Wat is er nieuw

200cm Zuid-Amerikaanse discusbak van ChrisN

Vraag aan bezitters van dennerle bodemverwarming: De trafo word behoorlijk warm. Ik kan hem w�l gewoon vast blijven houden maar hoort dit zo of is hij wellicht langzaam aan het overlijden?

Gaat stroom doorheen,he.
Wordt altijd handwarm.

Het word inderdaad niet warmer dan handwarm, Bertus...lijkt me dan prima.

Knutsel knutsel...

Stukje hout erbij, steen verplaatst. Houtje verplaatst. Stukje hout eruit. Beetje zand erbij. Steen weer terug maar een centimeter naar links, Stukje hout toch weer terug. Beetje zand verplaatst. Enzovoort. Mezelf kennend gaat dit nog zeker twee weken duren maar je moet er w�l een paar jaar tegenaan kijken he 🙂
Hopelijk morgen of overmorgen toch weer wat plaatjes schieten als het naar zin is.

Iemand intussen al enig idee hoe de topictitel gewijzigd kan worden naar "Zuid-Amerika discusbak van..."

Want...Het leek me erg leuk om een specifiek biotoopbak te maken. Rio Negro sprak me aan omdat de keus qua vis toch behoorlijk is. Maar dan ben ik min of meer verplicht om wildvang heckels te nemen, want het word w�l een discusbak. Daarna zou het curua-una worden waarin ik Alenquer of Santar�m (die kleur iig) discus kon plaatsen. Bovendien zwemt daar de zeer fraaie L288. Echter, corydoras wil ik ook zeer zeker, en de ene soort die daar zwemt is niet op een fatsoenlijke manier te krijgen en ook nog eens erg lelijk. Zo was het met iedere rivier (of deel van) wel wat en we hebben besloten dat we vissen en eventuele planten ook wel een beetje willen uitkiezen op basis van smaak en niet alleen op biotoopcorrectheid dus de biotoop word iets vergroot. Om precies te zijn naar een stuk van 400 kilometer van Oost naar West langs diverse uitmondingen aan de Zuid-oever van de Amazone 🙂
(Niet groter en niet ten noorden van de Amazone, beloofd 🙂 )

Gewoon aan beheer vragen, dan komt het meestal wel goed.

Thanks Astrid, de vraag is onderweg 🙂

Weer een update.

Planten erin, en ook de eerste bewoners, 12 stuks corydoras.
De komende week zal ik goed in de gaten moeten gaan houden hoe de filters deze extra belasting gaan trekken. (ik ben 2 weken terug gestart met nitrivec en een paar blokken diepvriesvoer in de filters, en half vorige week kreeg ik een minimaal nitriet-golfje)

Eerst iets over de inrichting: op eerdere foto's is te zien dat de linkerkant en de rechterkant niet echt ��n geheel vormden (Of ligt dat aan mij?) Links een groot stuk mangrove hout met een donkere hoek beneden en rechts een gigantisch stuk spider van een andere kleur en fijnere vertakkingen. Dus: Links moest ook spiderwood komen, rechts een extra stuk mangrovehout. Bovendien wilde ik met planten de donkere hoek linksbeneden wat opleuken en daarnaast, door deze zelfde planten terug te laten komen in de hele bak zou je meer een eenheid krijgen en ik denk dat ik daarin ben geslaagd. De linkerkant is me nu alleen iets te "schattig" geworden maar dat trekt met het groeien van de planten en het donkerder worden/ be-algen van het spiderwood wel bij.

Totaaltje:
Foto-JPAFHRYA.jpg

De voorste lamp was een paarsachtige lamp, waarmee vooral de vissen mooi belicht zouden worden, maar met een stukje reflector van 30 cm aan de linkerkant zal hij hopelijk toch dienst doen / helpen de vallisneria te laten leven / groeien.

Vallisneria dus...
De enige plant die in aanmerking kwam, omdat er maar weinig euchinodorussen zijn die ik mooi vind en ook omdat ik eigenlijk alleen (enkele) vaste planten en wat drijfplanten wil. Na flink wat uitzoekwerk (Want de bronnen spreken elkaar allemaal tegen!) ben ik er min of meer uit dat er twee soorten Vallisneria zijn die wereldwijd voorkomen en ook in de amazone zijn gevonden: De spiralis (veel te schattig) en deze gigantea, alhoewel het lijkt alsof de spiralis veel algemener is in Zuid-Amerika dan de Gigantea ben ik er toch tevreden mee.

Grotefoto-8OSTTYHG.jpg

En tot slot, de eerste 12 bewoners. Dat zijn Corydoras Pulcher wildvang geworden. Een wat grotere corydoras die ook in wat warmere wateren word gevangen dan veel andere soorten. Gelukkig scholen deze prima, dat heb ik met andere, voornamelijk kweek-soorten wel anders gezien. Geweldig om ze alle 12 op een rijtje 1 voor 1 achter elkaar over de bodem uit een nis tussen het hout te zien komen! Een slechte foto want ze waren erg druk en de andere 269 foto's waren dan ook mislukt:

Grotefoto-N433R73Q.jpg

Mooie cory's

Prachtig hoor!

Wat een prachtig mooi ingericht aquarium en wat een mooie corydorassen zeg!!! 😀

Ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat met de discus dalijk.

Mooie soort cory..... en zeer geslaagde inrichting!

Ziet er goed uit! Goed voorbeeld dat een aquarium zonder planten er toch erg mooi uit kan zien.

Thanks mensen!
Kleine update, vandaag zijn er 9 stuks oppervlaktevisjes bij in gekomen. Hopelijk (want, lastig te krijgen) kan ik deze groep uitbreiden naar pakweg 20, later. Zuid-Amerikaans, maar toch moest ik de regio weer vergroten 🙂 (Het oog wil toch ook wat en de meeste Zuid-Amerikaanse oppervlaktevissen vind ik niet mooi). Het zijn nannostomus espei geworden, geweldig bijzondere visjes in hun vertoning en gedrag. Enkele cory's wilden ook op de foto vandaag met als voorwaarde dat ze rode muggelarven zouden krijgen.

Foto-D84IUN37.jpg

Foto-IOFXZ6A8.jpg

Hele leuke oppervlakte vissies hoor, mooi getekend!

Wat een prachtige vissen zeg 😀
Gaat straks een heel mooi aquarium worden met geweldig mooie bewoners vermoed ik zomaar :petjeaf:

Mooie soort. Ben een fan van Nannostomus

Mooi die oppervlakte visjes

Tef� of Alenquer?
ik zal van 1 soort 12 vissen nemen. Welke van de twee maakt mij niet veel uit maar welke van de twee -denken jullie- zal beter contrasteren met de lichte achterwand van akwaline? De Alenquer is donkerder. De Tef� lichter en wellicht wat minder contrasterend, echter deze heeft volgens mij weer meer blauw erin?

Ik zou perssonlijk gaan voor de Tef� maar dat is inderdaad meer door het blauwe wat ze hebben en valt denk ik toch meer op dan de donkere kleur van de Alenquer. Maar zonder twijfel zijn het beide prachtige discus soorten het is nu denk ik alleen ene kwestie van smaak 😀

Wildvang of nakweek?

Nakweek, Mondeo

Zou toch voor Tefe gaan,iets meer kleur mijn mening.

Thanks, Khoppie en Mondeo, mijn vriendin zei ook dat Tef� beter zou opvallen met deze (toch lastige, bij natuurlijke kleuren discus) achterwand. Zelf ben ik enigszins kleurenblind 🙂

Volgens de beschrijving van planet catfish zou het inderdaad meer de CW028 moeten zijn zie ik, Ivo.
Het is soms lastig want sommigen lijken heel veel op elkaar en komen soms zelfs uit het zelfde gebied waardoor je wellicht ook nog kruisingen hebt rondzwemmen die helemaal ondefinieerbaar zijn. De vis die ik heb, heb ik nu in twee winkels in Nederland als 'pulcher' gezien. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat men in de handel het ook niet altijd (zeker) weet (Of onjuiste benaming via de leverancier) ...Hoe ze ook heten, schattig blijven ze zeer zeker! 🙂

Enkele toevoegingen, dus enkele nieuwe plaatjes:

Drie stuks nieuwe plant, de Hydrocleis Nymphoides, 1x vanaf links op 1/4 1x daar net achter en 1x rechts. Een Zuid-Amerikaanse plant met mooie stengels en met hele mooie lelies.
Daarnaast heb ik het stuk hout die uit de rechterbovenhoek komt, 'verlengd' bij de bovenste (linker) vertakking. Het lijkt nu net alsof het stuk hout helemaal vanaf de rechterbovenhoek, schuin naar beneden komt tot in het midden, in het zand.

Totaal:

Foto-TXAE8LLA.jpg

Het nieuwe stuk hout, waar het de grond in gaat:

Foto-MZP3M6SI.jpg

E�n van de lelies van de Hydrocleis Nymphoides:

Foto-CCE3XGDS.jpg

En tot slot, ze zijn verschrikkelijk slecht op de foto te krijgen, nog een Nannostomus Espei tussen de wortels. (ik hoop ze ooit nog allemaal in 1 shot te krijgen):

Foto-FMX4Y6B6.jpg

Mooi man....... om naar het makkelijker te maken. .... alenquer is meer een echte wildkleur vind ik...

Prachtig mooi weer 😀
Jammer dat de Nannostomussen moeilijk te fotograferen zijn want zijn echt mooie visjes 😛

Op zich zijn Nannostomussen goed te fotograferen, Mascha krijgt ze prima op de foto (*)
Het is veelal de typische Z-A bakinrichting en de wat mindere hoeveelheid licht die de fotograaf nekt omdat het daardoor wat lastig is een korte sluitertijd te hanteren en juist dat laatste is de truc bij deze visjes 😉

Espei's zijn fraai 🙂

~ Ivo

(*) als ze dus eens in een lekker belicht stukje zitten 😉

zo das echt een mooie bak hou ik wel van lekker veel hout paar plantjes echt heel mooi :petjeaf: .

Ff die mooie foto nog een keer plaatsen hoor! 😉

593313_0_82_fototxae8lla.jpg

Echt heel mooi en super hoe de rest van je inrichting perfect bij de achterwand past! :thumbs:

Prachtig ingericht, een van de weinige bakken waarbij je echt diepte ziet, heel mooi!

@Allen, bedankt voor de complimenten over de inrichting!

Erwin, dat vind ik eigenlijk ook, maar ik weet niet zeker of je ze dan nog fatsoenlijk ziet zwemmen.
Als ik vissen zou krijgen zoals Dit voorbeeld op de site van stendker dan hoor je mij niet klagen en bovendien lijkt hij toch wel aardig op deze tef� wildvang Ja, natuurlijk is de wildvang veel mooier, maar de keus is gevallen op kweek)... De vraag is misschien wel, zijn/worden de vissen van stendker �cht zoals ze middels de plaatjes beloven?

Ivo, de visjes zijn inderdaad schuw en snel en dat maakt het lastig (sluitertijd), al helemaal met de telefoon natuurlijk. ik heb nog wel een fatsoenlijk fototoestel liggen en als alle vis erin zit, ga ik die zeker even opgraven.

Hebbes 😀

Foto-S3IBS7ZF.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan