Wat is er nieuw

400x50x60 van Richard (rschiks)

• Onderwerp starter Onderwerp starter rschiks
  • Startdatum Startdatum
Appelslakken zie je ook regelmatig voorbij komen op marktplaats.

Nu hebben we dit weer in ons aquarium gezien...

42.jpg

Seabait zei:
1 of andere larf die net aan het uitkomen is,zit al vol leven jullie bak! 😉

We hebben ook al iets heen en weer zien springen. Maar dat was zo klein dat we niet konden zien wat het was. Ongeveer 1 mm en het leek te zwemmen.

Onze jonkie hebben we sinds 2 dagen niet meer gezien.

'Houden van' ook verboden?? Lijkt me niet dat je je appelslakken dan maar moet afmaken, dus je houd ook nakweek. Commerciele handel verbieden lijkt me prima, net als de roodwangschildpadden. Handel tussen particulieren lijkt me niet zo schadelijk voor de rijstvelden.

Verder "extreme" mooie bak hoor!!!! ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!!

rschiks zei:
Seabait zei:
1 of andere larf die net aan het uitkomen is,zit al vol leven jullie bak! 😉

We hebben ook al iets heen en weer zien springen. Maar dat was zo klein dat we niet konden zien wat het was. Ongeveer 1 mm en het leek te zwemmen.

Onze jonkie hebben we sinds 2 dagen niet meer gezien.

Dat is het risico van een open bak.

En springertjes op het water en de plantjes?
Tja, puur natuur.

Met zoveel water zal je echt nog wel meer tegen komen,op de duur.

pietert zei:
'Houden van' ook verboden?? Lijkt me niet dat je je appelslakken dan maar moet afmaken, dus je houd ook nakweek. Commerciele handel verbieden lijkt me prima, net als de roodwangschildpadden. Handel tussen particulieren lijkt me niet zo schadelijk voor de rijstvelden.

Zijn het juist niet de 'particulieren' die soms dieren loslaten omdat ze er zelf zat van zijn?

visstisck zei:
pietert zei:

Zijn het juist niet de 'particulieren' die soms dieren loslaten omdat ze er zelf zat van zijn?
Precies! Hier lopen de kippen en konijnen ook alweer in grote hoeveelheden in het bos rond omdat de zomervakantie in zicht komt.

Goudvissen en koikarpers heb ik ook al vaak in sloten zien rondzwemmen trouwens.

Ach, je blijft het altijd houden faunavervalsing. Er komen vast weer een andere soort slak voor in de plaats in de handel...... (zie de waterschildpadjes bij de tuincentra)

Mensen blijven de impulsaankopen doen om er vervolgens achter te komen dat het toch niet zo'n slim idee was.

@rschiks, mijn excuses voor de off-topic...

en on-topic:

Persoonlijk zou ik in deze bak een flinke school zeer elegante Peru Altums laten zwemmen!

pietert zei:
Ach, je blijft het altijd houden faunavervalsing. Er komen vast weer een andere soort slak voor in de plaats in de handel...... (zie de waterschildpadjes bij de tuincentra)

Mensen blijven de impulsaankopen doen om er vervolgens achter te komen dat het toch niet zo'n slim idee was.

@rschiks, mijn excuses voor de off-topic...

en on-topic:

Persoonlijk zou ik in deze bak een flinke school zeer elegante Peru Altums laten zwemmen!

Maanvissen vindt mijn vrouw ook een must. Welke zijn we nog niet uit.

Wauw wat een mooi totaaltje...
Ik vind de gele kleur helemaal niet storend. Juist erg mooi..
En je planten doen het erg goed!

Ik ben echt sprakeloos hoe mooi deze grote bak is geworden, wat een geweldige blikvanger :smitten:

MsFelix zei:
Wauw wat een mooi totaaltje...
Ik vind de gele kleur helemaal niet storend. Juist erg mooi..
En je planten doen het erg goed!

Nou, het water wordt wel erg geel. Ik had gehoopt dat kool het iets zou verminderen, maar helaas. Ik denk dat het hout meer afgeeft dan het kool kan opnemen. Ik heb net weer water verschoond en het oogt meteen weer beter 🙂

Overigens doet de vallisneria het nog niet zo goed, maar deze zou tot wel 4 weken nodig hebben om te acclimatiseren.

Als je van het gele water afwilt kan je i.p.v. kool in je filter er purigen in stoppen. Krijg je kristal helder water van.

darter zei:
Als je van het gele water afwilt kan je i.p.v. kool in je filter er purigen in stoppen. Krijg je kristal helder water van.

Dank je. Over een week of twee is het kool uitgewerkt en is dit misschien een optie. Heb je zelf goede ervaringen hiermee?

Ik had dat trouwens ook met het kool,de eerste 2 dagen zag ik duidelijk verschil maar daarna was het kool al verzadigd en kwam gewoon weer de bruine kleur terug.

Seabait zei:
Ik had dat trouwens ook met het kool,de eerste 2 dagen zag ik duidelijk verschil maar daarna was het kool al verzadigd en kwam gewoon weer de bruine kleur terug.

Ik heb nog niet echt verschil gezien. Ik heb wel het idee dat het kool niet helpt. Nu ik weer water heb ververst ga ik het nog een paar dagen aankijken.

Seabait zei:

Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat het "normaal" werd. Ik weet dat het afhankelijk is van diverse factoren, maar dan heb ik een indruk.

Na iets van 4 of 5 maanden want toen heb ik het stuk hout uit de bak gehaald, was helemaal klaar met de bruine kleur...

Seabait zei:
Na iets van 4 of 5 maanden want toen heb ik het stuk hout uit de bak gehaald, was helemaal klaar met de bruine kleur...

hmmm, ok, een drastische maatregel

Haha,ja ik ben soms wat drastisch 😉 inmiddels een ander stuk hout gekocht van iemand die het al 3 jaar in z'n bak had maar zelfs dat geeft nog ietsje verkleuring.

Seabait zei:
Haha,ja ik ben soms wat drastisch 😉 inmiddels een ander stuk hout gekocht van iemand die het al 3 jaar in z'n bak had maar zelfs dat geeft nog ietsje verkleuring.

Nou, dat geeft mij hoop! :-(

Hier wat hoop! Ik heb twee keer wat hout gekocht dit een keer of 3 overgoten met kokend water en daarna voorzichtig in de bak gedaan en geen verkleuring meer!

Dat kan wel zo zijn maar als je niet uitkijkt verwoest je heel de structuur van het hout waardoor dit veel sneller gaat rotten als je niet uit kijkt dus lijkt me niet zo'n verstandig plan 🙂

Kan misschien ook liggen aan het soort hout wat er in ligt. Ik had in mijn vorige bak twee stukken mopani hout en die was ook altijd was gelig. Ik mijn huidige bak ligt kienhout en het water is niet geel. (Moet er wel even bij zeggen dat ik zo even niet weet wat voor hout jij er in hebt liggen)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan