230 x 60 x 70 van aquabelg


Omdat ik de boringen voor 32mm heb...ik dacht dat ik gezegd had dat ze 40 moesten zijn, echter dat was duidelijk een miscommunicatie van mij naar de bouwer. Ik laat in het midden waar de fout ligt omdat ik er nergens iets van op mail gezet heb. Ik heb het wel tijdens de twee bezoeken aan de zaak vermeld, volgens mij, maar goed, het is nu zo. Nu ja, 32 is ook wel voldoende hoor.
Ik heb al een Meßner vijverpomp van 4 of 5000 liter gekocht voor de waterwissels, gecombineerd met een platte(brandweer)slang van 32mm binnendiameter-gaat dus vrij snel gaan. Ik heb trouwens al een reservepomp voor de bioloog, heb ineens twee nieuwe opvoerpompen gekocht, eentje als reserve in de kast dus! Die gaan waarschijnlijk toch maar op maximum 50% draaien, als ik het nu zo een beetje kan zien wat het voor stroming(en werveling) geeft in de bioloog. Vaak is trager, beter voor je bacterieopbouw/-behoud.

De uitlaatzijde is al volledig verlijmd, voor de inlaat wacht ik nog op de nieuwe 'klem' doorvoeren.

Vandaag ook als kleine test ook een pompje van een juwel binnenfilter onder het bed gelegd, gaat minstens zo goed als de luchtpomp(en) én met een dikke bonus: het geluidsniveau is ettelijk decibels gezakt-enkel de media die tegen elkaar 'ratelen' hoor je nog een beetje.. Als ik nu de overloop nog stil kan houden, ga ik zeer tevereden zijn.

2mm is dik zat voor condens, moet wel terug de bak in vallen


Ik wil vooral niet dat het zo een 'zwabberplaat' wordt, je weet wel, die alle kanten heen plooit als je ze oppakt. Natuurlijk ook weer niet té zwaar....,
 
Laatst bewerkt:
Tja, vandaag even de vliesfilter aan de buitenkant van de bioloog gehangen...hij komt dus ongeveer 10cm in het water te hangen. Ik hoop dat ie nog efficiënt gaat werken daardoor, @tuinkabouter die zei daar iets van in een ander specifiek 'vlies' topic. Andere, ingrijpendere optie, is de hele binnenkant van de bioloog slopen en alle glesplaten 8/10cm inkorten en daarna terug inkitten. zo zou m'n opstartfase wel een stevige verlenging krijgen.
Verder is ie wel goed ontworpen hoor, ik ga ervanuit dat Leo wel weet hoe ie een bioloog moet maken.;)
Ik heb berekend dat ik nog ongeveer plaats heb voor 50 liter en heb zo'n 20 liter buffer nodig voor een pompuitval. Das een voordeel van een driehoekige overloop, er zit maar een kleine zes liter buffer tussen afvoer en noodafvoer.

20220117_141733.jpg
 
Ik heb m’n schotten geboord toen ik het waterpeil wilde laten zakken, geen zin in gedoe in een draaiend filter
 
Bedoel je gewoon in het glas boren? Is dat geen probleem naar glassplinters toe?
 
Kun je het vliesfilter niet aan een tussenschot hangen?
Eh, dan hangt ie nog lager, bedoeling is dat ie zo hoog mogelijk hangt. Ik heb al een 10cm verhoogde onderkast, enige oplossing is een verlaging van het waterpeil.
Nu ja, ALS het huidige waterpeil de goeie werking van het vliesfilter zou hinderen.
 
Nu ja, splinters, ik doelde eigenlijk ook gewoon op het boorstof. Ik drukte me wat 'scherp' uit.;)
Heb je toevallig ergens een foto van de gaten? Hoeveel, welke diameter?
 
Nu ja, splinters, ik doelde eigenlijk ook gewoon op het boorstof. Ik drukte me wat 'scherp' uit.;)
Heb je toevallig ergens een foto van de gaten? Hoeveel, welke diameter?
Niet voorhanden, maar heb 4x 55mm in m’n wervelbed geboord en 1x 55mm in m’n statische vak.
 
Ik wist niet dat je glas ook vertikaal kon boren, zonder koeling dan bedoel ik.
 
Ja dat laatste had ik ook al nodig om het bed beter te laten wervelen....ok, ik ga het één dezer eens uittesten, eerst even een klokboor bestellen.
 
Ja, een diamant(klok)boor.

Maar heb net even gemeten, gaat hier niet lukken. Ik kan in één van de vakken niet in me't m'n boormachine, te smal vrees ik. Ik denk er aan om van elk schot een vijftal cm af te breken(met glassnijder natuurlijk) om zo het peil in de bioloog te verlagen. Weet niet of dat een doenbare optie is.
 
Ja, een diamant(klok)boor.

Maar heb net even gemeten, gaat hier niet lukken. Ik kan in één van de vakken niet in me't m'n boormachine, te smal vrees ik. Ik denk er aan om van elk schot een vijftal cm af te breken(met glassnijder natuurlijk) om zo het peil in de bioloog te verlagen. Weet niet of dat een doenbare optie is.
Is wellicht wat overdreven maar ik heb nog een haakse boormachine in de aanbieding, die is “maar” 9,5cm hoog
 
Daarstraks geprobeerd een kleine 10cm van de schotten in de boiloog te halen, maar dat lukt dus echt niet. Ik krijg het stuk gewoon niet afgebroken, met glassnijder 'afgesneden', met een plankje van 9.5 van de rand als steun...maar het glas daarna doortikken lukt dus niet, waarschijnlijk omdat de silicone alles een beetje opvangt. Gaat dus waarschijnlijk toch gaten boren worden, alleen nog ergens een haakse machine opsnorren. Heb er wel eentje bij m'n vader liggen maar die is op luchtdruk, niet zo goed te regelen en ik heb hier thuis geen compressor, dus dat feest gaat niet door.

Wel al wat spullen binnen gekregen, dus daarstraks even de koppelingen en de 32mm darm getest op de pomp:

20220118_182415.jpg




.
 
Bedenk wel dat als je in glas boort je dat moet koelen met water, boren doe je met een diamant 7-gatenzaag, oja: en datie 100% haaks erop moet staan en ook moet blijven, ga je bewegen knapt de boel
 
Bedenk wel dat als je in glas boort je dat moet koelen met water, boren doe je met een diamant 7-gatenzaag, oja: en datie 100% haaks erop moet staan en ook moet blijven, ga je bewegen knapt de boel
Dan heb ik toverglas…
Kan gewoon zonder koeling boren, heb zelfs kunnen roeren in het gat met m’n diamantboor.
Het is lang niet zo spannend als men het soms doet lijken hoor ;)
 
Hou er rekening mee dat de doorstroom oppervlak van 32 tov 40 een stuk krapper is dus je stromingsnelheid zal een stuk hoger zijn, maar ook de pomp moet harder werken. Ook met pvc bochten neemt de druk toe met 30 cm extra opvoerhoogte per bocht.

Dus als je op ca 70% pompvermogen ziit zal je waarschijnlijk meer vermogen nodig hebben dus ook meer verbruik.
 
Hou er rekening mee dat de doorstroom oppervlak van 32 tov 40 een stuk krapper is dus je stromingsnelheid zal een stuk hoger zijn, maar ook de pomp moet harder werken. Ook met pvc bochten neemt de druk toe met 30 cm extra opvoerhoogte per bocht.

Dus als je op ca 70% pompvermogen ziit zal je waarschijnlijk meer vermogen nodig hebben dus ook meer verbruik.
Wow, die 30cm dat wist ik niet, das eigenlijk best veel.

Maar goed, nu met een langgerekte 90° bocht van de siliconendarm én een haaksebocht van 90° is 30% van de pompcapaciteit net laag genoeg. Hoger, dan gaat de bioloog hoger in waterstand én begint ie al een beetje te klateren. Dus ik denk dat ik met de overblijvende 70% ruim ga toekomen. Zelfs op z'n maximum verbruikt de pomp maar 80W, nu draait de 2m op 45 watt...stel je voor dat we wat tropisch zitten hadden, dan was de rekening voor een veel kleinere bak nog veel hoger. Neen, pompvermogen verbruikt eigenlijk niet zo veel hé, valt best mee vind kzelf.
 
Sorry, ik heb geen antwoord op je vragen. Maar,.....Zekers profi profi!
Mooie maat ook. Je weet wat ze zeggen over aquaria van 230cm,...?
Die zijn stukken beter dan aquaria van 200cm.

Wat wil je er in laten zwemmen/scharrelen?
 
Heb ik hier al eens gezegd denk ik: goudvissen...beetje het tegengestelde van wat jij zou doen, denk ik-als ik je website bekijk. Geen bodem, geen planten, alleen vissen dus.
 
Gelezen inderdaad, geloofde je even niet. Apart. Gewoon goudvissen of wat varianten?
Niet minder leuk overigens. Een soort van collega (hier ook lid als ik mij niet vergis) van me heeft ook van die lionheads enzeau in z'n bak. Handjetam.
Als beplanting heeft hij een grasmat op de bodem.
 
Wow, die 30cm dat wist ik niet, das eigenlijk best veel.

Maar goed, nu met een langgerekte 90° bocht van de siliconendarm én een haaksebocht van 90° is 30% van de pompcapaciteit net laag genoeg. Hoger, dan gaat de bioloog hoger in waterstand én begint ie al een beetje te klateren. Dus ik denk dat ik met de overblijvende 70% ruim ga toekomen. Zelfs op z'n maximum verbruikt de pomp maar 80W, nu draait de 2m op 45 watt...stel je voor dat we wat tropisch zitten hadden, dan was de rekening voor een veel kleinere bak nog veel hoger. Neen, pompvermogen verbruikt eigenlijk niet zo veel hé, valt best mee vind kzelf.
Mwa, Kan je zo berekenen:
80W/1000x24hx365dagenx 0.35 euro=245 euro per jaar.
Wellicht is een verwarming van ca 600W ook iets om te overwegen zit je op 5euro per dag voor 100%.
Verlichting erbij en je hebt een redelijke kostenpost...

Ik overwoog een integreerde sump in mijn bak om de opvoerhoogte te vermeiden icm wavemaker maar de mechanische filtering blijft lastig te verzinnen. wave makers zijn erg zuinig.
 
Tja, al wat ik extra meerverbruik blijft gratis, zolang ik de 2 à 3000 kw maar niet overschrijd: das namelijk wat ik jaarlijks over heb per jaar, van m'n zonnepanelen.

En ik heb net met Leo gebeld om een nieuwe bioloog te laten bouwen, alle tussenschotten nu 8cm lager dan bij de eerste versie. Ik vroeg hem of er een andere oplossing was, maar hij zegt van niet. Als je probeert een stuk van de schotten te halen gaat het bijna zeker onregelmatig afbreken zei ie. En boren is hier echt een moeilijke ivm. de afmetingen.


Dus als er binnenkort iemand een 4 vaks-sump/bioloog van 160x45x50 kan gebruiken-roep maar even!
 
Ok...ik doe het wel als de nieuwe hier staat.
 
Ai, dat is weer een tegenvaller. Weer wachten.

Als goed is heb je nu een bioloog en vliesfilter ding over dan is kleine moeite om nog een hoofdverblijf erbij te regelen ;)) Je heb vast nog wel ergens een leeg muurtje
 
Nu ja wachten hoop ik niet...als nieuwe bak binnen een paar weken klaar is, wat ik echt wel hoop, dan kan ik hem hier gewoon wisselen. Bak leegmaken, alle media even nat houden(ik koop wl ergens nog een 100 liter bak in de action ofzo) ervan onder halen, nieuwe in de plaats en vullen maar. De pvc kan ik nu verder verder afwerken en aanpassen op de oude bioloog, alleafmetingen blijven hetzelfde, alleen het waterpeil verandert...ik verlies maar 60 liter inhoud met de ingreep. Weegt niet op tegen de efficiëntie van filtering die hoger gaat zijn. Alles komt goed dus!

En neen, dit is de laatste bak die ik zet, maar inderdaad misschien moet ik de bioloog maar houden en ergens een goedkope 240l/ 450l juwel op de kop tikken om de 180l quarantaine te vervangen-ik heb nog twee slaapkamers boven die ik niet gebruik...food for thought!
 
Laatst bewerkt:
De schotten kruislings insnijden en kapot tikken was ook een optie:rolleyes:

Volgens Leo niet echt, op de zes schotten zou ik minstens ééntje hebben die scheef zou afbreken, komt door de dikte van het glas. Ik ga ervan uit dat hij wel wet waarover hij praat. Probleem om in te snijden is ook dat ik minder dan 25 cm werkruimte heb, heel moeilijk om dan op een vertikale glasplaat stevig door te drukken, geloof me. Heb ook met een speciale glassnijder gewerkt waarvan het wieltje op de hoek staat en niet in het midden zoals bij de meeste. Anders geraak je namelijk niet tot aan de rand van het glas want dan gaat afbreken sowieso fout. Maar bon, met een nieuwe bioloog komt alles goed.
 

Terug
Bovenaan