Tuurlijk is CO2 niet goed, maar de omstandigheden waarin het dodelijk is zijn veel moeilijker te bereiken.
Met een fles van 3kg gaat dat echt niet lukken.
Dodelijk gaat lastig worden inderdaad met 3 kg, zoals ik al zei: daar is een perfect storm voor nodig. Voorzichtig zijn kan geen kwaad. Een gemiddelde gebruiker zal met hetzelfde gemak een 10kg fles pakken zonder er over na te denken.
Het gaat me om het bewustzijn. nét niet dood is ook geen pretje overigens, dus laten we het niet bagatelliseren. Er is een potentieel gevaar en het is goed daar van bewust te zijn. Men dient dus uiterst kritisch te zijn en leeglopen en omvallen van flessen moet ten alle tijden voorkomen worden! Gewoon omdat het kan.
En stikstof.... je beseft toch dat de lucht die je inademt voor ca79% uit stikstof bestaat (20% zuurstof, rest is mengeling).
Uiteraard (ik heb een PhD in life sciences dus ben goed op de hoogte ;-) )
Ik noemde stikstof als voorbeeld van een gas dat niet giftig is maar wel gevaarlijk kan zijn door zuurstofverdringing. Dit heeft niets te maken met deze CO2-discussie.
Als CO2 echt zo gevaarlijk was, denk je dan dat al die vaccins gaan vervoerd worden in CO2 ijs?
Dat is omdat er geen goede betaalbare alternatieven zijn. Men gebruikt het liefst zo min mogelijk droogijs (CO2) vanwege het gevaar.
Ik werk zelf in de vaccin-industrie en houd me ook bezig met 1 van de corona-vaccins.
Vervoer met droogijs is binnen ons bedrijf momenteel een hot item vanwege enkele mensen die onwel zijn geworden 3 weken terug. Juist vanwege CO2 blootstelling.
De mensen moesten gekoelde materialen uit de doos met droogijs tillen en werden dus blootgesteld aan zeer hoge CO2'dampen' die in die doos blijven hangen.
Om deze reden worden er altijd duidelijk GEVAAR symbolen aangebracht op containers met droogijs (CO2) erin. Ook worden de veiligheidseisen steeds meer aangescherpt.
Het gaat allemaal om bewustzijn. de gevaren zijn heel makkelijk te beperken, maar er is weinig kennis.
Mensen wijzen op gevaren is goed, maar je moet het hele plaatje kennen.
Dat je op de werkvloer waar je in contact komt met veel gassen een zuurstofmeter moet dragen is een goede voorzorgsmaatregel.
niet alleen een voorzorgsmaatregel, wettelijk verplicht want levensgevaarlijk als je hem niet draagt. 1 keer vergeten te dragen = sanctie.
Als je dan advies geeft, dan is het nog beter om een CO2 meter in huis te halen. Die heb je al voor 100€, en zijn een bijzonder goede indicator voor te weinig ventilatie in een ruimte waar veel mensen aanwezig zijn.
https://www.dataloggers.shop/CO2-me...4w54oL7EdswxtDIHj04-8jogaUJ_1PZ4aAnXxEALw_wcB
De schaal gaat in ppm (part per million). Dus je zal ruim voor de 1% (10.000 ppm) gewaarschuwd worden, en dan kan het raam open.
Een normale ppm waarde is 800, dat is dus 0,08%.
https://support.brandbeveiligingsho...3zEHTTv9yCL0QOEqPZRokz8VhiDEwyjcaAki5EALw_wcB
Eerder in dit topic gaf ik al aan dat ik ook CO2 meters gebruik thuis. Ik heb er 2 in huis en regel daarmee de ventilatie in mijn huis. Ik wil nu nog een 3e aanbrengen dicht bij de CO2-fles (meterkast bij mij).
Ik gebruik hiervoor een CO2 meter van 20 euro:
https://nl.aliexpress.com/premium/mh%252dz19.html?d=y&origin=y&catId=0&initiative_id=SB_20210104045050&SearchText=mh-z19