270x65x60 Zuid Amerika - cichliden (Bjorn vd Linden)

  • Onderwerp starter Bjorn vd Linden
  • Startdatum

Haha ff je filter vol zeiken xD
Wel mooie filter indeling en materiaal keuze ;)
Alle zeldzamere vissen zijn leuk om te houden, heb je iets unieks!
 
Prachtig dit is iets om te volgen,benieuwd welk speciaal en zeldzaam vissenbestand je gaat houden.
 
de 2 genoemde soorten zijn eigenlijk de enige zeldzame..

de rest van het bestand heb ik een paar weken geleden al besteld. van de meeste vissen heb ik er 5 waaruit ik dan zelf koppeltjes laat vormen. hierna wil ik dit overhouden

- 2x cichlasoma festae
- 2x aquidens rivulatus
- 2x heros notatus
- 8x geophagus surinamensis
-1/2 crenichicla misschien laat ik deze uiteindelijk vervallen, als ik me bak nu zo bekijk met de inrichting erin..

2x L200 green phantom
 
is er een MOD die dit topic kan verplaatsen naar fotoalbums?
 
ik had een druppelbakje gemaakt voor boven in de overloop, zodat het water dat de overloopt in komt, mooi verdeeld wordt over de bioballen in de overloop. dit had ik gemaakt van plexi glas, ik wist dat kit hier niet goed op hecht maar ik dacht dat het wel zou kunnen, er komt immers weinig kracht op te staan.

bij het uitnemen van het bakje ging het echter al mis, randje liet al los.

iemand een idee voor n ander materiaal waarmee ik dit zou kunnen maken?

20170612_194221.jpg
 
ik had een druppelbakje gemaakt voor boven in de overloop, zodat het water dat de overloopt in komt, mooi verdeeld wordt over de bioballen in de overloop. dit had ik gemaakt van plexi glas, ik wist dat kit hier niet goed op hecht maar ik dacht dat het wel zou kunnen, er komt immers weinig kracht op te staan.

bij het uitnemen van het bakje ging het echter al mis, randje liet al los.

iemand een idee voor n ander materiaal waarmee ik dit zou kunnen maken?

Bekijk bijlage 15503

Acryl cement gebruiken en goed uit laten harden met druk erop (klemmen oid)?
 
dat kende ik nog niet! thnx
 
Verlijmen ze plexiglas aquaria mee. Dus dan moet zo'n bakje wel goed komen. :thumbs:
 
een update...

vandaag planten gehaald: amerikaanse waterlelie, verschillende echinodorus en morgen komt er hier en daar nog wat mos en drijfplanten met flinke wortels tussen de takken rechts. ik hoop toch ook ergens nog een valisneria americana tegen de komen. de planten zijn er nu even in hoofdlijnen ingezet ik zal hier en daar nog wel wat schuiven de komende dagen. verder nog wat zuurstofplantjes (tijdelijk bij de opstart)

vervolgens vers water in de bak en deze nu meedraaiend met de bioloog, die al een paar dagen aan het indraaien was, hier heb ik gisteren nog bacteriën aan toegevoegd dmv de bosgrond methode..

20170614_001736.jpg
 
Erg mooi zeg!

Komt straks een gekke verandering als hij 'af' is. Ben je een half jaar bijna dagelijks bezig met je bak, en daarna hoef je in eens heel weinig, bijna niets, te doen :). Alleen maar relaxt kijken naar je bakkie!
 
1053 liter waterinhoud das op zich al 1053 kg das een beest van een aquarium succes verder en ben benieuwd naar het eind resultaat en zoals Canon al aangaf dat word dan echt wel 200% genieten van zo'n super mooie bak.:thumbs::thumbs:
 
Erg mooi zeg!

Komt straks een gekke verandering als hij 'af' is. Ben je een half jaar bijna dagelijks bezig met je bak, en daarna hoef je in eens heel weinig, bijna niets, te doen :). Alleen maar relaxt kijken naar je bakkie!

dat zal idd wel gek zijn ja, dat zat ik me laatst al te bedenken hoe dat zou zijn! ik ben bang dat het saai word, en dat ik na een paar maanden een nieuw projectje wil op starten, en dan een 10.000 liter bak ofzo haha... nee flauwekul maar ik bedoel er mee te zeggen dat het hele hobbyen van zo'n projectje als dit gewoon te geweldig is om te doen.

Wat een zwembad! Ziet er goed uit!


Bedoel je de natans of de gigantea? Zijn beiden btw bij veldhuis te bestellen.

americana ;) deze hadden ze idd bij Veldhuis, vandaag gaan halen! bedankt voor de tip.
 
Gaaf project! ziet er veelbelovend uit. Bestand ziet er ook leuk uit, dus gaan dit zeker volgen!
 
Da's een prachtige sloot zeg, ben ik eerder nog niet tegengekomen! Ik ga hem in de gaten houden :)
 
een update van mn bakkie....

in de opstart heb ik een flinke omslag gehad... heb vanaf het begin planten in mijn bak gezet. na de nitraatpiek had ik op n gegeven moment helemaal géén (meetbaar) nitraat meer, ipv een daling waarin er wel iets overblijft...
ik merkte het direct aan mijn drijfplanten, deze gingen eerst super hard en vielen opeens stil en gingen achteruit.. ook sommige andere planten hebben het niet gered. aantal nieuwe planten bij gezet en nitraat steeds gemeten en waar nodig aangevuld.. alleen blijft het nitraat vrij hard dalen en ben ik behoorlijk aan het toevoegen.
De drijfplanten blijven zwak en de andere planten gaan nu niet meer achteruit maar groeien doen ze ook weer niet echt. christmas mos groeit wel erg goed trouwens.
Dus zit me te bedenken waar dit nitraat heen gaat? hoe kan ik erachter komen of en hoeveel denitrificatie er in mijn filter plaatsvind? in elk vak de waarden meten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ondertussen ziet de bak er nu zo uit...

de eerste vissen zitten er in en ben nu aan het wachten tot de planten echt goed aanslaan en beter geworteld zijn in de grindroosters, eerder komen de bodembewoners er nog even niet in.

de vallisneria rechts zal straks als hij wat langer is langs de achterwand naar links hangen...
achter de boomstronk links staan amerikaanse waterlelies stekjes geplant, ook deze zijn wel aangeslagen en beginnen te grieien.. deze komen straks achter het hout uit tot aan de oppervlakte.

20170729_213956.jpg


20170729_213222.jpg


20170729_213231.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1e foto: 7x chalceus erythrurus, prachtige vissen met gele buikvinnen en rood in de staart, lichaam kleurt afhankelijk van het licht van blauwig tot zilver tot goudkleurig.

2e foto: 4st boulengerella lateristriga, snoekzalm, echte rover... zitten veel tussen de overhangende takken, prachtig vind ik ze

20170729_212941.jpg


20170729_212919.jpg



boulengerella zijn in tegenstelling van wat vaak beweerd word, totaal niet schuw..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie bak met unieke visjes, is een keer wat anders dan maantjes en discus...

Zijn die chalceus erythrurus een beetje actieve zwemmers? Zo zien ze er wel uit namelijk.
 
Mooie bak met unieke visjes, is een keer wat anders dan maantjes en discus...

Zijn die chalceus erythrurus een beetje actieve zwemmers? Zo zien ze er wel uit namelijk.

zijn actieve zwemmers ja, ze zwemmen de hele dag door en steeds in school.. zwemmen nu ook soms midden en onder maar verwacht dat ze wel wat meer bovenin gedrukt blijven als alle vis er strax in zit...
 
lichtkap zelf gemaakt van 12mm mdf en hardhouten latjes voor de oplegging op het aquarium en dekplaten. dit behandeld met 4 lagen epoxy en de buitenzijde erna geverfd.
tussen de oplegging en het glas van het aquarium kleefbaar schuim om de epoxy en het glas niet te beschadigen, tevens geeft het een mooie afdichting tegen vocht druppels.
afdekplaten lekker licht van polycarbonaat kanaalplaatjes..

20170729_213424.jpg


20170730_150523.jpg
 
Denk dat een deel van je nitraat gebrek komt door een gebrek aan vissen stront.
Denk niet dat je filter al zover is dat je denitrificerende in zo'n mate aanwezig zijn dat het geheel onmeetbaar is
 
kijk eens aan wat een coole vissen :D
 
Denk dat een deel van je nitraat gebrek komt door een gebrek aan vissen stront.
Denk niet dat je filter al zover is dat je denitrificerende in zo'n mate aanwezig zijn dat het geheel onmeetbaar is

daar zat ik idd ook al aan te denken, dat het niet zou kunnen zo snel al volledige denitrificatie..

als ik nu terug denk, in die tijd dat er nog geen vis om zat, heb ik regelmatig een aardige hoeveelheid voer in mn bioloog gedaan... zo lang dat ik geen nitriet piek meer had... en dus een flinke overcapaciteit had wat nitriet betreft... nitraat had ik toen voldoende.. toen ik nitriet onder controle had heb ik de vissen die er nu inzitten erin gedaan, en toen ook gestopt met extra voer in bioloog..
waarschijnlijk geven de vissen nu minder belasting dan dat het voer in de bioloog toen gaf..

Dus op dit moment waarschijnlijk minder nitraat productie... alleen dat beetje wat wel geproduceerd word word dan wél gedenitrificeerd... anders moest ik alsnog wat kunnen meten
 

Terug
Bovenaan