Wat is er nieuw

250x70x70 ZA nieuw van Erwin1982

@ Macha&Ivo; klopt, ik weet dat 't zo gaat met afstervend blad. Inderdaad is nu de vraag waar de voedingsstoffen blijven en of het kwaad kan in 1500 liter water. Ik denk zelf van niet eigenlijk. Braziliaanse klimop heb ik al verscheidene malen in mijn aquarium gehad, dit altijd zonder resultaat. Ik denk dat ik maar moet gaan leren leven met een bak vol met takken, takjes en bladeren, wat ik overigens in het geheel niet erg vind hoor.

@ Dravik; heb ik wel eens geprobeerd, met de dood tot gevolg. Bij mij werkt 't niet, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

@ Mark; dank je wel.

Ps. Het gaat er op lijken dat de groep met discusvissen zal worden uitgebreid met vier vissen, afhankelijk van de grootte van de vissen.

Klimop al eens laten drijven / vastgezet ergens achter een stuk hout wat hoger in de bak?
Je waterwaarden (KH, GH, pH, EC) zouden gezien onze waarden geen probleem mogen vormen.

Fuikjes en Corydoras is een beetje een 'dingetje'. Je wilt niet dat Corydoras gevangen zitten in het fuikje als ze zelf richting oppervlak willen voor ademhaling.

Wat zou erbij komen aan Discus?

Heb ik geprobeerd ja. Kan het nog eens proberen, vooraan in de bak. Wellicht dat het wat kan worden. Er koken weer 4 Madeira's in, wordt dus een totaal van 11 Madeira's. Wil graag een zelfde groep vissen, al zag ik bij Hustinx mooie nhamunda zitten. Het wordt langzamerhand steeds meer biotoopgetrouw.

Sinds gisteravond zitten er weer vier discussen bij; Symphysodon Aequifasciatus "Rio Madeira". Bij Utaka hebben ze er weer alles aan gedaan om juist deze vissen voor mij te verkrijgen. Maatje XL, oftewel formaatje etensbord zeg maar. 't Zijn heel aardige knapen, erg actief, niets verlegen en zwemmen sinds het loslaten direct bij de oude groep. Ik zie zelfs al bekvechten om een plaatsje in de rangorde te bemachtigen.

Het aardige is wel dat je zo goed kan zien dat de vissen, die al geruime tijd in de bak zitten, zoveel meer op kleur zijn als de vier nieuwkomers. Maar dat zal gedurende de tijd wel goed komen.

Tevens heb ik, zoals Macha&Ivo opperden, Braziliaanse klimop aangeschaft en het bosje in tweeen gesplitst. Deze twee bosjes hangen nu bovenin, midden in het nog aanwezige licht, met de hoop dat het zal aanslaan.

Ook is de inrichting iets op de schop gegaan, om het meer een geheel te krijgen. Alle kleine rommeltakjes zijn meer naar achter verplaatst.

Foto's zullen binnenkort volgen, als de vissen minder tussen het hout verborgen zullen zitten.

Zoals beloofd is het weer tijd voor een nieuwe foto-update. Beeldmateriaal doet immers meer dan woorden toch?

We beginnen weer met een overzicht van de bak, zoals hij er nu bij staat.

733172_0_82_dscf4916.jpg

En een rits foto's van de bewoners.

De L200, inmiddels meer als 20 centimeter lang en de kop is denk ik zo'n 5 centimeter dik.

516419_0_82_dscf4900.jpg

855358_0_82_dscf4992.jpg

De L204

974214_0_82_dscf4980.jpg

De L128

994698_0_82_dscf5017.jpg

811566_0_82_dscf5024.jpg

En vervolgens een stel foto's van de discussen. De donkere vissen zijn de nieuwe, ze moeten nog gaan kleuren. Zo mooi als die erin zitten, zullen ze denk ik niet worden, maar we wachten het gewoon af. Kleur is een, karakter is een goede tweede.

967461_0_82_dscf4903.jpg

189763_0_82_dscf4945.jpg

615991_0_82_dscf4950.jpg

598337_0_82_dscf4958.jpg

795355_0_82_dscf4970_2.jpg

764246_0_82_dscf4971.jpg

We gaan weer verder:

559246_0_82_dscf4972.jpg

798224_0_82_dscf4986.jpg

833289_0_82_dscf4991.jpg

843975_0_82_dscf4996.jpg

765885_0_82_dscf5006.jpg

795916_0_82_dscf5008.jpg

847512_0_82_dscf5020.jpg

882492_0_82_dscf5032.jpg

De Iguanodectes geisleri. Een druk visje, dus moeilijk te fotograferen, tenminste wel voor mij.

161554_0_82_dscf4981.jpg

En tot slot nog wat sfeerplaatjes, impressies, van de bak zelf.

914676_0_82_dscf4919.jpg

433752_0_82_dscf4920.jpg

665917_0_82_dscf4988.jpg

Het enige wat ik aan de bak doe, is water verversen en de ruiten schoonmaken. De bodem afzuigen doe ik niet, dus vandaar dat er soms een grote wolk zweefvuil door de bak heen drijft. Ik vind 't niet erg; in de natuur staat men ook niet met enorme afzuiginstallaties de bodem van een of andere rivier in het Amazonegebied te cleanen van bladresten en dergelijke. Ik probeer de bak steeds meer zo natuurgetrouw als mogelijk in te richten. Of ik daarin slaag, is niet aan mij natuurlijk.

Zo meteen volgen er een stel filmpjes.

Bedankt;

en nog een stel filmpjes. Niet gesorteerd, dus er zullen mindere tussen zitten.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=swoW8lcWG6g[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=2ylnVpnAWR8[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pRjrGEoPrfQ[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=QIFGbwOM7wY[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q4MJwEiwOns[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=3Fnpuwv9T28[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=iqCh_XRdYto[/video]

Mooie filmpjes en prachtige inrichting!echt knap gedaan 🙂 *

Weer een paar foto's van mijn bakkie. Ik probeer er meer en meer een biotoopgericht aquarium van te maken, gericht op de discusvissen als hoofdbewoners. Deze vissen leven in het wild onder overhangende takken en tussen stronken hout. Planten komen in deze biotoop niet voor.

Voor wat betreft de medebewoners zijn er nog wel wat haken en ogen te vinden, maar die worden, zo hoop ik, na verloop van tijd (vanzelf) opgelost. Nu foto's meer zeggen als woorden....................

778126_0_82_dscf5758.jpg

132786_0_82_dscf5759.jpg

389546_0_82_dscf5760.jpg

612819_0_82_dscf5769.jpg

787414_0_82_dscf5773.jpg

249253_0_82_dscf5788.jpg

382751_0_82_dscf5802.jpg

585397_0_82_dscf5813.jpg

785683_0_82_dscf5823.jpg

821193_0_82_dscf5834.jpg

715985_0_82_dscf5836.jpg

195129_0_82_dscf5841.jpg

Na een hele tijd afwezig te zijn geweest van t forum toch weer even een kijkje, en met open mond naar je discussen gekeken.
Wat een schitterende dieren en een schitterende bak!

Dank je wel... gezien het aantal reacties ben je waarschijnlijk een van de weinigen 🙂. Wat uiteraard niet uit maakt want het is uiteindelijk toch alleen maar van belang wat ikzelf er van vind, want ik moet er tegenaan kijken. Alhoewel goede inhoudelijke reacties altijd welkom zijn!

Hey Memmo,

Met de bak gaat het uitstekend. Momenteel heb ik er nieuwe vissen in; Hediomus gracilis. Helaas hebben ze last van rot aan de bek en vinnen; waarschijnlijk vanwege het plaatsen in het aquarium, maar een kuur Bactopur direct zit er al in. 't Zijn overigens mooie vissen, die goed van formaat zullen worden. Ze kunnen uitgroeien tot een centimeter of 16. Zaterdag komen er nog 10 in. Ik heb alleen, en dat weet jij wel, een overschot van panda's in de bak, maar ik krijg ze niet uitgevangen. Zelfs niet met een dikke slang van 25 mm.

@ Ruben; bedankt voor de complimenten.

Haha heb je toch met een slang geprobeerd, ik had er eerlijk gezegd wel vetrouwen in.
Hier heb ik alle moeite gedaan om te kweken maar is niet gelukt en bij jou gaat dat vanzelf.
Ik heb mr Google gevraagd naar Hediomus gracilis maar die heeft er geen info over.

Typfoutje - Hemiodus gracilis zal Erwin bedoelen.

Zijn wel flinke zwemmers. Is dat een gelukkige match met de discussen?

Ik kende je bak nog niet maar wat een prachtbak en en vissen! Wauw!

Cory's zijn idd grappenmakers als je ze wil vangen 😀

Yep, verkeerd getypt. 't Zijn wel redelijk drukke zwemmers, maar ze hangen iets in de stroming, dus ze komen wel aan hun lichaamsbeweging. Ik vind ze rustiger als de I. geisleri, eerlijk gezegd. Ze scholen beter. Maar ze moeten nog fiks uitgroeien dus we wachten het wel af. Tot nu toe hebben de discussen er geen last van.

En ja, die panda's beginnen me langzamerhand een doorn in het oog te worden. Slecht he.

Voor degenen, die het interesseren, maar woensdag zal het bestand worden uitgebreid met een tweetal wildvang blauwe discusvissen uit het vangebied Uatumã. dit vanwege het feit dat een tweetal vissen oud zijn. een heeft er een zwemblaasprobleem, de ander wordt wat schonkig en hoekig, ondanks dat hij genoeg te eten krijgt. waarschijnlijk waren deze vissen al wat ouder toen ze in de bak kwamen. ze waren namelijk al volledig uitgegroeid .

De H. gracilis zijn mooie vissen, maar wel goed aanwezig. ze eten als dijkgravers.

Allerlei soorten hout. Kienhout, een kleinbp beetje mangrovehout, en veel hout uit het bos, waaronder beuk, eik en den

Nog niet, maar dat kan wel worden geregeld. Ze zijn nog erg jong en bij lange na nog niet op kleur, maar ik geloof er wel in dat het schoonheden kunnen worden.

Even heel je topci doorgelezen/
Wat een bak joh! Zeker iets om trots op ze zijn.
Deze blijf ik volgen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan