2 meter bak bij Van Wolferen, waar rekening mee houden?


Goed, even geprobeerd een lijstje te maken:

Aquarium met kast - 1.250 EUR
Bioloogbak 100 x 40 x 50 - 100 EUR
Plaat voor bioloogbak - ?
PVC systeem - 150 EUR
Opvoerpomp (Jecod DCS 9000) - 125 EUR
Mechanisch filter (blauw filter en filterwatten) - 30 EUR
Sophirax (sera 25mm) 15L - 100 EUR of Sera Sophirax 15mm 15L - 140 EUR
K1 Filtermedia 25L (https://www.peekoi.nl/kaldness-evolution-aqua-k1-25ltr.html) - 40 EUR
Zand 70 kg - 80 EUR
Licht - 450 EUR
Verwarming 600W - 60 EUR

Is vast niet compleet, maar daarmee kom ik net onder de 2400 euro. Er zijn vast verbeteringen mogelijk en het een zal wat duurder uitvallen dan het ander, maar lijkt me een redelijke schatting?

Heb ik natuurlijk nog geen aanvulling qua hout en planten en geen uitbreiding van het visbestand. Dat komt er nog bij, maar dat moet ik toch langzaam opbouwen.
 
Bioloog kan je aankleden met tempex platen, kost geen klap en isoleert.
Of je vraagt Leo of hij dekruiten wilt maken voor je bioloog.

je verwarming is een titanium heater?
En heb je daar al een controller bij gerekend zoals een inkbird?
 
Ja die had ik gevonden inderdaad, even voor het gemak met 100 EUR gerekend omdat je 20L zal moeten kopen hier, of 1 emmer en een aantal kleinere verpakkingen.
Bioloog kan je aankleden met tempex platen, kost geen klap en isoleert.
Of je vraagt Leo of hij dekruiten wilt maken voor je bioloog.

je verwarming is een titanium heater?
En heb je daar al een controller bij gerekend zoals een inkbird?
Nee, geen controller inderdaad. Wel titanium, al moet ik eerlijk zeggen dat ik zo snel geen enkele 600W kon vinden van een merk dat mij wat zegt. Enkel tot 500W. Ik voeg een Inkbird a 40 EUR toe.
 
Daar ben ik wel geïnteresseerd in, al is het maar om die mooie discusbak te zien draaien ;), en de techniek te zien natuurlijk. Ik zie dat ik genoeg te lezen en kijken heb in ieder geval, daar ga ik vanavond eens ff lekker voor zitten.
En je mag altijd doorrijden hierheen ;)
Grotendeels hetzelfde, maar net iets beter.
 
syporax 20 liter...orcas in je aquarium ????Of wil je gewoon de LFS steunen in deze corona tijd ?
K1.......heb je echt maar liter of twee nodig.....vraag hier en wellicht dat iemand nog iets heeft.
Zo snel heb je al 100 euro verdiend.
 
syporax 20 liter...orcas in je aquarium ????Of wil je gewoon de LFS steunen in deze corona tijd ?
K1.......heb je echt maar liter of twee nodig.....vraag hier en wellicht dat iemand nog iets heeft.
Zo snel heb je al 100 euro verdiend.
Ik vraag jou tegen die tijd wel wat ik moet bestellen haha. Maar ik zag het net ook al op @rjoemman zijn Youtube kanaal, met zijn veel grotere bak en discussen, heeft hij de bioloog lang niet volgepropt.
 
Ja die had ik gevonden inderdaad, even voor het gemak met 100 EUR gerekend omdat je 20L zal moeten kopen hier, of 1 emmer en een aantal kleinere verpakkingen.

Nee, geen controller inderdaad. Wel titanium, al moet ik eerlijk zeggen dat ik zo snel geen enkele 600W kon vinden van een merk dat mij wat zegt. Enkel tot 500W. Ik voeg een Inkbird a 40 EUR toe.
20liter siporax voor 800liter water das pure overkill daar kan je met lage flowrate in een bioloog een vijver van 2000liter water biologische mee behandelen, 10liter siporax is al ruim voldoende omdat je namelijk ook nog andere materiaal zoals je sponsen in de voorfilter mee werken aan biologische filteren van het water !
Bespaar je geld en neem HS bactorings die zijn vrijwel het zelfde als Siporax en kosten minder en zijn ook prima poreuze kaliteit sinterglas ringen, ik genruik het al 5 jaar en prima spul.
Laat je niet gek maken... alles wat gemaakt is van gestinterd glast en poreus is gaat het zelfde werken als overrated siporax die vrij duur kost.
Vroeger gebruikte we gewoon brokjes lavasteen en dat werkte net zo goed alleen je had iets meer nodig zeg 2-3Kg de 100liter dus kom je op 16-20kg lavasteen brokjes uit op 800liter, enkel nadeel je moet het goed uitspoelen en het moet even uitwateren zodat het geen exta PH verhoging gaat geven.
Maar scheeld ook wel een hoop geld lavasteentjes zijn stuk goedkoper.
 
20liter siporax voor 800liter water das pure overkill daar kan je met lage flowrate in een bioloog een vijver van 2000liter watere biologische mee behandelen, 10liter siporax is al ruim voldoende omdat je namelijk ook nog andere materiaal zoals je sponsen in de voorfilter mee werken aan biologische filteren van het water !
Bespaar je geld en neem HS bactorings die zijn vrijwel het zelfde als Siporax en kosten minder en zijn ook prima poreuze kaliteit sinterglas ringen, ik genruik het al 5 jaar en prima spul.
Laat je niet gek maken... alles wat gemaakt is van gestinterd glas is gemaakt en poreus is gaat het zelfde werken als overrated siporax die vrij duur kost.
Vroeger gebruikte we gewoon brokjes lavasteen en dat werkte net zo goed alleen je had iets meer nodig zeg 2-3Kg de 100liter dus kom je op 16-10kg lavasteen brokjes uit op 800liter, enkel nadeel je moet het goed uitspoelen en het moet even uitwateren zodat het geen exta PH verhoging gaat geven.
Maar scheeld ook wel een hoop geld lavasteentjes zijn stuk goedkoper.
Duidelijk. Op dit moment is het lijstje vooral om een grove raming van de kosten te maken. Als ik uiteindelijk een bioloog ga opbouwen dan zal ik daar ongetwijfeld meer vragen over hebben en er een speciaal topic voor openen. Als de kosten voor het filtermateriaal uiteindelijk meevallen is dat mooi meegenomen. Vooralsnog denk ik dat ik met een budget van 2500 eur een heel eind ga komen.

Moet me nog wel verdiepen in de droogkamer en het pvc systeem. De droogkamer heb ik niet aangevraagd en is dus niet meegenomen in de offerte. Ik ga binnenkort even bellen met Mr. Van Wolferen en dan het e.e.a. bespreken waaronder het maken van een droogkamer en bioloog.
 
Duidelijk. Op dit moment is het lijstje vooral om een grove raming van de kosten te maken. Als ik uiteindelijk een bioloog ga opbouwen dan zal ik daar ongetwijfeld meer vragen over hebben en er een speciaal topic voor openen. Als de kosten voor het filtermateriaal uiteindelijk meevallen is dat mooi meegenomen. Vooralsnog denk ik dat ik met een budget van 2500 eur een heel eind ga komen.

Moet me nog wel verdiepen in de droogkamer en het pvc systeem. De droogkamer heb ik niet aangevraagd en is dus niet meegenomen in de offerte. Ik ga binnenkort even bellen met Mr. Van Wolferen en dan het e.e.a. bespreken waaronder het maken van een droogkamer en bioloog.
Het probleem van dat het zoveel geld moet kosten komt door marketing en flauwekul omdat filtreren van water helemaal niet zo ingewikkeld is en mysterieuze door elfjes bij maanlicht gemaakt biomedia nodig moet zijn wat gewoon fabels zijn, je mag blij zijn als je in je bioloog ook anarobe kan creeren want das het doel van een bioloog om niet alleen een groter watervolume te krijgen in je systeem en meer water kan behandelen maar ook om de holygrail te bereiken door hem ook anarobe te krijgen die je nitraat weg werken dus minder waterwissels hoeft te doen.
De bioloog komt dan ook uit de zee-aquariums wereld vandaan waar ze nitraat zo laag mogelijk moeten houden en later naar zoetwater is overgewaaid omdat het daar ook goed werkte.
Kwekers deden al niet anders maar zonder dure biomedia en vaak alleen kokosmatten en sponsen en kurkballetjes die in beweging werden gezet met lucht.
Dus de techniek is oud en dure biomedia heeft daar echt geen verbetering in gebracht kwa werking en doel.
 
vind het heel duur je zou met een aquaponic systeem veel goed koper uit zijn paar led deep stralers en wat boven water groeiende planten die snoeie je regel matig en klaar is kees scheelt je 1200 euro je heb daar niet eens de sump voor nodig
 
vind het heel duur je zou met een aquaponic systeem veel goed koper uit zijn paar led deep stralers en wat boven water groeiende planten die snoeie je regel matig en klaar is kees scheelt je 1200 euro je heb daar niet eens de sump voor nodig
Je loopt met zo'n syteem tegen andere problemen aan namelijk deminiralisatie van het water, zoals magnesium en calsium dus dan moet ook regelmatig water verversen om dat op peil te houden of middelen gaan toevoegen zoals calsium en magnesium.
Elke plantenbak neemt deze mineralen op dus daarom zakt ook de KH en PH in weken of enekle maanden en met Aquaponic versnel je alleen maar dit proces ..zelfde als zeewieren/algenscrubber/roodwieren etc etc in een bioloog gaat gebruiken zullen deze net als in zoetwater calsium en magnesium opeten en je buffer weghalen.
Dus niet bruikbaar bij maliwi en zuid afrikaanse chiclides.
Het zou wel mooi zijn bij wildvang Discus die water parameters van de Amazone nodig hebben dat is zacht water met een lage PH en KH, maar aangezien veel Dicus gekweekt wordt die wijk kopen leven in wat harder water en das ook beter om osmosedruk tegen te gaan op de vis, osmosedruk is waneer water zacht is kunnen vissen te kort krijgen aan mineralen dus daarom zijn gewkeekte discussen op harder water gekweekt en heb je geen last van deze symtomen.
Het heeft ook de zelfde werking als een paludarium het water wordt na loop van tijd ge-deminireliseerd door de vele planten die deze bouwstoffen opnemen dus ook extra buffer nodig is om dat op peil te houden..
Daarom is aquaponic ook alleen erg populair op vijvers maar in aquariums minder geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Je loopt met zo'n syteem tegen andere problemen aan namelijk deminiralisatie van het water, zoals magnesium en calsium dus dan moet ook regelmatig water verversen om dat op peil te houden of middelen gaan toevoegen zoals calsium en magnesium.
Elke plantenbak neemt deze mineralen op dus daarom zakt ook de KH en PH in weken of enekle maanden en met Aquaponic versnel je alleen maar dit proces ..zelfde als zeewieren/algenscrubber/roodwieren etc etc in een bioloog gaat gebruiken zullen deze net als in zoetwater calsium en magnesium opeten en je buffer weghalen.
Dus niet bruikbaar bij maliwi en zuid afrikaanse chiclides.
Het zou wel mooi zijn bij wildvang Discus die water parameters van de Amazone nodig hebben dat is zacht water met een lage PH en KH, maar aangezien veel Dicus gekweekt wordt die wijk kopen leven in wat harder water en das ook beter om osmosedruk tegen te gaan op de vis, osmosedruk is waneer water zacht is kunnen vissen te kort krijgen aan mineralen dus daarom zijn gewkeekte discussen op harder water gekweekt en heb je geen last van deze symtomen.
Het heeft ook de zelfde werking als een paludarium het water wordt na loop van tijd ge-deminireliseerd door de vele planten die deze bouwstoffen opnemen dus ook extra buffer nodig is om dat op peil te houd..
Daarom is aquarponic ook alleen erg populair op vijvers maar in aquariums minder geschikt.
enig wat ik zeg is dat het goed koper is/en minder onderhoud tuurlijk zul je voeding mineralen toe moeten voegen een groot deel van me voer bij de garnalen is mineralen bijvoorbeeld
 
enig wat ik zeg is dat het goed koper is/en minder onderhoud tuurlijk zul je voeding mineralen toe moeten voegen een groot deel van me voer bij de garnalen is mineralen bijvoorbeeld
Nouje gaat met aquaponic juist meer kosten maken op langere termijn door extra calsium/magnesium te geven of extra waterwissels te maken om dit tegen te gaan mensen kijken teveel op korte termijn.
Het gaat om duurzaamheid en kosten op lange termijn, als je een sponsfilter gebruikt in plaats van biomedia dat hard is zul je om het jaar of 3 jaar nieuwe sponsen moeten kopen omdat deze oplossen en uit elkaar gaan vallen en dat heb je met gestinderd glas media en overige biomedia niet dat gaat jaren mee dus bepaar je kosten op lange termijn.
Dat geld ook voor extra water verversingen in dit geval en nu zijn dat geen honderde euro's water per jaar aan extra kosten maar kan wel weer paar tientjes schelen op je water rekening.
Mineralen zelf los kopen komt duurder uit omdat je dan weekelijks extra magnesium en calsium moet gaan geven en dat kan wel aardig gaan op lopen in kosten want zo goedkoop is het allemaal niet hier.
Wat wel zou kunnen is koraal of kalksteen in de juiste hoeveelheid in het filter leggen zodat je wat buffering hebt maar dan heb je nog steeds extra magnesium nodig dat je moet geven..
Zomaar even dingen waar veel mensen geen rekening mee houden met lange termijns kosten met een bepaalde filtersetup of aquarium setup.
 
Nouje gaat met aquaponic juist meer kosten maken op langere termijn door extra calcium/magnesium te geven of extra waterwissels te maken om dit tegen te gaan mensen kijken teveel op korte termijn.
Het gaat om duurzaamheid en kosten op lange termijn, als je een sponsfilter gebruikt in plaats van biomedia dat hard is zul je om het jaar of 3 jaar nieuwe sponsen moeten kopen omdat deze oplossen en uit elkaar gaan vallen en dat heb je met gestinderd glas media en overige biomedia niet dat gaat jaren mee dus bepaar je kosten op lange termijn.
Dat geld ook voor extra water verversingen in dit geval en nu zijn dat geen honderde euro's water per jaar aan extra kosten maar kan wel weer paar tientjes schelen op je water rekening.
Mineralen zelf los kopen komt duurder uit omdat je dan weekelijks extra magnesium en calsium moet gaan geven en dat kan wel aardig gaan op lopen in kosten want zo goedkoop is het allemaal niet hier.
Wat wel zou kunnen is koraal of kalksteen in de juiste hoeveelheid in het filter leggen zodat je wat buffering hebt maar dan heb je nog steeds extra magnesium nodig dat je moet geven..
Zomaar even dingen waar veel mensen geen rekening mee houden met lange termijns kosten met een bepaalde filtersetup of aquarium setup.
magnesium kost 5k kilo 15 euro en kalk is 25 kilo 20 euro ? maar mooie verhaal zal is wat magnesium in huis halen jij weet er echt veel van edje
 
magnesium kost 5k kilo 15 euro en kalk is 25 kilo 20 euro ? maar mooie verhaal zal is wat magnesium in huis halen jij weet er echt veel van edje
ja en weet je wat water kost de kub ? 1.47euro voor 1000liter dus stel 20% water wissel elke week is normaal.. dus extra water wissel 40% om calsium en magnesium op peil te houden.. op 800liter zegge 300liter per week x4 =1200liter per maand x 12 = 14.400 liter per jaar
1 kub kost 1.47euro a 1200liter per maand = 1 liter kost 06.8cent x 1200 =7,20euro per maand x 12 =86 euro extra kosten. terwijl bij 20% water verversen het je maar 44euro gaat kosten.
Hoe lang doe je met die magnesium 5kg over een jaar op 800liter ?
je moet per week Magnesium-Sulfaat 15 gram toevoegen per 100liter dus op 800liter is dat 8x 120gram, x 4 = 480gram per maand x 12 =5,7Kg per jaar en dan gaan we uit bij een normale dosering ! bij aquaponic versnel je het proces dus kan de de dosis ruim verdubbelen en kom je op 11,4Kg per jaar.
Dan is los calsium en magnesium toevoegen waarschijnlijk de goedkoopste oplossing dan extra water verversing in dit geval en dan moet ik je gelijk geven..

Maar door geen aquaponic te gebruiken bespaar je dus wel die extra kosten, en als je dat niet wil aan nemen ook goed, omdat er zat te vinden is dat het calsium en magnesium extra ontrekt aan het water en daarom niet echt rendable is een huis aquarium en beter geschikt is voor vijvers die een natuurlijke buffer krijgen buiten door inlopen van water met regen vanaf de grond die weer nieuwe mineralen aanleverd + door verdamping wordt het ook extra regelmatig aangevuld met vers leidingwater in de zomer maanden en dat zijn grote voordelen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan