Wat is er nieuw

30L Nanotank Maurice K

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maurice K
  • Startdatum Startdatum
M

Maurice K

Guest
Beste Leden,

Nadat ik hier op dit forum ben ingeschreven, lijkt me leuk om een foto-album erop te zetten van mijn nieuwe aquarium.

Het aquarium is een 30 liter Superfish Wave tank en bevat een klein filtertje wat mooi is weggewerkt aan de rand van het aquarium.

Er zitten een paar plantjes in maar nog geen enkele vis (dit stel ik uit tot over twee weken i.v.m. nitriet pieken)

Het visbestand dat ik wil gaan houden is:

2x Panda Corydoras
3x Kaap Lopez (1m 2v)

Ik heb geen ervaring met het inrichten of onderhouden van een aquarium dus adviezen zijn altijd welkom 🙂

Dag 1:

Het aquarium ge�nstalleerd en zand schoongemaakt, het zand blijkt toch niet schoon genoeg te zijn.

img_1498.jpg

Ben benieuwd. Ga je ook foto's plaatsen?

Je vraagt om adviezen...helaas kan je de door jou genoemde vissen pas houden in een bakje van zo'n 60 cm lengte.

Jouw superfishbakje is prima geschikt voor garnalen in te houden.

Edit.....foto staat er dus in nu.

Je bakje is helaas te klein voor visjes. Je kan er wel mooie garnaaltjes en slakken in houden.

De cory's moet je in een groepje van minstens 5 stuks houden.

Een leuk bakje, ik zou alleen wel de bodem wat dunner maken. Hij lijkt erg dik op de foto en bij een te dikke bodem kan het zijn dat het zand dichtslibt onderin en gaat rotten. Een leuk bakje idd voor garnalen of slakken. Voor vissen inderdaad niet echt geschikt. Wat zijn de afmetingen van het bakje?

De afmetingen zijn (L x B x H) 33 x 33,5 x 45,5 cm.

Het zand is inderdaad een beetje dik, misschien ga ik er toch een laagje er van af halen.

Het bakje lijkt misschien klein maar er is wel ruimte voor kleine visjes, in mijn ogen is het haalbaar.

Welkom op het forum! Een leuk bakje heb je daar.

het is al gezegd hierboven, voor corydorassen is het misschien net iets te klein.
echter, killivisjes vind ik prima kunnen in 30 L. In de natuur leven deze beestjes in poeltjes van soms nog geen 10 liter. En aangezien dit geen echte zwemmer is, is 30 L prima. Kijk je wel of je aan drijfplantjes kunt komen? 😉

Succes en veel plezier met deze mooie hobby!

Bedankt!

Ik ben ook van plan om drijfplanten erin te zetten 🙂
Lijkt me leuk om kilivisjes te houden 🙂
Ik geef zo even een update van het aquarium, nu ziet hij er beter uit.

Zo vind ik hem er beter uit zien 😉
img_1504.jpg

Inderdaad leuk zo,
Je Valesinaria zit wat diep in de bodem, beter om het knopje boven de wortel een millimeter boven de grond te laten.

Ben benieuwd voor wat voor bestand je gaat kiezen 🙂

Bakje zoet er leuk uit, ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Aan killivisjes heb ik niet zo snel gedacht, een aantal ringbandsnoekjes (epiplatys annulatus) zou misschien kunnen. 1m op 3v. Deze vissen houden niet van teveel stroming aan h het oppervlak. Bakje ziet er wel leuk uit. Mocht je toch voor garnalen gaan; deze vinden javamos altijd erg fijn.

Bedankt voor jullie positieve reacties 🙂

Ringbandsnoekjes vind ik mooi, maar ik zoek visjes die een beetje door het hele aquarium zwemmen, vandaar dat ik de Kaap Lopez heb opgezocht, samen met de Panda Corydoras die het fijn vinden om over (en door) fijn zand te zwemmen.

Bovendien heb ik die Corydoras bij anderen gezien in grote aquaria die klein blijven.

Ik vind het leuk dat jullie zo reageren, kan ik er een beetje over nadenken 😛

Mooi begin, ik ben ook benieuwd naar je uiteindelijke bestand.

De corydoras panda wordt zo'n 6 cm. De Boraras brigittae wordt soms aangeraden voor nanobakjes wegens het formaat. Ik heb ze voorheen tijdelijk in een superfish gehad. Dit ging prima, alleen nu ik zien hoe actief ze zijn in mijn nieuwe sera had ik dit niet moeten doen. Het zijn echt actieve visjes welke in een superfish niet echt lekker vrij konden zwemmen

C. panda van 6 cm? Laat eens zien. 😱

Neemt niet weg dat ze absoluut niet in zo'n bakje horen. Daar zijn ze veel te actief voor.

Ik heb 6 panda's in een meterbak zitten, maar dezw zijn 1) zeker geen 6 cm en 2) niet actief. Ze schumen de bodem wat af, maar zijn niet actief actief. Ik denk als je ze genoeg scharrelruimte geeft, dat twee wel moet kunnen nu ik er nog eens over nadenk.

Scholenvissen houd je niet met twee�n.

Dag 6:
Planten zijn aan de groei geslagen, ik heb ook nieuwe planten in het zand gezet, een paar snel-groei planten samen met een lotus knop, stekje en drijfplanten.
Alleen had ik wat last van schimmel op het hout, daarom heb ik het hout voor 4 minuten gekookt en weer erin gezet.
Het water ziet er steeds beter uit 😉

img_1524.jpg

Die vallisneria staat wel erg diep geplant. Deze plant je zo dat de wortelkrans nog net boven de grond staat. Plant je ze te diep zoals bij jou dan rotten ze weg.

6 dagen is ook wel heel erg snel om te zeggen dat de planten goed aanslaan 😉
Die schimmel trekt vanzelf wel weg, hoef je eigenlijk niets aan te doen.

Anyways leuk bakkie :thumbs:
Ben benieuwd hoe het gaat worden uiteindelijk!

Ziet er leuk uit 🙂

Thanks 🙂

Ik heb geprobeerd om ze zo ver mogelijk boven te houden.
Als ik ze nu een beetje omhoog trek, schieten ze uit het zand, vandaar dat ik ze een beetje dieper erin zet.
Dus als het niet lukt met die plant, moet ik ze vervangen voor andere planten.

Bedankt voor de reacties 😛

Maurice K zei:
Thanks 🙂

Ik heb geprobeerd om ze zo ver mogelijk boven te houden.
Als ik ze nu een beetje omhoog trek, schieten ze uit het zand, vandaar dat ik ze een beetje dieper erin zet.
Dus als het niet lukt met die plant, moet ik ze vervangen voor andere planten.

Bedankt voor de reacties 😛

Het duurt vaak wel even voordat die goed aanslaat en geworteld is maar in de regel is het een hele makkelijk plant de Vallisneria.
Daarna kun je ze best wat optrekken uit de bodem.

Het duurt vaak wel even voordat die goed aanslaat en geworteld is maar in de regel is het een hele makkelijk plant de Vallisneria.
Daarna kun je ze best wat optrekken uit de bodem.

Dat is inderdaad een slim idee 🙂 Bedankt!

Tijd voor een update? 😀

Dag 8:

Ik heb een paar planten verplaatst, en een aantal drijfplanten weggehaald, ze blokkeerden te veel licht en liepen vast. Ook heb ik de wortels ingekort.

Alleen merk ik nu op dat er weer een laag schimmel op het hout zit, het is nu dan even afwachten wat er met het schimmel gebeurd.

Links
img_1580.jpg

Rechts
img_1581.jpg

Schimmel
img_1582.jpg

Mooie close-up van je schimmel 😛

Ziet er mooi uit hoor! 😀

Die schimmel verdwijnt automatisch na een paar weken. Wat ziet je zijn bacteri�n die voeding uit het hout weten te halen. Dat zie je terug als deze vorm van schimmel.

Dat is mooi om te weten, bedankt voor jullie reacties 😉

Dag 13:
Een paar dagen geleden heb ik plantjes gekocht en erin gezet, de schimmel brokkelt een beetje af maar dat weet ik niet zeker, misschien komt het door de stroming van het filter.
De planten zien er mooi en groen uit (afgezien van het schimmel dat rond dwarrelt), ook worden ze steeds groter, sommigen komen al aan de top van de bak.

Ik ga binnenkort de nitriet waarde meten, dan kijk ik of ik per dag bacteri�n erin moet gieten of misschien is de nitriet piek al geweest of komt nog.

Ik hoop te horen wat jullie ervan vinden 🙂

De bak
img_1636.jpg

Nieuw gras
img_1642.jpg

img_1641.jpg

De rode lotus (met een vies gezicht erachter 😛)

img_1637lotus.jpg

Ziet er leuk uit hoor, heb er zelf ook in november 1 opgestart. Vind de anno bakken echt super mooi. Ik ben van mening dat visjes ook moeten kunnen alleen je hebt beperkte keuze.

Het begint al echt een onderwaterwereld te worden 😉

Leuk hoor!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan