1x1 buiten "aquarium" opstart


T

TotalDirkness

Guest
Gisteren mijn nieuwe buitenvijver in elkaar gezet om mijn aquariumvissen na de verhuizing een nieuw plekje te geven. De problemen stapelen zich nu al op. Met de nieuwe bewoners was had ik afgesproken dat ik het aquarium een paar weekjes kon laten staan en de opstart rustig laten verlopen. Nu gaat dat opeens niet meer door en heb ik nog maar een kleine week om de boel op te starten.

Dus ik maar snel de bodem van het aquarium van in de vijver gedaan samen met zo veel mogelijk aquariumwater plus het één en ander aan waterverbeteraars.

Ook leuk: bestelde waterplanten lopen een paar dagen vertraging op, dus maar een tiental bosjes waterpest gehaald en die in de vijver geplaatst. En dan blijkt het elektrapunt wat ik voor ogen had niet te werken. Na dag één zie ik al alg op de wanden van de bak, dus dat wordt ook nog lachen. Lang verhaal kort: Dit wordt een uitdaging.
 

Bijlagen

  • DSC_0128.JPG
    DSC_0128.JPG
    140.3 KB · Weergaven: 501
1x1x0,7. Wat te ondiep voor de winter, maar ben bezig met een isolatie ombouw (hout, isolatieblokken van pvc en aluminium noppenfolie) van ongeveer 30cm. Dan heb ik officieel men best wel gedaan.
 
Vandaag grote dag van de visverhuizing, aquarium helemaal leeg gehaald en wat ik daar niet allemaal tegenkwam. Een heel leger aan nazaten van mijn tien vuurgarnalen. Wist dat er nog wel wat inzaten, maar zoveel had ik er niet verwacht. Gaat wel richting de honderd. Slechts één is nog rood, een andere oranje en de rest gaat van doorzichtig via bruin naar pikzwart. Kwam ook nog een stuk of acht japonica garnalen tegen, maar aangezien ik er maar vijf had gekocht en ze voor zover ik weet niet kweken in een aquarium zal het wel een andere soort zijn. De klap op de vuurpijl was nog wel de algeneter die ik tegen kwam, soort onbekend, maar ik dacht dat hij al een paar jaar dood was. Blijkbaar een sterke vis, want hij heeft al twee jaar een koudwater aquarium overleefd. Had hem acht jaar geleden overgenomen van een vriendin en die had hem ook al een paar jaar. Voor nu maar even in de vijver en kijken of ik een nieuw huisje voor hem kan vinden. Als ik hem weer terug vind, want hij leeft een nogal onopvallend leven.

Sluierstaarten Sjors, Sjarl en het kneusje Sjarita (gered uit een kom, behoorlijk vergroeid maar nog vol levenslust) zwemmen inmiddels vrolijk rond.

Hopelijk blijven de waterwaardes goed, maar ververs uit voorzorg dagelijks zo'n tien procent.
 
Met de huidige temperatuur is het opstarten van de vijver toch wat lastiger gebleken dan verwacht, vissen hebben zichtbaar zwaar gehad, zwommen continu aan de oppervlakte en waren lucht aan het happen. Paar dagen achter elkaar flink wat water ververst (zo'n 200/250 liter per keer) en het leek wat beter te gaan. Totdat ik met mijn stomme kop even een waterlelie aantikte en die uit de mand dreef. Hele water meteen troebel en de planten kregen duidelijk niet genoeg zonlicht en de produceerden duidelijk niet genoeg zuurstof. Vissen meteen weer aan de oppervlakte om naar lucht te happen.
Weer een flinke waterwissel en meteen maar een klein fonteintje gekocht op zonne-energie. Eentje met back-up batterij zodat hij ook in de nacht het water in beweging houdt en de boel wat extra belucht. Vanochtend nog even controle en het fonteintje heeft het blijkbaar de hele nacht volgehouden. Stroomde niet constant, maar spoot om de paar seconden nog wel een flink straaltje omhoog. Vissen zwommen keurig in de middenlaag en leken goed te ademen. Water wordt ook weer een stuk helderder en ik kan de bodem weer zien. Maatregelen lijken effect te hebben gehad.

Alleen accepteren twee van de drie sluierstaarten geen droogvoer meer. Maar ze grazen nog wel en ik zag het kneusje van de drie druk bezig met het achtervolgen van een muggenlarve. Uiteindelijk heeft hij hem gepakt en opgegeten. Blijkbaar waarderen ze vers voer een stuk meer dan die droge korrels. Ik kan ze geen ongelijk geven.
 
Even een paar foto's. Ben ondertussen redelijk tevreden. Vissen doen het goed, alleen komen jammer genoeg niet alle planten op.
 

Bijlagen

  • DSC_0152.JPG
    DSC_0152.JPG
    129 KB · Weergaven: 158
  • DSC_0151.JPG
    DSC_0151.JPG
    125.7 KB · Weergaven: 198
  • DSC_0149.JPG
    DSC_0149.JPG
    150.1 KB · Weergaven: 152
Die zitten voornamelijk aan de waterpest. Er zijn een aantal planten verslijmd, dus denk dat ik de vissen daar niet echt de schuld van kan geven. Maar je weet maar nooit.
 
Maar er zit dus verder totaal geen filter op deze bak?

Alleen substraat op de bodem. Er is geen elektra in de buurt, dus een mechanisch filter is onmogelijk. Ik reinig de bak en bodem dagelijks, inclusief een kleine waterwissel en grote wekelijks. Lijkt allemaal prima te werken.
 
Ik zou dan juist het substraat niet teveel verstoren, omdat je vooral hier je biologische afbraak zult hebben. Waterwissels volhouden is idd wel goed, wellicht dat je iets van een automatische verversing aan kunt leggen? Continue verse aanvoer, ergens een gat met roostertje aan de zijkant voor de afvoer, kan dan waarschijnlijk zo via die goot aan de zijkant? Die afvoer zal ook met regen handig zijn denk ik, dat je bak niet overstroomt
 
Ik zou dan juist het substraat niet teveel verstoren, omdat je vooral hier je biologische afbraak zult hebben. Waterwissels volhouden is idd wel goed, wellicht dat je iets van een automatische verversing aan kunt leggen? Continue verse aanvoer, ergens een gat met roostertje aan de zijkant voor de afvoer, kan dan waarschijnlijk zo via die goot aan de zijkant? Die afvoer zal ook met regen handig zijn denk ik, dat je bak niet overstroomt

Het schoonmaken doe ik met een heel dun slangetje, kan ik gericht de drollen (ze poepen wat af) opzuigen.

Automatische verversing zou handig zijn, maar geen idee hoe ik dat zonder elektra aan zou moeten pakken. Tegen overstroming is de bak beveiligd, er zitten in de hoeken afwaterpunten, waardoor het waterpeil niet boven de rand uitkomt. Dat stroomt dan inderdaad dan meteen het rooster in. Daar wordt het opgevangen in een grote bak en stroomt het langzaam het grondwater in.
 
Misschien een stuk of twee / drie grote sponsfilters op lucht er in gooien? Zo doe ik dat bij mijn vijver ook en loopt er een dun luchtslangetje net onder de aarde door naar de schuur waar een luchtpompje staat.
 
Misschien een stuk of twee / drie grote sponsfilters op lucht er in gooien? Zo doe ik dat bij mijn vijver ook en loopt er een dun luchtslangetje net onder de aarde door naar de schuur waar een luchtpompje staat.
Geen slecht idee, maar helaas is er geen elektra aanwezig in de schuur. Verder dan twee lampjes op zonenergie komt het daar helaas niet.
 
Van binnenuit wordt ook uitermate lastig. Er is aan de andere kant van de bak nog een elektraloze berging die grenst aan de badkamer en aan de achterkant van de woning is alleen maar glas en openslaande deuren. Elektra gaat hem dus niet worden, maar met ouderweta handwerk kom ik een heel eind.

Vandaag valt me trouwens op dat mijn vergroeide sluier er een voorkeur voor heeft om regelmatig even direct tegen de fontein te chillen, voornamelijk recht onder de druppels. (zie foto). Vraag me af of hij dit gewoon plezierig vind, of dat er wat mis is. Doet dit meestal een kwartiertje en gaat dan weer samen met zijn bakgenoten een paar baantjes trekken. De andere twee doen dat nooit en zwemmen in het midden of op de bodem, dus het zal niet aan het zuurstofgehalte liggen. Denk ik.
 

Bijlagen

  • DSC_0156.JPG
    DSC_0156.JPG
    96.7 KB · Weergaven: 131
Wat een leuk topic zeg en leuk hoe je steeds weer een update schrijft over dit leuke vijvertje! :petjeaf:
Drie maal het woord leuk moet wel scheepsrecht zijn.

Ik heb praktisch geen verstand van vijvers maar ik kan mij voorstellen dat mechanische filtering geen verkeerd idee zou zijn. Het lijkt mij ook dat alleen dat al wat kan schelen in het aantal of de hoeveelheid water die je momenteel wisselt. Goed dat je het fonteintje hebt gekocht en verbazingwekkend hoe goed hij het lijkt te doen op zonne-energie en de accu/batterij.

En ik kan mij wel voorstellen dat die vis met deze temperaturen onder de fontein wilt chillen. Ik geef hem geen ongelijk! :DD
 
[SUP]Kan je via de kruipruimte geen stroom in de tuin krijgen ?[/SUP]

[SUP]Pompje op zonne energie is top voor nu, maar in de winter is er minder zon en is de accu capaciteit lager door de kou.[/SUP]

[SUP]En verders, mooie vijver zo in de tuin.[/SUP]
 
Een buitenstopcontact aanleggen is echt zo duur nog niet. Uurtje werk voor een electrician. Snap dat je het zo wilt doen maar een buitenkraantje of stopcontact zijn echt geen overbodige luxe. Leuk dat raam!! Lekker visies kijken 😍
 
Via de kruipruimte wordt ook lastig, uitbouw heeft een betonnen fundering. Het is allemaal niet ideaal. Buitenkraan heb ik dan weer wel, slang erop en vullen maar.

Ik ben wel aan het kijken voor alternatieven om stroom te krijgen bij de vijver, maar het moet ook door de directie worden goedgekeurd. En die heeft de voorkeur bij dingen als nieuwe meubels, kasten en dergelijke praktische onzin liggen.

[Edit]
Ondertussen heb ik mijn oog laten vallen op oplaadbare pompen/filters. Ga ik me even op inlezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik beginnen met zeggen dat iedereen natuurlijk anders is. Voor mij klinkt een oplaadbare pomp net zo houdbaar als dagelijks water verversen. In het begin als het vers is allemaal leuk en lukt dat wel. Later verschuiven de prioriteiten en komt er wat tussen. Kind naar zwemmen brengen en daarna nog iets afmaken voor het werk en dan is het bedtijd en ach, die pomp opladen doe ik morgen wel.

Voor de directie is het ook nog wel te verkopen om stroom aan te leggen, of wil ze met een zaklamp naar de schuur als het eerder donker wordt? Is er dan helemaal geen verlichting aan de buitengevel of in de tuin want dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Anyway, ik zou er nu dus iets meer energie in stoppen om dit later weer te besparen.
 
Dat de prioriteiten verschuiven valt wel mee. Heb voor mijn vijver een jaren een aquarium gehad en die hield ik ook dagelijks bij. Na het eten gaat de directie RTL boulevard kijken en dat is een hele goede motivatie om van de bank af te komen.

Met een zaklamp door de schuur hoeft niet, er hangen een paar lampen. Op zonenergie uiteraard. :p
 
Ok, ik heb na even goed zoeken toch een stroomoptie gevonden an aangezien ik zweefalg constateer is een filter toch wel handig. Wat zijn goede alternatieven voor een bak van ongeveer 500 liter (gok zo'n 450 liter water)? Want de keuze is reuze.
 
Een vijver zonder filter lijkt mij ook geen doen. En wat bedoel je met "Wat zijn goed alternatieven.."? Ik neem aan dat je hier "Wat zijn goede opties.." bedoelde?
In principe is iedere pomp beter dan zonder pomp werken. :juggle:
Nee sorry, ik heb geen verstand van vijverpompen.
 
Een zoetwatermossel is ook een optie om het water te filteren!
Zeker, alleen zodra het water niet meer vies genoeg is valt er nog weinig te filteren voor de mossel. Deze zal dan ook komen te overlijden als er geen voeding meer uit het te filteren water gehaald kan worden. Of dit een vijver van 1x1x0,7 meter gaat gebeuren weet ik niet.
 
Plantenbak idee is heel leuk, die ga ik onthouden voor het voorjaar. Zit nu wat te dicht tegen het najaar aan om de planten goed aan te laten slaan denk ik. Werkt zo'n filter ook in de winter?

Watermossel had ik ook gespot, maar vrees dat ik daar toch wat te weinig stroming voor heb.
 
In feite is het gewoon een trickle filter die je zelf maakt met lavasteen. De planten is een leuk idee maar zou ik wellicht niet eens doen. Paar bloembakken boven elkaar, gaatjes aan de onderkant boren en alles vullen met lavasteen. Bovenste bak leg je dan een filterschuim op als mechanische filtrage en daar boven een spraybar. Dan heb je dus alleen een opvoerpomp nodig met wat PVC. Ze maken wel wat geluid.

Zoiets dus:

Je kunt ze ook kant en klaar klaar kopen hoor maar ik vind het vaak vrij prijzig voor wat plastic bakken op elkaar gestapeld.

Wil je niet een heel project gaan starten dan kun je natuurlijk ook iets simpels kopen zoals dit:

UV-C lamp tegen alg. Genoeg flow voor jouw bak en komt met filtermateriaal. Geen idee hoe goed dat materiaal is want zelf geen ervaring mee. Maar staat wel op mijn lijstje als blijkt dat ik mijn eigen vijvertje (250L) extra zal moeten filteren. Voor nu zijn twee sponsfilters op lucht voldoende.
 
Je kan het idd als trickle filter maken maar ook als gewoon vaste filter (met maar 1 uitstroombuis dan) of zelfs als in intervalfilter (iets wat ikzelf ook nog wil proberen)
De planten zijn maar optioneel, als extra nitraatverbruiker.
Mechanisch zal de filter wss wel blijven werken in de winter, tenzij de boel toe vriest.
Maar biologisch werkt dan geen enkele filter, bacteriën doen niets (of toch niet veel) meer als het te koud is.
Maakt op zich niet veel uir, de vissen gaan dan toch ook in winter rust.
 
Kan je niet een soort hevel maken in zo'n trickele filter zal niet heel krachtig zijn maar zorgt wel dat het water door je filtermateriaal loopt.
 
Eerlijk gezegd lijkt zo'n trickle filter me een heel gedoe.

Ik heb ondertussen de lokale lfs, pets place en bouwmarkten bezocht, maar kon daar niet echt wat vinden wat bij de maat van men bak past. Leuk zo'n 3000 liter pomp, maar lijkt me wat zwaar en de overige opties waren nog groter. Of veel te klein.

Dan maar deze besteld:



Reviews waren goed en voor nu lijkt me het aan prima optie. Ben wel bang dat hij nogal op gaat vallen, maar misschien is hij te "verstoppen" tussen men waterpest.
 
heb zelf hier een regen ton 500 liter met giebels voer ze nie eens staat ook een gelen lis in filter echt nie nodig heb wel dak van me schuur op die bak aan gesloten
 

Terug
Bovenaan