400x50x60 van Richard (rschiks)


Joshua1302 zei:
Het leukste aan dit album vind ik tot nu toe alle reacties van anderen. Allemaal mensen (waaronder ik) die hun eigen wensen loslaten op een aquarium wat ze zelf waarschijnlijk niet kunnen betalen of kwijt kunnen in de huiskamer. En daar hoor ik ook bij.

Dus ff snel. Ik zou hem helemaal.vol zetten met mooie grote planten, een donkere bodem een school valse neons waar je bang van wordt, een stuk of dertig green stripe corydoras en een hele zwerm garnalen. Verder een stuk of vijf sturisomas, dertig otocinclussen en heul veel kuhlis.

Zo. Nu zul je mij in elk geval niet meer horen over het visbestand :) .

Die otocinclussen staan inderdaad op mijn lijstje.
 
Jeppo zei:
Ik zie heel veel suggesties in dit topic. Ik zou zoiets doen:

Lees topics door, maak een lijstje met vissen die je als hoofdbewoner zou willen in je bak, streep ze weg tot je ��n soort over houdt en probeer daar je bestand omheen te cre�ren.

Zal wel heel lastig zijn aangezien je zoveel suggesties krijgt, maar ik weet zeker dat je er wel uit komt. Succes! :)

Dat is inderdaad geen slecht idee. Wij zijn al diverse malen naar winkels geweest om te kijken. E�n vissoort staat vast en dat is een grote school kardinaal neons.
 
Henk P. zei:
rschiks zei:
MsFelix zei:
Wow, nou dat ziet er veelbelovend uit!
super nieuwsgierig wat dit gaat worden.

Hoe ga je eigenlijk om die bocht heen werken? Wordt het aquarium ter plaatse nog afgekit ofzo?

Het aquarium wordt al gekit geleverd. Het wordt gebouwd op een watervaste multiplex plaat. Met een aantal man en een karretje wordt het neergezet.

Een zeer mooi project.
Ik verbaas me alleen dat de aquariumbouwer het niet in je huis in elkaar gaat kitten.
Lijkt me een lastig en risicovol verplaatsing.

Wie gaat het leveren?

Veldhuis in Enschede. Zijzelf komen met 2 man en vroegen of er nog 2 man aanwezig kon zijn. Het aquarium kan via de tuin en schuifpui naar binnen. Eenmaal binnen kunnen we de bak nog draaien. Zij hadden het destijds over het vervoer op een karretje. Aangezien we veel gras hebben vroeg ik nog of dat een probleem was voor het karretje. Nee zeiden ze. E�n voordeel: betaling bij aflevering :)
 
Net even op de site gekeken van Veldhuis in Enschede .
Wat een mooie winkel , maar als ik naar de prijzen kijk van de bakken die ze al gemaakt hebben dan ben ik bang dat jou bak de hoofdprijs heeft.
 
NickdeB zei:
De stukken hout zijn enorme klompen zonder mooie vormen, in feite dienen ze enkel als enorme zichtobstucties.

:) we hebben 1 groot stuk kienhout (op de laatste foto midden links te zien), hiervan ga ik het uitstekende deel nog af halen. De rest zijn allemaal kleinere stukken die ik gewoon gegroepeerd heb, waardoor het misschien lijkt dat het grote stukken zijn. Het idee is om deze stukken met o.a. mos en anubias te voorzien.
 
Kardinaal neons, zijn dat neon tetra's of kardinaaltetra's? Zij verschillen namelijk aardig wat qua temperatuurseisen wat weer gevolgen heeft voor de rest van het bestand.
 
Joshua1302 zei:
Het leukste aan dit album vind ik tot nu toe alle reacties van anderen. Allemaal mensen (waaronder ik) die hun eigen wensen loslaten op een aquarium wat ze zelf waarschijnlijk niet kunnen betalen of kwijt kunnen in de huiskamer.

Eerlijk gezegd ben ik niet zo voor hoeken in een bak. Heb als allereerste een 80 cm met 2 schuine hoeken gehad en die was 2 dagen na aanschaf al weer verkocht. Had em net gepoetst en stond op zijn plaats en toen... tja, het was t niet. Wat me het meeste tegen viel was het vertekende beeld op de hoeken. Nu is dit eigenlijk een grote 80 cm met 2 grote hoeken. Nadeel, je zult waarschijnlijk 2 vertekende hoeken krijgen. zal raar uitzien als je voor 1 van de hoeken staat en er dan links en rechts van kijkt. Alles wat je plant, plaatst zal er op een bepaalde plaats in de kamer dus links en rechts van de hoek er anders uit zien/

Zou dit niet aandurven om t in te richten. Ik zie nu hoe moeilijk het is om bv een aquarium met diepte te planten. Laat staan met gebruik van veel hout, maw grote blokken.

Ga deze iig volgen want als je deze goed in beeld krijgt heb je 1 ding, en dat is talent! :thumbs:

rschiks zei:
Veldhuis in Enschede. Zijzelf komen met 2 man en vroegen of er nog 2 man aanwezig kon zijn. Het aquarium kan via de tuin en schuifpui naar binnen. Eenmaal binnen kunnen we de bak nog draaien. Zij hadden het destijds over het vervoer op een karretje. Aangezien we veel gras hebben vroeg ik nog of dat een probleem was voor het karretje. Nee zeiden ze. E�n voordeel: betaling bij aflevering :)

Had em ook binnen laten kitten. Ook vind ik t vreemd dat je met 2 aanwezig moet zijn. Dus je moet helpen. En als er wat fout gaat? Had toch geeist van de winkel dat ze met 4 kwamen :)

Maar goed, je betaald bij aflevering :) Misschien moet je de week erna betalen, als je zeker bent dat niks lekt :)

Lijkt me iig nogal een risicovolle plaatsing.
 
*topic in favoriet gezet*

Ik zal mijn mening over grindkleur, kienhout, visbestand en planten maar voor me houden, je hebt het vast al moeilijk zat met alle suggesties! En uiteindelijk moet je het allemaal naar jouw smaak inrichten.

Ik wil je wel ��n tip geven: ga eens in de dierentuin of een groot publieksaquarium kijken voor inspiratie. Je kunt natuurlijk prima een 60cm gezelschapsaquarium opschalen naar 4 meter, en daar ongetwijfeld h��l veel plezier van beleven. Maar misschien bestaan er nog wel leukere opties waar jij zelf (en de rest van de forumleden hier) niet aan hebben gedacht omdat het gewoon niet comercieel is...

Ik blijf het in ieder geval volgen, en zolang je niet Bikinibroek kopiereerd word dit ongetwijfeld een fantastich aquarium!

Succes met installeren.
 
Ik had gisteren een vraag gesteld over hoe je dat gaat doen met water verversen maar nog gene antwoord gehad. Hoe ga je dat doen want ik denk niet dat je met Emmers gaat sjouwen.

Wat betreft de Otocinclus deze wildvang visjes zijn nogal gevoelig tijdens opslag en transport. waardoorje rustig kan stellen dat er voor elke vis die jij koopt er onderweg 2 of 3 zijn gestorven. De natuurlijkepopulaties kunnen het blijkbaar nog aan maar voor hoelang?

Wat overleefd komt vaak broodmager in de winkel aan waar ook vaak verliezen te betreuren zijn. Mocht je toch deze vis willen koop dan dieren die al minimaal 2 weken bij de winkel zitten en al een een vol buikje hebben. Verder wensen ze enige stroming en niet te warm. 22 graden blijkt warm genoeg voor deze dieren.

Verder eten deze dieren zgn aufwuchs tussen algen vandaag en alg. Deze zijn in verse bakken niet aanwezig dus die beestjes hebben daar eigenlijk niets in te zoeken.

Als ik op de vissenprijslijst kijk van veldhuis valt me op dat je voorde meeste vissen de hoofdprijs betaald. Ik denk dat je daarom voor vis beter bij een ander kan gaan kijken.
 
Veldhuis is inderdaad vrij prijzig in zowel Aquarium(mijn aquarium was daar bijna 100� duurder) als Vissen, Zou als ik jou was bij Utaka gaan kijken, enorm goede service en echte kennis en prijzen zijn gewoon normaal tot goedkoop (deals zijn er te sluiten).

Wat betreft Otocinclus dit is iets wat je zelf moet beslissen maar, Inderdaad voor elke 10 die je bestelt gaan er x aantal dood bij het importeren. Er zijn verschillende die er enigsinds op lijken bekijk eens Hypoptopoma's erg mooi soort iets sterker en groter (10-12 cm)
 
neem aan dat je van het plaatsen ook foto`s gaat maken . ?
en blijf het zeker volgen.
 
Jones zei:
Kardinaal neons, zijn dat neon tetra's of kardinaaltetra's? Zij verschillen namelijk aardig wat qua temperatuurseisen wat weer gevolgen heeft voor de rest van het bestand.

Ik dacht aan kardinaaltetra's.
 
Botia zei:
Ik had gisteren een vraag gesteld over hoe je dat gaat doen met water verversen maar nog gene antwoord gehad. Hoe ga je dat doen want ik denk niet dat je met Emmers gaat sjouwen.

Wat betreft de Otocinclus deze wildvang visjes zijn nogal gevoelig tijdens opslag en transport. waardoorje rustig kan stellen dat er voor elke vis die jij koopt er onderweg 2 of 3 zijn gestorven. De natuurlijkepopulaties kunnen het blijkbaar nog aan maar voor hoelang?

Wat overleefd komt vaak broodmager in de winkel aan waar ook vaak verliezen te betreuren zijn. Mocht je toch deze vis willen koop dan dieren die al minimaal 2 weken bij de winkel zitten en al een een vol buikje hebben. Verder wensen ze enige stroming en niet te warm. 22 graden blijkt warm genoeg voor deze dieren.

Verder eten deze dieren zgn aufwuchs tussen algen vandaag en alg. Deze zijn in verse bakken niet aanwezig dus die beestjes hebben daar eigenlijk niets in te zoeken.

Als ik op de vissenprijslijst kijk van veldhuis valt me op dat je voorde meeste vissen de hoofdprijs betaald. Ik denk dat je daarom voor vis beter bij een ander kan gaan kijken.

Aan de andere kant van de muur heb ik bij de bouw van het huis een thermostaatkraan laten installeren. Dus water komt er wel in. En anders een tuinslang richting onze bijkeuken.

Ik ben bij ons in de buurt naar diverse winkels geweest. Bij wat grotere hoeveelheden kan ik deze gewoon bestellen. Ze worden dan 1,5 week in een aparte bak gehouden voordat ik ze pas kan ophalen. Ook over de prijs was te praten.
 
Kardinalen houden van een vrij hoge temperatuur houdt hier wel rekening mee he..hier zul je dus je bestand om heen moeten bouwen
 
mss zei:
Veldhuis is inderdaad vrij prijzig in zowel Aquarium(mijn aquarium was daar bijna 100� duurder) als Vissen, Zou als ik jou was bij Utaka gaan kijken, enorm goede service en echte kennis en prijzen zijn gewoon normaal tot goedkoop (deals zijn er te sluiten).

Wat betreft Otocinclus dit is iets wat je zelf moet beslissen maar, Inderdaad voor elke 10 die je bestelt gaan er x aantal dood bij het importeren. Er zijn verschillende die er enigsinds op lijken bekijk eens Hypoptopoma's erg mooi soort iets sterker en groter (10-12 cm)

Ik heb tot nu toe goede ervaringen met Veldhuis. Vooralsnog heb ik daar alleen de bak besteld. De overige apparatuur, verlichting enzo heb ik bij diverse andere zaken gekocht.

Utaka zit in Amersfoort zag ik....is een beetje ver rijden. Wil de vissen toch niet lang in een zakje laten zitten naast de wentijd.
 
Taropi zei:
neem aan dat je van het plaatsen ook foto`s gaat maken . ?
en blijf het zeker volgen.

Uiteraard!
 
Kardinalen zou ik niet met otto's houden kardinalen zijn echt tropisch en ottos subtropisch
Verder let goed op je bezetting want 40*6*5=1200liter
Dus dan kom je op max 240 vissen van 5 cm als je de cm per liter aanhoud dus 300 kardinalen zou al een overbezetting zijn als ik dat zo zie
 
Dravik2 zei:
Kardinalen zou ik niet met otto's houden kardinalen zijn echt tropisch en ottos subtropisch
Verder let goed op je bezetting want 40*6*5=1200liter
Dus dan kom je op max 240 vissen van 5 cm als je de cm per liter aanhoud dus 300 kardinalen zou al een overbezetting zijn als ik dat zo zie

Het was een goede suggestie om van 1 soort uit te gaan en de rest hierop te matchen, dus ik zal mijn lijstje pakken en deze langslopen.
 
Vandaag is het aquarium gearriveerd. Met 4 man druk bezig geweest om hem vanuit het busje op zijn plek te krijgen. We waren er even mee bezig, maar het is gelukt.

Voorzichtig op het karretje proberen te krijgen:

4.jpg


Gelukt!

5.jpg


Via de schuifpui de woonkamer in en draaien.

6.jpg


Hij staat voor de kast! :)
Nu nog erop krijgen.

7.jpg


8.jpg


9.jpg


Met behulp van een lift hebben we hem erop gezet.

10.jpg


Met wat schuiven staat ie nu op z'n plek.

11.jpg


Nu kunnen we aan de afwerking van de kast beginnen en aan de lichtkap.
Ik krijg nu al zin om hem te gaan inrichten.....
 
Ziet er erg mooi uit!
 
Erg gaaf hoor. Benieuwd wat de inrichting gaat worden.
 
Apart aquarium, ben erg benieuwd naar de voortgang.
 
Wat een mooi gezicht dit al.
 
Mooi stuk maatwerk uit Enschede.
 
Mooi, heel apart.
 
Ben heel benieuwd hoe je dit gaat aan pakken! Leuk fotoverslag!
 
Leuk en apart :), ben benieuwd wat er gaat worden :)
 
Oh wat gaaf!
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden!
 
Zit hier in me eentje te gillen van genoegen....
Wow, wat een vette bak is dit! Geweldig!

En oh oh wat ben ik jaloers......
en ook erg benieuwd naar de inrichting en keuzes die je gaat maken.

Ik was mijn motivatie voor dit forum een beetje kwijt, maar dat is bij deze helemaal terug :D
 
Mooi!!!!
 
Zo. eerst maar even een achterwandje en de bodem erin?? :D

Jeetje wat een prachtig project, succes en sterkte ermee en ik ga dit zeker volgen!

groetjes John.
 
Ludger zei:
Wat een bak! Hoe ga je het filteren?

Middels 2 externe filters. Slangen e.d. kunnen via de droogkamers in de hoeken naar beneden.
 

Terug
Bovenaan