Thanks Astrid, de vraag is onderweg
🙂
Weer een update.
Planten erin, en ook de eerste bewoners, 12 stuks corydoras.
De komende week zal ik goed in de gaten moeten gaan houden hoe de filters deze extra belasting gaan trekken. (ik ben 2 weken terug gestart met nitrivec en een paar blokken diepvriesvoer in de filters, en half vorige week kreeg ik een minimaal nitriet-golfje)
Eerst iets over de inrichting: op eerdere foto's is te zien dat de linkerkant en de rechterkant niet echt ��n geheel vormden (Of ligt dat aan mij?) Links een groot stuk mangrove hout met een donkere hoek beneden en rechts een gigantisch stuk spider van een andere kleur en fijnere vertakkingen. Dus: Links moest ook spiderwood komen, rechts een extra stuk mangrovehout. Bovendien wilde ik met planten de donkere hoek linksbeneden wat opleuken en daarnaast, door deze zelfde planten terug te laten komen in de hele bak zou je meer een eenheid krijgen en ik denk dat ik daarin ben geslaagd. De linkerkant is me nu alleen iets te "schattig" geworden maar dat trekt met het groeien van de planten en het donkerder worden/ be-algen van het spiderwood wel bij.
Totaaltje:
De voorste lamp was een paarsachtige lamp, waarmee vooral de vissen mooi belicht zouden worden, maar met een stukje reflector van 30 cm aan de linkerkant zal hij hopelijk toch dienst doen / helpen de vallisneria te laten leven / groeien.
Vallisneria dus...
De enige plant die in aanmerking kwam, omdat er maar weinig euchinodorussen zijn die ik mooi vind en ook omdat ik eigenlijk alleen (enkele) vaste planten en wat drijfplanten wil. Na flink wat uitzoekwerk (Want de bronnen spreken elkaar allemaal tegen!) ben ik er min of meer uit dat er twee soorten Vallisneria zijn die wereldwijd voorkomen en ook in de amazone zijn gevonden: De spiralis (veel te schattig) en deze gigantea, alhoewel het lijkt alsof de spiralis veel algemener is in Zuid-Amerika dan de Gigantea ben ik er toch tevreden mee.
En tot slot, de eerste 12 bewoners. Dat zijn Corydoras Pulcher wildvang geworden. Een wat grotere corydoras die ook in wat warmere wateren word gevangen dan veel andere soorten. Gelukkig scholen deze prima, dat heb ik met andere, voornamelijk kweek-soorten wel anders gezien. Geweldig om ze alle 12 op een rijtje 1 voor 1 achter elkaar over de bodem uit een nis tussen het hout te zien komen! Een slechte foto want ze waren erg druk en de andere 269 foto's waren dan ook mislukt: