600 liter Maanvis aquarium van jan fokke


ja dat het nog wat voller moet ben ik met je eens, rechterkant is nog niet helemaal naar mijn zin moet nog wat hout bij mischien linker kant ook wel maar links had ik ook nog valesneria geplant die moet nog weer even aanslaan
 
even een aantal foto's van mijn maanvissen

20160915_201018.jpg


20160915_201026.jpg


20160915_201109.jpg


20160915_201113.jpg


20160915_201117.jpg


20160915_201126.jpg
 
Welke heb jij gebruikt.? Ik ben zoekende naar welke voedingsbodem ik moet nemen.
 
nou die is afgebroken het deel waar de techniek achterzit :( in meerdere delen al eens geprobeerd te maken maar is niet gelukt nu maar een aantal valesneria er voor laten groeien
 
Mooie bak jan.
Net het hele topic Door gebladerd en weer veel inspiratie opgedaan voor mijn aankomende maanvissen bak :)
 
Dag Jan, een mooi geheel geworden, volg je bak al een tijdje!
Een opmerking: waarom heb je de uitstroming van je filters van achter naar voren gemaakt? Nu vallen deze wel heel erg op.
Ook de waterstroomrichting is zo niet echt fijn.

Probeer dit eens, Neem i.p.v. sproeibuizen 2 of 3 lilypipes en verdeel die over de linker of rechterkant van je bak. Je kunt deze nauwkeurig richten en zo de stroming precies daar heen laten gaan waarheen je wil.
Ook neemt de stroomsnelheid ( niet de waterhoeveelheid!!) zo behoorlijk af, waardoor je een heel natuurlijk aandoende stroming creëert.

Laat aan de wateroppervlak een vislijn drijven, vastgemaakt aan 2 plakkers, doe dat zo dat de drijvende planten in een spits toelopend " veldje" terechtkomen, ze zullen dan beter groeien en je creëert er een donker hoekje mee, waar de vissen graag zo nu en dan even gaan schuilen. Ziet er ook nog eens keer heel mooi uit!
 
Laat aan de wateroppervlak een vislijn drijven, vastgemaakt aan 2 plakkers, doe dat zo dat de drijvende planten in een spits toelopend " veldje" terechtkomen, ze zullen dan beter groeien en je creëert er een donker hoekje mee, waar de vissen graag zo nu en dan even gaan schuilen. Ziet er ook nog eens keer heel mooi uit!

Hoe laat je dat drijven dan? Had dit in mn vorige bak gemaakt maar met water verversen steeds kloten als het weer aangevuld was kon ik al die planten weer binnen de lijnen doen. had t ook met rietjes geprobeerd maar ging t geheel steeds over t hele oppervlak drijven en kwam onder de uitstroom van de pomp en vlogen de drijfplantjes Door de hele bak.
 
Voor het waterwisselen haal ik de drijvers er even uit, kleine moeite is binnen een minuut klaar. Ik neem 2 eheim plakkers en bind de lijn om het uitstekende haakje van de plakker. de ene plakker zuig ik vast op de achterstrip van de bak en de ander op de midden verbindingsstrip, maar kan ook gerust op de voorstrip als je geen middenstrip hebt. Ik draai dan aan een haakje net zolang tot de vislijn nog een heel klein beetje slap hangt en dus in de bovenste cm water "drijft". Daarachter haken dan mooi de drijvers vast. Lukt altijd!
 
ja dat kan natuurlijk ook... even de plantjes er uit halen.. ik was er iedere keer mee aan het vechten haha..
kan ik strak met mn nieuwe bak ook wel gaan doen :)
 
oke ik zal dat van de lilly pipes wel eens in overweging nemen, maar kan ik ook niet gewoon de spraybar er af halen en dan zo het laten stromen of is dit te veel van het goede ik hoop snel reactie van je te hebben. en van dat visdraad en drijfplanten zal ik van het weekend eens naar kijken.
 
ja dat kan natuurlijk ook... even de plantjes er uit halen.. ik was er iedere keer mee aan het vechten haha..
kan ik strak met mn nieuwe bak ook wel gaan doen :)

Wat ook kan is de vislijn door een of meerdere (groene) rietjes doen, deze blijven dan wel drijven, zeker als het over een wat grotere afstand loopt of in een maanvorm.
 
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat als je het zonder spraybar doet dat je te veel stroming krijgt voor je maanvissen. Die houden niet zoveel van harde stroming.
 
oke ik ga van het weekend wel wat experimenteren, zat zelf ook al te denken aan een spraybar boven water met 4 of 5 grotere gaten en dan aan de linker kant mischien dat dit een goede stroming geeft en ook het vuil wat van de bodem mee kan nemen.
 
oke ik zal dat van de lilly pipes wel eens in overweging nemen, maar kan ik ook niet gewoon de spraybar er af halen en dan zo het laten stromen of is dit te veel van het goede ik hoop snel reactie van je te hebben. en van dat visdraad en drijfplanten zal ik van het weekend eens naar kijken.

Dat kan zeker. Ik heb zelf 2 haakse uitstroom buisjes. Het water loopt dan rustig de bak in. Spray bar geeft doorgaans meer stroming, dan een groot buisje.
 
oke ja die foto geeft wel een goed beeld hoe het is met de uitstroom buisjes. Zal kijken of het dit weekend al lukt om er mee bezig te gaan.

Ja dankje vind het zelf er ook mooi uit zien zo met het hout
 
Ik zit wat te denken als ik de uitstroom toch verander in pvc dan kan ik denk het beste meteen alles in pvc doen. Maar nu zit ik te tweivelen wat nu het beste is. situatie A of B. Situatie A is met een buis onder het zand door met 2 korfjes er boven uit zodat ook 1 i het midden komt of situatie 2 met aan beide kanten een uitstroom. Ik heb het ook even beetje schematisch neergezet in een tekening.
filter leidingen.png
 
beide is een goede optie, maar hou met optie A er rekening mee dat mocht je filter lek gaan je het risico loopt dat heel je bak leeg word gehevelt.
 
Oke ja maar dat kan met optie 2 ook gebeuren, maar kan er aan beide kanten ook nog een oppervlakte afzuiging bij plaatsen en dus als water daar onder komt zuigt die valse lucht aan en is de hevel opgelost maar dan zit je wel weer met water wissels dat je dan elke keer het filter weer aan moet zuigen
 
Zal morgen eens kijken wat ik allemaal nodig heb en in wat voor diameter buis ik het het beste kan doen.
 
Nog even terug naar de lilypipes, deze zijn verbreed en DAAROM loopt de stroomsneldheid van de uitstroom ook zover terug dat je maantjes er absoluut geen last van hebben. Het is zelfs zo dat je pompen waarschijnlioj kiets meer water zullen rondpompen omdat de tegedruk van de sproeibuis wegvalt, er is bij lilypipes geen sprake van tegendruk!
 

Terug
Bovenaan