Wat is er nieuw

3Kg Co2 Fles in een nacht leeg

R

Rik_NL

Guest
Goedemiddag,

Ik heb gisteren mijn nieuwe Co2 fles aangesloten en alles werkte na behoren, tot ik vanmiddag keek of de co2 weer aangesprongen was op de aangegeven tijd. echter stonden toen de meters op 0 en was de fles leeg...
Heb op de fles een Aqua-Noa drukregelaar. hierop het magneetventiel -> een co2 splitter (met terugslagventielen) voor 2 bakken -> diffusors.
in het deel na het magneetventiel heb ik gekeken of er geen lek is. Morgen ga ik de fles opnieuw vullen en weer aansluiten.

wat mij wel opviel is dat er condens op de drukregelaar zat. is dit normaal of is dit een teken dat die lekt?


Groet Rik
 
Vrijwel onmogelijk om 3 kg in 1 nacht kwijt te raken. Schud effe met de fles of ie echt leeg is.
 
Goedemiddag,

Ik heb gisteren mijn nieuwe Co2 fles aangesloten en alles werkte na behoren, tot ik vanmiddag keek of de co2 weer aangesprongen was op de aangegeven tijd. echter stonden toen de meters op 0 en was de fles leeg...
Heb op de fles een Aqua-Noa drukregelaar. hierop het magneetventiel -> een co2 splitter (met terugslagventielen) voor 2 bakken -> diffusors.
in het deel na het magneetventiel heb ik gekeken of er geen lek is. Morgen ga ik de fles opnieuw vullen en weer aansluiten.

wat mij wel opviel is dat er condens op de drukregelaar zat. is dit normaal of is dit een teken dat die lekt?


Groet Rik
3 kg. op één nacht weg? Het is veel, maar goed. Je hebt, hoe dan ook, een lek. Sopje maken en even controleren op alle plekken. Soms duurt het wat langer eer je wat ziet. Geduldig werken dus!
 
condens op de fles is een teken van expansie van de vloeistof in de fles.....koudkoken noemt men dat.
je fles zal dan ook koud gaan aanvoelen en is een teken dat je ergens veel kwijt raakt.
een sopje kan bij een groot lek niet goed werken, maar dan hoor je heet lek wel
 
Vrijwel onmogelijk om 3 kg in 1 nacht kwijt te raken. Schud effe met de fles of ie echt leeg is.
Dat dacht ik dus ook maar heb alles losgekoppeld en de fles is dus echt leeg...

3 kg. op één nacht weg? Het is veel, maar goed. Je hebt, hoe dan ook, een lek. Sopje maken en even controleren op alle plekken. Soms duurt het wat langer eer je wat ziet. Geduldig werken dus!
Was ik inderdaad morgen van plan nadat ik de fles weer gevuld heb.

condens op de fles is een teken van expansie van de vloeistof in de fles.....koudkoken noemt men dat.
je fles zal dan ook koud gaan aanvoelen en is een teken dat je ergens veel kwijt raakt.
een sopje kan bij een groot lek niet goed werken, maar dan hoor je heet lek wel
Zou het kunnen dat de afdichtring in de drukregelaar niet goed afsluit? zag toen ik de drukregelaar eraf had gehaald wel een afdruk in de ring staan van de fles.
 
wat mij wel opviel is dat er condens op de drukregelaar zat. is dit normaal of is dit een teken dat die lekt?

Ik heb dat ook gehad met een van Aqua Noa en wist niet de oorzaak tot ik na 2x vullen erachter kwam dat de JBL terugslagventiel flink lekte.
 
Zeepsopje gebruiken en in een plantenspuit doen, en daarmee alles van de fles tot aan de leiding die vertrekt afzepen.
Je zal snel bubbels zien ergens.
 
Dat dacht ik dus ook maar heb alles losgekoppeld en de fles is dus echt leeg...


Was ik inderdaad morgen van plan nadat ik de fles weer gevuld heb.


Zou het kunnen dat de afdichtring in de drukregelaar niet goed afsluit? zag toen ik de drukregelaar eraf had gehaald wel een afdruk in de ring staan van de fles.
Heb je wel een afdichtingsring tussen fles en drukregelaars? Bij mij is het er een van nylon maar soms zie je rubber O ringen.
 
Zeepsopje gebruiken en in een plantenspuit doen, en daarmee alles van de fles tot aan de leiding die vertrekt afzepen.
Je zal snel bubbels zien ergens.
Ga ik morgen doen zodra de fles weer vol is!
 
Heb je wel een afdichtingsring tussen fles en drukregelaars? Bij mij is het er een van nylon maar soms zie je rubber O ringen.
Er zit een klein zwart rubber ringetje tussen, hierin is ook de afdruk te zien van de aansluiting op de fles.
 

Bijlagen

  • Ring.jpg
    Ring.jpg
    191.7 KB · Weergaven: 183
Dat ringetje is veeeeeeeel te hard aangedraaid, die lekt.
Plaats maar een nieuwe.
Als grroeven zo dicht in elkaar zijn gedrukt is er nog maar weinig pakking boddy om iets op te vangen.
Rubberen ringen bijvoorbeeld moet je handvast zetten, niet keihard aandraaien
 
Dat ringetje is veeeeeeeel te hard aangedraaid, die lekt.
Plaats maar een nieuwe.
Als grroeven zo dicht in elkaar zijn gedrukt is er nog maar weinig pakking boddy om iets op te vangen.
Rubberen ringen bijvoorbeeld moet je handvast zetten, niet keihard aandraaien
Top morgen meteen een nieuwe ringetje halen dan, bedankt voor alle hulp zover!
 
Even voor de goede orde, dit had je dood kunnen worden. Als die 3 kg in een klein kamertje vrijkomt, dichte deur en die doe jij 's ochtends open heb je kans dat je direct flauwvalt en je zou vervolgens kunnen stikken.

Goed opletten dus!
 
Even voor de goede orde, dit had je dood kunnen worden. Als die 3 kg in een klein kamertje vrijkomt, dichte deur en die doe jij 's ochtends open heb je kans dat je direct flauwvalt en je zou vervolgens kunnen stikken.

Goed opletten dus!
Hier was ik me inderdaad al van bewust, gelukkig staat het in een grotere ruimte met ventilatie. Toch bedankt voor de oplettendheid!
 
Even voor de goede orde, dit had je dood kunnen worden. Als die 3 kg in een klein kamertje vrijkomt, dichte deur en die doe jij 's ochtends open heb je kans dat je direct flauwvalt en je zou vervolgens kunnen stikken.

Goed opletten dus!

Klopt niet....

Ik denk dat je CO verwart met CO2, dat is een enorm verschil.

CO is dodelijk, en extra gevaarlijk omdat je niks merkt. Je krijgt wat hoofdpijn, en als je niks doet val je bewusteloos. CO gaat dan beletten dat je zuurstof opneemt omdat het zich vastzet op je rode bloedcellen.

Te veel CO2 merk je direct, als CO2 in je longen komt, maakt het je keel en longen zelf zuur, en je begint direct te hoesten. Je loopt direct naar buiten, en zodra de deur open staat zal het zich zeer snel verspreiden en onschadelijk worden.

Open maar eens een fles spa rood, en probeer het vrijkomend gas in te ademen.
Trouwens, als CO2 zo gevaarlijk was, dan was het waarschijnlijk verboden in huis, en in cafés.
 
Klopt niet....

Ik denk dat je CO verwart met CO2, dat is een enorm verschil.

CO is dodelijk, en extra gevaarlijk omdat je niks merkt. Je krijgt wat hoofdpijn, en als je niks doet val je bewusteloos. CO gaat dan beletten dat je zuurstof opneemt omdat het zich vastzet op je rode bloedcellen.

Te veel CO2 merk je direct, als CO2 in je longen komt, maakt het je keel en longen zelf zuur, en je begint direct te hoesten. Je loopt direct naar buiten, en zodra de deur open staat zal het zich zeer snel verspreiden en onschadelijk worden.

Open maar eens een fles spa rood, en probeer het vrijkomend gas in te ademen.
Trouwens, als CO2 zo gevaarlijk was, dan was het waarschijnlijk verboden in huis, en in cafés.
Het klopt wel...
En ik heb hier een achtergrond in dus ik weet wel waar ik het over heb.
Lucht met 30 procent CO2 zorgt binnen enkele seconden voor bewusteloosheid. Of je het dan wel of niet merkt, het kan dan al te laat zijn. En niet iedereen zal gelijk de link naar de CO2 leggen denk ik.

De kans dat het misgaat is wel klein natuurlijk. Je hebt een perfect storm nodig. Veel co2, slechte ventilatie en onoplettendheid

Zie ook: https://www.vanduijnenhoreca.nl/wer...worden,een zeer gevaarlijke situatie ontstaan.

Boven 3kg co2 is een zuurstofmeter (eigenlijk) al verplicht, maar dat gebeurt maar weinig.

Ik denk dat aquarianen met een cilinder thuis een erg kleine groep is waar dus weinig zicht op is.
 
Laatst bewerkt:
Tja daar gaan we weer leuk zon verwijzing naar de opslag van co2 maar dat geld voor horeca gebeuren en de manier van opslag
De thuis opstelling is toch wel anders (uitzonderingen daar gelaten) daar staat de fles toch over het algemeen bij de bak in een geventileerde ruimte al is het alleen al voor het vocht gebeuren.
Dan heb je niet zo gauw kans op een ophoping van co2 heeft natuurlijk ook te maken met het totale oppervlak ruimte.
Maar het is goed dat Trinakria er op wijst👍

Wat de vraag van Ts betreft je geeft aan dat er condens vorming op je drukregelaar ontstaat dan kun je er van uitgaan dat daar je probleem zit dus of de aansluiting fles drukregelaar is niet correct of de drukregelaar heeft een probleem. ( zal de eerste keer niet zijn)
Een goede test is hier mooi aangegeven
mocht je moeite hebben met de Engelse txt even aangeven
succes
 
@flipper34 daar ben ik het mee eens. Vaak zal er wel voldoende ventilatie zijn. Maar dat is niet omdat men zich ervan bewust is. Er zullen ook genoeg mensen zijn met een aquarium op een klein slaapkamertje. En in de winter is het koud dus klapraampje en deur dicht... Dus de gevaarlijke situaties bestaan.

Kijk ik naar mezelf : ik heb de co2 fles in de meterkast staan. Ook niet heel veilig. Ik ga daar binnenkort een co2 meter ophangen
.
 
Wat de vraag van Ts betreft je geeft aan dat er condens vorming op je drukregelaar ontstaat dan kun je er van uitgaan dat daar je probleem zit dus of de aansluiting fles drukregelaar is niet correct of de drukregelaar heeft een probleem. ( zal de eerste keer niet zijn)
Ik had zoals ik al zei dit ook op een Aqua Noa drukregelaar en zocht het daar ook in en heb de fles 2 of 3 x laten vullen en achteraf bleeg het JBL terugslagventie een scheurtje te vertonen. Ook hier was de 2 kilo vrij rap op dus. Waarom dat juist die drukmeter onder de condens komt te zitten is me niet duidelijk.
 
Ik had zoals ik al zei dit ook op een Aqua Noa drukregelaar en zocht het daar ook in en heb de fles 2 of 3 x laten vullen en achteraf bleeg het JBL terugslagventie een scheurtje te vertonen. Ook hier was de 2 kilo vrij rap op dus. Waarom dat juist die drukmeter onder de condens komt te zitten is me niet duidelijk.
Dat laatste is makkelijk te verklaren John door de hoge doorvoer snelheid van de co2 in de drukregelaar wordt deze zeer koud van daar de condens vorming
Heb hem hier zelfs een bevroren gehad voordeel daarvan was wel dat de toevoer van co2 naar het lek ook gelijk gebeurd was. :Dk
 
Het klopt wel...
En ik heb hier een achtergrond in dus ik weet wel waar ik het over heb.
Lucht met 30 procent CO2 zorgt binnen enkele seconden voor bewusteloosheid. Of je het dan wel of niet merkt, het kan dan al te laat zijn. En niet iedereen zal gelijk de link naar de CO2 leggen denk ik.

De kans dat het misgaat is wel klein natuurlijk. Je hebt een perfect storm nodig. Veel co2, slechte ventilatie en onoplettendheid

Zie ook: https://www.vanduijnenhoreca.nl/werken-met-koolzuurgas-kan-gevaarlijk-zijn/#:~:text=Het kan door inademing worden,een zeer gevaarlijke situatie ontstaan.

Boven 3kg co2 is een zuurstofmeter (eigenlijk) al verplicht, maar dat gebeurt maar weinig.

Ik denk dat aquarianen met een cilinder thuis een erg kleine groep is waar dus weinig zicht op is.

Specifiek volume van CO2 bij 20°C is 1.8 kg/m3.
Dus het is een zwaar gas dat bij de grond zal blijven hangen.
Met 3kg CO2 heb je nog geen 2m3, dus om een concentratie van 30% te halen moet de fles leeg lopen in een ruimte van 6m3, en mag er vrijwel geen ventilatie zijn. 6m3 is het formaat van een ruim toilet om je daar iets bij voor te stellen.

En kleine slaapkamer zal snel 10m2 x 2.5m = 25 m3 groot zijn. Zonder enige ventilatie geraak je dan niet aan 10% concentratie.

Maar doe nu eens de test, adem eens rechtstreeks het gas in van een fles SPA rood, je hoest direct, en het prikkelt direct in je keel.

Het is enkel gevaarlijk als je in een kleine ruimte zou zijn die ineens gevuld wordt met CO2, en waar je niet weg geraakt. Als je dan geen verse lucht krijgt is het gedaan.

CO is vele malen gevaarlijker omdat het in véél kleinere concentraties zich gaat vast zetten op je rode bloedcellen, en je bloed dan geen zuurstof meer transporteert.
 
Dat laatste is makkelijk te verklaren John door de hoge doorvoer snelheid van de co2 in de drukregelaar wordt deze zeer koud van daar de condens vorming
Heb hem hier zelfs een bevroren gehad voordeel daarvan was wel dat de toevoer van co2 naar het lek ook gelijk gebeurd was. :Dk
Het is niet de doorvoer, het is het overgaan van hoge druk naar lage druk of zelfs het verdampen dat zorgt voor de afkoeling.

Als je dat ziet, dan weet je dat er een lek is, maar het verwondert me dat je het dan niet zou horen...
 
Specifiek volume van CO2 bij 20°C is 1.8 kg/m3.
Dus het is een zwaar gas dat bij de grond zal blijven hangen.
Met 3kg CO2 heb je nog geen 2m3, dus om een concentratie van 30% te halen moet de fles leeg lopen in een ruimte van 6m3, en mag er vrijwel geen ventilatie zijn. 6m3 is het formaat van een ruim toilet om je daar iets bij voor te stellen.

En kleine slaapkamer zal snel 10m2 x 2.5m = 25 m3 groot zijn. Zonder enige ventilatie geraak je dan niet aan 10% concentratie.

Maar doe nu eens de test, adem eens rechtstreeks het gas in van een fles SPA rood, je hoest direct, en het prikkelt direct in je keel.

Het is enkel gevaarlijk als je in een kleine ruimte zou zijn die ineens gevuld wordt met CO2, en waar je niet weg geraakt. Als je dan geen verse lucht krijgt is het gedaan.

CO is vele malen gevaarlijker omdat het in véél kleinere concentraties zich gaat vast zetten op je rode bloedcellen, en je bloed dan geen zuurstof meer transporteert.
Ja je berekening en redenering klopt, maar waarom de grenzen opzoeken? Nu is het een 3kg fles maar 10 kg flessen worden ook veel gebruikt.
Overigens weet ik niet of 20 of 30 procent co2 ook zo goed opgemerkt wordt als pure co2 uit de spa rood fles
 
Ja je berekening en redenering klopt, maar waarom de grenzen opzoeken? Nu is het een 3kg fles maar 10 kg flessen worden ook veel gebruikt.
Overigens weet ik niet of 20 of 30 procent co2 ook zo goed opgemerkt wordt als pure co2 uit de spa rood fles
De tekst van Verduin komt uit de horeca.
Daar worden van die enorme cilinders gebruikt, en die worden dan nog eens in een kelder geplaatst.
Vermits CO2 zwaar is, en kelders soms heel slecht verlucht worden is dat vele malen gevaarlijker omdat het gas in de kelder blijft 'liggen'. Als je dan nietsvermoedend de kelder in gaat om bv een nieuw vat te steken heb je inderdaad een heel gevaarlijke situatie, zeker omdat onderhoud en geschoold personeel in de horeca niet overal gerespecteerd worden.
 
Hierbij de foto, de ring is wel vastgedrukt nu, eerst was die los
@janjdk Heeft er al iets over gezegd. Die ring is zo te zien naar z'n mallemoer. Ik zou deze vervangen voor een nieuwe. Denk daarbij er nog steeds aan om ook de overige delen te controleren.
 
Klopt niet....

Ik denk dat je CO verwart met CO2, dat is een enorm verschil.

CO is dodelijk, en extra gevaarlijk omdat je niks merkt. Je krijgt wat hoofdpijn, en als je niks doet val je bewusteloos. CO gaat dan beletten dat je zuurstof opneemt omdat het zich vastzet op je rode bloedcellen.

Te veel CO2 merk je direct, als CO2 in je longen komt, maakt het je keel en longen zelf zuur, en je begint direct te hoesten. Je loopt direct naar buiten, en zodra de deur open staat zal het zich zeer snel verspreiden en onschadelijk worden.

Open maar eens een fles spa rood, en probeer het vrijkomend gas in te ademen.
Trouwens, als CO2 zo gevaarlijk was, dan was het waarschijnlijk verboden in huis, en in cafés.
CO2 is op zich niet giftig en bovendien zwaarder als zuurstof. Maar door diffusie kan het wel zuurstof verdringend werken.
 
Het is niet de doorvoer, het is het overgaan van hoge druk naar lage druk of zelfs het verdampen dat zorgt voor de afkoeling.
Ok, maar de doorvoer blijft toch gelijk door de drukregelaar? Hier zat het lek dus in het terugslagventiel wat erna zit dus dan vindt ik het toch vreemd dat er condens op de drukregelaar komt. Maar goed mijn chemische kennis is dan ook erg beperkt.
 
Ok, maar de doorvoer blijft toch gelijk door de drukregelaar? Hier zat het lek dus in het terugslagventiel wat erna zit dus dan vindt ik het toch vreemd dat er condens op de drukregelaar komt. Maar goed mijn chemische kennis is dan ook erg beperkt.
Dit is geen chemie, het is fysica (je stof verandert niet).

Dan zal in jouw geval de grootste drukval plaats gevonden hebben in het terugslagventiel. Debiet en drukval geven volgens de gaswet een temperatuursverlaging.
 
CO2 is op zich niet giftig en bovendien zwaarder als zuurstof. Maar door diffusie kan het wel zuurstof verdringend werken.

CO2 is niet (alleen) gevaarlijk vanwege de zuurstof verdringing. CO2 is wel degelijk giftig: https://jewagas.eleven-webs.nl/nl/kennisbank/gas-wiki/is-co2-giftig/

Voor stikstofgas (N2) geldt bijvoorbeeld wél dat het niet giftig is maar wel gevaarlijk ivm zuurstofverdringing. Op mijn werk moeten we om die reden altijd zuurstofmeters dragen.
 
CO2 is niet (alleen) gevaarlijk vanwege de zuurstof verdringing. CO2 is wel degelijk giftig: https://jewagas.eleven-webs.nl/nl/kennisbank/gas-wiki/is-co2-giftig/

Voor stikstofgas (N2) geldt bijvoorbeeld wél dat het niet giftig is maar wel gevaarlijk ivm zuurstofverdringing. Op mijn werk moeten we om die reden altijd zuurstofmeters dragen.

Tuurlijk is CO2 niet goed, maar de omstandigheden waarin het dodelijk is zijn veel moeilijker te bereiken.
Met een fles van 3kg gaat dat echt niet lukken.

En stikstof.... je beseft toch dat de lucht die je inademt voor ca79% uit stikstof bestaat (20% zuurstof, rest is mengeling).

Als CO2 echt zo gevaarlijk was, denk je dan dat al die vaccins gaan vervoerd worden in CO2 ijs?

Mensen wijzen op gevaren is goed, maar je moet het hele plaatje kennen.
Dat je op de werkvloer waar je in contact komt met veel gassen een zuurstofmeter moet dragen is een goede voorzorgsmaatregel.

Als je dan advies geeft, dan is het nog beter om een CO2 meter in huis te halen. Die heb je al voor 100€, en zijn een bijzonder goede indicator voor te weinig ventilatie in een ruimte waar veel mensen aanwezig zijn. https://www.dataloggers.shop/CO2-me...4w54oL7EdswxtDIHj04-8jogaUJ_1PZ4aAnXxEALw_wcB
De schaal gaat in ppm (part per million). Dus je zal ruim voor de 1% (10.000 ppm) gewaarschuwd worden, en dan kan het raam open.
Een normale ppm waarde is 800, dat is dus 0,08%.

 
Tuurlijk is CO2 niet goed, maar de omstandigheden waarin het dodelijk is zijn veel moeilijker te bereiken.
Met een fles van 3kg gaat dat echt niet lukken.
Dodelijk gaat lastig worden inderdaad met 3 kg, zoals ik al zei: daar is een perfect storm voor nodig. Voorzichtig zijn kan geen kwaad. Een gemiddelde gebruiker zal met hetzelfde gemak een 10kg fles pakken zonder er over na te denken.
Het gaat me om het bewustzijn. nét niet dood is ook geen pretje overigens, dus laten we het niet bagatelliseren. Er is een potentieel gevaar en het is goed daar van bewust te zijn. Men dient dus uiterst kritisch te zijn en leeglopen en omvallen van flessen moet ten alle tijden voorkomen worden! Gewoon omdat het kan.

En stikstof.... je beseft toch dat de lucht die je inademt voor ca79% uit stikstof bestaat (20% zuurstof, rest is mengeling).
Uiteraard (ik heb een PhD in life sciences dus ben goed op de hoogte ;-) )
Ik noemde stikstof als voorbeeld van een gas dat niet giftig is maar wel gevaarlijk kan zijn door zuurstofverdringing. Dit heeft niets te maken met deze CO2-discussie.

Als CO2 echt zo gevaarlijk was, denk je dan dat al die vaccins gaan vervoerd worden in CO2 ijs?
Dat is omdat er geen goede betaalbare alternatieven zijn. Men gebruikt het liefst zo min mogelijk droogijs (CO2) vanwege het gevaar.
Ik werk zelf in de vaccin-industrie en houd me ook bezig met 1 van de corona-vaccins.
Vervoer met droogijs is binnen ons bedrijf momenteel een hot item vanwege enkele mensen die onwel zijn geworden 3 weken terug. Juist vanwege CO2 blootstelling.
De mensen moesten gekoelde materialen uit de doos met droogijs tillen en werden dus blootgesteld aan zeer hoge CO2'dampen' die in die doos blijven hangen.
Om deze reden worden er altijd duidelijk GEVAAR symbolen aangebracht op containers met droogijs (CO2) erin. Ook worden de veiligheidseisen steeds meer aangescherpt.

Het gaat allemaal om bewustzijn. de gevaren zijn heel makkelijk te beperken, maar er is weinig kennis.

Mensen wijzen op gevaren is goed, maar je moet het hele plaatje kennen.
Dat je op de werkvloer waar je in contact komt met veel gassen een zuurstofmeter moet dragen is een goede voorzorgsmaatregel.
niet alleen een voorzorgsmaatregel, wettelijk verplicht want levensgevaarlijk als je hem niet draagt. 1 keer vergeten te dragen = sanctie.

Als je dan advies geeft, dan is het nog beter om een CO2 meter in huis te halen. Die heb je al voor 100€, en zijn een bijzonder goede indicator voor te weinig ventilatie in een ruimte waar veel mensen aanwezig zijn. https://www.dataloggers.shop/CO2-me...4w54oL7EdswxtDIHj04-8jogaUJ_1PZ4aAnXxEALw_wcB
De schaal gaat in ppm (part per million). Dus je zal ruim voor de 1% (10.000 ppm) gewaarschuwd worden, en dan kan het raam open.
Een normale ppm waarde is 800, dat is dus 0,08%.


Eerder in dit topic gaf ik al aan dat ik ook CO2 meters gebruik thuis. Ik heb er 2 in huis en regel daarmee de ventilatie in mijn huis. Ik wil nu nog een 3e aanbrengen dicht bij de CO2-fles (meterkast bij mij).
Ik gebruik hiervoor een CO2 meter van 20 euro: https://nl.aliexpress.com/premium/mh%252dz19.html?d=y&origin=y&catId=0&initiative_id=SB_20210104045050&SearchText=mh-z19
 
CO2 is niet (alleen) gevaarlijk vanwege de zuurstof verdringing. CO2 is wel degelijk giftig: https://jewagas.eleven-webs.nl/nl/kennisbank/gas-wiki/is-co2-giftig/

Voor stikstofgas (N2) geldt bijvoorbeeld wél dat het niet giftig is maar wel gevaarlijk ivm zuurstofverdringing. Op mijn werk moeten we om die reden altijd zuurstofmeters dragen.
Even kijken naar de nuance; CO2 is op zich niet giftig, schreef ik. Zou het dat wel zijn dan gingen met z'n allen het hoekje om. Het is een beetje als water, dat is op zich niet giftig maar krijg je er teveel van binnen.... CO2 evenzo. Wij krijgen sowieso te maken met CO2 maar niet in zulke gevaarlijke hoeveelheden. Mijnbedoeling was dus: Letterlijk gezien is CO2 giftig maar niet in de hoeveelheden die wij normaal gesproken hebben bij onze bakken. Daar zie ik dus nog niet zo'n gevaar.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan