330x100x100 discus aquarium. Hoe houd ik die het best warm.


C

Coffeeshop Amersfoortseplein

Guest
Zoals veel van jullie al weten, zwemmen discusvissen graag in een warm watertje.

Nu heb ik nog nooit zulke hoge temperaturen hoeven behouden, en een simpel verwarmings element heeft mij altijd prima dienst gedaan.

Nu word dit alleen een flink wat grotere bak, en met discus, die toch wel graag tussen de 28 en de 30 grade zitten.

Het aquarium staat begane grond in de winkel, en ik wil liever niet de gehele achterwand inpakken met een isolatielaag.
Ik wil er veel planten in hebben, dacht dat misschien matten op de bodem een stuk kunnen helpen, maar is dit niet extra moeilijk voor de planten? Al die warmte die bij de wortels.

20200808_101317.jpg
 
Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt om zonder bioloog te werken, dan kon je immers vijververwarming inline op je opvoer zetten.
(de buizen van potfilters zijn daar wss te dun voor)
Ik zou eens licht opsteken bij...
Ik weet dat hij ook systemen maakt om verwarming in te steken.
 
3x dit systeem, met telkens een 300w verwarming in zou je probleem moeten oplossen en thevens je co2 voorziening kunnen zijn. Wel zou ik de verwarmers aansluiten op 1 centrale thermostaat.
 
Ik heb zelf een Schego (600 watt) welke ik in combinatie met de Inkbird WLAN ITC-306A aanstuur/controleer.

Volgens mij heeft @rjoemman er zelfs twee op zijn discus bak als ik mij niet vergis.

Misschien dat er voor jouw bak wel 3 nodig zijn?

Is te koop bij bijvoorbeeld Conrad: https://www.conrad.nl/p/aquarium-verwarming-schego-560-1244452.
 
Hier ook een schego met inkbird erachter.
Is compact genoeg om met pvc inline te maken, ook als je voor 3 zou gaan (1 op ieder filter)
 
Ik heb zelf een Schego (600 watt) welke ik in combinatie met de Inkbird WLAN ITC-306A aanstuur/controleer.

Volgens mij heeft @rjoemman er zelfs twee op zijn discus bak als ik mij niet vergis.

Misschien dat er voor jouw bak wel 3 nodig zijn?

Is te koop bij bijvoorbeeld Conrad: https://www.conrad.nl/p/aquarium-verwarming-schego-560-1244452.
Yes ik heb er 2 maal 600W op zitten, ik heb totaal 1400 liter water.
 
Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt om zonder bioloog te werken, dan kon je immers vijververwarming inline op je opvoer zetten.
(de buizen van potfilters zijn daar wss te dun voor)
Ik zou eens licht opsteken bij...
Ik weet dat hij ook systemen maakt om verwarming in te steken.
Vandaar dat ik in het andere topic zei een bioloog is wel een must.
Maar goed, inline maken van die titanium dingen zoals Wouter aangeeft voel ik ook wel wat voor.
Je wil zo min mogelijk techniek boven in het aquarium zien natuurlijk.
 
Hmmmm, nou ik die foto van je bak zie..... gaan die Eheims wel hieronder passen???
Mijn gedacht. Hij zou moeten 3cm over hebben. Maar als daarbij aan de slangen gedacht is weet ik niet.
 
3x dit systeem, met telkens een 300w verwarming in zou je probleem moeten oplossen en thevens je co2 voorziening kunnen zijn. Wel zou ik de verwarmers aansluiten op 1 centrale thermostaat.

Ik heb hier nog niet eerder over ingelezen, wat een handige uitkomst is dit. Dan zou ik er inderdaad 3 bestellen, op elk filter 1. En zou ik dan dus genoeg hebben aan 3x 300 wat? Of zouden jullie zwaarder adviseren, gezien discus erg gesteld is op de hoge temperatuur.


Als het goed is zou de eheim inderdaad met 3cm moeten passen. Als de slangen er niet rechtstreeks op kunnen omdat ik toch iets tekort kom, zou ik ze dan licht gekanteld kunnen vastmaken? Of is dat nirt aan te raden.

In geval dat het echt niet zou passen gaan ze retouren ga ik verder zoeken naar een andere goede pomp die wel past.
 
3x 300W is voor jou echt niet genoeg hoor ik zou beginnen met 3x 600W en dan kijken hoe warm je de bak kan stoken of het dan voor jou genoeg is.

Ligt er ook een beetje aan wat voor Discus je gaat nemen (Nakweek/Wildvang) en wat je ze gaat voeren (wel/geen runderhart/kalkoenhart).
Dit bepaalt namelijk ook een beetje de temperatuur.
 
Wattage bepaalt vooral hoe lang het duurt om je bak op temperatuur te krijgen na een (te) koude verversing.
Als jij je water gewoon op 29 graden kunt aanleveren, hoeft de verwarming alleen nog de bak 'op temperatuur' te houden, en dat zou zelfs met 1 x 500W wel moeten lukken in de winter. Maar overcapaciteit is altijd fijn en zo duur zijn ze niet.

Je kunt ook gewoon op elke filter 1 externe heater nemen bijvoorbeeld van Hydor. Die bevalt mij goed (al 10 jaar)

Bij zo'n grote bak zou ik overwegen om het op je warmtepomp/CVketel aan te sluiten want veel goedkoper in verbruik, maar die mogelijkheid moet je dan wel hebben natuurlijk.
Zelf doe ik alleen verversingen via mijn warmtepomp, omdat dat grote hoeveelheden water zijn (ik heb een 720l bak. Ok dat is al weer klein vergeleken met deze bak haha)
 
Laatst bewerkt:
Momenteel heb je geen problemen met verwarming,het is erg warm:) maar de verwarmingsproblemen komen over enkele maanden of korter,e.e.a.Heeft er ook mee te maken of je de bovenzijde van de bak kunt afdekken,een open bak verdampt veel en de warmte-energie gaat dan verloren.
Het heeft er volgens mij ook mee te maken welke verlichting je boven de bak gaat gebruiken,HQI verlichting zou een uitkomst zijn maar dit moet je vooraf beoordelen.

Jammer dat je weinig mogelijkheden over hebt om de nog aan te schaffen techniek te verbergen,zoals je al vertelde dit gaat niet achter de muur gebeuren,,daar wonen de buren.
Het verwarmen van deze bak,tja dat wordt nog wat,maar misschien is er een oplossing.

De bak is dermate groot dat je de centrale verwarming kunt koppelen met een rvs radiator,(die heb je volgens mij ook in kleine afmetingen)en die je dan in de bak hangt, anders gezegd is dit iets om uit te zoeken,is voornamelijk belangrijk voor de wat koudere maanden.Waarbij de CV aanstaat en de bak daarop meedraaid,je hangt dan een kleine( afgetakte) rvs radiator in de bak,die kun je gemakkelijk wegwerken in een zo grote bak,of anders in een een klein aquarium wat onder de bak komt te staan,is wel een opgave,maar niet onmogelijk,maar als deze onder de bak staat moet er natuurlijk een gat geboord worden in het huidige aquarium,je hebt dan niet of geen bioloog,maar een soort van verwarming onder de bak,met een opvoerpomp,moet technisch mogelijk zijn,met natuurlijk een opvoerpomp.
 
Jammer dat jullie een dergelijk groot project hebben opgestart,en misschien de benodigde ervaring in de erg grote bakken hebben uitbesteed,of anders gezegd jammer dat het vooraf niet helemaal is uitgedacht,ik had een dergelijk project graag willen meemaken,of willen volgen,en van advies willen voorzien,maar het is zo als het is,problemen gaan we oplossen,voor zover we kunnen.
 
trinakria
je was net iets eerder met de posting,maar met een 500 watt verwarming gaat het lina recta verticaal omhoog en ben je de ingevoerde warmte zeer snel kwijt.Het is maar net in welke temperatuurs-omgeving deze bak staat,anders mogen er nog wel 2 van de door jou benoemde verwarmingen bij,maar goed,,we denken mee,
gr.bert
 
Ik ben blij met het advies wat ik krijg van jullie bert.
En je hebt gelijk, wat meer voorbereiding had niet misplaatst geweest.

Maar volgens mij is het warmte probleem wel redelijk opgelost als ik met 3x 600 watt inline ga werken, op elke pomp 1. Of denk je dat dat niet voldoende zal zijn?
 
En is het dan handig om die 3 uitstromen samen te voegen? Of juist gepreid over de bak voor een betere warmte verdeling
 
Weet ik niet direct Coffeeshop,het is ook wel belangrijk om de ingevoerde warmte vast te houden,door het gebruik van eventueel dekruiten,die je om de paar dagen schoonmaakt,,je bent er toch.
 
Als jij je water gewoon op 29 graden kunt aanleveren, hoeft de verwarming alleen nog de bak 'op temperatuur' te houden, en dat zou zelfs met 1 x 500W wel moeten lukken in de winter. Maar overcapaciteit is altijd fijn en zo duur zijn ze niet.

dat gaat hem echt niet worden....heb zelf al op mijn bak van slechts 600 liter al 600 watt....en in de winter als de kamer slechts afkoelt tot 15 graden in de nacht staat die verwarming zeer frequent bij.
 
k heb Schego (600 watt) in combinatie met de Inkbird WLAN ITC-306A aanstuur/controleer.
en voor jou in de winter als de temperatuur in de zaak daalt, heb je zeker drie van die elementen nodig
heel eerlijk, mooie bak maar geen bioloog........dit ga je straks met potfilters echt niet trekken. Denk ook maar alvast aan een extra stromings pomp...liefst twee stuks om voldoende doorstroming te krijgen.
 
meschien met niet te veel vissen beginnen je kan er altijd meer bij doen
 
Is het misschien nog een optie om het frame nog te verhogen. Want wat voor techniek er ook onder moet komen (zei het potfilters of later misschien toch een bioloog), de ruimte is nu wel heel erg beperkt. Filters schuin zetten om hoogte te winnen is echt geen optie en moet je volgens mij ook niet willen bij zo’n project.
 
Beste,
julie zitten nog in de opstartfase,je hebt nog tijd om het e.e.a.Aan te passen,vergeet het huidige overgens mooi gemaakt onderstel,en bestel een nieuw ontwerp van ongeveer 50 cm.hoog,daar past een in de lengte gezien mooie bioloog onder waarbij je de techniek ook kwijt kunt,liever nog wat hoger want je hebt ook bewegingsruimte nodig,boven de bioloog maar goed je hebt nu al een trapje of opstap nodig om bij de bodem te komen,niet dat dit dagelijks nodig is,maar een aquarium kan het best draaien zonder dat wij er dagelijks met onze handen in moeten zitten,bij een dergelijk formaat moet het enigsinds op zichzelf draaien zonder steeds weer pompen te moeten schoonmaken,elke paar weken ingrijpen met schoonmaken van pompen gaat vervelen,het moet enigsinds automatisch gaan,ingrijpen,oke,maar dan wanneer nodig.

Vergeet niet dat een nieuw onderstel maar een onderdeel van het geheel is,maar je gaat je na korte tijd ergeren aan het wekelijks onderhoud,een bioloog is ook niet het 100 % filter maar je kan er zoveel onder kwijt,en die extra 3 pompen,daar kunnen er 2 vanaf.En de verwarming kun je er ook onder kwijt.

Het mooiste is dat een aquarium ( van Uw groote) op een bioloog met de juiste filtermaterialen op den duur gebruiksvriendelijker is en makkelijker is in onderhoud.

Een investering in een nieuw onderstel is maar een beperkte kostenfactor,doe het in een keer goed,de investering in de juiste discusvissen zal vele malen hoger zijn,dus doe het zolang het nog kan in een keer goed,ben je er ook in een keer (deels) mee klaar.
gr.bert

Gpatton,
Tijdens het typen van dit bericht zie ik uw reactie voorbij komen en heb deze gelezen,en deze kan meteen de prullenbak in.Het slechtste wat je kan doen met een dergelijk formaat is er zo nu en dan vissen bijplaatsen,er moeten of gaan in een keer 20 of 30 vissen in,van een en dezelfde kleur ( zie de bak van rjoemann) enige of andere werkwijze of aanpak is totaal verkeerd.

Het verhogen,of een nieuw frame staat in mindere mate voor een veel lager uit te geven bedrag,dan wat de vissen op een gegeven moment gaan kosten,dit is de belangrijkste en zeker de duurste uitgave,de vissen.

Er zijn momenteel maar weinig goede winkels waar we de juiste vissen kopen.
Beste Coffeeshop,neem eens kontakt op met,,of,,

Janjdk
Schott
Rjoemann

Deze liefhebber's (op dit forum) zijn behoorlijk ver om U verder te adviseren voor wat betreft de vissen en kunnen U zeker naar een hoger peil brengen,,doe dat.

gr. bert
 
@treb ik dacht gelezen te hebben dat dit frame 60cm hoog was.
Maar wat je zegt is het nu nog makkelijk aan te passen.
Paar gaten boren en een droogkamer/overloop erin zetten voor een bioloog draait Leo z’n handen niet voor om
 
Dacht ik ook @ tuinkabouter,in een keer goed is beter dan steeds struikelen,maar volgens mij is het veel lager,eigenaar gaf al eerder aan dat een bioloog er niet onder paste,jammer hoor,.
 
Het bioloog zou er prima onderpassen, ik heb 60cm aan bewegingsruimten aan de onderkant.

Eerlijk is eerlijk, na al deze opbouwende kritiek zou ik er niet wijs aan doen om niet naar meer dan volgensmij al 6 verschillende aquarianen te luisteren.

Ik ga leo contacten over het maken van een bioloog.. om heel eerlijk te zijn, ik heb 1maal met een bioloog gewerkt, hierbij is door te weinig kennis wel eens wat fout gegaan.. zoals een overstromend bioloog.. ik heb er simpelweg weinig tot geen ervaring mee, en was altijd van kennis dat het vrij veel geluid maakten. Waarintegen een potfilter geen water gekletter veroorzaakt.

Ondanks dat, ga ik al jullie advies niet in de wind slaan. Ik hoop op veel nuttige info met betrekking tot een bioloog, gezien ik hier nieuw mee ben, en zoals gezegd ik nog in de opstart fase zit. Beter nu dan later. Of is het handiger hier een nieuw topic over te starten?
 
Neem een bioloog van 40 hoog heb je nog 20 cm werkruimte. Is wel wat krap maar kan.
Overstroming hoort niet hoor.
Even uitrekenen hoeveel buffer je nodig hebt.
 
Over het niet overstromen (stroomuitval) en juist geen lawaai (ivm CO2) heb ik 2 filmpjes op mijn YouTube kanaal staan. Zoek maar op YouTube op mijn naam Raoul Joemman.
 
En Amersfoort naar Almere is niet ver.
Kom eens koffie ( :DD ) drinken dan laat ik je mijn bioloog zien.
 
om heel eerlijk te zijn, ik heb 1maal met een bioloog gewerkt, hierbij is door te weinig kennis wel eens wat fout gegaan.. zoals een overstromend bioloog.. ik heb er simpelweg weinig tot geen ervaring mee, en was altijd van kennis dat het vrij veel geluid maakten. Waarintegen een potfilter geen water gekletter veroorzaakt.
Ik had er ook nog geen ervaring mee en toch de stap gewaagd.
In het begin herrie gehad totdat ik een schuifafsluiter met draaiknop heb geïnstalleerd en was er vanaf.
Maar denk dat de volgende overloop een bean-animal word dus met 3 buizen.
Herbi, durso en een nood overloop (een bean-animal dus)

je kan ook een noodoverloop in je pompvak boren aangesloten op het riool, mocht er dan wat mis gaan loopt het over je riool in en niet over de vloer
 
je kan ook een noodoverloop in je pompvak boren aangesloten op het riool, mocht er dan wat mis gaan loopt het over je riool in en niet over de vloer
Als ik het opnieuw moest doen zou ik zeker een overloop gat in het bioloog zetten. Ik doe het nu met de hevel techniek maar die is niet 100%
 
dat gaat hem echt niet worden....heb zelf al op mijn bak van slechts 600 liter al 600 watt....en in de winter als de kamer slechts afkoelt tot 15 graden in de nacht staat die verwarming zeer frequent bij.
Ja je hebt gelijk. het is wel echt een grote bak. Ik heb het warmteverlies geprobeerd uit te rekenen en ik kom nu op een minimum van 1300 Watt (1000W convectie, 300W verdamping) uit voor het aquarium van Coffeeshop om het aquarium op 29 graden te houden bij omgeving temp van 15 graden. Zou zeker voor >1500W gaan als er niet geïsoleerd wordt.
 

Terug
Bovenaan