300X120X90 discus aquarium


En voegen jullie bij de trage manier helemaal niks toe van bacteriën, flesje of dergelijke?
Velen doen dit wel, echter ben ik, en sommige anderen niet zo'n fan van deze flesjes, mede omdat we aerobe bacteriën nodig hebben en deze overleven niet in een flesje. Alle bijkomstigheden die in het flesje zitten lijken mij ook niet zo fijn.
Ik ben voorstander om alles zo natuurlijk mogelijk te laten gaan, zonder chemische of onnatuurlijke middelen ( wat ook zijn grenzen heeft op vlak van ziektes, plantenvoeding,..).
Flesjes zijn gemaakt om het proces te versnellen, deftig en onafhankelijk onderzoek op zulke flesjes is nog niet gevoerd, mede door de hoge kostprijs van laboratoria.
 
En voegen jullie bij de trage manier helemaal niks toe van bacteriën, flesje of dergelijke?

Eigenlijk zou ik de methode met de "thee" van bosgrond is graag testen, omdat je hier blijkbaar meer variatie aan goede bacteriën mee zou binnenhalen, heeft nog niemand dit geprobeerd ?
Nee alle toevoeging zijn overbodig.

Die bosgrond methode zou ik niet zo snel doen.
 
Meer soorten bacteriën is niet perse goed.
Als je nh3 in no2 en no2 in no3 word omgaan zet zit je al goed en als je filter groot genoeg is kunnen er ook nog baccies komen die no3 in stikstof omzetten.
Wat opzich bij een planten bak niet echt nodig is
 
Ik ben zelf groot fan van gewoon opstarten met wat verkruimeld voer en laten lopen totdat je geen enge dingen meer meet.
 
Ik zou ook al vast proberen om water van de discus kweker te krijgen, waarvan jij de vissen wil kopen.
Daar in zitten de goede en ook minder goede bacterien, en kan jij sneller opstarten met jou kweekbak.
Wel een mooie bak zo, wel zou ik in het eerste compartiment boven op witte filterwaten leggen en die dagelijks verschonen je zal zien dat dit ook minder rotzooi geeft aan zweefvuil.

Gr wim
 
Ik zou ook al vast proberen om water van de discus kweker te krijgen, waarvan jij de vissen wil kopen.
In water zitten niet zo heel veel bacterien vgm, in het filter en de bodem zitten de meeste;)k

En voegen jullie bij de trage manier helemaal niks toe van bacteriën, flesje of dergelijke?

Eigenlijk zou ik de methode met de "thee" van bosgrond is graag testen, omdat je hier blijkbaar meer variatie aan goede bacteriën mee zou binnenhalen, heeft nog niemand dit geprobeerd ?
Nee, ik voeg niks toe. Gewoon wachten, het komt er vanzelf wel in.;)k
 
Wim zal t meer over de bacterie huishouding van discussen zelf hebben gok ik... of niet

Maar hoe dan ook m.i. wat ver gezocht.
 
Ik zou ook al vast proberen om water van de discus kweker te krijgen, waarvan jij de vissen wil kopen.
Daar in zitten de goede en ook minder goede bacterien, en kan jij sneller opstarten met jou kweekbak.
Wel een mooie bak zo, wel zou ik in het eerste compartiment boven op witte filterwaten leggen en die dagelijks verschonen je zal zien dat dit ook minder rotzooi geeft aan zweefvuil.

Gr wim
Zoals eerder aangehaald zitten er in water heel weinig bacteriën ter vergelijking van bodem of filter. En bij een discuskweker gaat hij soms tot 200% verversing per dag, wat maakt dat je eigenlijk gewoon kraanwater meeneemt.
 
wel zou ik in het eerste compartiment boven op witte filterwaten leggen en die dagelijks verschonen je zal zien dat dit ook minder rotzooi geeft aan zweefvuil.

Gr wim

Dit was ik al van plan, ik heb een grote rol gekocht waar ik nog stukken van op maat moet snijden.

het zal dan de trage manier worden dan kan ik ondertussen rustig verder met de grote bak :)k
 
Effe een kleine update, het is al een tijdje geleden.:cool:
Inmiddels is het frame volledig afgelast en ben ik begonnen aan de bak zelf.
Gisteren heb ik alvast de opening voor het glas gemaakt met de bovenfrees, nu zijn alle stukken op maat en klaar om de bak in elkaar te passen.

20180303_161827.jpg
20180303_163252(0).jpg
 
Dat gaat snel nu!
 
Super leuk dat je nu de puzzelstukjes in elkaar kan gaan zetten!

Heel veel plezier met dit project Jan
 
Veel plezier met de bouw van je bak! Als ik het goed zie gebruik je 22mm multiplex platen?
 
Veel plezier met de bouw van je bak! Als ik het goed zie gebruik je 22mm multiplex platen?
Bijna juist :cool: de okoume is 30 dik.
 
Veel succes Jan we blijven het op de voet volgen hoor.:thumbs:
 
Ben benieuwd word een fikse bak!
 
Vandaag heb ik de bak in elkaar gepast en de gaten voor de schroeven voorgeboord.

kleiner.jpg
 
Da's een flink joekel!
 
Het wordt al wat! Wel een best bakkie zo!
 
Das een monster van een bak.
 
Heel gaaf hier weer eens een update van te zien!
 
Complimenten Jan, ziet er strak uit . . . maar ga je wel verder :D
We zijn wel benieuwd naar je huidige vorderingen !
 
Misschien nog is tijd voor een kleine update
1f642.png
Inmiddels zijn alle zijde 1 keer gedaan met glasvezel en epoxy en de bodem heeft zijn 2de laag ook al gehad.
Weinig spannends om op foto te zetten, wel heb ik vandaag mijn pomp binnengekregen.
Het is een 15000 liter versie geworden, aangezien deze te regelen is tussen de 4500 en 15000 liter zal ik hier zeker het gewenste debiet mee kunnen halen.
Ook is de ruit vorige week geleverd, 19mm optiwhite glas. toch een heel beest om te hanteren met zijn 90 kilo :cool:

33243592_10214702949238607_4115002776113643520_n.jpg
 
Dat is wel serieus werk zeg! Ben benieuwd naar de verdere foto's.
 
Ziet er al veelbelovend uit.
 
Sick zo een bak man.. IK WIL OOK!

Succes en goed bezig :) !
 
Gisteren de 20 curilenquers afgehaald, deze zitten in de opkweekbak tot de grote bak klaar is.
Niet de beste foto maar door het bewegen en het weinige licht kreeg ik voorlopig niet veel beters gemaakt :)

Dag 1.jpg
 
Mooie vissen. Zal straks een prachtige geheel gok ik
 
Zie ik een intern bioloogje aan de rechterkant?
 
Prachtige discus vissen hoor Jan.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan