Wat is er nieuw

50cm blackwater van Tijn2000

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tijn2000
  • Startdatum Startdatum
sorry dat ik zo lang niks van me heb laten horen....
maar ik wou nog even melden dat mijn ph rond de 6 ligt de gh ligt rond de 10 en de nitriet piek is helemaal weg. dus ik ben al best blij qua waterwaardes het enigste wat ik nog wel zou willen is dat het ph nog iets daalt wat ook nog leuk zou zijn is als de gh nog een stuk zal dalen, maar ik ben er al heel blij mee. en ik heb een nieuw plantje in de bak gezet, de limnophila sessiliflora 😀 .

Leuk project dit!
Ziet er goed uit.
Nieuwe foto? Ben benieuwd.

bedankt, en hier zijn dan de nieuwe foto's 😉
eerst een totaaltje
50cm_overzicht.jpg

en dan nog een foto van de limnophila sessiliflora :daisy:
50cm_overzicht1.jpg

Gaaf! Blijf je topic volgen.

Wat leuk dat je mijn topic blijft volgen 😉

Leuke bak! Nog maar heel even en dan komt de betta erin, toch?

Dat is wel de bedoeling ja, ik moet wel nog even een adresje zoeken waar ik ze vandaan kan halen. 😉

Leuk topic, ben benieuwd naar de visjes.

Mooi hoor. Echt super gedaan! 😀

Bedankt voor de leuke reacties 😀
@pol_de_gezzmol
ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd naar de visjes. Alleen zou ik niet weten waar ik ze vandaan moet halen dus als iemand nog een plekje weet waar ze ze hebben dan hoor ik het graag 😉

Tijn2000 zei:
Bedankt voor de leuke reacties 😀
@pol_de_gezzmol
ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd naar de visjes. Alleen zou ik niet weten waar ik ze vandaan moet halen dus als iemand nog een plekje weet waar ze ze hebben dan hoor ik het graag 😉

Ze schijnen in rijstvelden te zwemmen 😀

Haha is goed dan ga ik ff kijken er ligt hier toch een om de hoek 😀
En als ik ze niet in de rijstvelden vind dan zouden ze vast ook wel in de maas zitten hoor 😛

Ze schijnen in rijstvelden te zwemmen 😀
De soort die Tijn wilt niet hoor :sorry:

Tijn, Ruinemans heeft rutilans en coccina zitten.

Super bedankt ivo, je hebt me echt super erg geholpen 😀 . Kan je daar eigenlijk daar ook als particulier binnen komen? Want anders ga ik er morgen even naartoe.

Nee je zult een winkel moeten vinden die er voor je wilt bestellen (is groothandel)

Oke super bedankt voor jou uitleg. Ik zal morgen eens naar een winkel gaan waar ik ze kan gaan bestellen.

Ik ben net even naar een winkel geweest die leveringen krijgen van Ruinemans, maar degenen die er over gaat is tot woensdag op vakantie dus ik heb nog even geduld nodig 😉 . Maar ik heb wel nog wat turf en Salvinia natans kunnen kopen.

Ik heb weer wat foto's :foto:
Een foto van de carex alleen begint hij wel weg te "zakken"
zegge.jpg

Hier nog 2 foto's van onderwater
50cm_takjes3.jpg

50cm_takjes4.jpg

En dan als laatste nog een totaaltje
50cm_overzicht2.jpg

ik heb zojuist de Betta rutilans besteld en waarschijnlijk kan ik ze donderdag ophalen 😀

dat is een mooi visje Tijn.

Wat ik zo mooi vind is de combinatie van de diep rode kleur van de vis zelf en de turquoise "ring" rond zijn ogen. :smitten:

Dat is inderdaad een erg mooie vis. Maar het zou me niet verbazen dat ze bij Ruinemans B. brownorum vrouwtjes hebben zitten en deze als B. rutilans labelen.

Dus ik hoop voor je dat je de B. rutilans krijgt, maar als het nu toch B. brownorum hebt, dan zijn dat ook erg prachtige vissen!

Die onderwaterfoto's zien er ook heel mooi uit 🙂

Ja dat zou inderdaad kunnen 😛 .... Ik heb natuurlijk het liefst de rutilans maar de brownorum is inderdaad ook een mooie vis. Is er eigenlijk nog een mannier om deze 2 uit elkaar te houden?

B. rutilans can be told apart from other members of the group by the following combination of characters: body uniformly deep red in colour; no midlateral blotch on body; no parallel, vertical gold bars on opercle; pelvic fin red with white filamentous tip; dorsal-fin rays 11-12; anal-fin rays 27-28; subdorsal scales 8-10 (mode 9); lateral scales 30-31; predorsal scales 25-27.

B. brownorum can be told apart from other members of the group by the following combination of characters: large iridescent green lateral blotch in both male and female; reddish-magenta body colour; no parallel vertical iridescent bars on opercle; pelvic fin falcate, with white filamentous tip, rest red; median fins without iridescent green spots; dorsal�fin rays 10-11; anal-fin rays 26-28; subdorsal scales 6-7; lateral scales 29�-31; predorsdal scales 18-20.

Zo te zien is het vrij eenvoudig op het moment dat je de groen/aqua/turqoise/blauwe vlek ziet > B. brownorum.
Eventueel wordt B. coccina er nog mee verward. Die heeft een zwarte zoom (vs. wit) aan het uiteinde van de buikvinnen zodat het uiteindelijk ook niet te problematisch is die te onderscheiden.

Dat is inderdaad het normale geval. Maar er is nu toch ook discussie of er geen verwante soort is met de B. brownorum die duidelijk groter is dan de B. rutilans, maar niet altijd een groene vlek/blotch heeft.

Dus ik wil je niet tegenspreken Ivo, eerder aanvullen vanuit persoonlijke ervaring. Maar ach tegenwoordig met al die taxonomie is alles ook weer wat moeilijker geworden 😉

Bedankt voor de uitgebreide tips. Ik zal er donderdag zeker op letten. 😉

De vis is niet geleverd aan de winkel....
Het was een vaag verhaal en de manier waar op ik het allemaal te horen kreeg was vervelend, het kwam er op neer dat het een fout van de dierenwinkel was...
Het kon nog 2 maanden duren voordat ze ze weer geleverd kregen van ruinemans, dus ik heb besloten om me een andere winkel te gaan zoeken...

Ik zit eigenlijk nu ook nog te twijfelen of ik de B. rutilans ga bestelen of dat ik voor de B. channoides.

Wat l*llig zeg. En dat sterretje staat niet voor de o. Balen hoor. Hopelijk vind je snel een andere leverancier die wel zijn afspraken na kan komen.

Dat is echt heel stom zeg, hoop voor je dat je nu woe een goede leverancier vindt

Bedankt voor de lieve reacties 🙂
Ik had al van alles geregeld want het was best een stukje rijden, en dan krijg ik te horen dat de vissen nooit besteld zijn... Och ja het is wat het is en alles kom goed 😉

Ik heb vrijdag het "heuveltje"opnieuw ingericht omdat ik de carex eruit had gehaald want daar was niet meer echt veel van over... 🙄
Op de plaats waar de carex heeft gestaan staan nu 2 grote takken. Omdat ik het wel nog een beetje kaal vind ga ik een van deze dagen een nepenthes bestellen. :daisy:

Hier heb ik dan nog een paar foto's :foto:
dscf2378.jpg

dscf2388.jpg

Ik heb geprobeerd om een lamp achter de bak te zetten voor wat beteren foto's, ik vind dat het best goed is gelukt alleen is het glas wel een beetje vies 😉
dscf2392.jpg

dscf2398.jpg

Als ik eerlijk ben ben ik best trots op deze bak. Ik vind dat ik goed in de buurt kom van een echt peat swamp forest uit Borneo 😀

De Nepenthes is besteld 😉 :daisy:

Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat er straks uit zal zien. Het is een erg gave plant, vind ze ook best mooi.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan