30L 'shallow' (60x30x18cm) van Mafkees


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Ik speel al jaren met de gedachten om een kleiner aquariumpje aan te schaffen voor erbij. De focus daarin zal liggen op de planten en hardscape en minder op de bewoners; gezien het beperkte formaat kan dat ook bijna niet anders. Zo'n twee weken terug de eerste bestelling geplaatst en inmiddels zijn ook de planten onderweg.

De afgelopen dagen ben ik druk geweest met de inrichting. Na veel proberen ben ik uitgekomen op een 'island layout' waarbij het midden is ingevuld terwijl de zijkanten vrij blijven. Gisteren heb ik alles aan elkaar gelijmd met de sigarettenfilter en secondelijm methode.
1682514705440.jpeg


1682514716490.jpeg


Het zijn in totaal elf stenen en drie stukken hout, allen afkomstig van de Hornbach. Waar je in een aquariumspeciaalzaak 10 euro per kilo betaalt voor Seiyru steen, had ik bij de Hornbach zo'n 10kg voor 25 euro te pakken. Zo kan het dus ook.
 
Leuk project, ben benieuwd verder naar het totaaltje incl je plantenkeuze 😊.
 
Nou hè, hornbach rules! Ben wel altijd minstens één dagdeel kwijt met door die giga toko hobbelen met die piepende wagentjes maar ik haal er ook graag m’n hardscape. Ben benieuwd hoe je hem verder aankleed, ik volg!
 
Ziet er veelbelovend uit, ik ben benieuwd!
 
Veel plezier ermee, heb je al iets in gedachten qua bewoners?
 
Bedankt mensen. Ik had de hoop om afgelopen weekend al 'nat' te gaan, maar mijn bestelling met daarin de planten laat wat langer op zich wachten dan gehoopt. Hieronder alvast het plantenbestand in ieder geval.
Het idee is om de in vitro's onder water te plaatsen en de potplanten zeker deels boven water.
1682929052417.png


Qua bewoners heb ik nog niets in gedachten op dit moment. Maar mijn netto inhoud wordt minder dan 10L water en ik werk zonder filter. Het bodemoppervlak is weliswaar even groot als in een 60P aquarium, maar dit doet natuurlijk wel wat met de stabiliteit.
 
Heel leuk! Anubias boven water groeit ontzettend goed en geeft hele leuke bloemetjes. Wel gevoelig voor erg sterk licht btw, hij gedraagt zich buiten water meer als een lepelplant. Ben benieuwd naar de scape!
 
Dit beloofd heel leuk te worden dus ik volg dit topic!

Toch maar goed om ff bij de Hornbach de TomTom aan te zetten of de Garmin. Daar komt gewoon geen einde aan aan die wigwam :D
 
Ik
Qua bewoners heb ik nog niets in gedachten op dit moment
Ik verwacht niet dat er Maanvissen in gaan komen want die zitten deels dan ook bovenwater:DD
Veel plezier met het inrichten en ik ben benieuwd.
 
Ik

Ik verwacht niet dat er Maanvissen in gaan komen want die zitten deels dan ook bovenwater:DD
Veel plezier met het inrichten en ik ben benieuwd.
Haha, misschien een enkel koppeltje van de kleinste cichlide, maar ik weet niet of dat überhaupt kan.
En anders een kolonietje vuurgarnalen starten ...
 
Mooie bak zo!
 
Heeeel leuk! Staat prachtig! Die wit met groene plant (kleine blaadjes, weet ff uit m’n hoofd niet hoe die heet) heeft het bij mij nooit gedaan op water. De bladeren vallen eraf waarna hij gaat rotten. Hopelijk krijg jij hem aan t groeien ipv rotten 😂. Ik heb die vervolgens vervangen voor Dieffenbachia, die doet het geweldig op water.
 
Mooie bakje! Misschien is een apistogramma koppel een leuk idee?
Heeeel leuk! Staat prachtig! Die wit met groene plant (kleine blaadjes, weet ff uit m’n hoofd niet hoe die heet) heeft het bij mij nooit gedaan op water. De bladeren vallen eraf waarna hij gaat rotten. Hopelijk krijg jij hem aan t groeien ipv rotten 😂. Ik heb die vervolgens vervangen voor Dieffenbachia, die doet het geweldig op water.
Spinplant / Graslelie? Mag zover ik weet niet nat staan. Maar het zou kunnen dat hij het doet als de bovenste 5cm van de wortels nooit nat wordt.
 
Heeeel leuk! Staat prachtig! Die wit met groene plant (kleine blaadjes, weet ff uit m’n hoofd niet hoe die heet) heeft het bij mij nooit gedaan op water. De bladeren vallen eraf waarna hij gaat rotten. Hopelijk krijg jij hem aan t groeien ipv rotten 😂. Ik heb die vervolgens vervangen voor Dieffenbachia, die doet het geweldig op water.
Spinplant / Graslelie? Mag zover ik weet niet nat staan. Maar het zou kunnen dat hij het doet als de bovenste 5cm van de wortels nooit nat wordt.

Fittonia vermoed ik. Ik heb die eens heel goed aan de praat gekregen in mijn andere bak (o ja, en een graslelie óók :) ).
1683139727690.jpeg
 
Even plaatjes geschoten met de Nikon in plaats van iPhone. Dat scheelt nogal in kwaliteit.
Er zitten nog veel bubbeltjes en het water is nog wat melkachtig vanwege het zand, maar toch een mooi startpunt. Ik hoop dat alle planten goed aanslaan. Op het grote stuk hout zal ik in ieder geval mos gaan plaatsen en mogelijk ook "Monte Carlo". Ik houd jullie op de hoogte!
1683139795457.jpeg


1683139803478.jpeg


1683139813298.jpeg
 
Graslelie is geen probleem, die wil altijd wel. Maar idd de fittonia. Die heeft dan gewoon een hekel aan mij haha want bij die bak hierboven is die werkelijk prachtig.
 
Ik dacht trouwens als bewoners aan enkele prachtige endlers. Was met mijn kinderen naar de dierentuin in Amersfoort en daar hadden ze zulke mooie paludaria vol endlers😍
 
Een mini update. Vanavond even volledige foto's schieten. Het gaat al met al goed. Ik wissel 1 en soms 2x per dag zo'n 80% van het water.
DSC_8044.JPG
 
Wat is de reden dat je zovaak water ververst?
 
Wat is de reden dat je zovaak water ververst?
Er zit ongeveer een liter Tropica aqua soil in en dat schijnt nogal te lekken. De inhoud is ook maar zo’n 15 liter water dus ik ben daar voorzichtig mee. Draait nu twee weken en nog geen bruinalg gezien, dus ik geloof dat het effect heeft.
 
Ja met die bodem moet je dagelijks verversen inderdaad. Twee keer hoeft zover ik weet niet maar het zal geen kwaad kunnen.
 
Wauw, hier krijg ik nou echt dat gevoel van: 'Die wil ik ook!'
Heel gaaf gemaakt.
Heb je de bak met deze formaten zo gekocht of speciaal laten maken?
 
Vanavond even volledige foto's schieten.
Haha, nou dat is dus een maand later gebeurd dan gepland :)
De bruine smurrie op het hout is een mengsel van geblenderde mos. Hopelijk ontspruit daar op termijn een mooi matje uit.
1687553945549.jpeg


De lepelplanten gaan goed!
1687553974403.jpeg


Emerse Monte Carlo begint op te leven.
1687554073300.jpeg


Ook onder water niets te klagen, op bruinalg na. De twee oto's in de bak hebben moeite om het bij te houden. Ik ben blij met de "natuurlijke" chaos in het aquarium, ondanks de jonge leeftijd. Met die strategie heb ik de planten ook geplaatst.
1687554009228.jpeg
 
Wauw, hier krijg ik nou echt dat gevoel van: 'Die wil ik ook!'
Heel gaaf gemaakt.
Heb je de bak met deze formaten zo gekocht of speciaal laten maken?
Dankjewel voor het grote compliment! Het bakje is kant en klaar te krijgen.
 
Mooie bak zo hoor en staat de lepelplant met de wortels in het water want ik las dat de wortels dan kunnen rotten als ze te nat worden.
 
Kan ook in het water zie ik net na wat googelen:

 
Kan ook in het water zie ik net na wat googelen:


Yep, de lepelplanten staat zo’n 5cm onder water en met de wortels in de aquasoil. Het zijn heel dankbare planten die eigenlijk alleen maar water en licht vergen 😁
 
Wat een mooie bak! Echt mooi dat gesteente in het midden 😀
 
Bedankt!!
 
We hebben een onverwachte bewoner gekregen :). Komt goed uit want ik zag af en toe kleine vliegjes rond de bak.
IMG_3368.jpeg
 

Terug
Bovenaan