400x50x60 van Richard (rschiks)


R

rschiks

Guest
Hoi!

Na heel veel gelezen te hebben op diverse fora ben ik blijven haken op dit forum. Ik kan eerlijk zeggen dat ik heel wat inspiratie en tips heb opgedaan. Waarvoor dank!

Jaren geleden heb ik een aquarium gehad (100x40x50), verhuisd en sindsdien is het een tijd rustig geweest. Bij de bouw van ons nieuwe huis had ik al rekening gehouden met een aquarium, echter door andere uitgaven steeds maar weer uitgesteld. Maar nu is het zover.

In het centrale gedeelte van ons huis is onze trap. En precies om deze trap, maar dan in de woonkamer, ga ik het nieuwe aquarium maken.
Ik ben al enige maanden bezig met de voorbereiding hiervan.

Dit aquarium gaat aan de buitenkant ietjes meer dan 4m lang worden. Aan de binnenkant 3m. Hij wordt 50 cm diep en 60 cm hoog.

Het meubel wordt helemaal door mijn vader gemaakt.

Hierbij de eerste foto's:

1.jpg


2.jpg


En zo is ie uiteindelijk geworden:

3.jpg
 
Ik begin nu al jaloers te worden en de bak staat er nog niet eens :)

Welke vissen wil je gaan houden?
 
Dat mag best een joekel genoemd worden :)

Kastje in het midden voor de techniek?

~ Ivo
 
Kanonnen! VIER meter? Dat gaat al richting een sloot!

Wat zijn de plannen? Wil je er een biotoop van maken?
 
Het gaat een echt gezelschapsaquarium worden met o.a.:
- Neons
- Garnalen
- Roodkopzalmen
- Algeneters
- Barbelen
- Corydoras
- Gourami's
 
rschiks zei:
Het gaat een echt gezelschapsaquarium worden met o.a.:
- Neons
- Garnelen
- Roodkopzalmen
- Algeneters
- Barbelen
- Corydoras
- Gourami's

Passen die allemaal bij elkaar qua waterwaarden en temperatuur? Dat meubel is prachtig! Wanneer komt het aquarium
 
Ik heb die vissen om mijn verlanglijstje gezet. Ga nog eens goed uitzoeken wat bij wat kan.

Het aquarium heb ik 2 weken geleden besteld en hopelijk gaat het dit weekend komen. Inmiddels is mijn vader met de verlichting bezig. Het gaat led-verlichting worden. De kap wordt gemaakt als het aquarium er is.

Aan zowel de linker- en rechterkant komt een JBL 1501e pomp. De CO2 set moet ik nog bestellen.

Ik heb reeds 200kg grind in huis (wit) en zoals je op de foto kan zien al wat kienhout.
 
Zo joh!!! Dat is nog eens een binnenkomer! Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden. De maten zijn in elk geval om van te kwijlen.

Ben je niet bang dat het lastig in te richten is?
 
Wow, nou dat ziet er veelbelovend uit!
super nieuwsgierig wat dit gaat worden.

Hoe ga je eigenlijk om die bocht heen werken? Wordt het aquarium ter plaatse nog afgekit ofzo?
 
Zo, dit wordt een mooi project wat ik zeker gaat volgen dus bij vorderingen gaarne :foto:
 
Joshua1302 zei:
Zo joh!!! Dat is nog eens een binnenkomer! Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden. De maten zijn in elk geval om van te kwijlen.

Ben je niet bang dat het lastig in te richten is?

Je bedoelt qua planten enzo?
We hebben diverse foto's en youtube filmpjes gezien. Daarnaast ook een heleboel tips gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat we de inrichting al helemaal in ons hoofd hebben zitten. We hebben zelfs een schatting van de hoeveelheid planten gemaakt door duplo blokjes in verschillende kleuren neer te leggen. We houden het maar op een 6-tal verschillende planten.
Gedeeltes tussen de clusters van kienhout blijven open. Het kienhout zelf en er ietjes omheen wordt beplant.

Waar ik zelf nog een beetje bang voor ben is de co2, waterkwaliteit enzo. Regelmatig meten maar.
 
MsFelix zei:
Wow, nou dat ziet er veelbelovend uit!
super nieuwsgierig wat dit gaat worden.

Hoe ga je eigenlijk om die bocht heen werken? Wordt het aquarium ter plaatse nog afgekit ofzo?

Het aquarium wordt al gekit geleverd. Het wordt gebouwd op een watervaste multiplex plaat. Met een aantal man en een karretje wordt het neergezet.
 
Dat is pas een maat :) zou toch nog eens naar je vis bestand kijken als ik jou was..

En dit is persoonlijk natuurlijk maar wit Grind echt? ;(
 
mss zei:
Dat is pas een maat :) zou toch nog eens naar je vis bestand kijken als ik jou was..

En dit is persoonlijk natuurlijk maar wit Grind echt? ;(

Hoe bedoel je visbestand?

In eerste instantie hadden we niet het idee van licht grind en gingen eerder voor wat donkerder. Na wat youtube filmpjes gekeken te hebben zijn we toch van mening veranderd.

Overigens is het niet 100% wit. Er zitten ook donker getinte steentjes doorheen, maar de nadruk ligt op een lichte kleur.
 
rschiks zei:
Joshua1302 zei:
Zo joh!!! Dat is nog eens een binnenkomer! Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden. De maten zijn in elk geval om van te kwijlen.

Ben je niet bang dat het lastig in te richten is?

Je bedoelt qua planten enzo?
We hebben diverse foto's en youtube filmpjes gezien. Daarnaast ook een heleboel tips gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat we de inrichting al helemaal in ons hoofd hebben zitten. We hebben zelfs een schatting van de hoeveelheid planten gemaakt door duplo blokjes in verschillende kleuren neer te leggen. We houden het maar op een 6-tal verschillende planten.
Gedeeltes tussen de clusters van kienhout blijven open. Het kienhout zelf en er ietjes omheen wordt beplant.

Waar ik zelf nog een beetje bang voor ben is de co2, waterkwaliteit enzo. Regelmatig meten maar.

Haha dat is wel een leuke en originele manier om een proef opstelling te maken met duplo blokjes. Echt slim gedacht.

Als je die gedeelten tussen het hout leeg laat, ben je dan niet bang dat het straks lijkt of je drie verschillende aquaria in je huiskamer hebt, in plaats van ��n grote?
 
Joshua1302 zei:
Haha dat is wel een leuke en originele manier om een proef opstelling te maken met duplo blokjes. Echt slim gedacht.

Als je die gedeelten tussen het hout leeg laat, ben je dan niet bang dat het straks lijkt of je drie verschillende aquaria in je huiskamer hebt, in plaats van ��n grote?

Mogelijk wel ja. De vorm van het aquarium doet dit eigenlijk ook al. Ik weet ook niet hoe ik dit kan "oplossen".
 
wauw sodekentters das nog eens een afmeting en een aparte vorm, wel supergaaf!
ben heel benieuwd ga dit dus echt wel volgen
 
Heel mooi hoor zo'n joekel. De onderbouw is prachtig gemaakt. Die vader van jou kan wel wat zeg!
Denk dat jij een blikvanger van jewelste in je huis krijgt!
 
rschiks zei:
Mogelijk wel ja. De vorm van het aquarium doet dit eigenlijk ook al. Ik weet ook niet hoe ik dit kan "oplossen".

Misschien is het wat om op elke bocht wat naaldgras of iets dergelijks te zetten?
 
Ik doel meer op de verschillende landen waaruit je vissen komen, Nu ben ik meer van gericht op 1 biotoop maar dit is natuurlijk persoonlijk.

En je hebt best wat schoolvissen natuurlijk in een 4 meter bak zou dit kunnen maar is het mooi.
 
Zo das een flinke bak die je krijgt. Je zou in de hoeken een mooie grote groep planten kunnen zetten die een "straat" vormt naar beide kanten? Denk dat je het op die manier een geheel houdt.
 
om het niet op 3 beken te laten lijken zou ik de stukken hout in de 2 zij stukken doen en zeker niet op de hoeken zou proberen lijnen door te laten lopen langs de hoeken zodat je de delen met elkaar verbind

wel echt een super mooie grote bak word het zeg :O
 
mss zei:
Ik doel meer op de verschillende landen waaruit je vissen komen, Nu ben ik meer van gericht op 1 biotoop maar dit is natuurlijk persoonlijk.

En je hebt best wat schoolvissen natuurlijk in een 4 meter bak zou dit kunnen maar is het mooi.

Ik zag deze vissen ook terugkomen in onderstaande bak en heb heel wat idee�n opgedaan:

10000 liter aquarium
 
Ik zou echt nog ff goed nadenken over de bodembedekking en verschillende opties bekijken want denk echt dat je huidige keuze gaat tegenvallen zoals eerder door iemand al is aangegeven.
 
Joshua1302 zei:
rschiks zei:
Mogelijk wel ja. De vorm van het aquarium doet dit eigenlijk ook al. Ik weet ook niet hoe ik dit kan "oplossen".

Misschien is het wat om op elke bocht wat naaldgras of iets dergelijks te zetten?

Deze onthoud ik!
 
Seabait zei:
Ik zou echt nog ff goed nadenken over de bodembedekking en verschillende opties bekijken want denk echt dat je huidige keuze gaat tegenvallen zoals eerder door iemand al is aangegeven.

Ik was onder de indruk van onderstaande filmjes:

10000 liter aquarium

en deze:

Huge planted tank

Beide hebben veel "open" ruimten en met name de eerste heeft een heleboel vis.
 
bartman zei:
Zo das een flinke bak die je krijgt. Je zou in de hoeken een mooie grote groep planten kunnen zetten die een "straat" vormt naar beide kanten? Denk dat je het op die manier een geheel houdt.

Op de hoeken van wil ik de clusters van kienhout en planten gaan doen. Maar ik ga wel even stoeien met dit idee.
 
Dravik2 zei:
om het niet op 3 beken te laten lijken zou ik de stukken hout in de 2 zij stukken doen en zeker niet op de hoeken zou proberen lijnen door te laten lopen langs de hoeken zodat je de delen met elkaar verbind

wel echt een super mooie grote bak word het zeg :O

Is ook een idee. Ga ik even mee stoeien.
 
eerlijk is eerlijk, vind ze qua bestand ook niet mooi, eerste filmpje is waar ik gewoond heb. Toevallig in het echt gezien wist niet dat het op Youtube stond.

Het is een choas qua vissen. Als je daar van houdt dan is het inderdaad een leuk bestand.

Wat betreft inrichting is zoveel meer mogelijk maar het is en blijft altijd iets persoonlijks. Ik zelf zou Zand gebruiken met misschien een mooi strook zwart fijn grind of van mij part wit fijn grind.

Links en rechts flink grootte stukken hout plaatsen en zorgen voor mooie lijnen. Midden kun je eventueel een bodembedekker plaatsen met wat stenen zo heb je een mooi open stuk. De zijkanten zou ik echt flink beplanten en gebruik maken van veel hout

Ps..dit is niet negatief bedoeld enkel opbouwend en dat je het vanuit een andere oog punt eens bekijkt. Zou zonde zijn als je het uit eindelijke niet mooi gaat vinden.
 
mss zei:
eerlijk is eerlijk, vind ze qua bestand ook niet mooi, eerste filmpje is waar ik gewoond heb. Toevallig in het echt gezien wist niet dat het op Youtube stond.

Het is een choas qua vissen. Als je daar van houdt dan is het inderdaad een leuk bestand.

Wat betreft inrichting is zoveel meer mogelijk maar het is en blijft altijd iets persoonlijks. Ik zelf zou Zand gebruiken met misschien een mooi strook zwart fijn grind of van mij part wit fijn grind.

Links en rechts flink grootte stukken hout plaatsen en zorgen voor mooie lijnen.

Ps..dit is niet negatief bedoeld enkel opbouwend en dat je het vanuit een andere oog punt eens bekijkt. Zou zonde zijn als je het uit eindelijke niet mooi gaat vinden.

Ik vat het niet negatief op hoor. Idee�n zijn altijd welkom. Ik ben met de inrichting al een tijdje bezig en doe niets gehaast. En door idee�n van anderen heb ik al regelmatig iets veranderd.
 
Wow, dit wordt een project om te volgen. De onderkast vind ik erg gaaf trouwens! En de vorm is apart, maar wordt denk ik echt een prachtig blikvanger.
 

Terug
Bovenaan