik vermoed dat iets als Seiryu steen, grey mountain stone of landscape stone veel beter zou matchen bij de grote rotsen en zo voor meer balans, samenhang in de scape kan zorgen.

Hopelijk vat je dit niet op als kritiek: het is maar een detail en bovendien slechts mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Dag Willem,

Bedankt voor je leuke reactie.
Opzich ben ik het eigenlijk wel met je eens mbt de stenen, op dit moment heb ik 2 verschillende soorten.
De voornamelijk zwarte steen aan de rechterkant zijn Sansui stone, een redelijke tijd terug ben ik een keer samen met mijn vrouw naar de Maanvis geweest en hebben we samen een tweetal stenen uitgezocht wat Sansui stenen bleken te zijn
deze waren samen bijna 140 euro ofzo waardoor ik destijd heb besloten om er toch maar alleen 1 mee te nemen :LOL:, deze had ik dus al ver voordat ik bijvoorbeeld de achtergrond bepaald en besteld had. ik vind dit zelf nog steeds een bijzonder mooie steensoort maar ik ben het met je eens dat het eigenlijk net iets te donker is. Ik ben een week of 3 geleden wederom bij de maanvis geweest en ik heb een 1.5 uur naar verschillende hardscape materialen gekeken en veel van de stenen die ik ook mooi vond/passend waren vaak kalk houdend :(.
Ik heb toen besloten om met name te focussen op het hout en een paar kleinere Sansui stenen om de eerder aangeschafte grote steen niet helemaal alleen erin te zetten.
De stenen aan de linkerkant komen uit het Vitosja gebergte in bulgarije en heb ik een keer meegenomen van vakantie, deze passen naar mijn mening wat beter (maar zijn nog wel wat donkerder).

TLDR: de kans is groot dat ik ooit in de toekomst een keer alle stenen vervang met iets dat meer inline is met de achtergrond, alleen voor nu vind ik het wel oké, opzich vind ik het contrast ook wel mooi, wellicht als ik ooit een nano achtig aquarium erbij neem om de Sansui stenen een nieuwe plek te geven dat ik dan de stenen in dit aquarium vervang.
Hardscape technisch wil ik graag nog wel 1 a 2 grotere hornwood stukken die een extra laag kunne vormen tussen de achtergrond en de rest.
Ik zal sowieso de suggestie onthouden, zelf vind ik Seiryu steen ook erg mooi.
 
Hele mooie bak Chris. Dat je zolang geduld hebt om hem leeg te houden :petjeaf:af hoor. Ben je niet bang dat het te druk gaat worden met nog meer hout erin? Verder blijf ik hem volgen.

Gr. Ed
 
Een week is ondertussen voorbij dus het was tijd voor wat onderhoud.

Hier mijn waterwissel systeem:
DSC_0264.JPG


Rechts is in, links is uit. dit is aangesloten op mijn in en uitlaat van mijn bioloog. Helaas is de uitlaat de beperkende factor waardoor ik gemiddeld iets van 7-10 liter per minuut kan afvoeren via het uit systeem (meer Liter per minuut doet het aquarium overstromen).
Een waterwissel duurt zo best lang (~ ongeveer 45 mins voor 300 liter) maar het is wel heel makkelijk.

De eerste keer dat ik dit gebruikte wist ik niet hoeveel water ik eigenlijk ververst had dus hier heb ik het volgende op gevonden:
DSC_0266.JPG


De plantengroei ging redelijk gestaag en ik heb een klein beetje last van wat baardalg dus ik heb gelijk maar even een Co2 fles besteld en mijn PH electrode aangesloten.
de Co2 draait nu 1.5 dag, de PH blijft redelijk hoog nog (zakt langzamerhand naar de 7.1 PH gedurende de dag, nu weer 7.5 na de waterwissel) heb ongeveer 60 belletjes Co2 per minuut.

Zie hier de nieuwe fles:

DSC_0265.JPG


Verder gaat alles wel redelijk naar behoren.

Tot slot nog een totaal overzicht:

DSC_0268.JPG


(PH meet vloeistof blijft vooralsnog redelijk blauw :( )
 
Paar weken verder even een update.

Totaal overzicht:

DSC_0319.JPG


Ik heb sinds een aantal weken 30 Kardinaal tetra's rond zwemmen.

Daarnaast ook 5 Mikrogeophagus Altispinosa (Of Bolivian Ram)
Ik wou eigenlijk Ramerezi alleen werd door de verkoper deze aangeraden omdat deze makkelijker te houden zouden zijn.
Ik zelf vind de kleuren eigenlijk ook mooier, iets neutraler met als voordeel dat ze ook iets groter worden.

Hieronder wat foto's
DSC_0295.JPG

DSC_0313.JPG


Ik heb ook sinds vandaag (Of gisteren) de eerste eitjes van de Altispinosa, op de foto hierboven zie je de man het territorium fel verdedigen en op de achtergrond het vrouwtje die de eieren aan het bewaaieren is.
Het is moeilijk om te fotograferen maar hier is nog een close up van het nestje:

DSC_0310.JPG


Daarnaast heb ik sinds gisteren een tweetal L010a:
DSC_0307.JPG


Tot slot gaat het dus wel aardig met mijn aquarium, het enige waar ik nog wat problemen mee heb zijn de planten, deze groeien erg langzaam en zoals te zien op de foto's is Eleocharis Acicularis (Naaldgras) zo goed als einde verhaal.
Ik denk dat mijn Co2 Gehalte vanaf het begin wat te laag was namelijk rond de 100 bellen per minuut, dit ben ik nu langzaam aan het opvoeren en ik zit sinds een week rond de 300 bellen per minuut en m'n drop checker is bijna groen en de PH daalt gedurende de dag naar zo'n 6.9 bij een KH van 5 a 6 (na water verversing). verder zijn de waterwaardes stabiel met geen Ammoniak, geen Nitriet en elke week voor verversen maximaal 10mg/l Nitraat.

Als laatste ben ik nu alleen nog op zoek naar een 10 tal Redshoulder Rio Manucapuru als hoofdbewoners, alleen waren deze gisteren niet voorradig bij mijn aquarium speciaalzaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ziet er goed uit! L010 blijven prachtige vissen, heb ze hier ook zwemmen (oh nou ja; veelal hangen)
 
Mooi hoor. En zoveel ruimte.
Ziet er solide uit allemaal!
Mijn handen popelen om die naaldgras even bij te snoeien van boven en onderen, uit elkaar te trekken en te herplanten rondom wat kleibolletjes?
 
Mooi hoor. En zoveel ruimte.
Ziet er solide uit allemaal!
Mijn handen popelen om die naaldgras even bij te snoeien van boven en onderen, uit elkaar te trekken en te herplanten rondom wat kleibolletjes?

Goede suggestie, ik denk dat ik dat even probeer de volgende keer dat ik weer onderhoud pleeg.

Laatste twee keer dat ik onderhoud heb gedaan was het toch helaas teveel techniek, zo ben ik vorige week bezig geweest met m'n 2e pomp weer aansluiten wat zorgde voor wat lekkages en uiteindelijk veel te lang bezig geweest met slangen inkorten opnieuw aansluiten etc om er vervolgens achter te komen dat het toch echt niet te doen is met 2 pompen want dat werd veels te veel stroming (met als voordeel dat m'n slangen nu korter zijn en de 2e pomp aangesloten is als het nodig mocht zijn :D ).

En vandaag ben ik voornamelijk bezig geweest met een opening bij m'n achterwand opvullen, zo nu en dan vond ik een kardinaal tetra in m'n overloop vak en na lang zoeken kwam ik erachter dat er een 1.5 cm speling zat onderaan net boven het zand tussen de achterwand en het glas. Ik had hier gisteren een stuk kienhout (Honeycombstumb) voor meegenomen maar helaas moest dit toch wel redelijk verzaagd worden wat bijna niet te doen is met een handzaag :D. Maar het zit erin en ik denk echt dat de opening nu goed is opgevuld.
Hierna had ik niet echt meer het geduld om grassprietje bij sprietje uit te sorteren :D ik denk dat ik dat dan volgend weekend probeer.

Helpen kleibolletjes veel? onder mijn zand zit toch aanzienlijk minder ADA powersand, het kan zijn dat als ik het opgeef ik wat nieuw Naaldgras bestel en kan ik gelijk wat kleibolletjes mee bestellen.
Ik heb hier in mijn vorige aquarium wel eens wat mee geprobeerd maar dit leidde voornamelijk alleen maar tot een zooitje.

tot slot twijfel ik ook nog steeds of ik niet wat Micranthemum Monte Carlo zou bestellen om ook een echt groen tapijt te groeien aan beide kanten
 
Voor de Redshoulder’s even een tripje naar Emmen maken?
 
wel lekker bezig geweest! Scheelt weer een verdwaalde kardinaal.
Kleibolletjes, voedingstaafjes, hier op de site schijnen goede grondcapsules verkocht te worden. Het is niet echt nodig om gras te laten groeien maar het helpt wel. Bij mij groeit het op soil maar sinds ik hier en daar een bolletje prik is het hek van de dam?
 
Veel mensen zijn inderdaad te spreken over de Pilluh van Tuinkabouter, heb ze onlangs ook gekocht dus ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken!
 
Erg mooi aquarium!
 
Voor de Redshoulder’s even een tripje naar Emmen maken?

Ik heb inderdaad al een privé berichtje naar Jos gestuurd.

En verder heb ik vandaag wat GrowCaps toegevoegd, ik zal even kijken of dit een verschil gaat maken. Ik moest so wie so vandaag even naar de echte lfs voor wat diepvriesvoer en dit is wat ze voorradig hadden aan capsules.
 
Mooie vissen , de altispinosa. Persoonlijk vind ik ze mooier dan de ramirezi en in zo,n groot aquarium kun je er ook een groep in houden. Verstandige verkoper ook.
 
Jos heeft vakantie tot 8 augustus weet ik, ik heb nl ook een reservering staan van Red Backs bij hem.
 
Mooie vissen , de altispinosa. Persoonlijk vind ik ze mooier dan de ramirezi en in zo,n groot aquarium kun je er ook een groep in houden. Verstandige verkoper ook.

Helemaal mee eens mbt de kleuren, ik heb overigens ook een groepje van 5 totaal, meer werd toch afgeraden door de verkoper, wat ik nu ook wel snap gezien het gedrag nu er een koppeltje eitjes heeft :D

Jos heeft vakantie tot 8 augustus weet ik, ik heb nl ook een reservering staan van Red Backs bij hem.

Dat is goed om te weten, gewoon ff wat gedult hebben dan.
 
Het is alweer even geleden dus tijd voor een korte update:

De altispinosa hebben een tweede nestje gehad en deze zijn ook daadwerkelijk uitgekomen:
DSC_0346.JPG


Daarnaast ben ik 2.5 week geleden bij Jos hut langs geweest wat zeker de lange trip waard was, heel mooi om zijn eigen maanvissen te zien en ook de kweek stellingen.
Jos had zelf ook een Altispinosa zitten van een behoorlijk formaat en al acht jaar oud en dat was ook erg leuk om te zien aangezien dit een behoorlijke vis was en zeker ook iets om zelf na te streven.

Hieronder nog wat (relatief slechte) foto's
IMG-c5c423ec518442416ea236be92b7ed08-V.jpg


DSC_0336.JPG


DSC_0361.JPG


Ik heb ze nu 2.5 week en het gaat eigenlijk erg goed, wat ik wel gemerkt heb is dat ze de eerste +/- 10 dagen erg schuw waren en was het ook lastig om ze te voeren aangezien ze zichzelf het liefste verstoppen, maar de laatste week gaat dit eigenlijk perfect.
Ik heb voor de Maanvissen Dr. Bassleer biofood met verschillende smaken en ik merk toch dat het nog lastig is om ze hier echt goed van te laten eten, met name omdat de wat grotere korrel vrij snel zinkt. Daarnaast krijgen ze verschillende diepvriesvoer eens per dag wat ze goed eten en Fluval Bugbites zijn ook zeer populair.

Ik zal dit weekend of komend weekend eens proberen wat betere foto's te maken, wat nu relatief makkelijk zou moeten zijn aangezien ze absoluut niet meer schuw zijn.
Met name hun kleuren en het algehele gedrag zijn sinds ze niet meer schuw zijn vele malen mooier. Ik heb om hun natuurlijkere gedrag wat meer te stimuleren ook het licht iets gedimd en het simuleren van wolken weer aangezet.
Daarnaast was ik op dit forum wat Hydrocleys nymphoides tegen gekomen die ik wel erg mooi vond en nu ook geplant heb om wat meer schaduw te creëren.

@Jos Hut Nogmaals bedankt voor deze fantastische vissen en de rondleiding!
 
Bijzondere scape om maanvissen in te houden met die stenen, maar het heeft ook wel weer wat!
 
Mooie bak hoor en hier was het ook lastig om ze in het begin vlokken of granulaat te laten eten. Nu gaat dat zonder problemen.
 
Long overdue update:

DSC_0604.JPG


ik had met name veel problemen met plantgroei en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat verlichting die bij het aquarium zat niet voldoende was, dit waren namelijk zelf gemaakte led strips van waarschijnlijk nog geen 1000 lumen.
Ik heb nu sinds November vorig jaar nieuwe verlichting (Daytime Matrix met voorlopig 5 modules, 7600 lumen) en dagelijkse auto dosering van planted box fertilizers.

De maanvissen zijn nu bijna een jaar oud en groeien goed, ik denk dat de 2 grootste tegen de 20cm aanzitten qua hoogte.

DSC_0615.JPG


DSC_0613.JPG


DSC_0617.JPG
 
Mooie bak met mooie vissen :thumbs:
 
Fraaie bak met Red Backs :thumbs:
 
Heel gaaf! goed gegroeid zo te zien
 
knappe bak en vissen!
 

Terug
Bovenaan