Wat is er nieuw

200cm Zuid-Amerikaanse discusbak van ChrisN

ChrisN

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2014
Na de nodige probleempjes met mijn meubel, ook van mijn kant een foto-volg-topic, omdat ik dat leuk vind en jullie hopelijk ook �n om gaandeweg de opbouw hopelijk wat nuttige tips en feedback te krijgen. Hierbij een overzicht, en hopelijk verder in het topic wat details over de verschillende onderdelen. De hardware had ik allemaal al eerder voor een redelijk zacht bedrag kunnen aanschaffen.

Het aquarium is een Evasion van aquatlantis van 200x60x70 cm en pakweg 850 liter water erin. Het gaat voor 99% een rio-negro biotoop-bak worden, maar 100% ga ik niet redden omdat dat niet gaat lukken met onder meer het exacte type discus en ook niet met waterwaarden. Met een goede benadering ben ik dik tevreden.

Ik gebruik daarbij een bodemverwarming van 100W en twee thermostaten van 300W, aangestuurd door een dennerle thermo-controller. Twee flinke eheim-filters, een paar nette TL-balken en 3 leds (profilux simu-L) en dat word allemaal geprogrammeerd dmv een Profilux-2. Er zal uiteindelijk niet heel veel licht op komen, maar het moet wel ergens op lijken. Er zit nog een PH-controller bij, maar het CO-2 gedeelte daarvan heb ik eruit gesloopt en wat overblijft is een leuke gadget: continue de actuele PH in een display met eventuele alarmen voor als iemand een fles zoutzuur in de bak heeft gekieperd of voor als mijn wortelhout plotseling is gestopt met leveren 🙂

Wat het moet gaan worden is een leuk onderkomen voor 10 a 12 discus met natuurlijke kleuren (maar geen wildvang), ik twijfel nog tussen santarem, alenquer, san-merah of bruin-turquoise (die ik eerder heb gehad) en ik heb nog alle tijd om te twijfelen want de bak staat nog niet eens op het meubel momenteel.

Lotgenoten van deze discus worden: plusminus 20 coryadoras (een wit-zwart type, weet nog niet exact welk) en plusminus 20 marmerbijlzalmpjes. Daarnaast een aantal L-nummers, puur om functionele redenen. Vraag: Welke van de ontelbare rio-negro l-nummers waar ik uit kan kiezen is: Niet duur, geen graver en word niet al te groot?

Inrichting: Rio-Negro en dan niet al te ingewikkeld. Dus, geen kleine details maar een overzichtelijk beeld met flinke stukken (wortel)hout. Zand op de bodem (Ik weet het, maar komt goed 🙂 ) ...Grote stukken mangrove hout op de bodem (stukken boom die al decennia daar liggen) wortels over de bodem, In het water hangende takken op half water vanaf het oppervlak. In de achtergrond een flinke omgedonderde boom (de lelijke juwel achtergrond, 90 graden gedraaid). Planten: Wat drijfplanten en 2 of 3 zeer kleine streepjes (5x20cm ofwat) kleine amazone. Weinig licht, zoals gezegd en het water word daarnaast gekleurd met amazone-pro (een humusachtig product)

Een flinke lap tekst, voor in een foto-topic, dat geef ik toe.

Grotefoto-4MO4OKHV.jpg

Ben benieuwd,hoe het wordt. Mag best wat meer discus,mijn mening.

Nou, kom maar op, je plannen zijn al spannend!

Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Qua Corydoras is misschien de Panda een leuke. Wordt niet zo groot en is zwart wit.
Qua lnummer past daar de L201 bij. Zwart mrt witte stipjes.
Kleine ideeen....

Leuk! Ben benieuwd.
Ik ben dol op dit soort topics waarin je kunt zien hoe een bak vorm krijgt.
Ik doe dat nu bij mijn meterbak ook.

@Mondeo, in eerste instantie dacht ik ook aan 14 stuks. Als de bak straks volledig is ingericht en draaiend, kan ik een veel betere inschatting maken mbt het aantal discus. Toch wel liever eerst te weinig dan te veel.
@Deesje, ik denk dat het panda's gaan worden inderdaad. L201 past daar zeker mooi bij en is ook een Rio-Negro vis. Maar word deze niet redelijk groot? Ik heb een L201 of L142 (weet niet meer zeker) gehad, en die ging al vrij snel richting de 15 centimeter.

Huidige foto:

Grotefoto-OAUS77ME.jpg

Op de bodem 2 centimeter tempex ivm behoorlijk zwaar hout waarvan sommige stukken slechts op enkele cm2 staan. Bovendien scheelt het 2x200x60 aan zand+ gewicht. Daarop een plaat plexi en daarop zit de bodemverwarming vastgekit. Tussen de slangen bodemverwarming plak ik stukken overgebleven achterwand aan het plexi precies op de plaatsen waar het hout komt (ivm beschadiging verwarmingsslang).

De achterwand...
ik heb er veel in mijn handen gehad van extreem duur tot zwart folie. Wat ik wilde was: Zo donker mogelijk, met iets van een boom/takken/wortel structuur wat je nog vaag moet gaan zien straks �n nog wel redelijk schokdempend want sommige stukken hout steunen deels tegen de wand. En toen is de deze goedkope van juwel geworden. Niet mooi, maar voor mijn doel perfect. En als ik hem dwars zou plaatsen lijkt het net een omgevallen boom die daar ligt en bovendien lijkt het aquarium een stuk groter. De zijkanten (en straks de schuine wandjes ook) na veel proberen en kijken, nog meer proberen en kijken, nachtje(s) slapen en nog meer kijken komen rechtop. Uiteindelijk vond ik dat natuurgetrouwer ogen. De naden worden straks tegen elkaar gedrukt en met zwart dichtgekit.

De uitsparingen die je links en rechts ziet zijn er voor aanzuig en thermostaten en andere techniek. Hier komen schuine wandjes te staan waardoor het water gescheiden word. Beneden aan de wandjes zitten 4 aanzuigpunten (Op de foto zie je er al twee met de pvc pijpjes en er zitten ook twee roosters in de wandjes zelf, 10 cm hoger dan de twee pijpjes die over de bodem lopen.) Het water word bovenin de kamer aangezogen en dus van beneden naar boven getrokken, langs de thermostaten. Uitstroom zal straks waarschijnlijk over de hele breedte van de bak achterin plaatsvinden, over het oppervlak, bij de voorruit naar beneden en via de bodem weer naar achteren en zo is de circulatie rond.

Morgen weer wat verder klussen.

Corydoras panda behoren niet te warm gehouden worden, dus zeker niet op Discus temperaturen.
Als ik jou was zou ik zoeken naar een soort die van nature voorkomt in de Rio Negro, die kunnen die hoge temperaturen aan. Corydoras robinae natuulijk.

Qua L-nummers weet ik niet veel, behalve dat de L-168 een Rio Negro variant is en niet al te fors wordt.

~ Ivo

Hallo Ivo,

Bedankt voor je tips, beide meervallen (robinae en l168) heb ik bekeken en beide zijn het best mooie vissen. Robinae ga ik iets verder induiken, want volgens mij worden deze gevoelig groter dan andere modellen en dat wil ik dan weer niet.

Aquarium staat vanaf vanavond op zijn sokkel, morgen weer verder met wat plaatjes erbij.

Corydoras robineae zijn veel groter dan de panda's, maar kan je verzekeren dat ze velen malen mooier zijn dan de panda's.
Ik zou dan gaan voor een 15 stuks. Ik heb zelf in mijn 2m bak ook een groep van 15 Corydoras robineae zwemmen. Overdag weinig zichtbaar, zitten graag onder stukken hout, maar zodra mijn avondlicht aan is dan zwemmen ze de hele bak door.
De C. robineae leeft van nature in gebieden waar de bodem vol ligt met bladeren.

Voor L-nummers zou je hier even tussen moeten kijken.
http://www.planetcatfish.com/common/sea ... esults=100

Bedankt voor de links en bij nader inzien toch grote kans (100%) dat het robineae gaat worden 😀

Kleine update: Alle techniek is aangesloten, de schuine wandjes dichtgemaakt en het meubel met aquarium exact op de plaats gezet. Vanaf nu kan het leuke werk beginnen.

Grotefoto-JAK84LIY.jpg

Niet 1 van mijn beste foto's, dat geef ik toe :sorry:

Een tijdje terug gekocht, via marktplaats, 60x100 cm. Helaas kom je dit soort stukken hout niet vaak tegen in de winkels. Zojuist een stukje op maat gemaakt (op de foto is hij al klaar) en vanavond gaat hij de linkerkant van de bak versieren.

Foto-JRDSOZUG.jpg

Das een mooi stuk :thumbs:

Het heeft even geduurd, deze volgende update maar dat had twee redenen:
1-Hoe langer ik tegen de juwel achterwand aan keek, hoe meer deze me begon te irriteren.
2-De schade aan mijn aquarium (flinke krassen, hoe langer ik keek hoe meer het er werden.)
hebben me doen besluiten een andere te nemen.

Inmiddels zijn we ongeveer net zover als voorheen (Aquarium op zijn plek, achterwand erin, techniek aangekoppeld) alleen is de kleur van het aquarium anders en de achterwand ook.

De huidige achterwand is ongeveer 10 centimeter te kort, deze is nu opgevuld. Straks komen hier vlak voor twee dikken takken te liggen die een talud vormen, waardoor ik deels het zand tot tegen de achterwand ga krijgen. De lelijke juwel achterwanden doen nu nog wel prima dienst als zijwandjes. Meer eer dan dat behoren ze niet te krijgen 😛

Aanzuig van beide pompen loopt links en rechts achter de achterwand naar beneden en steekt voor de achterwand net boven de bodem weer uit. Beide aanzuigingen hebben bovendien een klein gaatje achter de achterwand, twee centimeter onder het oppervlak, voor de veiligheid en voor circulatie achter de wand. linkerterugloop gaat over het oppervlakte naar rechts en de rechterterugloop schuin naar beneden tegen mijn thermostaten en mijn rechter-ruit aan. Circulatie zal dus met de klok mee en over de breedte lopen. Flink wat veranderingen, maar nu ben ik er een stuk blijer mee.

Foto-IUOLTDN4.jpg

Beter nu veranderen,dan later met een volle bak. Als er nu ergernis is,verdwijnt dat niet meer....

Update, na een week lang met hout goochelen.
Het stuk hout die ik eerder liet zien op de foto, krijg ik er met geen mogelijkheid meer in, in verband met de achterwand. Zagen is ook geen optie meer (Dus hij is te koop).

Soms heb je een beetje geluk nodig en dat had ik (vond ik), toen dit stuk hout zag liggen in de winkel:

Grotefoto-IYDA6TBX.jpg

En na het nodige zaagwerk is deze uitermate geschikt om zowat de gehele rechterkant te vullen. In dat weekje puzzelen met hout wilde ik het volgende en had ik ook echt in mijn achterhoofd geprent:

-Een natuurlijk tafereel (Wortels en oude stukken 'tak' op de bodem, en takken / wortels vanuit het oppervlak naar beneden.
-Veel hout maar toch zodanig geplaatst dat er veel zwemruimte over blijft, voorlangs, erboven, achterlangs, voor discus.
-Veel hout op de bodem maar minstens 1 "vrije doorgang" naar de achterwand ivm dieptewerking.

Vanaf vandaag ligt / hangt / staat het hout dan eindelijk naar mijn zin en er zijn meteen 2 zakken filterzand overheen gegaan. Op de foto zie je het niet goed maar het stuk hout wat van linksboven naar beneden steekt maakt de linkerkant echt supermooi af vind ik.

Grotefoto-WTU3J6CF.jpg

Het stuk waar ik een beetje geluk bij had 🙂 op maat gezaagd aan de rechterkant, opgefleurd met kleinere takken en wortels
(ik denk dat ik straks veel blije meervallen heb)

Grotefoto-XXHNDXAV.jpg

dat belooft wat!
ik hou me aanbevolen voor foto's van de vorderingen 🙂

Het belangrijkste element word vandaag toegevoegd:

Foto-6MJOPGV7.jpg

Dat is altijd weer spannend 😀

Ben erg benieuwd.

Kijk helemaal mijn inrichting, prachtige stukken hout zeg 🙂

@Rico, inderdaad, de eerste nacht m�t water hoor je altijd vreemde geluiden van beneden die je anders nooit hoort 🙂

Inmiddels volledig gevuld, filters draaiend en op temperatuur gebracht. Vandaag zowat de hele dag met de profilux zitten spelen, wat een mooi spul is dat!

Twee totaaltjes, 1e van overdag (Licht is inmiddels iets warmer geworden door 1 van de TL' s te verwisselen) en 1 van zojuist in de schemering.

Wie heeft er een tip voor de naad tussen de twee delen achterwand?
Deze heb ik ingesmeerd met TEC7 en daar flink wat turfpoeder op aangebracht. Dat ZAG er erg goed uit. Inmiddels lijkt de turfpoeder te zijn verdwenen? (Waarom lukt dit bij anderen wel?) En zit ik met een zwarte naad. Wegwerken met al te veel takken en twijgen kan, maar ik wil een niet al te grote blikvanger in het midden.

(Zoek de verschillen)

Grotefoto-MZDEKWAZ.jpg

Grotefoto-Q7PFGLOV.jpg

Ziet er veelbelovend uit!

Ik heb ook een naad gehad in mijn achterwand, maar heeft hout voor gestaan. Je zou er een takkenbos met droge bladeren ervoor kunnen zetten. Dan is het toch niet echt een blikvanger en naad is weg. Of je water donkerder laten kleuren met bijvoorbeeld rooibosthee.
Het is jammer dat die naad bijna in het midden zit en er de neiging bestaat om de bak in twee�n te gaan delen.

Heel mooi, dat belooft nog heel wat

Thanks, Vandaag de naad onder handen genomen, behalve in de naad zat er ook heel vele TEC7 omheen (in de veronderstelling toen, dat je het door het turf haast niet zou zien) en dat kon ik nu vrij gemakkelijk wegkrijgen. Wat resteert is een naadJE van 1 mm breed. Als ik daar op 2 of 3 plaatsen horizontaal wat voorlangs laat lopen heb ik er weinig last meer van.
Het water begint nu ook duidelijk wel helderder te worden (Zeker op de onderste foto zie je waas). Nog wat TL omgewisseld. Heb nu een geel-achtige achterin (Geeft een supermooi effect op de achterwand, morgen nieuwe fotos) Twee daylights in het midden en als voorste een 'color plus' (paarsachtig, voor het accentueren van de kleuren in de discus straks). morgen weer verder knutselen met die profilux die ik echt kan aanraden 🙂

Foto's ChrisN..... We zijn toch wel benieuwd!!!

Ben benieuwd naar verdere vorderingen

Weer een dagje verder en het water word steeds helderder, het word nu ook wel tijd om een fatsoenlijke camera te pakken en wat betere plaatjes te maken, maar dat zal vanavond zijn ivm tegenlicht.
Ik heb op dit moment het licht volledig naar wens ingesteld (leuk nagebootste schemering s'morgens en s'avonds.

Wat ik nu nog mis is wat 'takken' of 2 groepjes ronde wortels (slagtanden, van geheel boven naar beneden) om de bovenverdieping wat op te vullen (En de resterende naad te maskeren). komende week zal ik me daar mee bezig gaan houden.
Verder zal ik vandaag het water volledig naar wens kleuren met 'amazone pro'.

Vraag aan bezitters van dennerle bodemverwarming: De trafo word behoorlijk warm. Ik kan hem w�l gewoon vast blijven houden maar hoort dit zo of is hij wellicht langzaam aan het overlijden?

Inmiddels hebben we een eerste bewoner zoals je op de foto rechtsboven kan zien. Nee, nog niet IN het het water, daar is het te vroeg voor 🙂

Foto-ZHVSPCZN.jpg

Goed bezig. De bodemverwarming is wel geschikt voor de grote van de bak?

Mooie inrichting en een boel hout.

De naad is helemaal niet meer zo aanwezig. Inderdaad nog iets voor en je ziet er niets meer van.
Ik vind het hout wel mooi zo. Vooral links waar de het hout in de richting meeloopt van de achterwand.
Wanneer ga je er planten in doen? En welke?

Een mooi begin, mooie achterwand!

Bedankt allen,
Mondeo, het is de zwaarste van dennerle en hij zou geschikt moeten zijn. Normaal gesproken zouden de thermostaten het ook moeten overnemen wanneer de bodemverwarming het niet meer trekt.
Zoetwatermatroos, er komen haast geen planten in, slechts een aantal ludwigia helminthorrhiza (drijfplanten met wortels in de bodem).

--Is het mogelijk om de topictitel aan te passen? Gaandeweg het project heeft de biotoop-streek zich ook langzaam verplaatst richting het oosten, nabij Alenquer en omstreken...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan