Wat is er nieuw

50cm blackwater van Tijn2000

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tijn2000
  • Startdatum Startdatum
@erik nou ik kan het proberen, maar het probleem is een beetje ik heb geen lamp boven deze bak hangen dus dan heb je heel veel las van reflectie op de foto's...
@marrie dankje 😉

Dat heb ik ook altijd, ik ga dan zo staan dat het licht op mijn rug valt, dan heb je er geen last van als het goed is 😉

Bedankt voor de tip 😀 ik ga het zo eens proberen

Succes.
Ben benieuwd 🙂

Je kan ook de foto s'avonds maken en dan met een hele lange sluitertijd werken, je moet dan wel de camera ergens op zetten.

Heb je helemaal geen lamp boven dit bakje?

Het is wel een erg mooi begin zeg, heel rustig opgezet en zo natuurgetrouw.
Mooie keuze, de Betta uberis.

Ik ben eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig naar een totaaltje van deze bak.
Ga je er alleen een Betta in houden of heb je nog andere plannen?

apart maar wel mooi en goed doordacht

@erik ik ga het vanavond eens proberen :foto:
@MsFelix bedankt! ik heb inderdaad geen lamp boven de bak hangen. Ik doe het puur op daglicht.
Het is inderdaad een prachtige betta 😀 .
Ik ben gister niet meer toegekomen aan het maken van een totaaltje... Dus ik zal dadelijk er even een maken.
Mijn plan was inderdaad om hier alleen een koppeltje betta's in te zetten, anders wordt het zo druk 😛
@An vrolijk dankje. 😉

Ik heb net nog even wat druppeltestjes gehaald. En ik heb direct de waardes getest...
De gh is dus 14 🙄

Wat een gaaf bakje! Ik ben ook wel benieuwd naar een totaaltje hiervan 😉

hier is die dan eindelijk het langverwachte totaaltje 😛
dscf2078.jpg

nogmaals sorry voor de reflectie

@john dankje :daisy:
ik heb net nog even geprobeerd om een foto te maken met wat minder reflectie... en het is gelukt (is wel gemaakt met mijn telefoon) 😀 :foto:
234_46qytj45w3yh.jpg

Leuk gedaan hoor 🙂 Echt heel anders dan gebruikelijk.
Ik ben benieuwd hoe de Betta het gaat vinden.

Dankje! Toen ik de bak op aan het zetten was was ik van plan om wat anders dan "standaard" te maken dus ik vindt het leuk dat jullie ook allemaal zeggen dat het zo anders is dan "normaal" is 😉

Erg leuk bakje.
Maar is er een reden dat je er zo weinig water in doet?
Ik zou hem helemaal vullen. Dan heb je ook wat meer om naar te kijken.

@MsFelix Bedankt dat je mee wilt denken maar ik heb er voor gekozen om meer een paludarium achtig idee te maken dus met een land stukje en de carex wat er in heb zitten. Ik vindt het juist ook leuk dat hij niet helemaal vol zit 😉 .

MsFelix zei:
Maar is er een reden dat je er zo weinig water in doet?
Ik zou hem helemaal vullen. Dan heb je ook wat meer om naar te kijken.
Op termijn kijk je dan gegarandeerd een keer naar uitgedroogde visjes op de vloer.
Het zijn begenadigde springers, de visjes die Tijn op het oog heeft.
Hele goede reden on de bak minder dan de helft te vullen.

Ohja dat was ook nog eens een reden inderdaad 😉

@mark ik hou het lekker puur natuur :daisy: 😉
(Behalve die pomp en de verwarming dan 😛 )

Tegenwoordig zijn aquaria niet zelden behangen met dure verlichtings-techniek en dan is dit wel.. 'verfrissend' zeg maar, gewoon de zon het licht laten regelen 😉
Leuk hoor.. ik ga dit projectje volgen.

Ja inderdaad waarom ook honderden euro uit geven aan een lamp als de grootste "lamp" buiten in de lucht hangt. En het werkt bij deze bak ook nog eens perfect, ik zou bijvoorbeeld nooit dit doen met mijn andere bak maar bij deze werkt het gewoon.

Wat een apart bakje! Ziet er wel zeer leuk uit!
Ben benieuwd naar de betta's, wanneer mogen/komen die erin? En al besloten welke het wordt?

Dankje voor het complimentje 😉
Hij is pas 10 dagen aan het indraaien dus het heeft nog even nodig voor dat de betta er in kan. En ik heb al een week ofzo een nitrietpiek van boven de 5 dus ik moet ook nog kijken hoe dit weg gaat trekken 🙄 moet je eigenlijk al water verversen in een opstart periode want ik zag dat hier de mening over verdeeld zijn? Nog even over de betta het gaat waarschijnlijk de Betta uberis worden 😀

Mooi bakje hoor 😀
Kan die verwarming er tegen om met dat glas boven water te zitten? Sommigen kunnen daar namelijk niet tegen...
Ik zou gewoon een deel schoonmaken van het water. Misschien wordt die piek dan ook wat minder 😉

Ik vind dit toch wel een erg mooi bakje om te gaan volgen, ga zo door mede Limburger.

@marrie nee volgens mij kan deze verwarming dat wel hebben hoor. En bedankt voor het advies ik zal morgen dan maar wat water verversen :daisy:
@ mede Limburger 😛 bedankt voor de leuke reactie 😉

Tijn2000 zei:
Hij is pas 10 dagen aan het indraaien dus het heeft nog even nodig voor dat de betta er in kan. En ik heb al een week ofzo een nitrietpiek van boven de 5 dus ik moet ook nog kijken hoe dit weg gaat trekken 🙄 moet je eigenlijk al water verversen in een opstart periode want ik zag dat hier de mening over verdeeld zijn?
Zolang er nog geen dieren inzitten zou ik niet verversen..
Pas na een week of 3 zou ik misschien zo'n 10% wekelijks gaan verversen.. als je de belasting verhoogt gaan opkrikken.
Nu moeten zich voldoende bacteri�n in je filtermedium ontwikkelen om de afvalstoffen te kunnen afbreken, maar voor die ontwikkeling hebben ze dus wel afvalstoffen nodig.

Zoals mark ook al zegt gewoon lekker nog een 3 weken laten indraaien hoor en de no2 verdwijnt vanzelf wel weer.

Ik ben het daar niet mee eens en wel omdat in dit geval waterwaarden nog (en best drastisch ook) aangepast gaan worden. Daaraan moet de bacteriekolonie zich ook aanpassen. Verschillende pH bereiken kennen andere bacteriestammen. Heeft geen nut om nu bacteri�n te kweken die zich wel lekker bij PH 7.5 voelen maar niet prettig (of erg erger) bij de door Tijn nagestreefde 5.

Hierin moet ik Ivo gelijk geven, ik zou ook eerst sturen naar de gewenste waterwaarden, en vandaar uit nog een tijdje laten indraaien, zodat je er ook zeker van bent dat je de water waarden enig sinds stabiel kunt houden en eventuele fluctuaties kunt opvangen, zover dit mogelijk is.

Oke dan zal ik eerst proberen de waterwaardes goed te krijgen. bedankt voor de adviezen 😉

Dat de ph naar een 5 toe moet had ik ook niet gelezen dus. Ik reageerde alleen op de post van Mark en was me niet bewust dat de ph zou sterk nog zou wijzigen.
Maar goed je kan daarom prima de bak laten indraaien maar je moet er rekening mee houden dat wanneer je de waarden gaat sturen dat dit gevolgen kan hebben voor de bacteri�n.
Het makkelijkste is dan om de waarden snel bij te sturen denk ik om zo de indraaiperiode niet nog langer te maken.

Dat de ph naar een 5 toe moet had ik ook niet gelezen dus. Ik reageerde alleen op de post van Mark en was me niet bewust dat de ph zou sterk nog zou wijzigen.

Maar dat maakt toch niks uit John 😉

Wat kan ik nu eigenlijk het beste doen om de ph en gh waarden zo snel mogelijk te laten zakken want een osmose apparaat gaat het nog even niet worden ? En ik heb al eikenbladeren in de bak liggen en er zitten elzenproppen in het filter en ik voeg af en toe wat gedestilleerd water toe. :daisy:

Een osmoseapparaat hoeft niet duur te zijn, even googlen en je haalt ze uit voor nog net geen 5 tientjes. Ik denk zelf dat je niet echt een andere optie hebt, het voordeel van osmose water is dat je het met minerale zout weer helemaal naar je eigen wensen kunt sturen wat de gh en kh betreft. Voor de ph denk ik tot je toch echt over turf moet gaan filteren, want ik denk tot met elzenpropjes het effect te minimaal en te kort is waardoor je weer teveel fluctuaties in je waardes gaat krijgen.

Maar ik denk tot ivo je meer kan vertellen hierover.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan