250x70x80 krijgt een grote verbouwing


Helpt het als ik zeg dat ik ook nog een 80cm bakje heb :sorry:

De bak is wel enorm ja :oops:. Je moet dit soort vissen eigenlijk zien als het houden van een hond of kat. Een hele andere manier van de hobby.
 
Helpt het als ik zeg dat ik ook nog een 80cm bakje heb :sorry:

De bak is wel enorm ja :oops:. Je moet dit soort vissen eigenlijk zien als het houden van een hond of kat. Een hele andere manier van de hobby.

Ja, daar heb je gelijk in, hoe groter hoe beter. Ik wil ook al graag een grotere bak, alleen dat mag niet.:'(
 
Ik was toch niet helemaal happy met hoe het hout in de bak stond. Wilde graag het effect van een grote boom en de wortels hiervan onder water.

Het was een lastige en zware klus maar het is gelukt om 2 stukken netjes aan elkaar vast te maken. Nu ben ik wel tevreden met hoe het hout staat. Binnenkort voeg ik nog wat groen toe om het af te maken.

xog93aL80KDPwai0EWUjFWqcBNrjxxr0.jpeg


xog93aL80KDPwai0EWUjFWqcBNrjxxr0.jpeg


xog93aL80KDPwai0EWUjFWqcBNrjxxr0.jpeg


Voor dit aquarium ook voor het eerst een schakelblok gebouwd zodat ik makkelijk apparatuur aan en uit kan zetten zonder elke keer stekkers los te hoeven trekken. Electronica is niet m'n sterkste punt maar het werkt en daar ben ik al erg blij mee.

xog93aL80KDPwai0EWUjFWqcBNrjxxr0.jpeg



xog93aL80KDPwai0EWUjFWqcBNrjxxr0.jpeg
 
Wat een machtig mooie en grote stukken hout!

Vind deze indeling erg leuk staan. En je idee is me nu ook veel duidelijker :D

Is Sushi het er ook mee eens denk je ;)
 
zo das nog eens een stuk hout zeg mooi hoor

een opmerking voer je schakelkast
UWRUJzSZtaX-0gD2T__SdQijZUYOEXZw.jpeg


zie dat je alles op 1 draad hebt door gelust weet niet wat er allemaal op aangesloten gaat worden
maar de kans op overbelasting van de enkele draad is aanwezig
misschien beter om per 3 contacten een voedingsdraad te gebruiken hangt ook af van de dikte draad
veder wel mooi gemaakt

groet

jaap
 
Jaap bedankt voor je reactie. Als ik het goed heb gezien op het etiket is de draad geschikt tot 1340Watt. Daar blijf ik ver onder dus verwacht geen problemen.
 
Dat met die schakelaars ziet er strak uit. Heb je mss ies meer uitleg/foto's hierover. Kan ik het hier wellicht ook toe gaan passen
Bak ziet er ook super uit :thumbs:
 
Ik heb bij de action gewoon 6 losse inbouw stopcontacten en schakelaars gekocht. Op een stukje resthout de openingen gezaagd. Alles erin schroeven en draadjes aansluiten zoals op bijgeleverd schema.

Alles bij elkaar heeft het me iets meer gekost dan 20,-.
 
Het geheel draait nog niet helemaal zoals ik wil. Veel bezig met kleine aanpassingen. Ondanks bergen aan bouwervaring loop ik dus tegen diverse hobbels aan.

Verwarming is daar 1 van. Had verwacht het met een 500watt rvs staaf in de woonkamer wel af te kunnen. Niet dus. Hij krijgt de bak wel op temperatuur maar blijft niet goed stabiel en verschil tussen dag en nacht is circa 0.6 graden. Heb hem al uit die pvc pijp gehaald en vrij in de overloop gehangen maar dat maakte onvoldoende verschil. Nu een 1kw externe vijververwarming in bestelling staan die onder de bak erbij komt.

Ander puntje is de beperkte stroming in de bak en vuil op de bodem. Hiervoor heb ik een stevige stromingspomp gekocht maar ook dat bevalt niet. Groot lomp ding in de bak ziet er niet uit en krijg hem niet lekker gericht. Ik heb een 5000l opvoerpomp maar de hydra knijpt deze behoorlijk. Nu aan het kijken naar de mogelijkheden om achteraf nog een by-pass slang te leggen zodat de pomp z'n kracht beter kwijt kan en ik meer stroming krijg.
 
Ja was inderdaad zo'n powerhead. Maar een 12.000L is best groot en aanwezig in de bak.
 
Ja was inderdaad zo'n powerhead. Maar een 12.000L is best groot en aanwezig in de bak.
Snap ik, hopelijk kun je het goed oplossen. Of een stuk hout vinden dat er voor past wellicht? Om hem uit het zicht te werken? Of het moet wat groter zijn dan ik in mn gedachte heb natuurlijk :D
 
Krijg je de powerhead niet klem en verstopt achter een stuk hout?
Maar heb je een aquamedic controller voor de verwarming?
 
Het is een 2x 6000 naast elkaar. Nog meer blazers is ook meer lelijke kabels in de bak helaas. Stukken hout zijn zo groot dat de hele stroming dan ook meteen dood slaat als ik die ervoor zet.

Verwarming is er ééntje met ingebouwde thermos net zoals we kennen bij de glazen aquaria staven. Voor vijvers bestaan die gewoon in 500w rvs zonder losse absurd prijzige controllers.
 
Vandaag de hele dag druk bezig geweest aan de bak. Kom niet toe aan de ombouw maar hoop dat de techniek nu wel eindelijk goed is.

De wijzigingen:
- verwarming en grote pvc pijp uit de overloop. Onderin de doorvoer een aanzuigkorf geplaats en alle zakken pijpjes gewoon opgestapeld. Stukje boven de pijpjes een rooster op wat zuignappen gelegd waar de filterwatten op liggen. Stuk schuim is eruit.

PQOvKKfIctx9vWOMHkL7TnKsXsaUYgIx.jpeg


- de hydra kneep mn 5000l/h pomp veel teveel waardoor ik te weinig stroming had. Nu een bypass gemaakt die aftakt achter de pomp en achter de hydra er weer bij komt. De slangtules en slang zijn iets kleiner dan die van de hydra zodat die niet buiten spel wordt gezet. Stroming is bijna verdubbeld dus erg blij mee.

PQOvKKfIctx9vWOMHkL7TnKsXsaUYgIx.jpeg


- de 500w verwarmingsstaaf trok het toch niet goed genoeg. Temperatuur schommelde en als ik hem warmer draaide dan liep de temperatuur op om vervolgens gedurende de dagen erna weer lamgzaam omlaag. Dus toch maar geïnvesteerd in een 1kw externe vijververwarming. Wat een joekel van een ding........had ik niet verwacht. Het is wel gelukt om hem erbij te zetten.

PQOvKKfIctx9vWOMHkL7TnKsXsaUYgIx.jpeg


PQOvKKfIctx9vWOMHkL7TnKsXsaUYgIx.jpeg
 
Jemig wat een ding, je mag je maandelijkse energiekosten wel wat opschroeven :D

wel allemaal netjes gedaan met die pvc leidingen.
 
Heb nog eens terug gebladerd, maar ik denk dat je dunne slangen aan de perszijde van je filter het grootste probleem zijn voor je flow.
Dikkere pijpen/slangen past gewoon meer water in
 
Haha ja zo'n bak is niet lief voor je energiekosten.

De slangen aan de perszijde van de pomp zijn het grootst wat er op de hydra paste. Dat vind ik ook echt wel een puntje van dat apparaat. De in en uitgang staan absoluut niet in verhouding tot het formaat bak waarvoor hij verkocht wordt. Heb gekeken of ik de in en uitvoer groter kon maken (uitboren en kleine doorvoer erin bijvoorbeeld). Helaas ging dat aan 1 kant niet vanwege de gegoten electronica.
 
Lang geen update meer gegeven maar zeker niet stil gezeten :D. Bloed zweet en tranen (veeeeeeel tranen) maar de ombouw is eindelijk af. In totaal zijn er zo'n 80 uur aan werk in gegaan............ en dan heb je ook wel wat..........

eKHw-9M58dUR5uymvK4yhZxbkoWEkWNE.jpeg


eKHw-9M58dUR5uymvK4yhZxbkoWEkWNE.jpeg


eKHw-9M58dUR5uymvK4yhZxbkoWEkWNE.jpeg


De ombouw bestaat uit natuursteen wallcladding. De steentjes zitten op matjes maar het was een proefdraai en de interlock van de matten sloot nergens aan. Daarom kon ik ze voor een fractie van de prijs kopen maar heb ik er wel heel veel werk aan gehad om alles mooi passend op de bak te krijgen.

Het hout is ook allemaal maatwerk en zijn latjes die ik zelf op een basisplaat heb gelijmd en afgelakt met verschillende types en verdunnigen intereurbeits.

Da basis van de dekplaten was gelakt en watervast verlijmd multiplex maar trok toch teveel krom. Die heb ik vervangen door trespa en aangezien de verlichting toen helemaal los moest meteen 2 ledjes erbij gezet voor iets meer licht in het midden. In totaal nu 11x 1 watt high power met 3x 30graden lens en 8x 15graden lens.

Wat gaat er nu nog gebeuren:
- er komen nog lange nepplanten in lavastenen voetjes bij
- de bak moet binnenkort een week helemaal leeg wegens problemen met de achterwand. De zijkanten van de bak zijn namelijk geverfd. De steentjes zijn hierop gelijmd maar die lijm tast de verf aan waardoor ik glimmende vlekken aan de binnenkant heb. Dit heb ik al proberen op te lossen door tot 2x toe de steentjes eraf te bikken en over te stappen op terpetine basis verf en te beschermen met een paar laagjes epoxy. Helaas zonder resultaat dus besloten de bak dan maar leeg te gaan halen en de binnenkant te verven........ik kijk er echt naar uit :stars:
 
Het kost inderdaad tijd maar dan heb je ook wat!

Wat een prachtig meubel is het geworden en het complete plaatje klopt helemaal. Mijn complimenten!
 
Wat een mooie ombouw!!!!!



Je hebt er veel tijd in gestopt, maar nu heb je ook wat.
 
Behalve onderhoud lang niets aan de bak gedaan maar nu staan eindelijk de planten erin :D. Het is de 60cm en 40cm nep vallisneria die ik uit de standaard kleibollen heb gehaald. Een paar kleine lavastenen vlak gemaakt, gaten geboord en de stengels met glaskit in de lavastenen geplakt.

Ben waanzinnig blij met het resultaat en eigenlijk jammer dat dat klusje zo lang is blijven liggen :deal:.

De achterwand heb ik helaas nog niet opgelost. Wij hopen dit jaar te gaan verhuizen naar een grotere woning en dan moet de bak toch leeg. Dus dat herstel heb ik even op de lange baan geschoven.

tTi4wa6FakX4Mq5CI9aeNYzY9KocoIzZ.jpeg

Helemaal links zwemt onze zwarte geest vis van ongeveer 25cm. Hij laat zich niet zoveel zien maar het is een prachtig visje.

tTi4wa6FakX4Mq5CI9aeNYzY9KocoIzZ.jpeg
 
Helaas hield een 2 weken geleden de verlichting ermee op. Gezien de warme dagen vond ik het wel even best. Dacht in eerste instantie dat de driver was overleden maar de nieuwe maakte geen verschil. Lenzen eraf en zag toch wat corrosie hier en daar op de contactpunten. Leds eraf en toen bleek een groot deel van de bedrading verpoederd te zijn. Bijgeleverde bedrading is dus niet van al te beste kwaliteit.

Gister de verlichting opnieuw aangelegd. Nieuwe bedrading, nieuwe leds en ook nieuwe lenzen. De lezen deze keer nog beter afgekit zodat er geen vocht meer bij kan komen. Op bovenstaande foto had ik 3x30graden en 8x15graden lenzen. Om toch iets meer licht in de bak te krijgen ben ik over gegaan op 5x45 en 6x30.

UI6Lin5PSGsIs0t6BrJ_CjDiFf8LZ0YX.jpeg
 

Terug
Bovenaan