2mtr aquarium maar geen idee welke filter


Patrickbakx

Active member
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
38
Leeftijd
50
Hoi allemaal misschien dat mensen me hier kunnen helpen.
Zoals de topic aangeeft heb ik geen idee welke filter ik moet kopen. Al zoveel reacties gezien en review dat ik het haast niet meer weet.

Moet ik 1 filter of 2 filters erop zetten?
Welke is een goede filter. Zat te denken aan oase maar hoor dat daar weer problemen met de luchtbellen van zijn(of is dat al opgelost met nieuwe versie?

Als iemand idee en tips heeft hoor ik het graag
 
Misschien is jouw 2 m net als
16629671169101388400834.jpg
deze hier, zoiets compleets met 3a4 kastjes eronder. Daar past geen gemiddelde bio in.
Ik vind dat je dan alleen met potten 1 a 2 van de grootste ook wel mee weg moet kunnen.
Verdere optie kan ook zijn om in de bak zelf een juist compartimentenfilter in te lijmen mbv filtermatten die in de wasmachine kunnen passen. danwel ook via de zgn ,hamburgermethode de filtercapaciteit te beoptimaliseren in je situatie.
 
Keuze filter hangt af van wat je gaat houden en inrichting en natuurlijk de grote van de bak
2 meter alleen zeg niet zo veel breedte en hoogte hoort er ook bij.
 
Keuze filter hangt af van wat je gaat houden en inrichting en natuurlijk de grote van de bak
2 meter alleen zeg niet zo veel breedte en hoogte hoort er ook bij.
En het beoogde visbestand, niet te vergeten. Een 30tal discus zal zwaardere filtratie eisen dan een eenzame Pauwoog...
 
Een hamburgermatfilter is absoluut ontoereikend genoeg voor zo'n groot aquarium, ik zou zowiezo de adviezen van Edwin niet al te serieus nemen want veel kaas heeft hij er niet van gegeten
Niet geheel..
Als je de HMF maar groot genoeg maakt kom je er mee weg.
Ook kan je achter de mat nog extra media plaatsen om zo de bacteriën meer leefruimte te geven.
Misschien is jouw 2 m net alsBekijk bijlage 348241deze hier, zoiets compleets met 3a4 kastjes eronder. Daar past geen gemiddelde bio in.
Ik vind dat je dan alleen met potten 1 a 2 van de grootste ook wel mee weg moet kunnen.
Verdere optie kan ook zijn om in de bak zelf een juist compartimentenfilter in te lijmen mbv filtermatten die in de wasmachine kunnen passen. danwel ook via de zgn ,hamburgermethode de filtercapaciteit te beoptimaliseren in je situatie.
Niet vergeten dat je dan moet wassen zonder wasmiddel en wasverzachter.
Ook is het zeepbakje verwijderen geen slecht plan.
Vissen doen het buitengewoon slecht op robijn zomerfris…

Maar in de zeewater hobby worden gafzakken wel vaker gewassen in de wasmachine, heb ik ook een tijd nog gedaan.
Niks mis mee.
 
Ik had hier duidelijk gesteld dat zon hamburger voormatje die hele binnen filter kan voor bekwamen en ontlasten, mja😗
 
Fluval fx6 met een extra pomp voor stroming werkte heel goed voor mij. Al moet ik zeggen dat een bioloog wel beter is en minder onderhoudt kost.
Welk bestand ga je voor?
 
Als je eenmaal een bioloog gewend bent wil je nooit meer anders. Helemaal als je er ook nog een rioolaansluiting en leidingwater aansluiting op maakt zodat je continu kunt verversen.
Je hebt goed zicht op de vervuiling van de mechanische filtratie, die is in een paar minuten verschoond. Verwarming, UV, alle techniek fijn uit het zicht.
Een FX6 bijvoorbeeld, een van de grotere potfilters, heeft wel voldoende pompcapaciteit maar met ongeveer 5kg aan biomassa kan die nog niet in de schaduw staan van een bioloog met vaak 50 of meer kg biomassa.
Dan nog het grote voordeel dat je extra water hebt wat voor meer stabiliteit zorgt in je waterwaarden en temperatuur.
 
Ik moest,, van me oma en me moeder altijd beleefd blijven ,tegen, burgemeesteressen en en forumdienaressen zo ben ik opgevoed door de tand des ......
Biologische filter-inside filterbenefit constructionwiseding de bodem is BELANGRIJK so me smart😎
 
Ik vind dat we binnenfiltering deze tijde wel moge bij beschauwen want alle filterwijzes buiten de bakken staan warmte af.
 
Niet geheel..
Als je de HMF maar groot genoeg maakt kom je er mee weg.
Ook kan je achter de mat nog extra media plaatsen om zo de bacteriën meer leefruimte te geven.

Niet vergeten dat je dan moet wassen zonder wasmiddel en wasverzachter.
Ook is het zeepbakje verwijderen geen slecht plan.
Vissen doen het buitengewoon slecht op robijn zomerfris…

Maar in de zeewater hobby worden gafzakken wel vaker gewassen in de wasmachine, heb ik ook een tijd nog gedaan.
Niks mis mee.
Nou of dat wassen in de wasmachine nou zon goed idee is bij zout water mischien :juggle:kan zijn dat de restant wasmiddel wat altijd achter blijft in de machine door zout ongedaan wordt gemaakt.
Bij zoet water zou ik het zeker niet doen gezien de toevoegingen aan de moderne waspoeder/vloeibare was gebeuren en een was machine is bijna nooit wasmiddel vrij te krijgen ook al haal je het wasmiddel bakje er uit.
 
Niet vergeten dat je dan moet wassen zonder wasmiddel en wasverzachter.
Ook is het zeepbakje verwijderen geen slecht plan.
Vissen doen het buitengewoon slecht op robijn zomerfris…
Het zeepbakje verwijderen is een uitermate slecht plan, de wasmachine pompt water door het zeepbakje, waar denk je dat het water heengaat als je de zeepbak eruit haalt?:rolleyes:
 
Het zeepbakje verwijderen is een uitermate slecht plan, de wasmachine pompt water door het zeepbakje, waar denk je dat het water heengaat als je de zeepbak eruit haalt?:rolleyes:
Ik heb niet hoeven dweilen dus ging aardig goed.
Nou of dat wassen in de wasmachine nou zon goed idee is bij zout water mischien :juggle:kan zijn dat de restant wasmiddel wat altijd achter blijft in de machine door zout ongedaan wordt gemaakt.
Bij zoet water zou ik het zeker niet doen gezien de toevoegingen aan de moderne waspoeder/vloeibare was gebeuren en een was machine is bijna nooit wasmiddel vrij te krijgen ook al haal je het wasmiddel bakje er uit.
M’n aquarium heeft nooit naar robijn geroken dus denk dat het wel los loopt en vooral bangingheid is
 
Weleens een hmf uitgeprobeerd? want de bak was weldegelijk goed ingedraaid, jij staat wel heel makkelijk met je oordeel klaar zonder dat je ook maar 1 greintje benul hebt hoe het hier heeft gedraaid
Ik hoef het niet te proberen om te weten dat als je NH3/4 en/of NO2 meet dat je dan te weinig bacteriën hebt om de belasting aan te kunnen.
Dan heb je dus onvoldoende ingedraaid.
 
kan zijn dat de restant wasmiddel wat altijd achter blijft in de machine door zout ongedaan wordt gemaakt.
Dat weet ik niet Jaap maar wat ik wel weet is dat koralen super gevoelig zijn maar toch gaat het hier al jaren prima hoor en het wasbakje laat ik zitten. Gafzak in de machine en temp instellen en een uurtje draaien en klaar is John.
 
De hoofdvis zullen maanvissen worden de rest nog geen idee ben nog aan het rondkijken. Heb ook gekeken naar een bioloog maar denk dat het niet gaat worden dus zullen dan 2 filters worden(juwal fx6 zie ik wel vaak voorbij komen maar zag ook dat erbij stond dat die voor 1000l aquariums kunnen dus volgens theorie zou ik dan 1 filter nodig hebben). Bak is 200x60x66.
 
Je kunt beter voor 2 gaan zou ik zeggen dan. Evt. 2x jbl 1900. De max filtercapaciteit die opgegeven wordt is vaak zonder media en een korte uitstroomslang. Dus je mag blij zijn als je filter na verloop van tijd door vervuiling etc op een % of 50/60 draait. en bij 2 filters kun je de reinigings intervallen verdelen. Als je geen bioloog wil of kan herbergen zijn 2 filters ook prima te doen. externe co2 reactor en verwarming er tussen en dan heb je ook geen techniek in de bak.
 
Ik ben het met Albert eens dat 2 beter en handiger is. Mocht je ooit ellende met een filter krijgen dan kan de ander doordraaien.
 
Ja bij veel grote bakken zie ik 2 filters draaien dus was daar ook al een beetje vanuit gegaan. Idee is om dan 2x fx6 op de bak te zetten
 
Ik heb niet hoeven dweilen dus ging aardig goed.

M’n aquarium heeft nooit naar robijn geroken dus denk dat het wel los loopt en vooral bangingheid is
Kan zijn maar als ik zie wat er los komt bij schoondraaien van de was machine een per maand dan:eek:
Dat lijkt me niet gezond voor de vissen.
 
Ik ben het met Albert eens dat 2 beter en handiger is. Mocht je ooit ellende met een filter krijgen dan kan de ander doordraaien.
Daar zeg je zo wat als je ooit maar wanneer gebeurt dat zelden tot nooit en zo erg is het ook weer niet als een tijdelijk uitvalt moet natuurlijk geen dagen duren dus één op op voorraad is geen slecht idee.
Ts heeft het over twee maal een fx 6
Pff arme manen en knip.
 
Fftjes ter schertz met dit

loopt er hier een 2 m te ,draaien.
Alles wat je buiten de bak laat draaien of filteren dat gaat extra ernergiekosten met zich mee brengen, dus zou ik je je voor de toekomst willen gaan voorstellen om het,,, in de bak te plegen.
 
Let bij de keuze van potfilters er wel op, dat de grote jongens ook veel herrie maken.

Ik vind de Eheim 2080 (1200xl) een machtig goed filter. Maar ik vond het geluid erg storend. Dus ik heb er 2 Eheim 2275 voor in de plaats gezet.
 

Terug
Bovenaan