550 liter zee -nieuwe bak


Niet alleen voor aquarium, ook voor ons,
Ik had 30% water meegenomen, de rest is vers aangemaakt, dsr zout en 0tds osmose.

Daarbij heb ik 1 emmer oud zand mee en is het nieuwe zand vannacht lekker gespoeld, dit kan er zometeen of morgen in..

ik heb geen idee waarom de gele dokter is gestorven, van dit zelfde ondersoort zwemmen er ook 2 scopas, en dan de picasso, alle 3 die vissen zouden veel gevoeliger moeten zijn voor stip/stress.. en zeker dingen als bacterie bloei en zuurstof tekort zou ik eerder verwachten dat de grotere/gevoeligere picasso, of de kleinere drukke scopas dood zulle gaan.

ik heb echt geeeeeen idee waarom juist de gele dokter die ik 4 jaar ofzo in bezit heb gehad, maargoed, dit soort dingen gebeuren tijdens een verhuizing. hoewel de moed me wel flink in de schoenen is gezakt..

stappen voor nu:
testen en sturen waar nodig..
lekker door de opstart heen laten komen..

en dan lekker door zoals altijd, een nieuwe gele dokter haal ik pas als alles 100% is, ik heb geen zin in nog ren dergelijk drama..

en als eerste wordt de poets ploeg uitgebreid (slakken/heremiet kreeftjes/poets garnalen voor de visjes) vooral slakken (turbo/toren, en een aantal zand slakken) is wel iets wat ik setieus graag en na de opstart zal aamschaffe
 
bak helder.. picasso stip vrij..
water waardes tussenstand:

kh 8
ca 550
mg 1550
no3: 1

po4 geen idee test ligt nog ergens in een verhuis doos

mg en ca iets hoog , maar zakt vanzelf zodirect..

morgen powerfilter vor in de sump bestellen (oude is half compleet)
meteen de doseer aansluiten en nieuwe toevoegingen bestellen..
ik blijf bij dsr, dit is mij prima bevallen, ik zal eerst beginnen met enkele producten uit de EZ lijn (ez carbon , en bestel de trace mee)

zodra er groei is mix ik weer een ph+ en calcium/strontium mix.

mocht het tegen die tijd nodig zijn om ijzer en koolstof apart te gaan doseren of toe te voegen, dan gaat de ez carbon eraf, en zet ik 4 doseer kanalen bij (heb 8kanalen liggen)

het zal rustig stapjr voor stapje moeten gebeuren, maar we komen er wel

20180103_153302.jpg
 
Er is in ieder geval vooruitgang, Fred! Het begint alweer langzaamaan wat te worden zo. Komt vast weer goed.
 
zeker zeker

doseer unit kapot.. gaat niet aan, vanmiddag even op werk opereren en kijken of hij te repareren valt..

vanochtend powerfiltertje erin gehangen (na 2 uur watten bruin)

flesje ez carbon erop

IMG-20180106-WA0003.jpeg
 
Doseer unit heeft sluiting gemaakt en kan in de prullenbak, precies hetzelfde als mijn oude doseer unit (fs nt01). Na langere tijd niet gebruiken de geest gegeven..

Hoe of wat er als vervanging gaat komen is nog onduidelijk, er zijn opties, maar ik wil rustg hier over nadenken, zeker omdat een grotere bak best begint te kriebellen, en ik op de toekomst voorbereid wil zijn..

Meest voor de hand liggende optie: nieuwe aquamedic base unit kopen...

Meest boeiende optie: de reefdoser base unit beruiken als een case voor de arduino controller, de add4 gebruiken als behuizing voor de pompjes, en zo een diy. 4kanaal optie te maken die ik via een online app kan aansturen.... een gebruikte dastaco als kalk reactor in de kast neerzetten..... en dan naast de bak een klein meubel om osmose bijvul water te maken..

De boeiende optie kost mij vermoedelijk op dit moment meer tijd/geld/planning dan ik er voor over heb, en mijn vrouw ziet dan liever direct een grotere bak ben ik bang
 
De vasten kosten van een dergelijke bak zijn gewoon dubbel zo hoog. 16 tl buize vervangen elke 9 maanden. 900watt verlichting ruim. Grote schuimer.

En dan vergeet ik voor het gemak even extra steen/stromingpompen ed

Die maat is ju gewoon financieel gezien niet handig
 
Ik snap hem hoor, zeebakken zijn gewoon een flinke aanslag op je budget, hoe mooi het ook is.
 
Ik snap hem hoor, zeebakken zijn gewoon een flinke aanslag op je budget, hoe mooi het ook is.

precies, zolang ik er niet veel voor hoeft te laten is het erg leuk.
op het moment dat de energie rekening naar 300+ euro moet omdat er een aquarium staat, wordt het een stuk minder grappig.

deze maat is leuk.. als ik groter ga wil ik direct naar 3x de inhoud.. en gezien ik vorige week een nieuwe auto heb besteld, in maart het toilet vernieuwd wordt.. in juni/juli er waarschijnlijk een nieuwe keuken komt (afgelopen maand overal vloeren laten egaliseren en pvc laten plakken, en muren en plafonds heb geschilderd en wat nieuwe meubels heb gekocht)

is het gewoon nu niet de tijd voor dit soort grappen..

ik heb een 12kuub opvoer.. en een bubbleking 250 deluxe intern in de schuur en wat losse jebao streamers.. dus het idee en grootste delen techniek zijn er.. ooit
 
Coral box wifi doseer pompje

Tunze 3155 osmolator

Ter vervanging van de gesneuvelde apparatuur.
Tevens een bezoekje aan de nieuwe aquaasan gedaan, dat word weer een topper

2FD7C819-55FF-4165-9A5F-9D117010AC0A.jpeg
4E7CE133-7053-4B19-B2F7-B06093D3F3E5.jpeg
 
Na de tegenslag kun je weer met frisse moed verder en jouw bak kost wel ff wat meer dan een Reefer 170 zie ik:stars:
 
Na de tegenslag kun je weer met frisse moed verder en jouw bak kost wel ff wat meer dan een Reefer 170 zie ik:stars:

Alles heeft zijn prijs

Alle waar naar zijn geld

Als jou reefer een jaar draait ga ook jij gerust naar een doseer pomp, bijvul automaat, en dat soort dingen

Helaas ginge mijn oude stuk, en moest ik nieuwe, Wifi doseer is wel super makkelijk
 
Goh , bestaat dat ook al qua doseerpomp ?
Dan zou ik er eerst nog een gsm voor moeten gaan halen :)
Je wil niet weten hoe lang ik op mijn arka heb zitten vloeken voor ik door had hoe dat werkte ...
 
Mooi topic Fred en na wat tegenslag wens ik je alle voorspoed om alles tot een goed einde te zien bekomen.
 
Goh , bestaat dat ook al qua doseerpomp ?
Dan zou ik er eerst nog een gsm voor moeten gaan halen :)
Je wil niet weten hoe lang ik op mijn arka heb zitten vloeken voor ik door had hoe dat werkte ...

Die arka vida werkt ook niet super handig,
Hiervoor had ik een aquamedic reefdoser evo met 8kanalen, helaas kapot

De wifi versie is exht super makkelijk, valibreren is echt een eitje, en deze durf ik rustig 1ml te laten doseren, zo accuraat. Je kan per pomp calibreren met 1 of 10ml.

En gewoon in de app aangeven hoeveel je wilt doseren, en eventueel hoe veel inhoud het vaatje heeft,

Dan stuurt hij ook netjes een berichtje wanneer je oplossing bijna op is
 
Wat een zalige rust als je alles computergestuurd kan hebben is het niet Fred.:thumbs:
 
Wat een zalige rust als je alles computergestuurd kan hebben is het niet Fred.:thumbs:
Zeker

Op dit moment ook eht nodig, tussen verbouwing door heb ik gewoon niet heel veel tijd de komende maanden (vandaar dar ik niet groter ben gegaan)

Bijvul apparaat is gewoon een must, veel stabielere zoutwaarde, veel minder osmotische schok voor de dieren, en uiteraard het gemak dat ik een aantal dagen weg kan zonder er naar ok te kijken (vannacht naar oosterijk)

Zelfde geld een beetje voor de doseer, op een volle bak doseerde ik altijd 200 tot 300ml kh+, dat is 2.3dkh ongeveer geweest, als ik dat dagelijks ga doen heb je elke dag een klap van 6 naar 8dkh, dat kan gewoon niet..

Dit zijn dingen die je 1x aanschaft en normaliter jaren mee zal doen.

Hoewel het nog steeds ERG kriebelt een neptune apex te kopen. Helemaal nu de trident eraan komt (die automatisch kh/ca/mg test en doseert)
 
Kleine update,

Vandaag op bezoek geweest bij Glenn.
de man achter dsr (en 11 thuis bakken)

Toen direct maar de hele bak vol stekken geplakt

Sommige koralen slijmen en staan nog erg skraal, zijn echt NET allemaal geplakt

617FE175-754E-4192-9E6E-02DBF43C638D.jpeg
309E3E87-66E2-4BB9-A70F-91A2805E47B7.jpeg
B331BC6F-BE7B-4505-91D3-B01267D9DD86.jpeg
 
Ik heb vertex Vcolla klei gebruikt voor paar stukjes, fijne klei maar stink ecct enorm

Meeste is vast geplakt met CG van ecotech
Dat is gewoon dikke seconde lijm
 
Blijf er veel bewondering voor hebben, ook handig zo'n doseerapparaat met Wifi, wat wil je nog meer?! :D
 
Ja dat heb ik ook maar het is de bedoeling dat ik de koraal aan de stenen plak en niet mn vinger:D:D.

Klein dotje op koraal, even onder water houden dat het wittig wordt, dan nog een beetje erop, en dan op je steen duwen en par seconden vast houden, zo heb ik het meeste geplakt en gaat heel makkelijk vind ik
 
Blijf er veel bewondering voor hebben, ook handig zo'n doseerapparaat met Wifi, wat wil je nog meer?! :D

Neptune apex nieuwe model, met een tablet en apex trident?

Een 2e wifi doseer?

Grotere bak?

Ati hybrid powermodul

Er is zoveel wat ik nog wel wil, helaas is niet alles wat ik wil haalbaar xD
 

Terug
Bovenaan