230 x 60 x 70 van aquabelg


Zo, bestelling van de nieuwe bioloog is al gebeurd, Leo Van Wolferen heeft me nog een mooie korting gegeven, dus hopelijk is ie over afzienbare tijd klaar.

Pfff, en weer afgezegd...
Ben vanmiddag toch maar eens beginnen rondbellen met een paar grote zee-aquariumzaken(zelfs eentje in UK) om even te vragen wat zij de beste waterhoogte vinden om de clarisea te gebruiken. Allen waren het over eens, alledrie dus, dat rond de 10cm perfect is. Clarisea zelf geeft tussen 5 en 20cm aan. Bij staat ie op 12cm en dat is blijkbaar goed, minder is efficiënter, maar er zijn dan weer andere problemen die daarmee gepaard kunnen gaan.
Want zo vertelde mij één van de winkeliers, als ze een zee-aquarium opgeleverd hebben bij een klant, bellen die hun vaak dat de bioloog bij 10cm vaak nog wat 'klatert' van het vallende water door de gaten in de zijkant, dan wordt de filter een paar cm lager gezet want dan is ie stil. Vermits achtergrondgeluid voor mij wel een ding is(luister/kijk vaak muziek en fims) gaat de nieuwe bioloog dus niet door-gelukkig eigenlijk. Toch weer kleine driehonderd euro gespaard, das weer een klein visje erbij!
Heb vandaag alles ongeveer gelijmd, enkel de buis naar de pomp nog en de laatste bocht en buis naar de vliesfilter ga ik waarschijnlijk eerst met elastische kit proberen-zien wat dat geeft. De tip om overal koppelingen tussen te plaatsen blijkt een gouden te zijn: alles kan supermakkelijk uit elkaar én sommige hoeken kunnen nog dat laatste tikje aangepast worden zodat er niet te veel spanning staat op de buizen en kranen.


20220120_160729.jpg


20220120_160930.jpg


20220120_161000.jpg


En de kat heeft eindelijk het bewegend bed ontdekt...let op het opstapje. :)

 
Laatst bewerkt:
Hoever steekt het het vliesfilter nu nog boven de waterlijn uit dan?

Geheel word netjes zo, al zou ik kijken of je de pvc 90° knietjes kunt vervangen voor 2x 45° of 90° getrokken bocht
 
Nog zo'n 34cm, langere en 45° bochten heb ik getest maar dat lukte niet, vliesfilter stond erg in de weg.


Vraagje, zou ik deze sifon inkorten of niet, zie hem meestal ingekort, maar ik weet niet waarom je dat eigenlijk zou doen?

20220121_131106.jpg
 
Een (misschien rare) vraag?

Het aquarium staat eigenlijk klaar om gevuld te worden, alle leidingen zijn al vol water gezet(allen minstens 24u uitgehard), zie geen lekken-overloopkamer is ook getest, hopelijk blijft dat zo als er wat druk op komt. Maar goed, mijn vraag: zou ik de bioloog verder op zichzelf laten indraaien-dikke week bezig-en zet ik het aquarium 'erbij' binnen een paar weken, of doe ik dat nu al.
Kwestie van de bacteriecultuur niet té erg op te schrikken.
 
Persoonlijk zou ik het aquarium direct laten meedraaien als je zover bent.
In mijn ogen laat je de bacteriecultuur meer schrikken als je het bioloog, en aquarium los van elkaar laat indraaien.
Ook kun je dan gelijk goed bekijken of de stroming op orde is, of dat je hier nig iets in moet aanpassen.
 
Stroming inderdaad, goeie tip, had ik totaal nog niet aan gedacht.
 
Gisteren toch maar gestart met vullen, want inderdaad, samen indraaien is waarschijnlijk het beste(en makkelijkste). Zo zal het geheel drie weken(of meer) samen gedraaid hebben, moet goed zitten daarna.


20220122_223909_resized.jpg





Temperatuur bij volle bak(vannacht om een uur of 1) was 8°, uurtje of acht later toch al zo'n 12°, tja, het zijn wel koudwatervissen hé. ;)

Screenshot van de (huidige) instellingen van de pomp.

Screenshot_20220123-125508_Jebao Aqua.jpg




Overloop draait redelijk goed, enkel het lawaai van het vallende water werkt nog wat tegen, heb er voorlopig een dik stuk grove filtermousse tussen gestoken, scheelt een pak, maar kan volgens mij niet op de lange termijn. Wordt dus nog aan gewerkt. Hieronder kan je het zien.







Ook de tweede over(onder)loop in de pré-overloopkamer werkt, Heb het even gadegeslagen en er gaan inderdaad zweefvuil en voedselresten door de spleet van 1cm op 10cm hoogte van de bodem. Hoe het in de toekomst gaat met ophopend vuil in die voorkamer, zien we nog wel, als het echt niet lukt, kan ik nog altijd bovenaan en onderaan dichtmaken zodat ie gewoon werkt als een gewone overloop. Voorlopig ziet het er goed uit.








En tot slot een opname van de volledige bioloog, met de clarisea aangesloten, er lekt een heel klein beetje water via de 45° bocht vlak boven de aansluiting met de vliesfilter, is ook gewoon met elastische kit gedaan, niet met lijm omdat ik het eerst wat wil testen. Ik denk er trouwens ook over om dat laatste stuk te vervangen door een stuk siliconenslang, kwestie van dat gedeelte ook nog wat stiller te krijgen. Ik heb, toen het waterniveau wat gestegen was in de clarisea, even op de play-knop gedrukt en ja hoor, het niveau zakt onmiddelijk omwille van de flow door het verse stuk vlies.


 
Hoogte verschil in je overloop is te groot.
Welke stijl overloop heb je gekozen?
Herbi, durso of bean-animal?

Wel mooi om te zien en te horen dat de clarisea vrij stil is
 
Is een herbie, overlooppijp en een noodoverloop. Had hier gelezen dat het verschil idealiter16cm zou zijn.

Klopt, de clarisea is op dit moment fluisterstil! Wat je hoort op de achtergrond is de luchtpomp/bruissteen in de quarantainebak aan de overkant van de woonkamer.:(

 
Laatst bewerkt:
Je hebt hem precies verkeerd om gemaakt.
De durso moet op de hoge pijp.
De diepe pijp van 16 cm onder het opp moet gewoon een rechte buis zijn met een kogelkraan onder het aquarium
 
Je hebt 200% gelijk, was een beetje alle durso's, herbie hancock's en bean animals op een hoopje aan het gooien. Beetje dom, maar goed.:rolleyes:
Aanpassing gedaan en ja, dit is dus veel makkelijker regelbaar-wat ben ik trouwens blij dat ik zo'n schuifkraan met draaiknop heb, zoo precies in te stellen dat ding!

20220124_121437.jpg


De diepe pijp van 16 cm onder het opp moet gewoon een rechte buis zijn met een kogelkraan onder het aquarium

Ik weet dat perfectie niet bestaat, maar dit was mijn bescheiden gooi ernaar.

20220124_123958.jpg


En de clarisea doet z'n werk, das zeker, Heb de buis naar de filter vervangen door een siliconendarm, stiller en vooral flexibeler, haalt de spanning weg tussen de filter en de uitlaat. Als je nu even aan de filter werkt-rol vervangen ofzo-dan mag het geheel al eens een paar mm verschuiven.

20220124_111356.jpg


20220124_125051.jpg
 
Dat heb je héél goed gedacht, bedankt voor de tip! Ik had hem in de vorige opstelling stil gekregen, maar dat duurde eeuwen, nu was onmiddelijk in orde.
 
Vandaag de uitstroom opstelling met de loc-lines gedemonteerd, gaf veel te veel luchtbellen, waarschijnlijk gevolg van overgang 32 naar 25 en dan door de loc-line.

20220127_134012.jpg






Ben dan maar begonnen aan een @rjoemman -uitloop, weet nog niet of ik er één of twee 45° of één lange 90° opzet. Ik neig naar het laatste, misschien voor de cleanere look, weet het eigenlijk niet.

20220127_171636.jpg


20220127_171647.jpg
 
Qua uitstroom zijn ze hetzelfde, ga dan maar voor de bocht gaan, oogt iets strakker, Wel raar, soms heb je wat (grotere) luchtbellen die meekomen, als je gewoon een slangtule erin steekt dan houden deze plotsklaps op te bestaan. :rolleyes:
Nu nog ergens wat doorzichtige siliconenslang van 30mm op de kop tikken en alle leidingwerk is klaar. Mag zeker geen harde pvc zijn, want ik ben als de dood dat er een vis zich kwetst aan de z'n wen ofzo-ja, ze zijn echt héél erg lomp.
Spijtig genoeg hebben de zeeaqua-winkels enkel de witte versie, die heb ik al, maar komt niet zo mooi uit in het water, Jawel, hard to please, dat zijn we wel...;)

Daarna de verlichting erin en dan wachten en terwijl het water meten, nitrietpiek zit toch rond de derde week dacht ik hé? Dan moet vijf weken zeker genoeg zijn om de vissen te plaatsen.
 
Goed bezig.
De bocht heeft minder water weerstand dus zal beter zijn.
Grootste kracht gaat in de T Stuk verloren.
 
Klopt, leuk voordeel aan deze opstelling is dat ik nu draai op ongeveer 40% van de pomp terwijl met de overgang naar de loc-lines op ongeveer hetzelfde debiet, dit 50% pompkracht kostte. Op lange termijn scheelt dat toch weer 8 watt/u-das een dikke 70kW per jaar, alle beetjes helpen. Dit is zelfs nog minder dan wat m'n huidige eheim én jbl samen verbruiken op de 2m bak.
Weet wel nog niet of die 40% of 4000l/u(minus verliezen) voldoende gaan zijn om 1200 liter rond te krijgen. Ik lees vaak dat je bak 4 keer/u moet rondgepompt worden??
 
Dat verschil heb ik al eens eerder aangehaald hier op het forum.
Twee potfilters hebben lang niet de kracht van een opvoerpomp in een bioloog maar gebruiken wel veel meer stroom.

Ik heb mijn 10k pomp hier op 55W staan wat gelijk is aan 8000 l/h op deze pomp.
Ik pomp daar circa 1400 liter mee rond
 
Net nog wat bochten en verloopstukken gaan halen voor de uitlopen...ga dus ook verlopen naar 25mm, geeft idd beter stroming @rjoemman . Ineens even een eerste testje laten doen, na 15 dagen indraaien, waarborgt natuurlijk niks, geeft wel een idee of we op de goeie weg zijn. ;)



20220129_145352.jpg
 
Ik heb twee afdekplaten(in dibond zoals de onderkast) in bestelling die de buitenzijde van droogkamer en overloop gaan afdekken, gaat mooier ogen. Nu vroeg ik me af of ik die met magneten kan bevestigen: magneet aan de binnenkant van het glas, eentje van een paar mm dik aan de binnenkant van het afdekplaat en dan gewoon zo tegen het glas bevestigen. Er bestaan rubbergecoate magneten(of gewoon een neodynium magneet met aqua-kit bevestigen en inkapselen) die in de overloop kunnen. Ik vroeg er af of er al iemand ervaringen heeft met spullen in aquarium te bevestigen met magneten, houdt het ivm dikte van het glas?! Ik dacht dat sommige stromingspompen zo bevestigd worden, heb er zelf geen ervaring mee.
Ik weet dat zo'n plaatje gewoon kan gekit worden, maar het is volgens mij wel interssant om een zijdelingse blik in de overloop te kunnen werpen als het nodig is, je weet maar nooit.
 
Klopt, leuk voordeel aan deze opstelling is dat ik nu draai op ongeveer 40% van de pomp terwijl met de overgang naar de loc-lines op ongeveer hetzelfde debiet, dit 50% pompkracht kostte. Op lange termijn scheelt dat toch weer 8 watt/u-das een dikke 70kW per jaar, alle beetjes helpen. Dit is zelfs nog minder dan wat m'n huidige eheim én jbl samen verbruiken op de 2m bak.
Weet wel nog niet of die 40% of 4000l/u(minus verliezen) voldoende gaan zijn om 1200 liter rond te krijgen. Ik lees vaak dat je bak 4 keer/u moet rondgepompt worden??

Ik heb 6x bakvolume voor 500l dus 3000L/h met een 9000L pomp (=38W). Gemeten door een 10L emmer in het aquarium vol te laten lopen dus lege emmer in het water drukken en de vultijd te meten tot 10L streepje. Dat maakt dus het netto pompdebiet.
Dit wel met 40mm buizen en bochten om bijna alleen de opvoerhoogte als weerstand te geven. Dit geeft voldoende stroming om het zweefvuil te circuleren en het zand en grove uitwerpselen( zit ook zand in dus zwaar) te laten liggen.

Kleinere diameter uitloop kan over een groot oppervlak een heftigere stroming geven waar ze moeite mee kunnen hebben.
Heb mijn korf ca 8cm van de bodem maar merk dat er relatief veel zand in mijn mechanisch filterwatten komt dus slibt dit wat sneller dicht als ingeschat. moet dit nog eens aanpassen.

je clarisea lijkt me eerder een polijstfilter dan een mechanisch filter zie niet veel uitwerpselen. Hoe haal je die er uit?
 
Voor afdekplaten heb ik op mijn aquarium PC transperante platen besteld van 3mm dik. van afval plaatjes ronde schijven gemaakt (groter dan carosserieringen) en op de randen gebout met M6 RVS boutjes. Die schijven rusten op de bakrand.
Komt best veel condens op te hangen en isoleert de warmte een beetje. Bak wordt op 19C gehouden. Had eerst 18C maar ze gingen op de bodem liggen en heb het gevoel dat hun spijsvertering ook wat probleempjes gaven (onbalans).

Lijkt ook wel of de bak vrij snel vergeeld na een 80% WW maar twijfel steeds of dit weerkaatsing van mijn geschilderde bodem is of de kleur van het glas. Lastig te zeggen als je door de bak heen kan kijken is toch 2x10mm glas wat wss verkleurt...
6 Ryukins +20Liter Biohome lijkt voorlopig ook voldoende voor 500L.
 
De afdekplaten waar ik op doelde moeten verticaal tegen het glas van het aquarium komen hoor, heeft niks te maken met wat bovenop komt...beetje moeilijk uitgelegd door mij denk ik.

Uitwerpselen zijn er nog niet echt omdat er ook geen vissen inzitten, wat ik erin heb gegooid van afval is verpulverd door de pomp, daarna opgelost in water...bedoeling was om de bacteriën aan het werk te krijgen.
 
Zo te lezen lekker bezig. Schiet het al op?

Heb je zelf geen testen voor het water?
 
Tja, wat heet opschieten, moet toch nog 2 weken wachten....
Achterwand staat er in, één stekkerblok is al overgezet, tweede komt nog als het oude aquarium leeg is. Nog wat frutselen aan de uitstroomopeningen, das wel een beetje trial and error. Vliesfilter doet wel z'n werk, das ook wel fijn om zien.

20220207_121100.jpg


20220207_121116.jpg




Heb hier zo'n testkit staan en daarop zag ik nog niks, maar ik denk dat ik gewoon voor alle zekerheid 5 weken aanhou, better be safe than sorry, zeker?


Eergisteren trouwens, als test m'n oude aquarium(met licht en filter) eens te koop gezet en ik ga er vanuit dat ie eigenlijk al zo goed als verkocht is...heb twee kandidaten die al met drie nullen beginnen bieden-aangenaam verrast moet ik zeggen.
 
Erg mooi hoor al die stekkers en PVC :DD Wel erg handig die stekker die je met dat lampje eronder kan uitdoen. Ik moet altijd klungelen met kinderbeveiliging.

Als je nitrietpiek heb gehad misschien eerst eens even 2 of 3 overzetten om te kijken wat je bioloog doet. In 1 x ze allemaal erin plonsen is misschien tikje too much. Dit is altijd even een spannend moment maar beter safe houden. Dat is een reden waarom ze met salmiak indraaien zodat je grote vervuilers kan plaatsen.

De tijd zal wat doen maar of je nu 4 of 5 weken aan hou, weet niet of dit het verschil zal maken. Je bacties moeten toch groeien naar mate van vervuiling en die dikkoppen geven nogal wat af. Ikzelf zou ze per 2 doen, kijken NH3 en NO2 en duimen geen piek. Wel een piek zal die minder hoog worden dan met al die monsters in 1 keer. Ik heb wel pieken gehad en s ochtend 90% verversen en avond weer hetzelfde. De andere zitten goed en kun je gewoon de tijd nemen om je bacties te laten groeien.

3 nullen is inderdaad nogal wat. Meestal op marktplaats ofzo willen ze graag geld toe :cool:
 
je media uit je vorige bak en je nieuwe mengen was ook een oplossing zonder nitriet piek. Nieuwe media deed bij mij deed er precies 10 dagen over om die piek te krijgen... maar dan heb je niet de bacteriecultuur van de oude media erbij die kan sneller je nieuwe media koloniseren. Zorg ook dat het water niet langs maar door je media stroomt anders gebeurt er weinig. Er in hangen oid is niet ideaal. Tegen de spleet leggen is top.

wellicht beter de stekkerdoos naast je sump te zetten dan valt een stekker er niet per ongeluk in als je die er uit trekt. wel een mooie stekkerdoos met die schakelaars super handig. In mijn hoofd werkt het beter als ik de stekker er ook fysiek er uit trek ( nog een restant van mijn racedrones waar de akku eronder uit gaat om zeker van te zijn dat hij dood is en niet op standby :rolleyes: beetje nerdy maar wel veilig.
 
Alles wat hier op de bodem ligt in beide bevolkte bakken gaat al drie weken aan een stuk elke twee dagen in de indraaiende filter, tel daar nog bij dat alle waterverversingen van de 180 litervan dezelfde periode volledig in de nieuwe bak gaan-ik ga er vanuit dat dit toch ook wel kan tellen qua bacterievoeding.
Mja, misschien moet ik de vissen uit de quarantaine na 4 weken overzetten en de rest na 5, is inderdaad minder bruusk dat ineens alles bij elkaar.




Alle media uit de jbl 1502 uit de 700 liter zit al een dikke week in de bioloog van de nieuwe bak, gaat dus na 5 weken al 3 weken meegedraaid hebben-goeie tip trouwens-had er zelf ook gelukkig aan gedacht. Ik ging er vanuit dat de eheim het wel even een paar weken alleen aan kon, het zijn per slot van rekening maar vijf vissen die erin zwemmen.
En ja die stekkerdoos, je hebt gelijk hoor...dat wordt er eentje voor noodgevallen, er komt er nog een tweede naast de bioloog en die gaat alle stekkers bevatten. Degene die je nu ziet zal een reserve worden die in normale omstandigheden nooit gebruikt gaat worden-heb normaal nog twee stopcontacten nodig, eentje voor het licht en nog een laatste voor eens een eventuele luchtpomp. Ik weet dat 7 reserve stopcontacten veel te veel is, maar ik heb ze toch liggen en beter 6 te veel dan 1 te weinig. Gelukkig voor mij ben ik, op dat vlak dan toch, niet zoo nerdy. ;)


En het oude aquarium is net gereserveerd voor nog meer...ben echt blij dat het verlies dan toch nog (redelijk) beperkt is gebleven.
 
Heb je zelf geen testen voor het water?

Nitriet: 0.025mg
Nitraat: 5mg
Ph: 7.6

Maar ik begin te twijfelen aan de juistheid van de metingen, doos is al een dik jaar oud. Vorige week in lfs toch ietsjes lagere waarden...

Ben er over aan het denken om zo'n digitale Hanna nitriet checker aan te schaffen, volgens reviews zou die zeer accuraat zijn.

1644268213699.png
 
Laatst bewerkt:
Heb wel over de Hanna checker gelezen maar geen ervaring mee. Dus als ik goed begrijp heb je ingedraaide media er al in.

Wat doe je nu als vervuiling? Wat krijgen de bacties om te zetten?

Wellicht krijg je geen piek door het al ingedraaide media als de mate van vervuiling nu laag is.
 
Lekker bezig! Mooi project. :DD

Over die Hannatests, die schijnen wel goed te zijn ja. Maar is dat de aanschaf echt waard denk je? Als je een goed ingedraaide bak hebt zouden ammonia(k) en nitriet nooit meer op een schadelijk niveau moeten kunnen komen. Bij een pH van 7 is nitriet vanaf 1 ppm schadelijk en bij een pH van 8 pas vanaf 3 ppm. Stel, je meet een keer 0,25 of 0,5 (dat lijkt me al ongewoon hoog) dan is er niks aan de hand. Behalve dat je filtratie niet op orde is.
 
Wat doe je nu als vervuiling? Wat krijgen de bacties om te zetten?

Elke twee dagen gaat alles wat afgeheveld wordt uit beide bakken én elke week werden de filterwatten van respectievelijk de eheim en de beide jbl filters uitgeknepen in de bioloog...



Over die Hannatests, die schijnen wel goed te zijn ja. Maar is dat de aanschaf echt waard denk je? Als je een goed ingedraaide bak hebt zouden ammonia(k) en nitriet nooit meer op een schadelijk niveau moeten kunnen komen. Bij een pH van 7 is nitriet vanaf 1 ppm schadelijk en bij een pH van 8 pas vanaf 3 ppm. Stel, je meet een keer 0,25 of 0,5 (dat lijkt me al ongewoon hoog) dan is er niks aan de hand. Behalve dat je filtratie niet op orde is.


Klopt helemaal hoor maar ik ben nogal een nerd op gebied van 'better be safe than sorry' en ja, daar is die hanna inderdaad over the top, ik weet het echt wel. Maar het komt waarschijnlijk omdat ik nog niet echt veel ervaring heb en in het verleden al vaak vissen heb moeten afgeven. Maar je hebt volkomen gelijk dat een kleine 100 euro uitgeven om iets te checken dat eigenlijk bijna niet kan gebeuren, een beetje van de gekke wordt.
 
Laatst bewerkt:
zal wel een duur grapje zijn je weet dat je gewoon de ppm van je kraan water kan meten en dat als richt lijn kan gebruiken om vervuiling in je bak te meten?
 
Hier even een close-up...ik had de mandjes met de biohome gewoon uit de jbl gehaald en in de bioloog gelegd.


20220208_000938.jpg
 

Terug
Bovenaan