250*70*70 van Rico en Naomi (ricosiano)


Wat een schatjes nog..
Haha ja lief he, ze zijn echt nog heel klein maar was de enige die ik kon vinden in een groep groter dan 3-4 stuks. Heb er nu 8 (Rottkeils) met het idee een groep van ongeveer 5 uit te selecteren als ze groter worden.

De silver dollars zijn ook zeer vermakelijk, die scholen heel mooi en 'spelen' samen met zo'n algentabletje. Gaat er een vandoor met zo'n tablet, hele groep erachteraan.
 
Het gaat super met de bak, de Geo's vermaken zich kostelijk met het verplaatsen van het zand, de Hero's zijn de hele dag een beetje tegen elkaar aan het hufteren (en we hebben een eerste batch eitjes gezien), de silver dollars scholen lekker samen en zwemmen veel door de bak en het koppel Chocolade cichlide trekt van niemand iets aan.

Vooral Tony (het mannetje van de chocolate cichlids) is gigantisch aan het groeien, maar ook (een deel van) de hero's en silver dollars hebben een beste groeispurt doorgemaakt.

Gister hebben we wat hout bijgehaald bij VKC en hebben we de bak wat complexer gemaakt qua inrichting. We merkte dat er toch wel wat meer zichtbrekers in de bak moesten en dat alle vissen zich vooral ophielden in het deel van de bak waar wat meer hout stond.

20231230_160751.jpg

Dit is het geworden.

en hier een filmpje van de bak zoals hij nu is:


En dan nog wat losse foto's:
20231230_161327.jpg
20231230_161504.jpg
20231230_161553.jpg
20231228_200344.jpg
20231211_163436.jpg
IMG-20231119-WA0012.jpg
 
Mooi geheel hoor! Wat zijn die zakjes? die aan je achterwand hangen?
Wat is je gehele bestand nu, en gaat alles een beetje vreedzaam met elkaar om verder?
 
Mooi geheel hoor! Wat zijn die zakjes? die aan je achterwand hangen?
Wat is je gehele bestand nu, en gaat alles een beetje vreedzaam met elkaar om verder
Dat zijn netjes met daarin de wortels van kamerplanten, die we boven de bak over de muur leiden. Stelt nu nog niet veel voor, maar hopelijk groeit dat uit tot een mooie wandbekleding. Zal er eens een foto van maken.

Bestand nu:
7 x Geophagus Sveni
6 x Heros efasciatus rotkeil
9 x silver dollars (waarvan 2 volwassen)
Een koppel Chocolade cichliden
3 x L-nummer

Voor nu prima, maar de Hero's gaan we uitselecteren tot ik denk 2 koppels als ze volwassen zijn. En mogelijk blijven ook niet alle silver dollars als ze volwassen zijn.

Gaat allemaal prima samen. De Geo's hebben onderling wel eens mot maar nooit langdurig en datzelfde geld voor de Hero's. Er heeft zich 1 koppel Hero's gevormd en die kunnen wel eens fel zijn naar de kleinere Hero's maar dat is ook meer verdrijven uit een bepaalde hoek dan dat ze er 1 achterna jagen zoals je wel eens ziet bij Cichlides.

Van de L-nummers zien we de snowball het meeste en de tijger af en toe. Er zit ook nog een L239 in, die zagen we al nooit in de 1m bak en dat is hier niet veranderd.
 
Dat zijn netjes met daarin de wortels van kamerplanten, die we boven de bak over de muur leiden. Stelt nu nog niet veel voor, maar hopelijk groeit dat uit tot een mooie wandbekleding. Zal er eens een foto van maken.

Bestand nu:
7 x Geophagus Sveni
6 x Heros efasciatus rotkeil
9 x silver dollars (waarvan 2 volwassen)
Een koppel Chocolade cichliden
3 x L-nummer

Voor nu prima, maar de Hero's gaan we uitselecteren tot ik denk 2 koppels als ze volwassen zijn. En mogelijk blijven ook niet alle silver dollars als ze volwassen zijn.

Gaat allemaal prima samen. De Geo's hebben onderling wel eens mot maar nooit langdurig en datzelfde geld voor de Hero's. Er heeft zich 1 koppel Hero's gevormd en die kunnen wel eens fel zijn naar de kleinere Hero's maar dat is ook meer verdrijven uit een bepaalde hoek dan dat ze er 1 achterna jagen zoals je wel eens ziet bij Cichlides.

Van de L-nummers zien we de snowball het meeste en de tijger af en toe. Er zit ook nog een L239 in, die zagen we al nooit in de 1m bak en dat is hier niet veranderd.

Ahja, nu zie ik de planten erboven ook :) Is het de bedoeling dat de zakjes er uiteindelijk uit gaan en de wortels vrij gaan groeien?
Ga je nog een poging doen met planten in je bak, of durf je het niet aan? Mooi bestand verder, vooral die Sveni's knallen de bak uit! :love:
 
Ahja, nu zie ik de planten erboven ook :) Is het de bedoeling dat de zakjes er uiteindelijk uit gaan en de wortels vrij gaan groeien?
Ga je nog een poging doen met planten in je bak, of durf je het niet aan? Mooi bestand verder, vooral die Sveni's knallen de bak uit! :love:
Dat hebben we geprobeerd met anubias en javavarens, duurde ongeveer 3 dagen voor de dames en heren 100 euro aan planten op hadden gegeven en verwoest. Was geen succes.

Zelfs de wortels van de kamerplanten vreten ze aan als de zakjes er niet omheen zitten. Buiten dat de planten erboven mooi zijn is het ook om wat nitraat op te nemen. Wellicht verzinnen we nog eens wat anders met donker plexiglas tegen de achterwand maar voorlopig blijven de zakjes.
 
Dat hebben we geprobeerd met anubias en javavarens, duurde ongeveer 3 dagen voor de dames en heren 100 euro aan planten op hadden gegeven en verwoest. Was geen succes.

Zelfs de wortels van de kamerplanten vreten ze aan als de zakjes er niet omheen zitten. Buiten dat de planten erboven mooi zijn is het ook om wat nitraat op te nemen. Wellicht verzinnen we nog eens wat anders met donker plexiglas tegen de achterwand maar voorlopig blijven de zakjes.

Ai haha, dat waren dure planten 🙈 Vraten ze er allemaal van, of specifieke bewoners? Sorry dat ik je bestook met vragen haha, maar zit binnenkort zelf met een vergelijkbare bak en er nog niet
helemaal uit wat we erin willen, en nu ik die Sveni's van je zie...🥰🥰
 
Ai haha, dat waren dure planten 🙈 Vraten ze er allemaal van, of specifieke bewoners? Sorry dat ik je bestook met vragen haha, maar zit binnenkort zelf met een vergelijkbare bak en er nog niet
helemaal uit wat we erin willen, en nu ik die Sveni's van je zie...🥰🥰
Geen enkel probleem, daarvoor zijn we hier hé

De plantenslopers waren de Hero's en Silver Dollars. Blad aten ze echt op en de stengels bleven over. En als ze de plant minder lekker vonden (stugge anubias) dan knaagde ze de stengeltjes door en dreven de bladeren door de bak.

De Geo's zitten er niet aan. Al hebben die inmiddels wel geleerd dat ze courgette toch ook wel lekker vinden 🤔
 
Tijd voor een update. Na lang twijfelen hebben we om diverse redenen besloten het bestand flink uit te dunnen en gelijk aan te passen. De groep Sveni is naar @roberto1983 verhuisd, alle kleine silver dollars, vrouwtje Chocolade cichlide en 3 hero's zijn naar VKC.

We hebben 2 grote silver dollars, een blauwe Acara (geen Electric Blue) en een Oscar er voor terug. De blauwe acara en de oscar zijn echt nog heeeeel klein. Zo klein dat de Oscar eerst nog even mag groeien in de Nano.

Foto's:
1000088731.jpg

Nieuwe inrichting

1000088553.jpg
baby Oscar (3 cm)

1000088720.jpg

1000088725.jpg

In de nano

1000088715.jpg

Blue Acara, iets groter maar ook nog vrij klein, tussen de 4 en 5 cm.

Was eigenlijk niet op zoek naar nog een cichlide, maar ik zie deze soort zelden behalve als het de EBA versie is.

Bestand nu:
4 x Silver Dollar
1 x Chocolade cichlide
3 x Heros Rottkeil
2 x Pleco
1 x Oscar
1 x Blue Acara
 
Wat een dotjes die kleintjes!
Mooi zo, benieuwd hoe t straks gezellig samen gaat! 😁
 

Terug
Bovenaan