300X120X90 discus aquarium


Nog even een filmpje gemaakt van de Curilenquer's tijdens het voederen. :cool:

 
Over een week hangen ze boven in voordat het voer het water raakt :)

Ben benieuwd hoe ze uitgroeien, maar lijkt mee een mooie en ook natuurlijke vis!
 
Das inderdaad een serieuze monsterbak qua aantal litertjes water.:thumbs:
 
Ben benieuwd hoe ze uitgroeien, maar lijkt mee een mooie en ook natuurlijke vis!

Daarom heb ik deze soort ook gekozen, het is een kruising tussen Alenquer en Curipera.
Daarom dat de kleuren zeer natuurgetrouw zijn.
 
Gisteren de bak geschuurd en ontvet.
34775583_10214806491947110_5452710322303401984_n.jpg


En vandaag de 3de laag epoxy erin. Nog 1 laag en dan denk ik dat het voldoende gaat zijn. Zoniet doen we verder :)

34585043_10214806492347120_285123134816780288_n.jpg
 
Mocht je kwijt willen wat je straks totaal aan epoxy kwijt bent geweest dan hoor ik dat graag.
 
Mocht je kwijt willen wat je straks totaal aan epoxy kwijt bent geweest dan hoor ik dat graag.

Ik heb 15 kilo epoxy besteld bij mr boat en ik denk dat ik hiermee ga toekomen voor de volledige bak en de lichtkappen.
Ik ben nog aan het bekijken hoe ik straks de rots achterwanden ga aanpakken maar daar ga ik waarschijnlijk nog wat epoxy voor moeten bijbestellen
Verder gebruik je natuurlijk ook nog kleurstof,filler,glasweefsel...

Denk dat je met zo’n hoeveelheid de rekening graag kwijt bent ja xD

Inderdaad, maar als je goedkoop een aquarium wil moet je ook niet aan 3000 liter gaan denken :cool:
 
Ik heb mijn 200x60x75 bak nu 5 x in de epoxy gezet en de binnenkant van mijn meubel 2x. Ik zit nu op 9 kilo en kom net tekort voor mijn licht kappen.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Mvg Robin.
 
Binnenkort ga ik beginnen met het maken van de lichtkappen en ben ik dus ook aan het bekijken welke verlichting ik ga gebruiken.
Nu kwam ik na wat opzoekwerk uit bij HVP aqua bij hun GoldLINE 742 mm lampen, deze combineren 7.000K + 4.000K + RGB met een verbruik van 30W per lamp, in combinatie met hun controller.
Nu vroeg ik mij af of ik voldoende licht zou hebben als ik 6 van deze lampen boven de bak hang.
Het wordt geen zwaar beplante bak voornamelijk anubias en andere planten die niet veel licht nodig hebben.
Tis ook een redelijk grote investering dus ben ik is benieuwd wat jullie denken en of er voor die prijs misschien betere alternatieven zijn.
 
Bent lekker bezig hoor wat een bak zeg :thumbs::thumbs:
Begrijp uit je verhaal van de verlichting dat je de leds in de breedte van je bak gaat plaatsen en niet zoals gebruikelijk in de lengte richting
Zit me af te vragen of je dan geen schaduw plekken krijgt in je bak
 
90cm bakhoogte toch?

Denk niet dat de totale output een probleem word, wel de penetratie waardoor je kans hebt op onvoldoende licht in je aquarium
 
Bent lekker bezig hoor wat een bak zeg :thumbs::thumbs:
Begrijp uit je verhaal van de verlichting dat je de leds in de breedte van je bak gaat plaatsen en niet zoals gebruikelijk in de lengte richting
Zit me af te vragen of je dan geen schaduw plekken krijgt in je bak

Dan heb ik om de 40 cm in de lengterichting een balk dus volgens mij moet dat qua spreiding nog wel meevallen

90cm bakhoogte toch?

Denk niet dat de totale output een probleem word, wel de penetratie waardoor je kans hebt op onvoldoende licht in je aquarium

Daar was ik ook eerder bezorgd om, daarom was ik aan het denken om als alternatief misschien enkele van de 76CM PowerLED 7.000K te gebruiken (deze zouden voor +65cm aquaria zijn)
En dan enkele 742MM RGB balken van de RetroLINE tussenin te gebruiken om de zonsop en ondergang effecten te verkrijgen.
 
Mooi zo'n grote school jonge vissen deze komen helemaal tot zijn recht in de grote bak zodra deze klaar is en gevuld,succes ermee.
 
Watvoor powerleds?

Dit zijn de specificaties die erbij staan.

Kleur: 7.000K
Lengte: 76CM
Voltage: 24V
Verbruik: 24W
Lumen: 102 Lumen per watt
Afmeting: Lengte X 30 X 20 MM
Branduren: 30.000 - 50.000
Aantal leds: 24 stuks
Dimbaar: Ja, volledig instelbaar middels onze led controller
 
Kleine update, voor iedereen denkt dat ik ermee gestopt ben :D
Nu die ellendige hitte voorbij is ben ik terug aan het werk gegaan.
Ik had namelijk weinig zin om bij +30 graden epoxy te gaan opschuren
1f60f.png
.
Zaterdag de voorruit erin gelijmd, blijft toch een spannende onderneming met een ruit van 90 kg maar gelukkig is alles vlot verlopen en kan de lijm nu rustig drogen om dan nadien de randen nog bij te spuiten.
 
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met vijververwarming in grotere aquaria?
Ik zat zelf te denken aan bv de "PROFI HEATER VIJVERVERWARMING RVS 1KW"
PROFI HEATER VIJVERVERWARMING RVS 1KW.jpg

Deze heb je in verschillende versies van 1 tot 3 kw.
 
Waarom zou t niet werken?

Het zal uiteraard werken maar ik ben nog aan het twijfelen of ik het op deze manier zou doen of met staafverwarming in de bioloog.
Daarom dat ik het is vraag, misschien zijn aan beide voor en nadelen verbonden waar ik nog niet aan gedacht had.
 
Vaak is de lekdichtheid het probleem bij vijver techniek.

Doorgaans wordt dit buiten en boven het water oppervlak aangesloten.
Naast de vijver heb je geen waterkolom druk.

Aquariumtechniek staat doorgaans droog opgesteld onder het water oppervlak.
In de onderkast. Staat al snel 1,5 meter waterkolom druk op.
 
Weer eens tijd voor een kleine update lijkt mij :cool:
Ondertussen heb ik ook nog een kinderkamer ingericht en dat neemt wel een deel van de hobbytijd in beslag :Dk
De 2 delige bioloog is intussen zo goed als klaar. Hier en daar nog een laagje epoxy en de gaten voor de doorvoeren nog uitfrezen.

48428984_200381257583986_9052537552287825920_n.jpg

49348463_330410451020915_5205136613381767168_n.jpg



En dan rest er alleen nog de lichtkap die verder moet afgewerkt worden.
Deze ga ik voorzien met een druppelsysteem tussen de lampen door met hopelijk als effect een soort van regen effect te krijgen aan het wateroppervlak.
Dit wil ik dan met een timer bedienen om er zo voor te zorgen dat het waterpeil altijd op het maximum blijft.

49596093_347085069217213_4023069434934460416_n.jpg
 

Terug
Bovenaan