250*70*70 van Rico en Naomi (ricosiano)


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
We hebben een 250*70*70 aquarium besteld bij Van Wolferen, levering wordt laatste week September verwacht.

In dit album zal ik jullie op de hoogte houden van de voortgang.

Details aquarium en bioloog:
Aquarium is 250*70*70 met een overloopkamer in zwart glas met daarin 3 boringen (overloop, noodoverloop, retourleiding)
Zwarte achterwand
Poly geslepen opstaande randen
Zwart frame

Bioloog is 150*45*40, 4 vaks
Extra boring in het laatste vak om een automatisch afvoersysteem te maken.

Het overloopsysteem zal worden uitgevoerd met 40 en 32 mm PVC, waarbij er een automatisch verversingssyteem wordt toegepast. Gelukkig heb ik @rjoemman zo ver gekregen dat hij na de plaatsing afreist naar het noorden om mij te helpen bij de opbouw.

Techniek:
Verlichting - HVP Aqua plus set + TC420 led controller
Opvoerpomp - Jecod DCP 8500
Verwarming - Schego 600W + Inkbird ITC 306-A (komt nog een 2e heater bij)
Filtermedia - Filtermatten en 20 liter Siporax, ook zal de inhoud van de bestaande JBL1902 meegaan om de opstart te versnellen
Bodem - Ongeveer 150kg Filterzand van wildkamp 0,7 - 1,25mm

Bovenstaande is inmiddels aangeschaft, tevens afgelopen tijd al wat inkopen gedaan voor de inrichting.

20230818_174706.jpg

Ongeveer 80kg Maaskeien


20230828_185953.jpg

Dit weekend bij VKC een mooi groot stuk Kienhout opgehaald

Visbestand:
Het zal een Zuid-amerikaanse cichlidenbak worden, waarvan inmiddels de eerste bewoners zijn aangeschaft en tijdelijk zijn ondergebracht in de huidige 1m bak


Dit was het voor nu, zodra er meer bekend is zal ik hier updaten.
 
Mooi plannen en dus weer een mooie bak erbij straks in het hoge Noorden. Misschien zie je mij ook wel langskomen op de fiets;)
 
Mooie vissen! Die zaten toch in de bak van @rjoemman ?
@rjoemman had Geophagus Winemilleri destijds en nu Tapajos red heads. Die winemilleri zijn wel de reden geweest waarom ik ooit verliefd ben geworden op (grote) geophagus. Dit is Geophagus Sveni, als het goed is iets liever dan de Winnemilleri's maar wel minstens zo groot als ze volwassen zijn.
 
Iemand met verstand van Zuid Amerikaanse cichliden nog goede ideeen voor het aanvullen van het visbestand? De groep van 7 Geophagus Sveni en een paar Hypselecara Temporalis komt er sowieso in. Ik ben nog op zoek naar goede suggesties voor de midden- en bovenlaag. In overweging:

- groepje Heros Efasciatus Rotkeil
- Hoplarchus Psittacus (true parrot), waarschijnlijk starten met een groep van 4-5 jonge vissen en uiteindelijk een paar uitselecteren
- Bovenlaag: geen idee, kom niet veel verder dan Mesonauta Festivus
- L-nummers: 3-5

Andere ideeen zijn ook welkom.
 
Ik denk dat je bij samenstelling visbestand meet reacties krijgt.
Geen probleem. Wellicht doe ik dat later nog eens.

Hoplarchus Psittacus (true parrot) valt af trouwens, worden te groot en begreep van @Lagerwerf dat ze zijn hele bak (325cm) bestrijken en die zijn nog niet eens volwassen.
 
Hoplarchus die ik hier nu heb zitten zijn nu +- 10 maanden oud, en 16-18cm. En groeien op dit moment nog +-1.5cm per maand.
Paarvorming is er nog niet, daar zijn ze nog te jong voor. Voorzover ik hun gedrag nu kan beoordelen, hebben deze vissen 3 meter wel echt nodig om elkaar voldoende uit de weg te gaan. (Volwassen zouden ze toch de 30-35cm wel moeten halen, met een gewicht van 500 tot 700gram.)
 
Nog een week of 3 tot de bak geleverd wordt. Bijna alle spullen zijn inmiddels wel binnen dus het is aftellen.

Vandaag wel een mooie foto van de L142 Snowball pleco kunnen maken. Deze hebben we nu iets meer dan een jaar in de 1 meter bak zitten en zal mee verhuizen.
 

Bijlagen

  • 20230911_220214.jpg
    20230911_220214.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 40
Ik heb ook Geophagussen overwogen, maar ben er uiteindelijk met pijn in het hart van af gestapt, aangezien mijn bak te klein bleek te zijn.
Ik had voor de bovenlaag vlindervis(sen) ingedachten (Pantodon buchholzi) in gedachten, al zijn die niet biotoopcorrect. Maar dat is natuurlijk net hoeveel waarde je daar aan hecht.
Verder kan een grotere, warmteminnende corydoras op de bodem. Die wordt in veel sites als bijvis van geo's genoemd.
Zwaarddragers (Xyphpophorus helleri) kun je er als scholenvisje bijhouden. Heeft als voordeel dat ze de geo's wat op hun gemak stellen.
 
Mooi gedaan en Raoul kan nu wel thuisblijven;)
Nou John, zonder Raoul had ik een hoop meer gevloekt en het absoluut vandaag niet afgekregen. Vanochtend om 9u stond ie op de stoep en vanmiddag om half 17 ging hij de deur uit en had ik een draaiende muisstille bak. Heerlijk!
 
Even een kleine foto dump van het filtratie systeem dat inmiddels heerlijk draait.

De hoofdafvoer en noodafvoer met durso
Screenshot_20231003_163236_Gallery.jpg


De afvoeren boven het eerste pompvak, de hoofdleiding is geregeld met een kogelkraan
20231003_163532.jpg


De indeling van het bioloog. Vak 1 mechanisch, vak 2 ingedraaide media, vak 3 nieuwe media, vak 4 is het pompvak en de overloop naar het riool

20231003_161435.jpg

20231003_161458.jpg


De retourleiding die over de glasstrip langs de lengte van de bak loopt. 2 inlaatnozzles met een kogelkraan om de flow te regelen. Hier zien we ook het druppelsysteem met de blauwe slang.
20231003_161332.jpg


En last but not least een klein filmpje van de bak met vissen


Volgende stap is het maken van de ombouw en bovenkap, hout komt vrijdag hopelijk.
 

Terug
Bovenaan