2mtr aquarium maar geen idee welke filter


Daar zeg je zo wat als je ooit maar wanneer gebeurt dat zelden tot nooit en zo erg is het ook weer niet als een tijdelijk uitvalt moet natuurlijk geen dagen duren dus één op op voorraad is geen slecht idee.
Ts heeft het over twee maal een fx 6
Pff arme manen en knip.
Idd, dat wordt een golfslagbad vergelijkbaar met de Centerparcs…. Zou toch voor wat kleiner gaan, maar het is aan de ts zelf uiteraard.
 
Dat geluid is voor mij nog het ergste ik heb toen 2 flinke gaten laten boren naar de ruimte erachter om er zo een koppel xl classic achter in serie te schakelen .
Toch doe ik nu nu nog slechts alles mbv makkelijke binnensponsfilters, die geven veel debiet.
 
Idd, dat wordt een golfslagbad vergelijkbaar met de Centerparcs…. Zou toch voor wat kleiner gaan, maar het is aan de ts zelf uiteraard.
Of 1 fluval fx 6 met een spraybar over de hele lengte
ook niet vergeten 2 filters is ook twee keer stroom kosten
 
Ik heb een Eheim 2080 op een 200x60x60 staan. Werkt voor mij prima. Heb wel een summier visbestand.

Een bioloog was voor mij geen optie ivm de kast. Anders had ik waarschijnlijk wel een bioloog genomen.
 
Das vaak ook het probleem met de standaard kasten vaak geen ruimte voor een bioloog en de aansluitingen oa riool wil ook wen eens een dingetje wezen.
Zelf heb ik twee pompen staan op de 250 eheim 2078 en fluval fx 6 maar als ik de mogelijkheden had zou ik over gaan op bioloog.
 
Nadeel is een klein oppervlak voor bacterien in vergelijking met een potfilter.
Maar je kunt wel beseffen dat het gros vd bio film zich over het grootste gebied betrekt dus het aquarium zelf.
Dat is idd niet meteen in een pot voor elkaar te krijgen, nee, dan komen we weer uit bij zgn speciale filtermedia.
Ja kogel door de kerk.
Ik zat me rustig in te spannen om 2 namen v rode plantjes op te zuchten, kom jij weer met de sukerbieten vd k**t

Een maxifilter van welk merk dan ook is gewoon voldoende voor 2m.
Wat is dit hier nou eigenlijk?
Er wordt hier gevraagd om een suggestie qua filtermogenlijkheden,, niet om de hele boel te gaan verbouwen.
Was het niet zo vaak nagelepelt dat een groter aqua makkelijker in onderhoud is, nou ik merk het zeg .
Stel ik maar simpel 2meterbak met het grootste filter die zijn allemaal practies vergelijkbaar. Dat gaat zo goed, je kunt hoogst nog kiezen voor het design.
 
Er wordt hier gevraagd om een suggestie qua filtermogenlijkheden,, niet om de hele boel te gaan verbouwen.
Ik denk dat men een sump als goed alternatief naar voren brengt en voor velen werkt dat ook goed/beter maar het zal niet in elke situatie mogelijk zijn en je moet het ook willen.
 
Das vaak ook het probleem met de standaard kasten vaak geen ruimte voor een bioloog en de aansluitingen oa riool wil ook wen eens een dingetje wezen.
Zelf heb ik twee pompen staan op de 250 eheim 2078 en fluval fx 6 maar als ik de mogelijkheden had zou ik over gaan op bioloog.
Denkelijk is het aansluiten op het riool voor velen nu juist geen dingetje maar een ding! ;) Even serieus; gewoon omdat dit in veel huizen behoorlijke problemen op kan leveren en in huurhuizen wordt dit veelal ook niet toegestaan. Iets wat trouwens ook geldt voor extra waterleidingen en/of elektriciteitstoevoer. Je opmerking is dus een terechte.
 

Ja over filters ben ik alles nog aan het kijken. Je hebt er zoveel allemaal met voor en nadelen.
Ik Weet dat manen rustige stroming moet hebben dus ik probeer de juiste filter te vinden . Zal denk ik ook wel mee te maken hoe je de stroming zet(daar moet ik ook nog achter zien te komen voor de juiste opstelling al dan niet met doorstroming apparaatjes)
 

Ja over filters ben ik alles nog aan het kijken. Je hebt er zoveel allemaal met voor en nadelen.
Ik Weet dat manen rustige stroming moet hebben dus ik probeer de juiste filter te vinden . Zal denk ik ook wel mee te maken hoe je de stroming zet(daar moet ik ook nog achter zien te komen voor de juiste opstelling al dan niet met doorstroming apparaatjes)
Met een spraybar kun je de stroming prima regelen kwestie van juiste maat boring uit vogelen
Zelf gebruik ik bij de fx 6 om de drie cm gaatjes van 3,8 mm in de spraybar deze hangt op de achterkant en de stroming is gericht op de voorzijde .
 
Denkelijk is het aansluiten op het riool voor velen nu juist geen dingetje maar een ding! ;) Even serieus; gewoon omdat dit in veel huizen behoorlijke problemen op kan leveren en in huurhuizen wordt dit veelal ook niet toegestaan. Iets wat trouwens ook geldt voor extra waterleidingen en/of elektriciteitstoevoer. Je opmerking is dus een terechte.
Dat gebeuren met huur huizen en niet toe staan moet je wel met een pak zout nemen het mag wel mits je bij verlaten van de huur woning het maar weer naar de oude staat terug brengt dan is het geen probleem.
 

Ja over filters ben ik alles nog aan het kijken. Je hebt er zoveel allemaal met voor en nadelen.
Ik Weet dat manen rustige stroming moet hebben dus ik probeer de juiste filter te vinden . Zal denk ik ook wel mee te maken hoe je de stroming zet(daar moet ik ook nog achter zien te komen voor de juiste opstelling al dan niet met doorstroming apparaatjes)
Die stroming stelt met de zwaarste pomp nog steeds niets voor. Een FX6 levert bruto 3500 l/u, netto mag je blij zijn als daar de helft van overblijft. In een bak van 200*60*60 met een netto waterhoogte van 50 cm is de stroming dan nog geen 3 meter per uur....
Daar zullen ook maanvissen niet van wakker liggen. Ter vergelijk, ik ben nu een bak aan het maken van 225*70*70 met een netto waterhoogte van 60 cm en een totale bruto pompcapaciteit van 10.000 l/u waar ik netto (omdat het een bioloog is) zo'n 7000 l/u van overhou. Dat betekent ongeveer 3,3 meter per uur. En daar ga ik Discussen in houden. (mits de energie weer enigszins betaalbaar wordt.)
 
2m mag ik even.,20 manen 20 roodneusjes 60 tetras 20 corys 20 bijltjes en een paar kikke lnrs weinig licht nodig , een xlpomp doed het het.
 
En altijd te weinig of niets voeren zodat je ze er opaf ziet schieten, dat is een gezond teken.
 
Kijk
16630014732531991066860.jpg
met 2 gemiddelde pompjes, de uitgang past op de tuinslang en met zo een voorvangkorfje op de aanzuig zul je weinig omkijken meer naar hebben.
Ok wie ben ik.😀
 
KijkBekijk bijlage 348261 met 2 gemiddelde pompjes, de uitgang past op de tuinslang en met zo een voorvangkorfje op de aanzuig zul je weinig omkijken meer naar hebben.
Ok wie ben ik.😀
Haha, dat vind ik nou leuk gedaan met die tekening. 😁

Dat gebeuren met huur huizen en niet toe staan moet je wel met een pak zout nemen het mag wel mits je bij verlaten van de huur woning het maar weer naar de oude staat terug brengt dan is het geen probleem.
Ja, als je het allemaal gewoon een beetje netjes houdt... :) Waarom zou een huurder wel een gatenkaas van de muur mogen maken om van alles op te kunnen hangen, maar niet een pvc-buisje mogen doortrekken? Waarom wel een wateraansluiting voor de wasmachine hebben, of een tuinslang laten lopen vanuit keuken of washok naar buiten, maar geen waterleidinkje?

Ik heb zelf de boel maar gewoon verbouwd en stop de gaten wel weer dicht als ik hier weg ga. Als ze er een probleem van maken, heb ik het niet geweten. :engel:
 
Hihi gaten heb ik zat in me huurwoning
1663047789663360935894.jpg
hier nog 2 over van de 4
1663047816206798533279.jpg
had ik de grootste eheims met de pompkoppen van 50w vervangen door 80 w later 2 in serie gezet .
Dat gaf veel stroming en kon ik malawiboomen.
Ik hoor die pompen altijd dus daarom had ik ze achter de muur in een soort ingebouwde kast
 
Ja, als je het allemaal gewoon een beetje netjes houdt... :) Waarom zou een huurder wel een gatenkaas van de muur mogen maken om van alles op te kunnen hangen, maar niet een pvc-buisje mogen doortrekken? Waarom wel een wateraansluiting voor de wasmachine hebben, of een tuinslang laten lopen vanuit keuken of washok naar buiten, maar geen waterleidinkje?

Ik heb zelf de boel maar gewoon verbouwd en stop de gaten wel weer dicht als ik hier weg ga. Als ze er een probleem van maken, heb ik het niet geweten. :engel:
Zolang je er voor zorgt dat de boel gewoon normaal blijft werken is er ook niets aan de hand.
en als je bv het elektra aanpast bv extra groep/ aardlek even een schema maken wat je doet en dit in de meter kast hangen.
 
Hallo,

Misschien overdrijf ik een beetje maar ik zou voor 4 filters gaan moest je het budget ervoor hebben. 2 filters per zijde van het aquarium, namelijk links en rechts zodat je het water van de ene kant naar de andere stuurt. Elke filter kan je half vullen voor een optimale doorstroming. Merk van filter spreek ik me niet over uit, ik ben tevreden van oase en jbl. Zelf ben ik ook van plan zulk een bak te installeren op termijn en dacht aan 4x oase biomaster 600 of 850. Een beetje stroming kan geen kwaad voor de meeste visjes. Ook zorgt het ervoor dat je water mooi in een cirkel stroomt. Wel opletten. Inlaat en uitlaat wel alterneren aan beide kanten. Als je wil stuur je me een berichtje en leg ik het je privé uit.
Goede watercirculatie is belangrijk om alle voeding- en afvalstoffen uit het filter te halen. Als je voor plantjes gaat is een goede stroming ook belangrijk.
Met 4 filters kan je ook elke week of elke 10 dagen in een soort van afwisselend systeem elke filter schoonmaken zonder dat je bacteriën er te veel last van hebben. Ook kan je in elke filter verschillend materiaal steken zodat je de voor- en nadelen van elk filtermedium bindelt en zlkaar laat opvangen…

Mijn excuses voor de mss wat lange en saaie uitleg.
 
Vier filters kopen en die dan maar half vullen om meer stroming te genereren, vind ik een bijzondere tactiek. :p Lijkt me zowel qua aanschafkosten, qua stroomverbruik als qua filtercapaciteit niet efficiënt. Een doorstroompomp X met vergelijkbare pompcapaciteit als filter Y kost minder dan dat filter in de aanschaf, en loopt een stuk zuiniger. En filtermateriaal gebruiken mensen vaak al wat karig en/of van beperkte efficiency. Dan klinkt het niet als een puik plan om dat én te gaan verminderen, én nog eens met veel verschillende materialen te werken. Terwijl ze allemaal, in biologisch opzicht (mechanisch is weer ander onderwerp), hetzelfde doen. Alleen in verschillende mate. Een biofilter met 4 verschillende media is per definitie niet efficiënt.
 
4 binnenfiltertjes lekker , wel , dus geen weerstand slanggedoe maar wel optimale benutting van alles
16649774605211707899121.jpg
Dat kun je ook 4x doen en dan knijp je soms een sponsje uit.
16649775154351391638731.jpg
dus geen potjesgefilter meer maar iets innotivativers inde zin🤗
 
ik weet niet, ik was maar aan het brainstormen. 4 filters lijkt me niet te gek op zo een bakje, dan ben je zeker van genoeg stroming en genoeg filtering. Half zou ik ook niet doen, maar 2/3 gevuld met filtering, zo blijft de doorstroming van de filter ook iets beter en klem je de pomp niet zo hard af bij de eerste vervuiling. Filtering heb je nooit te veel dacht ik, zelf heb ik 2x een Oase Biomaster 850 thermo op mijn rio 300 zitten, eentje ervan gaat door een co2 reactor en geeft lekker wat stroming, de andere zonder obstakels. Het loopt als een trein, maar de vissen hebben niet meteen ergens last van, ze lijken het leuk te vinden en ik heb een goede waterdoorstroming ja. Beide filters voor 2/3 gevuld of 3/4 ofzo, 't is geen exacte wetenschap bij mij... maar half is ook een beetje te veel van het goede...
 
Ik zou met zo'n bak niet met een veelvoud filters werken, maar met een vertrouwd bioloog. 4 potfilters onderhouden is een K klus. Gewoon 1 stevige pomp er op en gaan. Geen gezeik.
 
Als je planten in je bak wil en gebruik maakt van CO2 jaagt de bioloog de CO2 uit je water heb ik me laten vertellen, maar het kan dat je volledig met stenen en cichliden gaat werken natuurlijk ook :juggle::rolleyes:
 
4 binnenfiltertjes lekker , wel , dus geen weerstand slanggedoe maar wel optimale benutting van allesBekijk bijlage 349354Dat kun je ook 4x doen en dan knijp je soms een sponsje uit.Bekijk bijlage 349355dus geen potjesgefilter meer maar iets innotivativers inde zin🤗
Leerd er toch eens van.
Zo moeilijk is dit niet om te begrijpen of in te zien, het ligt gewoon voor de hand.
T zal zo voorlopig nog aan mij liggen, maar het kan juist wel zo mooi ,makkelijk en groot zonder veel onderhoud.
 
Als je planten in je bak wil en gebruik maakt van CO2 jaagt de bioloog de CO2 uit je water heb ik me laten vertellen, maar het kan dat je volledig met stenen en cichliden gaat werken natuurlijk ook :juggle::rolleyes:
Dat is onzin.
Goed ingericht bioloog kost niet veel meer co2 dan een bak zonder bioloog
 
Heb ook besloten 2x fluval fx6 erop te zetten. Denk dat ik een wave maker niet nodig heb maar dat zal ik wel snel merken met het indraaien..
 
Gewoon de wavemakers erbij, dan kan je eenvoudig de stroming optimaliseren. Ze zijn niet duur
 
Nee kosten haast niks. Moet ik nog even kijken welke ik moet hebben(hoeveel liter per uur).
 
Waarom wavemakers en stromingspompen?
Tegenwoordig heb je random flow generators die je op de uitstroom kan plaatsen
 

Terug
Bovenaan