2 x fluval fx 4 of heb ik aan 1 fx6 genoeg (1 Viewer)

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Hallo, ik heb een aquarium besteld, een trofis colisa 1800, maar nu zou ik graag willen weten wat de beste optie is voor dat aquarium waar ik malawi's in ga houden: zou ik 1x De fluval fx6 doen, 2x De fx4 of heb ik aan 1 fx4 ook al genoeg?
Alvast bedankt!!

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 jan 2019
ik zou dan zeggen doe 2x fx4. Heb je er altijd 1 draaien indien je op de een de nodige onderhoud moet plegen of dat er 1 defect is dat je in iedergeval hebt draaien zonder stil te staan.

Of 1x de FX6 en een JBL e1902 bv kan ook.

RichD1011

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 dec 2015
Leeftijd
25
Denk dat je met 1x FX6 prima uitkomt, alleen jammer dat je dan maar 1 in-/uitstroompunt hebt in de bak, je hebt toch 180cm om te overbruggen zegmaar.
Dit kan je ook oplossen door met druk pvc je eigen in-/uitstroom aan te leggen.

Wil je dat niet dan is 2x kleine filters wellicht een betere optie.

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Denk dat je met 1x FX6 prima uitkomt, alleen jammer dat je dan maar 1 in-/uitstroompunt hebt in de bak, je hebt toch 180cm om te overbruggen zegmaar.
Dit kan je ook oplossen door met druk pvc je eigen in-/uitstroom aan te leggen.

Wil je dat niet dan is 2x kleine filters wellicht een betere optie.
Welke filters adviseer je mij dan?
Denk dat 2X fx4 overkill word

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 aug 2008
Leeftijd
39
Dat is een glazen bak onder je aquarium waar veel meer materiaal in past en dus een betere filtering geeft dan potfilters...

Misschien maakt t je keuze ingewikkelder.
Wil niet zeggen dat een potfilters een slechte keuze is.

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Dat is een glazen bak onder je aquarium waar veel meer materiaal in past en dus een betere filtering geeft dan potfilters...

Misschien maakt t je keuze ingewikkelder.
Wil niet zeggen dat een potfilters een slechte keuze is.
Ik weet hoe het werkt alleen vind zelf potfilters het fijnste

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 okt 2015
Als je voor Fluval gaat, dan zou ik denk ik voor 2 x de FX4 gaan, waarmee je 600 liter "full cycle" kan behappen. Aangezien je hier netto zeker nog onder zit, ben je hiermee "ruim" bemeten. Maar ik deel de reeds gemelde mening, als je een bioloog kan doen, dan zou ik dat ook doen! Heeft (al heb ik hem zelf niet) vele voordelen, die zover ik kan beoordelen niet opwegen tegen het gemak van een potfilter

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Dat is meer dan 5000 l/h is dat niet overkill?
Ik weet dat dat bruto is maar om bijna meer dan 8x Bruto te filteren denk Ik dat dat overkill is

RichD1011

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 dec 2015
Leeftijd
25
Trofis colisa is wat lastig met een bioloog werken, daar is het meubel niet voor gemaakt :))
Zijn meer mensen die 200cm bakken prima met potfilters filteren hoor, @TonHageraats bijvoorbeeld.

2x FX 4 is in ieder geval geen overkill hoor, 5000L/U bruto houd je ongeveer 2500L/U netto over.
dat zou ongeveer 5x je bakinhoud zijn. Malawi's kunnen die stroming prima hebben.

of het ook echt nodig is? tja....

wellicht dat je met 2x een Eheim 2217 (classic 600) al een heel eind komt, zou je theoretisch altijd nog een 3e bij kunnen plaatsen (mits dat kan in de kastjes en uitsparingen van de trofis). Malawi's zijn nu ook weer niet de meest vervuilende vissen, ik zie bij die van mij zelden uitwerpselen liggen.

L/U zegt niet per definitie wat over de biologische filtering van een bak.

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Trofis colisa is wat lastig met een bioloog werken, daar is het meubel niet voor gemaakt :))
Zijn meer mensen die 200cm bakken prima met potfilters filteren hoor, @TonHageraats bijvoorbeeld.

2x FX 4 is in ieder geval geen overkill hoor, 5000L/U bruto houd je ongeveer 2500L/U netto over.
dat zou ongeveer 5x je bakinhoud zijn. Malawi's kunnen die stroming prima hebben.

of het ook echt nodig is? tja....

wellicht dat je met 2x een Eheim 2217 (classic 600) al een heel eind komt, zou je theoretisch altijd nog een 3e bij kunnen plaatsen (mits dat kan in de kastjes en uitsparingen van de trofis). Malawi's zijn nu ook weer niet de meest vervuilende vissen, ik zie bij die van mij zelden uitwerpselen liggen.

L/U zegt niet per definitie wat over de biologische filtering van een bak.
Ik ben niet zo fan van eheim filters en van fluval heb ik betere verhalen gehoord maar ik denk dat ik met de fx 6 ook wel een eind kom want dat is 3000liter bruto per uur of zal ik daar niet genoeg aan hebben? Maar als het niet goed genoeg is kan ik altijd nog een fx4 bij plaatsen

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 okt 2015
Je kan ook eens naar Hydor kijken, heb deze nu zelf ongeveer 1,5 jaar draaien en ben hier zeer tevreden over. Heb er 2 op 1.60 meter.

Stil, efficient, veel filter medium. Na diverse Eheims en wat probeersels (Fluval 406) ben ik hier nu zeer tevreden mee tot op heden, alhoewel ik ook sterk aan de FX-en heb getwijfeld. Kon ze toen prijstechnisch ook zo interessant kopen, dat het wel een makkelijke keuze was op zich.

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Je kan ook eens naar Hydor kijken, heb deze nu zelf ongeveer 1,5 jaar draaien en ben hier zeer tevreden over. Heb er 2 op 1.60 meter.

Stil, efficient, veel filter medium. Na diverse Eheims en wat probeersels (Fluval 406) ben ik hier nu zeer tevreden mee tot op heden, alhoewel ik ook sterk aan de FX-en heb getwijfeld. Kon ze toen prijstechnisch ook zo interessant kopen, dat het wel een makkelijke keuze was op zich.
Ik zal er even naar kijken, alvast bedankt voor de tip!

RichD1011

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 dec 2015
Leeftijd
25
Ik ben niet zo fan van eheim filters en van fluval heb ik betere verhalen gehoord maar ik denk dat ik met de fx 6 ook wel een eind kom want dat is 3000liter bruto per uur of zal ik daar niet genoeg aan hebben? Maar als het niet goed genoeg is kan ik altijd nog een fx4 bij plaatsen
Kan zeker! maar dan blijf je wellicht het euvel hebben wat ik eerder al opperde: je hebt dan 1 in-/uitstroompunt waarmee je 180cm moet overbruggen.
Maar dat zul je vanzelf ervaren uiteraard of dit wel of niet gaat spelen.

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15

Ik vind het niet echt in verhouding, de prijs en het aantal liters per uur..

sschot

Well-known member
Lid geworden
8 okt 2015
Ik vind het niet echt in verhouding, de prijs en het aantal liters per uur..
Voor mij persoonlijk is liters per uur minder interessant. Het geluid en de hoeveelheid filtermedium waren en zijn voor mij belangrijk. En toen ik ze kocht was dat voor 115 euro per stuk........

Ed Tensen

Well-known member
Lid geworden
30 dec 2018
Leeftijd
40
Ik zou op deze bakmaat 2 potfilters willen aanraden. 1 aan iedere kant. Veel is al gezegd hierboven.

Ik heb zelf 2 Eheim type 2373 1050 l/h draaien op mijn Malawi bak van 2,40x60x70. Dit gaat prima. Om de stroming te verhogen heb ik nog 2 Hydor stromingpompen ieder van 7000 l/h erin staan, zal vermoedelijk bij jou niet nodig zijn, maar wel om aan te geven dat overkill aan stroming/pompcapaciteit bij Malawi's niet snel voorkomt, eerder gewenst is. In totaal wordt er bij mij rond de 16000 l/h aan water verplaatst.

Veel succes en ben benieuwd wat je ervan maakt.

Gr. Ed

TS
Malawi2020

Malawi2020

Member
Lid geworden
3 mei 2020
Leeftijd
15
Bedankt iedereen voor de tips! Ik ga het denk ik eerst met de fx6 proberen en als dat nog niet genoeg is doe ik er nog een fx4 bij.

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan