250x60x70 van Nanoe


Als ik het goed begrijp heb je geen planten in je bak, dus er is geen verbruik aan NO3.
Gooi daar gewoon een paar bosjes waterpest of drijfplanten in.
 
We draaien op een donker bioloog in volgens de Jan Salmiak methode.
Daar hoort in deze fase nog geen bloempje in.
Aanvullende vraag. Nu draai je alleen de bioloog In. Hoe gaat het straks met de waterwaardes als je de bak vult met 700+ liter water? Gaan dan de waardes niet enorm schommelen? Of kan de bioloog dat snel bijtrekken?
 
Laatste week draaien we met aquarium erbij en planten.
Bij mij wordt de dosis ammonium dusdanig dat er genoeg biofilm zal zijn.
 
Soms denk ik “goh zou ammonia doseren niet natuurlijker en mooier zijn dan KNO3” en dan denk ik weer aan m’n op hol geslagen doseerpompen compleet met vrouw in paniek en dan weet ik waarom we dat niet doen :ROFLMAO:
 
Soms denk ik “goh zou ammonia doseren niet natuurlijker en mooier zijn dan KNO3” en dan denk ik weer aan m’n op hol geslagen doseerpompen compleet met vrouw in paniek en dan weet ik waarom we dat niet doen :ROFLMAO:
Maar dat zou ik sowieso niet doen, ammonium is een andere voeding dan nitraat...ga je ammonium doseren bij veel licht krijg je een grasgroene bak...een echte algenbak.
hou het maar bij KNO3.
 
Aanvullende vraag. Nu draai je alleen de bioloog In. Hoe gaat het straks met de waterwaardes als je de bak vult met 700+ liter water? Gaan dan de waardes niet enorm schommelen? Of kan de bioloog dat snel bijtrekken?
Nee....Judith en raoel doseren nl PPM. dat betekent deeltjes per miljoen. Parts Pro Million
1 ppm wil dan zeggen 1 deeltje ammonium op 1 miljoen deeltjes water
Is het niet 1 miljoen deeltjes water maar 7 miljoen dan doseer je ook 7 x zoveel ammonium...maar de verhouding zal dan nog steeds 1 ppm zijn.
De toegpaste hoeveelheid ammonium is in dit geval gelijk aan de productie ammonium van zeker 10 volwassen discussen..en raoel verhoogd dat straks nog eens.
 
Als ik het goed begrijp heb je geen planten in je bak, dus er is geen verbruik aan NO3.
Gooi daar gewoon een paar bosjes waterpest of drijfplanten in.
volstrekt zinloos nu, sterker nog...die planten gaan de pijp uit door de concentratie ammonium.
En als ze nu licht op de bioloog zouden zetten kregen echt groen...algen.
Bij de Jan salmiak :) methode staat uitdrukkelijk GEEN licht toepassen.
 
Maar dat zou ik sowieso niet doen, ammonium is een andere voeding dan nitraat...ga je ammonium doseren bij veel licht krijg je een grasgroene bak...een echte algenbak.
hou het maar bij KNO3.
Daar heb je wel punt, maar heb ooit het idee gehad dat het misschien beter was de stikstof cyclus vanaf de bron te voeden gezien planten ook ammonia en nitriet op zouden nemen.
 
Daar heb je wel punt, maar heb ooit het idee gehad dat het misschien beter was de stikstof cyclus vanaf de bron te voeden gezien planten ook ammonia en nitriet op zouden nemen.
En wat doe je dan met het chloride deel in de Salmiak? Het is ammoniumchloride.
 
Niet salmiak maar gewoon ammonia oplossing, ik heb ook nog nooit gekeken naar de overige ingrediënten op de fles
is grotendeels water...95%
In het verleden eens experimenten gedaan door pure gasvormige ammoniak in water op te lossen...gaat heel goed...en dat water gebruikt als plantenvoeding.
Het groeide gigantisch, kan ook niet anders want de beroemde meststtoffen voor inde tuin NPK en KAS heeft als basis grondstof ammoniak.
Ik weet dat sommige zeewater liefhebbers dit ook doen, voornamelijk diegene met aquaria > 2000 liter omdat ze anders veel nitraatzouten moeten kopen / gebruiken.
Maar dan moet je toch echt wel weten wat je doet, en zeker zeeeeer frequent goede metingen doen.
 
Gisterenavond 80% waterwissel gedaan, daarna vrijwel geen nitriet meer.
Voor 1,5mg/L ammonia aan salmiak toegevoegd.
Einde van de middag gemeten en wat zien we:

20200304_170926.jpg

De ammonia is 0, maar de nitriet ook.
Dat betekend dat we een betrouwbare nitraat meting kunnen doen en ook wat nitraat zouden moeten kunnen zien.

En dat klopt!
20200304_205932.jpg

Nitraat is rond de 2.

Zo weer voor 1,5mg/L ammonia aan salmiak toevoegen.
En morgenochtend ammonia en nitriet meten. Als deze dan weer 0 zijn, weer voor 1,5mg/L toevoegen.

Geen tijd voor de nitraat test morgenochtend. En die ook niet enorm belangrijk dan. Belangrijkste is dat de nitriet omgezet wordt.
 
Gisterenavond rond een uur of 9 salmiak toegevoegd.
10 later een meting, ammonia is op, nitriet is net geen 0.

20200305_072339.jpg


Wederom salmiak toegevoegd en vanavond weer meten.
Als de nitriet dan 0 is, ook de nitraat meten, die zou dan ten opzichte van gisterenavond gestegen moeten zijn.
Filter is in ieder geval lekker bezig op dag 14!
 
Ammonia is 0.
Nitriet is 0.
Nitraat is 3.
Vanmorgen voor 1,5 mg/L gedoseerd en nu is alles dus omgezet in nitraat.
In principe zou ik nu de platen erin kunnen doen en wat vissen.
Alleen mn lampen zijn nog niet binnen, dus ga het filter wat zwaarder belasten. Nu voor 2 mg/l gedoseerd, benieuwd wat er morgenochtend gebeurd is.
Van het weekend de bak mee laten draaien.
 
Ik zou niet weten wat.
Mooi black water biotoop
 
We gaan mooi gelijk op.
Ook bij mij al water erin.
 
Een vraagje....zie dat je je overloop niet bekleed heb.
Zie de pvc pijp.
Heb je daar bewust voor gekozen?

mvg ronald
 
Een vraagje....zie dat je je overloop niet bekleed heb.
Zie de pvc pijp.
Heb je daar bewust voor gekozen?

mvg ronald

Tot nu toe wel.
Ik ga kijken hoe het is als de planten erin staan.
Maar er valt nu al behoorlijk veel weg door het hout.
 
Zoals al te lezen viel vrijdag de bak erbij laten draaien.
Echter mat ik ineens weer nitriet.
Hele uitleg hiervan staat te lezen in het topic van @rjoemman

Ben blijven meten en iedere keer op het 0,5 Mg/l of minder was de salmiak gaan doseren.
Op dit moment is 2mg/l ammonia binnen 20 uur verwerkt door het filter.
Zaterdag was dit nog ruim 36 uur. Die bacteriën groeien dus erg snel en doen goed hun best.

Vooral interessant om te zien wat het doet als je ineens je bak erbij gaat draaien.
 
Het lampje is gearriveerd.
1 van de 2 dan. De andere is momenteel niet leverbaar en komt nog.
Deze zullen samen de dagverlichting voor hun rekening nemen.

20200311_201912.jpg

20200311_201922.jpg


Meteen een totaal ander gezicht.
Deze lamp is wit/blauw. De andere is wit/rood.
Het blauwe licht wordt momenteel behoorlijk versterkt door de zwarte achterwand.
Ik verwacht dat zodra de andere lamp en de planten erin zitten het geen probleem meer is.
 
Met de tc420 kan je denk ik wel het blauwe kanaal apart van het witte kanaal dimmen.
En als de andere lamp komt ook het rode kanaal apart
 
T lijkt nu wel een zeewater bak. Inderdaad op de controller het Blauwe licht terugschroeven zal al heel anders lijken.
 
Ik zal morgen een haai voor dr halen
 
Een paar Poetsgarnalen zullen ook mooi staan in deze bak :DD :DD
 
Daar heb je wel punt, maar heb ooit het idee gehad dat het misschien beter was de stikstof cyclus vanaf de bron te voeden gezien planten ook ammonia en nitriet op zouden nemen.
Wel, ik ben ook opnieuw begonnen, eerst veel gelezen, raad gevraagd en toen mijn gezond verstand gebruikt om op te starten, en na 1 maand een prima bak met kristal water en een klein vissen bestand tussen veel planten. De bak heeft eerst 1 week gedraaid zonder licht of planten, gewoon water en de filters, na 1 week enkele plantjes, en enkele korreltjes vissen eten en het licht aan gedaan. na nog 1 week veel planten, en 2 visjes, de waardes genomen, alles was prima, en nu vandaag 5 slakken, een 10tal Indische modderkruipers, 11 bijtjes en 11 knipstaartjes. Tot nu toe alles perfect. Het lot kan keren, maar op deze manier startte ik vroeger ook mijn bakken op en zelden ging het fout. Ik denk soms dat de mens teveel leest en te weinig vertrouwd op zijn "buik gevoel".
 
Gisterenavond nog wat nitriet nadat ik 14 uur ervoor salmiak erbij had gegooid.
Vanmorgen zonder meten weer voor 2mg/L salmiak erin gegooid.
12 uur laten geen ammonia en geen nitriet meer.
Ik kan denk wel stellen dat het filter is ingedraaid.

Als het lukt morgen waterwissel doen en als test mogen mn gourami's erin.
Verwacht geen problemen, maar je weet nooit.
 
Heb je er een dimmer bij? JMB geeft echt heel veel licht. Als je die op 100% zet dan oogt het niet natuurlijk en je gaat veel algen krijgen. Zet de lampen eerst maar es op 50% en je hebt een heel ander effect.
 
Heb je er een dimmer bij? JMB geeft echt heel veel licht. Als je die op 100% zet dan oogt het niet natuurlijk en je gaat veel algen krijgen. Zet de lampen eerst maar es op 50% en je hebt een heel ander effect.

Ja we hebben een dimmer, deze moet er nog tussen gezet worden.
Echter is er nu nog maar 1 lamp. De 2e lamp staat nog in bestelling (iets met corona in china)

Plus we hebben ledstrips die de zonsopgang en zonsondergang moeten gaan doen.
Maar dit mag mn man in gaan stellen en gaan regelen.
 

Terug
Bovenaan