1x1 buiten "aquarium" opstart


Daar heb je mazzel mee, mijn water is groen uitgeslagen, dus in mijn situatie is een filter blijkbaar wel nodig. De ene bak heeft wat meer nodig dan de ander.

Voeren doe ik nu ook niet meer. Vissen eten van alles en nogwat wat in de bak groeit en zwemt en dat voer maakt ze niet meer enthousiast.
 
Daar heb je mazzel mee, mijn water is groen uitgeslagen, dus in mijn situatie is een filter blijkbaar wel nodig. De ene bak heeft wat meer nodig dan de ander.

Voeren doe ik nu ook niet meer. Vissen eten van alles en nogwat wat in de bak groeit en zwemt en dat voer maakt ze niet meer enthousiast.
setje filter planten halen bij tuin centrum had ze eert tijdje zonder plante en toen was water ook groen ja
 
Dit begrijp ik niet helemaal, kun je dat verder uitleggen?
Stel je hebt een plantenbak. Je vult deze met filter materiaal en maakt een gat in de onder kant waar je een filterslang op aansluit. Je zuigt aan de slang om het hevel effect te starten alleen laat de slang zelf ipv in een emmer weer in het aquarium uitkomen. Je creëert hier stroming door het filtermateriaal heen. Je zou dit meedere keren kunnen doen zodat je meer stroming creëert
 
Stel je hebt een plantenbak. Je vult deze met filter materiaal en maakt een gat in de onder kant waar je een filterslang op aansluit. Je zuigt aan de slang om het hevel effect te starten alleen laat de slang zelf ipv in een emmer weer in het aquarium uitkomen. Je creëert hier stroming door het filtermateriaal heen. Je zou dit meedere keren kunnen doen zodat je meer stroming creëert
Ik snap het nog steeds niet. Ik begrijp prima wat een hevel is maar hoe dit i.c.m. een plantenbak stroming zal veroorzaken niet. Voor een hevel heb je hoogteverschil nodig en deze zal dus maar tijdelijk werken, tot er geen hoogteverschil meer is. Je hebt dus een pomp nodig om weer water in je plantenbak te krijgen en als je die pomp al hebt, heb je geen hevel nodig. De plantenbak plaats je namelijk net boven de vijver en met een pijpje laat je het water terug de vijver in lopen. Wellicht begrijp ik je gewoon verkeerd hoor.
 
Eerlijk gezegd lijkt zo'n trickle filter me een heel gedoe.

Ik heb ondertussen de lokale lfs, pets place en bouwmarkten bezocht, maar kon daar niet echt wat vinden wat bij de maat van men bak past. Leuk zo'n 3000 liter pomp, maar lijkt me wat zwaar en de overige opties waren nog groter. Of veel te klein.

Dan maar deze besteld:



Reviews waren goed en voor nu lijkt me het aan prima optie. Ben wel bang dat hij nogal op gaat vallen, maar misschien is hij te "verstoppen" tussen men waterpest.
Die had ik ook in gedachten mocht mijn kuip xtra filtering nodig hebben. Je kan de unit camoufleren met grote stenen en aquarium-hout. Best geen te ingewikkeld bouwwerk maken, want je moet af en toe aan de pomp kunnen.
 
heb zelf hier een regen ton 500 liter met giebels voer ze nie eens staat ook een gelen lis in filter echt nie nodig heb wel dak van me schuur op die bak aan gesloten
Ik begrijp ongeveer de helft van dit bericht... :juggle:
Wat zijn gebiels? Ik dacht zelf dat je een vissoort bedoelde omdat je daarna zegt "..voer ze nie eens.." maar daarna schrijf je "..een gelen lis in..". Wat bedoel je daarmee? Dat is een plant of zo?

Ik snap het nog steeds niet. Ik begrijp prima wat een hevel is maar hoe dit i.c.m. een plantenbak stroming zal veroorzaken niet. Voor een hevel heb je hoogteverschil nodig en deze zal dus maar tijdelijk werken, tot er geen hoogteverschil meer is. Je hebt dus een pomp nodig om weer water in je plantenbak te krijgen en als je die pomp al hebt, heb je geen hevel nodig. De plantenbak plaats je namelijk net boven de vijver en met een pijpje laat je het water terug de vijver in lopen. Wellicht begrijp ik je gewoon verkeerd hoor.
Ook ik ben heel benieuwd wat het idee van @AQUAR3LL3 nu precies is..want wat ik mis in het verhaal is hoe er dan water in de plantenbak komt.
 
Ik begrijp ongeveer de helft van dit bericht... :juggle:
Wat zijn gebiels? Ik dacht zelf dat je een vissoort bedoelde omdat je daarna zegt "..voer ze nie eens.." maar daarna schrijf je "..een gelen lis in..". Wat bedoel je daarmee? Dat is een plant of zo?


Ook ik ben heel benieuwd wat het idee van @AQUAR3LL3 nu precies is..want wat ik mis in het verhaal is hoe er dan water in de plantenbak komt.
moet je leren google als je het nie snapt :juggle:
 
Ik begrijp ongeveer de helft van dit bericht... :juggle:
Wat zijn gebiels? Ik dacht zelf dat je een vissoort bedoelde omdat je daarna zegt "..voer ze nie eens.." maar daarna schrijf je "..een gelen lis in..". Wat bedoel je daarmee? Dat is een plant of zo?
Hij heeft giebels (vissoort) in die regenton zitten en een plant (gele lis) en geen filter omdat volgens hem die plant genoeg filtert
 
Ook ik ben heel benieuwd wat het idee van @AQUAR3LL3 nu precies is..want wat ik mis in het verhaal is hoe er dan water in de plantenbak komt.
Ja, inderdaad. Als we met een hevel voor continue stroming kunnen zorgen kunnen we al die pompjes ook wel weg doen :)
 
Ja, inderdaad. Als we met een hevel voor continue stroming kunnen zorgen kunnen we al die pompjes ook wel weg doen :)
Een hevel kan hoogstens waterstanden gelijk houden, ergens zal je toch iets nodig hebben om water in beweging te zetten of omhoog te pompen
 
Ik snap het nog steeds niet. Ik begrijp prima wat een hevel is maar hoe dit i.c.m. een plantenbak stroming zal veroorzaken niet. Voor een hevel heb je hoogteverschil nodig en deze zal dus maar tijdelijk werken, tot er geen hoogteverschil meer is. Je hebt dus een pomp nodig om weer water in je plantenbak te krijgen en als je die pomp al hebt, heb je geen hevel nodig. De plantenbak plaats je namelijk net boven de vijver en met een pijpje laat je het water terug de vijver in lopen. Wellicht begrijp ik je gewoon verkeerd hoor.
Het was maar een gedacht die te binnen schoot om de poster te helpen. Met een hevel een soort closed loop filter maken.

Blijkbaar voor jouw al bekend dat het niet werkt maar gelukkig dat je het fijn vindt dat je er nog vragen over kan stellen, naar de voor jouw bekende weg.
 
Het was maar een gedacht die te binnen schoot om de poster te helpen. Met een hevel een soort closed loop filter maken.
Nee dat gaat helaas dus niet werken. Het zou zoals @DanielHoogland al zei een hoop pompjes schelen. Je kunt water wel van boven naar beneden laten stromen maar niet van beneden naar boven zonder de natuurkundige wetten een handje te helpen.


Blijkbaar voor jouw al bekend dat het niet werkt maar gelukkig dat je het fijn vindt dat je er nog vragen over kan stellen, naar de voor jouw bekende weg.
Ik kreeg zelf de indruk dat hij gewoon probeerde te begrijpen wat jij precies bedoelde.
 
Ik kreeg zelf de indruk dat hij gewoon probeerde te begrijpen wat jij precies bedoelde.

Klopt. Maar zelfs dat laatste bericht kon ik niet helemaal ontcijferen. In ieder geval is het nu wel duidelijk denk ik dat er geen 'gratis' stroming mogelijk is. Tenminste.. Voor ieder die het interessant vindt, er is zoiets als een ram pump die het mogelijk maakt om zonder toegevoegde energie water omhoog te pompen, door de potentiële energie van het water te gebruiken. Hierbij gaat er wel een groot deel van het water verloren.



Niet zo interessant voor ons aquarioten maar wel een leuk weetje :)
 
Laatst bewerkt:
Pomp zaterdag geïnstalleerd en ik hoopte dat ik snel verandering zou gaan zien. Nou, dat heb ik gezien. Zatermiddag was mijn water helemaal grijs en dreven er een aantal waterplanten aan de oppervlakte die toch echt in een pot horen. Of ze zijn losgekomen door de stroming, of men sluierstaarten doen aan herinrichting. Planten weer herpot, waterwisseltje van ongeveer een kwart gedaan en hopen dat het filter zijn werk zou doen. Nou, niet dus. Zondag geen verandering en vanochtend was het water nog net zo grijs als zaterdag. Net 50% van het water uit de bak gehaald, pomp uitgezet en ben nu met een klein piastraaltje het water aan het bijvullen, zodat het water zo rustig mogelijk wordt ververst. Hopelijk zinkt het sentiment nu wel naar de bodem. Anders weet ik het ook niet meer.
 
Ik verwacht ook geen wonderen, maar een beetje verbetering zou wel fijn zijn. In twee dagen was er geen cm meer zicht en dat is wel vreemd. Ik heb dit eerder gehad en toen was het water in dezelfde tijd een stuk helderder geworden. Dus ik verwachtte wel iets van zichtbare verbetering. Maar goed, ik wacht nu ongeduldig af.
 
Heb je nu alleen een pomp of ook een filter? Bij een filter wellicht een periode met filterwatten werken om de fijne vervuiling er uit te krijgen.
 
Er zit ook een filter in. Flinke spons, een kleine spons (vergelijkbaar met een medium juwel aquarium filter), netje met kleine cilindervormige steentjes en een UVC lamp. Filterwatten klink als een goed idee, maar in de pomp/filter zelf is daar niet echt ruimte voor. Zou het misschien met wat visdraad voor de waterinlaat kunnen binden, maar of dat echt een goed idee is...
 
Er zit ook een filter in. Flinke spons, een kleine spons (vergelijkbaar met een medium juwel aquarium filter), netje met kleine cilindervormige steentjes en een UVC lamp. Filterwatten klink als een goed idee, maar in de pomp/filter zelf is daar niet echt ruimte voor. Zou het misschien met wat visdraad voor de waterinlaat kunnen binden, maar of dat echt een goed idee is...
Ik heb geen ervaring met die fonteinfilterpomp die je hebt gekocht. In dezelfde prijsklasse had ik een externe boxfilter gepost ook met UV-C waar je wellicht meer mee had gekund wat indeling en mechanische filtrage betreft. Voor nu even afwachten of het op gaat klaren. Het kan zijn dat je nu te veel stroming hebt waardoor al dat kleine zweefvuil in het water blijft dwarrelen.. Als dat zo blijft kun je dat denk ik alleen oplossen met veel water verversen.

(Zoals je gemerkt heb ben ik geen voorstander van die interne dingen, maar goed misschien werkt hij wel prima hoor. De reviews waren goed te noemen.)
 
Ik heb gekozen voor een interne filter omdat dat wat makkelijker is met de isolatie kast die ik om de bak aan het bouwen ben. Ben benieuwd of hij goed werkt, het bubbel effect van de fontein is door de directie goed gekeurd, dus dat is al positief ding één.

Heb ondertussen filterwatten op het filter gebonden en onder het motto "misschien werkt dit ook wel" ook aan de waterinlaat van de zonnefontein. Gaat toch zo'n 100-150liter per uur door en alle beetjes helpen. Ik ben benieuwd.
 
Er zit ook een filter in. Flinke spons, een kleine spons (vergelijkbaar met een medium juwel aquarium filter), netje met kleine cilindervormige steentjes en een UVC lamp. Filterwatten klink als een goed idee, maar in de pomp/filter zelf is daar niet echt ruimte voor. Zou het misschien met wat visdraad voor de waterinlaat kunnen binden, maar of dat echt een goed idee is...
Bacteriën toevoegen kan helpen, bij mij heeft dat goed geholpen om het water helder te krijgen en houden. Mss de flow van de pomp ook aanpassen naar jouw formaat vijver, ik vermoed dat de unit veel te veel beweging veroorzaakt in je water. Succes, gaat goed komen hoor😉
 
Bacteriën toevoegen kan helpen, bij mij heeft dat goed geholpen om het water helder te krijgen en houden. Mss de flow van de pomp ook aanpassen naar jouw formaat vijver, ik vermoed dat de unit veel te veel beweging veroorzaakt in je water. Succes, gaat goed komen hoor😉

Met doseerkraan ( nummer 1 ) kan je de stroming bepalen.
07CD91C9-D606-493E-92D9-8562ED47F2FA.jpeg
 
De doseerkraan staat op driekwart ongeveer. Geen idee of dat teveel is. Hoe kan je dat zien?
 
De doseerkraan staat op driekwart ongeveer. Geen idee of dat teveel is. Hoe kan je dat zien?
De doseerkraan staat op driekwart ongeveer. Geen idee of dat teveel is. Hoe kan je dat zien?
Je kan het niet zien of de toevoer open of dicht staat. Dus dat wordt even met water spelen. Naar rechts draaien is minder stroming. Dus ik denk voor jouw vijver: de fontein, die naar boven gaat, half open en de zijaansluiting, wss niet in gebruik, dicht. Helemaal dichtdraaien is niet mogelijk bij de pompen van Oase, vermoedelijk een beveiliging voor de pomp... zelf heb ik een klein vijverpompje van Ubbink en heb daar de fontein nooit op gemonteerd. Ik wil enkel wat beweging in het water hebben, en geen gekletter op het water😉
 
Ik bedoelde hoe je kan zien of de stroming te sterk is voor de bak. Die regelaar had ik zelf ook al gevonden en op driekwart gezet, omdat ik dan de bubbel of hoe noem je dat groot genoeg vond en hij niet zo veel herrie maakte. Maar of dit qua hoeveelheid stroming te veel of te weinig is weet ik niet.
 
Ik bedoelde hoe je kan zien of de stroming te sterk is voor de bak. Die regelaar had ik zelf ook al gevonden en op driekwart gezet, omdat ik dan de bubbel of hoe noem je dat groot genoeg vond en hij niet zo veel herrie maakte. Maar of dit qua hoeveelheid stroming te veel of te weinig is weet ik niet.
De pomp is berekend op maximaal 1500 liter, jij hebt er 700, ik zou dus half open eens proberen. Als het na 3 dagen nog troebel is, nog wat minder stroming creëren.
 
haal anders wat drijf planten dat zou je algen probleem binnen een maand moeten op lossen wat ze je hier vertelen is groten onzin je kan nog veel geld uit gaan geven op deze manier niks berijken je moet wel een goeie hoeveel heid planten hebben om om de algen te laten weg treken je moet de planten van de algen laten winnen
 
haal anders wat drijf planten dat zou je algen probleem binnen een maand moeten op lossen wat ze je hier vertelen is groten onzin je kan nog veel geld uit gaan geven op deze manier niks berijken je moet wel een goeie hoeveel heid planten hebben om om de algen te laten weg treken je moet de planten van de algen laten winnen
Ook een
haal anders wat drijf planten dat zou je algen probleem binnen een maand moeten op lossen wat ze je hier vertelen is groten onzin je kan nog veel geld uit gaan geven op deze manier niks berijken je moet wel een goeie hoeveel heid planten hebben om om de algen te laten weg treken je moet de planten van de algen laten winnen
Beste Gpatton, ik dacht dat het op dit forum de bedoeling is elkaar te helpen. Deels doet u dat, maar om nu andermans adviezen te gaan bestempelen als onzin... niet echt gepast toch? U mag natuurlijk schrijven wat u wil, dat doe ik zelf namelijk ook.
 
Beste Gpatton, ik dacht dat het op dit forum de bedoeling is elkaar te helpen. Deels doet u dat, maar om nu andermans adviezen te gaan bestempelen als onzin... niet echt gepast toch? U mag natuurlijk schrijven wat u wil, dat doe ik zelf namelijk ook.
Sommige mensen moet je gewoon op negeer zetten hier, dan houdt het vanzelf een keer op. Dat is er een van ;)
 
Ook een

Beste Gpatton, ik dacht dat het op dit forum de bedoeling is elkaar te helpen. Deels doet u dat, maar om nu andermans adviezen te gaan bestempelen als onzin... niet echt gepast toch? U mag natuurlijk schrijven wat u wil, dat doe ik zelf namelijk ook.
ja bent nu al hoeveel geld kwijt? je kan gewoon voor 5 euro drijf planten kopen je probleem op lossen of filter planten setje halen maar dezen mensen zijn beetje van de natuur weg gegroeit lijkt het en weten niet meer wat mogelijk is je hebt gewoon en vijver staan lol
 
Ik heb drijfplanten, zuurstofplanten en flterplanten en het probleem werd alleen maar. De ene bak is de ander niet en mijn sluierstaarten vervuilen blijkbaar erg veel en hebben een voorliefde ontwikkeld om planten op te eten. Dus vandaar mijn keuze voor een filter. Inmiddels is mijn water weer wat helderder. Ik zie de bodem alweer vaag. De filterwatten zijn inmiddels behoorlijk zwart, dus dat was denk ik de gouden tip.
 
Zo, deel één van de isolatiewerken is zo goed als voltooid. Deze constructie gaat in de avond en bij regen op de bak. Hopelijk houdt dit wat warmte vast en ieder geval de regen buiten.
 

Bijlagen

  • DSC_0177.JPG
    DSC_0177.JPG
    232.6 KB · Weergaven: 85

Terug
Bovenaan