Wat is er nieuw

200x70x70 van tuinkabouter

Ziet er inderdaad goed uit👌🏼👌🏼
Yup, maar kwam incl btw en verzendkosten alsnog op iets van €5600.
Mijn spaarrekening is niet leeg, maar zo vol is ie nou ook weer niet..

Het is allemaal heel mooi, maar verschikkelijk duur.

Yup, maar kwam incl btw en verzendkosten alsnog op iets van €5600.
Mijn spaarrekening is niet leeg, maar zo vol is ie nou ook weer niet..

Het is allemaal heel mooi, maar verschikkelijk duur.
Het aanbod is helaas ook laag. Wil hier nog niet echt van de grond komen.

Is nog een ukje :))

FF teruggebladerd, maar gave bak hoor!🙂

Eerste nestje is een feit..
20260110_140852.jpg

20260110_140903.jpg

20260110_140909.jpg

Tijd geleden dat ik de camera erbij heb gepakt voor een goede foto update, kwam er achter dat de laatste eind 2024 was..
Er is in de tussentijd redelijk wat veranderd, de maanvissen zijn weg net als de elliotti's.
Nu heb ik ongeveer 100-150 kardinalen, ~40 sterbai, 5 oto's, 4 L519 en 7 nijseni (2xM, 5xV)

Afgelopen jaar door de diverse aanpassingen en dingen proberen toch veel groene algen gehad wat veel energie en motivatie heeft gekost maar de oorzaak gevonden en nu weer vrolijk door.
Na veel testen, uitproberen en zoeken bleek het te komen door mijn eigen onzorgvuldigheid met de osmocote, er lag simpelweg te veel boven de substraat waardoor de algen voldoende voeding kregen om lekker te groeien.
Dit is inmiddels opgelost en ben nu langzaam aan het testen met de eikelbladvaren hoe planten zich verhouden direct onder het licht zodat ik mogelijk de echinodorus Radicans en Hydrocleys Nymphoides weer terug kan brengen.

Hoe ziet het geheel er nu uit? nou zo:
Vooraanzicht:
_DSC3342.jpg

Zijaanzicht:
_DSC3357.jpg

Achteraanzicht:
_DSC3367.jpg

Zoals te zien op de foto's is nog niet alles weg, maar dit is meer dan beheersbaar met eens per week alles platspuiten met peroxide en carbo tijdens het verversen.
Maar hoe ziet het voeren er dan uit met zo'n visbestand?
Nou best leuk eigenlijk
_DSC3381.jpg

_DSC3383.jpg

En met zo'n voerkorf geeft het ook aanzienlijk minder rommel en voer wat rechtstreeks het filter in verdwijnt.

Fijn dat het zo goed gaat!
Vind dat er nog wel een paar oto's bij kunnen hoor. En éénrichtingsverkeer hebben je vissen blijkbaar nog nooit van gehoord :DD

Ziet er goed uit Wouter.
Ik ben zelf ook aan nieuw avontuur met planten begonnen.
Bak pas 3 dagen geleden opgestart. Veel ingelezen en wat ik heb begrepen is dat de verhouding No3 en Po4 essentieel is voor de algengroei.
Test jij ook regelmatig je water en wat is je ervaring?

Ziet er goed uit Wouter.
Ik ben zelf ook aan nieuw avontuur met planten begonnen.
Bak pas 3 dagen geleden opgestart. Veel ingelezen en wat ik heb begrepen is dat de verhouding No3 en Po4 essentieel is voor de algengroei.
Test jij ook regelmatig je water en wat is je ervaring?
Ik test wekelijks.

Opzich is de verhouding niet heel belangrijk, zolang ze beide maar aanwezig zijn.
Kalium speelt een grotere rol ben ik achter, als die te ver weg zakt remt het de plantengroei aanzienlijk maar zorgt niet meteen voor algen.

Ja volgens mij heeft Wouter gelijk. Zolang alles maar voldoende voorhanden is. Als je echt bijvoorbeeld minimaal nitraat in het water hebt en van de rest heel erg veel dan is het lastiger voor de plant om dan de nitraat te vinden.
Beetje vergelijkbaar met een bak ballen waar je 1 rode hebt en 30 blauwe en dan is het vinden van de blauwe moeilijker.
Dus ik denk ook dat de verhouding niet zo nauw steekt tenzij het echt flink scheef zit.

Ja volgens mij heeft Wouter gelijk. Zolang alles maar voldoende voorhanden is. Als je echt bijvoorbeeld minimaal nitraat in het water hebt en van de rest heel erg veel dan is het lastiger voor de plant om dan de nitraat te vinden.
Beetje vergelijkbaar met een bak ballen waar je 1 rode hebt en 30 blauwe en dan is het vinden van de blauwe moeilijker.
Dus ik denk ook dat de verhouding niet zo nauw steekt tenzij het echt flink scheef zit.
De rode bal bedoel je denk?xD

Had begrepen dat N-P ergens tussen de 7-15:1 moet zijn.
En idealiter N=K.

als je genoeg rode ballen in de bodem hebt zitten is die ene rode bal in de waterkolom niet zo relevant

Tijd geleden dat ik de camera erbij heb gepakt voor een goede foto update, kwam er achter dat de laatste eind 2024 was..
Er is in de tussentijd redelijk wat veranderd, de maanvissen zijn weg net als de elliotti's.
Nu heb ik ongeveer 100-150 kardinalen, ~40 sterbai, 5 oto's, 4 L519 en 7 nijseni (2xM, 5xV)

Afgelopen jaar door de diverse aanpassingen en dingen proberen toch veel groene algen gehad wat veel energie en motivatie heeft gekost maar de oorzaak gevonden en nu weer vrolijk door.
Na veel testen, uitproberen en zoeken bleek het te komen door mijn eigen onzorgvuldigheid met de osmocote, er lag simpelweg te veel boven de substraat waardoor de algen voldoende voeding kregen om lekker te groeien.
Dit is inmiddels opgelost en ben nu langzaam aan het testen met de eikelbladvaren hoe planten zich verhouden direct onder het licht zodat ik mogelijk de echinodorus Radicans en Hydrocleys Nymphoides weer terug kan brengen.

Hoe ziet het geheel er nu uit? nou zo:
Vooraanzicht:
Bekijk bijlage 394123
Zijaanzicht:
Bekijk bijlage 394124
Achteraanzicht:
Bekijk bijlage 394125

Zoals te zien op de foto's is nog niet alles weg, maar dit is meer dan beheersbaar met eens per week alles platspuiten met peroxide en carbo tijdens het verversen.
Maar hoe ziet het voeren er dan uit met zo'n visbestand?
Nou best leuk eigenlijk
Bekijk bijlage 394127
Bekijk bijlage 394128
En met zo'n voerkorf geeft het ook aanzienlijk minder rommel en voer wat rechtstreeks het filter in verdwijnt.

mag ik vragen wat voor voerkorf dit is? 😀 doet je er ook korrels in of alleen diepvriesvoer?

Vraagje tuinkabouter. Wat voor uitstroom heb je? Ik kan niet meer op de juiste naam komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
als je genoeg rode ballen in de bodem hebt zitten is die ene rode bal in de waterkolom niet zo relevant
Klopt, voor m'n idee ook de voorkeur voor de meeste planten.
mag ik vragen wat voor voerkorf dit is? 😀 doet je er ook korrels in of alleen diepvriesvoer?
Van 3D-irs maar hier gaat enkel diepvries in, droogvoer gaat via de voederautomaat.
Vraagje tuinkabouter. Wat voor uitstroom heb je? Ik kan niet meer op de juiste naam komen.
Random flow generator 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan